8 478 lukukertaa ·
12 vastausta
8k lukukertaa
12 vastausta
Ryömintätila - voiko rakentaa turvallisesti?
Remonttinalokas
· Dalarna
· 3 173 viestiä
Hei
Tällä hetkellä piirrän laajennusta. Ajatuksena on noin 40-50 neliömetrin kokoinen tila.
Yksi rakentaja suosittelee torpargrund ja toinen platta. Itse en tiedä kumpaan päätyä.
Voiko nykyään rakentaa torpargrund niin, että se on turvallinen. Tiedän eron aikaisempaan ja ymmärrän, miksi se on riskirakenne. Mutta sen pitäisi olla ratkaistavissa, luulisin. Hinnallisesti siinä on suuri ero, mutta en halua olla hölmö ja pihistellä.

Tällä hetkellä piirrän laajennusta. Ajatuksena on noin 40-50 neliömetrin kokoinen tila.
Yksi rakentaja suosittelee torpargrund ja toinen platta. Itse en tiedä kumpaan päätyä.
Voiko nykyään rakentaa torpargrund niin, että se on turvallinen. Tiedän eron aikaisempaan ja ymmärrän, miksi se on riskirakenne. Mutta sen pitäisi olla ratkaistavissa, luulisin. Hinnallisesti siinä on suuri ero, mutta en halua olla hölmö ja pihistellä.
Remonttinalokas
· Dalarna
· 3 173 viestiä
Onko olemassa todella hyvää kuvausta menestystekijöistä ja virheistä? Tai tietääkö joku peräti jonkun guru modernin ryömintätilan alalla, joka voisi laatia suunnitelman minun lähtötilanteelleni?Jonatan79 sanoi:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Mikä on nykyinen perustamistyyppi? Helpoin tapa on jatkaa samalla tyypillä. Jos olemassa olevan talon valmis lattia on hieman korkeammalla maanpinnasta kuin normaalisti, on helpompaa käyttää ryömintätilaa. Henkilökohtaisesti suosittelisin maanvaraista laattaa, jos se on mahdollista, jotta vältetään ryömintätilaan liittyvät kosteusrisit.
Lämminperustus on todella hyvä ja kustannustehokas perustustyyppi, joka poistaa paljon haittoja vapaasta ryömintätilasta. Tietenkin se riippuu maaperäolosuhteista, mutta jos talo seisoo nykyään tavallisella ryömintätilaperustuksella, eristetty ryömintätila toimii todennäköisesti yhtä hyvin, kokonaisuutena se on kuin maanvarainen laatta ilman betonia.useless sanoi:
Ryömintätila tarjoaa myös sen suuren edun, että monia viemäröinti-, sähkö- ja ilmanvaihtoasioita voi ratkaista rakennusvaiheessa tai myöhemmin, jos haluaa tehdä muutoksia. Olin vahva maanvaraisen laatan puolestapuhuja kaikissa tilanteissa, mutta nyt kun asun uudessa talossa lämminperustuksella, on todella mukavaa näin jälkikäteen ratkaista asioita perustusten kautta, esim. sähkö keittiösaarekkeeseen, tuloilma takkaan, pistorasia julkisivulla, ylimääräinen vesiposti jne.
Teimme vain pienen 15 m² laajennuksen, mutta voin silti jakaa mitä teimme. Se on leca-harkkomuuri ympäriinsä.Chrissofsweden sanoi:
Hei
Suunnittelen parhaillaan laajennusta. Ajatus on rakentaa noin 40-50 m².
Yksi rakentaja suosittelee ryömintätilaa ja toinen laattaperustusta. Itse en oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Voiko nykyään rakentaa ryömintätilan niin, että se on turvallinen. Tiedän eron entisaikoihin ja ymmärrän miksi se on riskialtis rakenne. Mutta luulisi, että sen voisi ratkaista. Hintojen välillä on huomattava ero, mutta en halua olla tyhmänpihi.
![]()
-Salaojitus ympäriinsä
-Eristetty maanpeite, joka tiivistetään kaikissa saumoissa ja muurille asti. Näyttää makuualustalta
-Ei tuuletusaukkoja
-Asensimme kosteudenpoistajan, jonka kondenssiputki johtaa muurin läpi ulos.
Tunnen oloni nyt turvalliseksi
Meillä on lisäosa kesämökissämme. Koko talo on ryömintätilassa. Meillä on hyvät, hiekkaperäiset maaperäolosuhteet, joille talo seisoo, joten vanhat osat, joissa olen remontoinut myöhemmin, laajennuksen jälkeen, ovat olleet korppukuivia. Laajennus on (luultavasti, en tehnyt sitä itse) tehty samalla tavalla kuin Göran Sten mainitsee yllä, eli leca-harkkomuuri, salaojitus ja suodatinkangas sepelin alla. Meillä on kuitenkin ilmanvaihtoventtiilit eikä kuivainta, mutta maaperä, jolle talo seisoo, on hiekkaperäinen ja siten hyvin vettä läpäisevä.
Taloa ei käytetä muulloin kuin talvella joillakin viikonlopuilla, joten se saattaa vaikuttaa. Kohtalaisen pätevä arvaukseni on, että eniten vaikuttaa se, miten kosteita maaperäolosuhteita sinulla on. Jos olet salaojittanut ympäriinsä ja laitat sepeliä talon alle, kosteutta ei voi nousta maasta.
Meillä oli aiemmin kesämökki, jossa meillä oli kosteusongelmia ryömintätilassa. Nämä ongelmat ratkaisimme juuri johtamalla pois rinteestä talon taakse tulevan veden, johdattamalla pintavedet asianmukaisesti (vesi rännistä valui talon alle), poistamalla ryömintätilasta orgaanista materiaalia (joku oli aiemmin laittanut sinne puuta, joka oli mädäntynyt) ja maata sekä laittamalla hiekkaa/sepelia sinne, missä kosteutta kertyi.
Taloa ei käytetä muulloin kuin talvella joillakin viikonlopuilla, joten se saattaa vaikuttaa. Kohtalaisen pätevä arvaukseni on, että eniten vaikuttaa se, miten kosteita maaperäolosuhteita sinulla on. Jos olet salaojittanut ympäriinsä ja laitat sepeliä talon alle, kosteutta ei voi nousta maasta.
Meillä oli aiemmin kesämökki, jossa meillä oli kosteusongelmia ryömintätilassa. Nämä ongelmat ratkaisimme juuri johtamalla pois rinteestä talon taakse tulevan veden, johdattamalla pintavedet asianmukaisesti (vesi rännistä valui talon alle), poistamalla ryömintätilasta orgaanista materiaalia (joku oli aiemmin laittanut sinne puuta, joka oli mädäntynyt) ja maata sekä laittamalla hiekkaa/sepelia sinne, missä kosteutta kertyi.
Remonttinalokas
· Dalarna
· 3 173 viestiä
Kiitos kaikista vastauksista!
Lämpökellari on jotain, mitä itse olen ajatellut. Laajennus tulisi kohdistumaan viimeistelemättömään kellariin. Se on kostea, mutta ei häiritse, sillä siellä meillä on vain kuntosali ja pesukone sekä VP. Jos tehtäisiin salaojitus, olosuhteet siellä olisivat tietysti vielä paremmat.
Lämpökellari tuntuu suhteellisen hyvältä valinnalta, sillä se on mahdollista tarkastaa säännöllisesti, kun luukku kellarista on mahdollinen.
Pitäisikö sitten käyttää Isodränin järjestelmää?
Lämpökellari on jotain, mitä itse olen ajatellut. Laajennus tulisi kohdistumaan viimeistelemättömään kellariin. Se on kostea, mutta ei häiritse, sillä siellä meillä on vain kuntosali ja pesukone sekä VP. Jos tehtäisiin salaojitus, olosuhteet siellä olisivat tietysti vielä paremmat.
Lämpökellari tuntuu suhteellisen hyvältä valinnalta, sillä se on mahdollista tarkastaa säännöllisesti, kun luukku kellarista on mahdollinen.
Pitäisikö sitten käyttää Isodränin järjestelmää?
Oletteko kokeilleet käyttää ilman kuivaajaa ja katsoneet, mikä RH on?Göran Sten sanoi:
Teimme vain pienen laajennuksen 15 m2, mutta voin silti jakaa, mitä teimme. Ympärillä on lecaharkkomuuri.
-Salaojitus ympäriinsä
-Eristetty maasuojakangas, joka tiivistetään kaikista saumoista ja ylös muuriin. Näyttää makuualustalta
-Ei ilmanvaihtoventtiilejä
-Asennettiin kuivain, jossa kondenssiputki menee muurin läpi ulos.
Tunnen oloni turvalliseksi nyt
Käytän suunnilleen heidän periaatettaan laatoilla maassa. Saumat ja levyt seinää vasten liimataan Biltemas kivenliimalla. Tjälldenilla on samanlainen rakenne: https://tjallden.se/produkter/krypgrund-inneluftsventilerad/konstruktion/Chrissofsweden sanoi:
Mitä en oikein ole onnistunut löytämään on hyvä informaatio siitä, miten ilmanvaihto pitäisi toteuttaa. Yleensä sanotaan, että pitäisi ottaa poistoilma perustuksesta ja antaa sisäilman vetäytyä lattioiden läpi, mutta en ole löytänyt mitään tarkempaa kuvausta siitä, miten varmistetaan oikea poistoilmavirtaus kussakin huoneessa... Jotkut valmistajat tarjoavat kapeita venttiilejä, jotka asetetaan seinien viereen, mutta luulen, että minun lautojen lattiat ovat tarpeeksi vuotavia joka tapauksessa.
Muuten täytyy tehdä jonkinlainen variaatio Träguiden esimerkistä. Mutta silloin kaikkien lattioiden täytyy olla melko tiiviitä:

https://www.traguiden.se/konstrukti.../grundlaggning/inneluftsventilerad-krypgrund/
Jäsen
· uppsala
· 9 viestiä
Tyhjennä kellari ennen kuin teet laajennuksen, se on vaikeaa tehdä jälkikäteen.
Klikkaa tästä vastataksesi