Hei!
Olen saanut viime aikoina pienen ikävän ongelman. Rottia seinässä kahdessa paikassa, luultavasti tulleet rikkinäisen viemäriputken kautta, jonka löysimme viemäriputkien filmauksen jälkeen. Nyt olen repinyt lattian auki, jotta voin sekä puhkaista ja korjata rikkoutuneen putken että poistaa rotanpaskaa ja muuta epämiellyttävää, joka haisee...
Mietin nyt, mitä täyttäisin tänne takaisin? Kuten kuvassa näkyy, se oli täytetty jonkinlaisella styroksimaisella kivimurskalla (mikä se on?) sahajauhon seassa... Millä täytetään ja eristetään sitten? Alla on betonilaatta, joka näkyy kuvassa ja joka on ilmeisesti maalattu asfaltilla... Se vaikuttaa ehjältä, mikä on mukava nähdä. Siitä ei ainakaan tule rottia ylös täällä. Koko talo on rakennettu kallion päälle räjäytyskiville vuonna 1947, joten on paljon käytäviä ja kolkkia, mistä rotat voivat tulla talon alle, uskoisin.
Onko jollain pätevää arvausta siitä, miten tällaisia viemärijohdotuksia tehtiin '47? Sijaitsevatko ne pohjalaatassa vai sen alla? Kuinka syvällä? Kuinka paljon täytyy purkaa? Onko riski, että osuu johonkin vesijohtoon lattialaatassa? Piirustuksessa, jonka liitän, näyttää siltä, että vesi tulee myös tänne taloon. (Olen tekemässä huoneessa, josta viemäripää menee talosta ulos). Valetaanko se kiinni tavallisella karkearbetonilla?
Aion vielä lukea lisää lattiasuunnittelusta, mutta oletan, että voi vain asettaa lastulevyt suoraan koolauksien päälle eristyksen jälkeen, laittaa ääntä eristävän maton ja sitten kytkeä lattian? En halua tehdä siitä monimutkaisempaa kuin tarvitsee
Olen lukenut vähän muista keskusteluista muovi-viemäriputkien sorvaamisesta valuputkille, ja sen pitäisi toimia, mutta mietin vähän, voiko viemäriputket vaihtaa seinään asti, ja sitten kun seuraavan kerran remontoin olohuoneen, joka on seinän takana, liittää seinässä toisesta suunnasta, kun revin lattian toisessa huoneessa? En ole erityisen innokas avaamaan makuuhuoneen lattiaa kahdesti :/
Voin vastata muutamiin kysymyksiin. Itse laittaisin tavallista eristystä lattiaan. Jos betonilaatta on päällystetty asfaltilla, siitä ei tule kosteutta + betoni on kuivunut jo pitkään sitten. Sitten vain lastulevy päälle. Jos käytät 22 mm lastulevyä, sinun ei tarvitse jatkaa palkkien päälle, jos ne ovat 60 cm välein. Voit tarkistaa lattian ollessa ylhäällä, jos se on vinossa. Silloin voitte kiinnittää uudet palkit vanhojen viereen oikealle tasolle.
Lastulevyn jälkeen voi laittaa vaahtomuovia ja parketti- tai laminaattilattian, jos haluatte niitä.
Materiaalista, joka oli lattiassa, en tiedä mitä se voi olla, mutta aikaisemmin käytettiin kaikenlaista kummallista materiaalia.
Kiitos vastauksista! Nyt minun pitää taas purkaa osa lattiasta ja sitten valaa uudet putket sisään. Silloin ei ehkä ole suositeltavaa laittaa tavallista eristettä (tyyppiä lasivilla ajatteletko?) jos sieltä ehkä nousee kosteutta? Vaihtoehtoisesti se, mitä valan taas, pitäisi kuivua?
Se on varmaan niin vähän betong että se ei varmaan haittaa mitään. Tärkeää kosteuden kanssa on se, että se ei ole suljettu muoviin, jotta sillä on joku paikka mihin mennä.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.