Hei,

Tarvitsisin hieman asiantuntija-apua siihen, kuinka asentaisin leuanvetotangon kotiini, joka on rakennettu 50-luvulla. Seinät vaikuttavat olevan kevytbetonia, sillä ne ovat huokoisia ja murenevat. Leuanvetotangossa tulee olemaan jonkin verran liikettä, kun vedän itseni ylös ja alas (90kg), joten en halua vetää seinäpaloja mukaani.. (tämä https://www.gorillasports.se/pull-up-stang-vagghangd-chinsstang-chins/p/747?gad_source=1).
Olen kohdannut haasteita, kun olen yrittänyt kiinnittää kaikkea tauluista ja yöpöydistä televisioon. Rei'istä tulee sekä korkeita että leveitä, kun poraan.. Olen oppinut käyttämään pienempää poranterää ja poraamaan erittäin varovaisesti, mutta siitä huolimatta poranterä voi liukua sekä ylös- että sivusuuntaan, ja on todella vaikea porata suoraan kuten betonissa. Tämä on kaikista vaikeinta porattavaa tähän mennessä, en ole mikään ekspertti, mutta pystyn yleensä hoitamaan suurimman osan tehtävistä, kun olen katsonut vinkkejä netistä, mutta tämä on toisenlainen haaste.

Taloyhtiön huoltomies luuli, että kyseessä on kevytbetonin ja tiilen sekoitus, ja se oli tieto, jonka perusteella keskustelin Beijerillä. Mies Beijerillä suositteli kunnollisia duotappeja ja suuria ruuveja (M10x80) kiinnittämään tiileen, joka yleensä tulee kevytbetonin takana. Takuuta ei tietenkään ole, mutta hän ajatteli, että on parasta aloittaa siitä ennen kalliimpaa ratkaisua, joka olisi ankkurimassa, jolloin kustannukset nousevat leuanvetotangon hintaan. KUITEN! Poraus viime viikolla 10 cm pitkällä poranterällä meni helposti läpi ilman iskuporausta, ja materiaali oli vain harmaata (katso kuvia), eli ei vaikuta olevan tiiltä ollenkaan.

Mitä teen? En halua luovuttaa, Hornbachissa sanottiin, että se on mahdotonta, minkä vuoksi menin Beijerille, sillä ei tunnu siltä, että sen pitäisi olla mahdotonta.

• Seinässä oleva pyöreähkö porattu reikä, jossa on murentunutta vaaleaa materiaalia reunoilla.
  • Porattu reikä hauraassa, harmaassa seinämateriaalissa, joka murenee helposti poratessa.
  • Seinälistan alla on poratessa syntynyttä harmaata betonipölyä parkettilattialla.
T
Testasitko asentaa pluggen ja käyttää ostamiasi ruuveja? Ei ole ennen kuin olet tehnyt sen, että tiedät, kiinnittyvätkö ne tarpeeksi..? Suurin voima ylemmissä rei'issä tulee seinästä poispäin, ja siellä pluggen ja ruuvin on vastustettava vetävää voimaa. Alempia reikiä tulee vastustamaan voimat ylhäältä alas, joten ruuvit ja pluggen saattavat pahimmassa tapauksessa puristaa materiaalia yhteen ja löystyä.

Jos näin tapahtuu, läpimenevä ruuvi, jossa on prikka takapuolella, voi olla harkitsemisen arvoinen - ei tosin yleensä ole kovin kaunista... mutta sitten saatat miettiä, voisitko kiinnittää telineen vanerilevyyn ja tehdä useita reikiä levyyn ja jakaa voimaa seinään kiinnittämällä useita ruuveja. Myös rakennesidoksen harkitseminen levyn ja seinän väliin sekä muutamat ruuvit voivat olla harkitsemisen arvoista.

• Tykkään
Jontha
  • Laddar…
Nuo seinät eivät ole paljon kehumisen arvoisia. Se on kerros rappausta, joka ei kestä paljon. Olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. Panosta kahden pultin läpi vetämiseen ja vanerin laittamiseen kummallekin puolelle seinää, jotka siistit taidetulla nahkalla tai vastaavalla.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
RoTe

Kemankare! Teetkö sen oikein ja jos rikot seinän kehon painollasi, joku on rakentanut väärin.

X Xexelol sanoi:
Hei,

Tarvitsisin asiantuntija-apua siihen, miten saan asennettua Pull-Up tangon kotiini asuntooni (rakennettu 50-luvulla) ja seinät näyttävät olevan kevytbetonia, koska ne ovat huokoisia ja murenevat. Siinä tulee tietty liike, kun vedän itseni ylös ja alas (90kg) enkä halua repiä mukaani paloja seinästä.. (tämä koskee tätä [linkki]).
Olen kohdannut haasteita kuvien, yöpöytien ja television ripustamisessa. Rei’istä tulee sekä korkeat että leveät, kun poraa.. Olen oppinut ottamaan pienemmän poranterän halkaisijaltaan ja poraamaan erittäin varovasti, mutta silti pora voi liikkua sekä ylös että sivulle, ja on erittäin vaikea porata suoraan kuten betonissa. Tämä on pahinta, mitä olen tähän mennessä porannut, en ole mikään asiantuntija, mutta yleensä selviän suurimmasta osasta hankittua internet-vinkkien ansiosta, mutta tämä on toisenlainen haaste.

Talomme talonmies uskoi, että se on kevytbetonin ja tiilen sekoitus, joten menin tällä tiedolla, kun puhuin Beijerin kanssa. Beijerin myymälän mies suositteli kunnollisia duotulppia ja suuria ruuveja (M10x80) kiinnitykseen tiileen, joka yleensä tulee kevytbetonin taakse. Ei tietenkään ole takuuta, mutta hän ajatteli, että olisi parasta aloittaa tällä ennen kalliimpaa ratkaisua, kiinnitysmassaa, jonka hinta vastaa pull-up tangon hintaa. KUITEN! Porasin eräänä päivänä 10 cm pitkällä poranterällä, menin helposti läpi ilman iskutoimintoa ja materiaali oli vain harmaata (katso kuvat), joten tiiltä ei näytä olevan mukana pelissä.

Mitä/miten teen? En halua luovuttaa tästä, Hornbachissa sanottiin että se on mahdotonta, mistä syystä menin Beijeriin, sillä tuntuu, ettei sen pitäisi olla mahdotonta.
Voisit kiinnittää seinään ensin pari lankunpalaa, jotta saat useampia kiinnityspisteitä.

Hei,

Kiitos kaikista vastauksista!

@Testarn : En ole testannut, olin menossa tekemään sen, mutta lopetin, kun porasin, eikä mitään tiiltä löytynyt. Haluan mieluiten tehdä sen kunnolla ja kerran. Poraaminen seinän läpi ei valitettavasti ole vaihtoehto, koska kylpyhuone on toisella puolella, ja seinä on myös noin 50 cm paksu. Levy/lauta voi olla vaihtoehto tai paksumpi musta pelti, jotta se on esteettisempi, mutta silloin Kemankarlösningen voi lopulta olla halvempi joka tapauksessa.

@Jontha : Ei, kuten sanottu, on ollut haastavaa saada edes taulut suoraan laserimittauksesta huolimatta, koska reiät ovat taipuvaisia "kasvamaan", eikä niitä ole porattu suoraan.

@RoTe : Juuri tuota ratkaisua kollega suositteli minulle ja myös Beijer, mutta jos siinä olisi tiiliä, niin tulpat ja ruuvit pitäisivät. Tämä ratkaisu on hieman pysyvämpi ja vaatii työtä poistaakseen sen sen päivän tullen, kun muutetaan (kulmahiomakone & irroittaa kierre poraamalla niin, että voin paikata reiän).

@Emanuel01 : Kiitos vinkistä, harkitsen sitä, jos löydän hyvän esteettisen ratkaisun siihen, esimerkiksi paksumpi musta pelti. Tämä sattuu olemaan olohuoneessa, ainoa mahdollinen paikka, joka minulla on asunnossa sille.

Kuinka paksu lauta/peltipalan tulee olla ja kuinka monta ruuvia sen kiinnittämiseen tarvitaan? Teoriassa, pitäisikö ensin nostaa lautapalan/peltipalan ja sitten porata sen läpi seinää vasten kiinnittääkseen leuanveto tanko?

Luultavasti se on joko lautapalan/peltipalan ratkaisu tai kemiallinen ankkuri, riippuen lopullisista kustannuksista sekä esteettisyydestä, sillä kemiallinen ankkuri on vähemmän ruma kuin iso lautapalan. (se on kuten sanottu, jos saa käsiinsä paksumpi musta peltipalan)

X Xexelol sanoi:
Hei,

Kiitos kaikista vastauksista!

@Testarn : Ei ole testattu, olin kokeilemassa sitä, mutta lopetin kun porasin eikä siellä löytynyt tiiliä pelissä. Haluan tehdä sen mieluiten kunnolla ja kerralla. Seinän läpi poraaminen ei valitettavasti ole vaihtoehto, sillä kylpyhuone on toisella puolella, lisäksi seinä on noin 50 cm paksu. Levy/lauta voi olla vaihtoehto tai paksumpi musta metalli esteettisyyden vuoksi, mutta sitten ehkä Kemankarlösning tulee lopulta halvemmaksi.

@Jontha : Ei, kuten sanottu, on ollut haastavaa saada edes taulut suoraan, vaikka käytössä on ollut lasermittaukset jne., koska rei'illä on ollut taipumus kasvaa ja poraus ei ole tullut suoraksi.

@RoTe : Juuri se ratkaisu, josta kollega vinkkasi ja myös Beijer, mutta jos siellä olisi tiiliä, niin kiilat ja ruuvit pitäisivät. Tämä ratkaisu on vähän pysyvämpi ja vaatii hieman työtä poistaa päivänä, jona muutetaan (kulmahiomakone & porata pois kierre niin voin kittata uudelleen).

@Emanuel01 : Kiitos vinkistä, mietin sitä jos löydän hyvän esteettisen ratkaisun siihen, esim. paksumpi musta metalli. Tämä sattuu olemaan olohuoneessa, ainoa mahdollinen paikka minulla asunnossa sille.

Kuinka paksu lauta/metallipala tulisi olla ja kuinka monta ruuvia sen kiinnittämiseen tarvitaan?
Teoriassa, pitäisikö ensin kiinnittää lauta/metallipala ja sitten porata sen läpi seinään ja kiinnittää vetotanko?

Tulee joko lauta/metallipala-ratkaisu tai kemankare, riippuen lopullisista kustannuksista ja esteettisyydestä, koska kemankare on vähemmän ruma kuin suuri lauta. (kuten sanottu, jos saa hankittua paksumpaa mustaa metallia.
Lähin metallityöpaja voi leikata metallin.
Mutta sitten saat todennäköisesti käsittelemättömän.
Sain palan ilmaiseksi takalleni mutta laitoin muutaman 100 kr heidän kahvikassaan. Oli matta musta maali kotona ja maalasin itse.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.