37 073 lukukertaa ·
32 vastausta
37k lukukertaa
32 vastausta
Ruuvin kiinnitys OSB-levyyn - kierrepila.....
Pidän myös siitä, että OSB:hen kiinnittäminen toimii hyvin. Asensin yläsäilytyskaapit keittiöön OSB-paneeliin ja ripustin myös FX-ventilationen vain parilla ruuvilla. Mikään ei ole vielä pudonnut alas ainakaan!
Liityn joukkoon ja mielestäni myös OSB toimii erinomaisesti. Tavalliset puuruuvit, oikea pituus, iskuruuvinväännin. Ei koskaan ongelmia!
Enemmän tuntumaa, kun käytetään iskuväännin.
Se iskee vähemmän kovaa, kun painaa vähemmän nappia, ainakin minun makita.
Kun käytät tavallista ruuvinväännintä ja se tuntuu raskaalta, painaa kaasua, jolloin on riski, että puukuitu repeää, kun saavut perille, eli ei ehdi pysähtyä ajoissa.
Ja jos se tuntuu vaikealta, voi ruuvata 95 % vääntimellä ja kiristää loput käsin.
Ja lopuksi, jos ei luota kiinnitykseen, voi mainiosti asentaa mollyn kipsi+osb:hen.
Osta vain mollyn kiinnitystulppa kaksoislevyille.
Silloin voi puhua siitä, että sitä voi kuormittaa myöhemmin.
Se iskee vähemmän kovaa, kun painaa vähemmän nappia, ainakin minun makita.
Kun käytät tavallista ruuvinväännintä ja se tuntuu raskaalta, painaa kaasua, jolloin on riski, että puukuitu repeää, kun saavut perille, eli ei ehdi pysähtyä ajoissa.
Ja jos se tuntuu vaikealta, voi ruuvata 95 % vääntimellä ja kiristää loput käsin.
Ja lopuksi, jos ei luota kiinnitykseen, voi mainiosti asentaa mollyn kipsi+osb:hen.
Osta vain mollyn kiinnitystulppa kaksoislevyille.
Silloin voi puhua siitä, että sitä voi kuormittaa myöhemmin.
Mutta ettei osa epäonnistu osb:n kiinnittämisessä, eikö se johdu liian lyhyistä ruuveista, eli sen osan, joka menee osb:n läpi, tulisi olla kierteinen ja yhtä paksu koko matkalta. Ruuvi vedetään usein alaspäin eikä suoraan ulos, jolloin ruuvin takaosa nousee ylöspäin, mutta oikealla ruuvilla sen pitäisi kiinnittyä tehokkaasti materiaaliin.
Ei erityistä hyötyä, vain tottumuskysymys.Andy78 sanoi:
Kuten JOW kirjoittaa, mielestäni saa paremman tuntuman iskevällä ruuvinvääntimellä siihen, kuinka tiukalle ruuvaa.
Ruuvailen sillä myös kipsilevyä, varmasti mitään mitä ihmiset puoltavat, mutta mielestäni se toimii hyvin.
Mitä tulee ruuvin pituuteen, liian pitkät ruuvit eivät myöskään ole hyviä. Sen pitäisi yksinkertaisesti olla sovitettu niin, että OSB-levyssä on täysi kierre.
Monilla ruuveilla ei ole kierteitä lähellä kantaa. Jos tämä osa on pidempi kuin se, mitä kiristät yhdessä kipsilevyn paksuuden kanssa, ruuvi on liian pitkä. Sen on oltava kierteillä koko OSB:n läpi. Ruuvi ei myöskään saa olla niin pitkä, että se menee reilusti OSB:n läpi, vaikka siinä olisi kierteet koko matkalta. Ruuvi voi rikkoa reiän OSB:ssä mitä enemmän kiristät. Vaikka reikä olisi hyvin vähän liian suuri, se voi riittää estämään ruuvin kierteiden puremisen. Valitse ruuvi, joka on hieman pidempi kuin OSB:n, kipsin ja kiinnitettävän materiaalin paksuus. Ota niin paksu kuin voit sillä pituudella.Andy78 sanoi:
...ja kuten kaikki ovat sanoneet, käytä porakonetta varovasti.
Voin lisätä, että minulla on laatikko puuruuvia 5x30, jota olen käyttänyt, kun kiinnittämäni materiaali ei ole niin paksua.
Viimeksi muokattu:
Kokemukseni mukaan kipsiruuvit (täyskierteinen) voivat menettää otteensa ja pyöriä OSB-levyssä, kun kipsiä kiinnitetään. Viimeisimmässä projektissani käytän siksi 12 mm hyvänlaatuista lastulevyä, en ole koskaan saanut kipsiruuvia menettämään otettaan lastulevystä, enkä ole lainkaan huolissani keittiön, television tai hyllyjen ripustamisesta.
Tyhmä kysymys mutta etkö kiinnitäkään kipsiä ruoteihin vaikka sinulla olisi OSB takana?? Minä olen ainakin tehnyt niin... kipsiruuvit eivät ole erityisen paksuja, muistaakseni käytin 3,5 teräsruleilla tai 3,9 puurakenteilla.
Näen kaksi asiaa, jotka vaikuttavat;ZipLock sanoi:....Rakennan ja silloin tällöin käytetään OSB-jätettä kun rakennetaan jotain. Valitettavasti mielestäni se ei ole ollenkaan erityisen hyvä ruuvata siihen. Mielestäni usein "gängpaj" tapahtuu, kun pitäisi ruuvata OSB:hen. Mitä teen väärin? Erityisesti 4 mm ruuvia on vaikea saada tarttumaan hyvin OSB:hen.
* OSB toimii parhaiten, kun siinä on kipsilevy edessä. Jos ruuvaat kiinni poraamatta etukäteen, kipsilevy pitää OSB:n puumateriaalin vastassa, niin ettei se puske ulospäin, mikä tapahtuu, jos ruuvaat pelkästään OSB-kappaleeseen. Ilman kipsiä ruuvi saa aikaan pientä porausefektiä.
* Ja kun aion kiinnittää asioita, esiporaan aina, mikä tarkoittaa, että ruuvi tarttuu suoraan materiaalin sisään; itsestään porautuvat ruuvit ovat hyviä, mutta eivät yhtä hyviä kuin esiporaaminen. Esiporaaminen näyttää olevan melkein unohdettu tekniikka
Kaikki kauppiaat, joissa olen käynyt, aina Byggmaxista Beijeriin, myyvät luokkaa 3, mutta laatu voi varmasti vaihdella eri toimittajien välillä.JOW sanoi:
Tärkeintä on luultavasti tarkistaa, miten levyt säilytetään (ja tämä koskee kaikkea puutavaraa). Mitä kuivempaa ja suojatumpaa, sitä parempi. Bauhausista voi sanoa mitä tahansa, mutta paljon heidän levymateriaaliaan säilytetään sisätiloissa lämmössä, toisin kuin esimerkiksi Byggmaxissa, jossa ne ovat ulkona katoksen alla.
Niissä testeissä, joita olen lukenut, hyvä/huono levy ero oli yhtä suuri kuin Spån/OSB välillä. Eli hyvä lastulevy on parempi kuin huono OSB... Hyvä lastulevy ei myöskään ollut kaukana vanerista (en kuitenkaan muista, minkä tyyppinen vaneri se oli). -Joten käytän lastulevyä, mutta käytän kiinnityspisteitä, missä aion ripustaa raskaampia esineitä, kaappeja tai vastaavia.
jtl: ok
Vielä yksi yksityiskohta, lastulevy on periaatteessa homogeeninen, koska se koostuu pienistä lastuista, jotka on liimattu yhteen ja puristettu.
OSB puolestaan koostuu suurista lastuista, jotka on puristettu yhteen, joten se voi vaihdella paljonkin eri alueilla samalla OSB-levyllä, riippuen siitä, millainen vaihtelu yksittäisten lastujen laadussa on.
Tai voi ja voi, tiedän että se on näin, sen tuntee kun ruuvaa, että se on eripainoista/kankea.
Vielä yksi yksityiskohta, lastulevy on periaatteessa homogeeninen, koska se koostuu pienistä lastuista, jotka on liimattu yhteen ja puristettu.
OSB puolestaan koostuu suurista lastuista, jotka on puristettu yhteen, joten se voi vaihdella paljonkin eri alueilla samalla OSB-levyllä, riippuen siitä, millainen vaihtelu yksittäisten lastujen laadussa on.
Tai voi ja voi, tiedän että se on näin, sen tuntee kun ruuvaa, että se on eripainoista/kankea.