Hei!

Olen kunnostamassa meidän kellarin pyykkitupaa.

En ole kovin ihastunut rappausseinään (ulkoseinä), joten päätin käyttää ylimääräisiä käsittelemättömiä 45x45-rimoja aiemmasta rakennusprojektista. Olen laittanut rimojen taakse huopapaperin rappausta vasten. Tämä rakenne ei aiheuta minulle suurta huolta kosteuden tai vastaavan suhteen, mutta olen hieman epävarma siitä, minkälaisen verhouksen valitsisin.

Valintana on paneeli tai kipsi.

Minkä te olisitte valinneet? Perustelkaa mielellään valintanne.

T
Mitä tarkoitat "panelilla" ja jos aiot laittaa kipsiä, mitä aiot tehdä sen jälkeen? Milloin viimeksi tehtiin salaojitus ja millainen on ilmanvaihtotilanne?

Vaikka et olisikaan kovin huolissasi koolauksista, miettisin mitä tapahtuu, kun vuorauksen takana on kosteutta. Se ei ole vain kosteus kellarimuurin läpi, vaan myös pesutupa, joten kosteutta tulee olemaan ja on suuri riski homeelle sekä kipsilevyjen taipumiselle, jos ne kastuvat taustapuolelta jne.

Jos jätetään koolaukset huomioimatta, laittaisin kuitusementtilevyn ja mahdollisesti jonkinlaisen ilmanvaihdon taakse. Ajattelen, että levy voitaisiin päättää muutama sentti lattiasta ja katosta, jotta saadaan vapaa ilmanvaihto levyjen takana.

T Testarn sanoi:
Mitä tarkoitat "paneelilla" ja jos aiot gyprockata, mitä aiot tehdä sen jälkeen?
Milloin se viimeksi salaojitettu ja millainen on ilmanvaihtotilanne?

Vaikka et olekaan niin huolestunut rankoista, miettisin, mitä tapahtuu kun verhousmateriaalin taakse tulee kosteutta. Kyse ei ole vain kellarimuurin kosteudesta, vaan myös pesutuvan aiheuttamasta kosteudesta, joten riski homeen muodostumiselle ja kipsilevyjen vääntymiselle on suuri, jos ne kastuvat takapuolelta jne.

Jos jätetään rangat huomiotta, laittaisin varmaan kuitusementtilevyn ja mahdollisesti jonkinlaisen ilmanvaihdon taakse. Ajattelin, että levyn voisi lopettaa muutaman sentin päässä lattiasta ja katosta, jotta ilman kulku levyjen takana olisi vapaata.
Salaojitettiin vuonna 2019 isodräänillä, joten salaojitus on suhteellisen uusi.

En tiedä oikein, miten voisin paremmin selittää, mitä tarkoitan paneelilla tai gyprockilla kuin mitä olen jo tehnyt. Mitä minun pitäisi laittaa rankojen päälle, minkälaisen verhoilun seinä saa.

Olen miettinyt hieman enemmän sitten eilisen viestin julkaisun ja olen enemmän kallellaan laittamaan ulkopaneelin seinäksi, ehkä 2-3 mm rako jokaisen laudan välillä. Aion myös asentaa ilmastoidut lattialistat ja venttiilin seinän yläosaan, jotta ilma voi kiertää takana.

Mainitsit kuitusementtilevyn, otan sen huomioon. Vaihtoehto, jonka olin täysin unohtanut.

Ei kovin onnistunutta asettaa puukoolauksia kellariseinää vasten ja sitten sulkea ne levyillä. Juuri tällainen rakenne meidän piti poistaa kellaristamme noin 15 vuotta sitten homeen ja puukoolausten lahoamisen vuoksi - kastepiste siirtyy sisäänpäin huoneeseen ja on riski kosteuden kertymisestä. Meillä ei ollut ulkopuolelta eristettyä perustusta, mutta mielestäni kellariseinän täytyy pystyä hengittämään diffuusiolle avoimen kerroksen (laatta, silikaattimaali tms.) kautta, ja kosteus imeytyy seiniin myös perustuksen kautta.

Mielestäni kellariseinille tai -lattioille rakentaessa tulisi käyttää teräskoolauksia, ja tietenkin epäorgaanisia levymateriaaleja, kuten kuitusementtiä.

T
Epäilin, että tarkoitit jotain puupaneelia (lautoja), mutta jotta en tekisi virhettä olettamalla jotain, joka ei pitänyt paikkaansa, ajattelin kysyä. Onhan olemassa muitakin panelilevyjä, joita voisi kuvitella.

Julkisivupaneelilaudat eivät ole aina yhtä kuivia kuin ne, joita halutaan sisäkäyttöön, joten on olemassa riski, että ne käyristyvät johonkin suuntaan joutuessaan sisälle (vaikka kyseessä olisi pesutupa).

Ajatuksesi laittaa ne hieman etäälle toisistaan tarjoaa hieman ilmanvaihtoa ja vähentää laho- ja homehtumisriskiä, joten se on varmasti hyvä idea.
Toinen asia on se, että siitä voi tulla hieno tila hämähäkeille ja muille pienille ötököille. Tiedän, kuinka paljon hämähäkkejä meillä on kellarissa ja meidän pesutuvassa, vaikka olen yrittänyt pitää pienet ontelot minimissä ja kulkenut ympäriinsä imurin kanssa säännöllisesti.
Ajattelemasi ratkaisu tulee olemaan vaikeasti siivottava pölystä, hämähäkkiverkoista ja ötököistä.

Mikä putsaamisessa on vikana? Eikö olisi parempi siistiä se sen sijaan, tai laittaa laattaa?

• Tykkään
DE73
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sanoi:
Ei ole kovin onnistunutta asentaa puurimoja suoraan kellarin seinää vasten ja sitten peittää ne levyillä. Meidän piti poistaa sellainen rakenne kellaristamme noin 15 vuotta sitten homeen ja lahoamisen vuoksi - kastepiste siirtyy huoneen sisäpuolelle ja on riski kosteuden kertymisestä. Meillä ei ollut ulkopuolista eristettä perustuksen seinällä, mutta mielestäni kellarin seinän täytyy pystyä hengittämään diffuusiotiiviin kerroksen läpi (esimerkiksi kaakelit, silikaattimaali tms.), kosteus imeytyy seinään myös perustan kautta.

Minun käsitykseni on, että kellarin seiniin tai -lattioihin kannattaa käyttää teräsrimoja, ja tietenkin epäorgaanisia levymateriaaleja, kuten kuitusementtilevyjä.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta kun minulla on pitchi pappelevyt rimojen takana, ne estävät kosteuden tunkeutumisen rimoihin. Näin rakennettiin aina ennen (niin kuin minä kokemukseni mukaan tiedän) enkä näe siinä varsinaisesti mitään väärää. Sitten olen kyllä samaa mieltä, että teräsrimat olisivat saattaneet olla parempi vaihtoehto. Mutta koska minulla oli puutavara kotona, valitsin tämän tien.

Ilma ei jää vangiksi taakse, jos laitan ulkovuorauksen, jokaisen laudan väliin jää pieniä rakoja. Jos valitsen levyn (esim. kuitusementti yllä mainittuna ehdotuksena), teen urat levyyn ylös ja alas jokaisen riman väliin ja asetan ilmanvaihdon, jotta ilma voi kiertää vapaasti.

Harmi, että teidän piti purkaa, mutta epäilen, että teidän tapauksessanne rimat oli asetettu suoraan ulkoseinää vasten ja tuuletus puuttui kokonaan?

C Chokladmonster sanoi:
Mikä rappauksessa on vikana? Eikö olisi parempi siistiä sitä sen sijaan tai laittaa kaakelia?
Minun on myönnettävä, että olen täysin kelvoton rappaamaan ja saamani tarjoukset eivät ole mielestäni kohtuullisia. Ainakaan eivät sen arvoisia yksinkertaiselle pesutuvalleni, joka on noin 4 m2.

T Testarn sanoi:
Epäilin, että tarkoitit jonkinlaista puupaneelia(lautoja), mutta etten tekisi virhettä olettamalla jotain, mikä ei pitäisi paikkaansa, ajattelin kysyä. Onhan olemassa muitakin paneelilevytyyppisiä ratkaisuja, joita olisi voinut harkita.

Paneelilaudat julkisivuihin eivät ole aina yhtä kuivia kuin ne, mitä haluttaisiin sisäkäyttöön, joten on olemassa riski, että ne vääntyvät johonkin suuntaan, kun ne tuodaan sisään (vaikka kyseessä olisi pesutupa).

Ajatuksesi asettaa ne pienellä etäisyydellä toisistaan mahdollistaa hieman tuuletuksen ja vähentää lahoamisen ja homehtumisen riskiä, joten se on varmaankin hyvä idea.
Tuomaan esille vielä yksi asia: siitä voi tulla erittäin otollinen tila hämähäkeille ja muille pieneliöille. Tiedän, kuinka paljon hämähäkkejä meillä on kellarissa ja pesutuvassa, ja olen yrittänyt pitää pienet kolon kimpoutumien minimissä ja käyn säännöllisesti imurilla läpi paikkoja.
Ajatuksesi toteuttaminen tekee siitä vaikeasti puhdistettavan pölystä, hämähäkinverkoista ja muista ötököistä.
Ehdottomasti, parempi pelata varman päälle.

Meillä ei ole yhtään ongelmaa hämähäkkien kanssa tänään, mutta ehkäpä ne uskaltautuvat esiin, kuten kuvailet, sellaisen rakenteen yhteydessä.

Mitä ajattelet ehdotuksestasi, jossa käytetään kuitusementtilevyä ja sitten laitetaan tuuletus jokaiseen koolinginosaan, yksi lattian vasten ja toinen ylös kattoon? Silloinhan ilma ei jää vangituksi ja voi kiertää vapaasti?

T
Hyvä teille, että teillä ei ole hämähäkkejä - minulle ei merkitystä niin paljon, paitsi että täytyy silloin tällöin imuroi verkkoja, mutta talossa on muita, jotka eivät niin pidä niistä :P

Totta kai voi laittaa venttiilejä jokaiseen osioon, silloin tulee vähän ilmanliikettä/ilmanvaihtoa, varmista vain, että ne ovat hyönteisverkolla ja sitten tiivistä kattoon ja lattiaan ryömijöitä vastaan.

• Tykkään
Andreas9090
  • Laddar…
T Testarn sanoi:
Hyvä teille, että teillä ei ole hämähäkkejä - minulle se ei merkitse niin paljon, paitsi että täytyy imuroida verkkoja silloin tällöin, mutta on muita talossa, jotka eivät niistä niin pidä :p

Tietenkin voi laittaa venttiilejä jokaiseen lokeroon, jolloin tulee vähän ilmanliikettä/ilmanvaihtoa, varmista vain, että ne ovat hyönteisverkolla ja sitten tiivistä kattoon ja lattiaan ryömimistä vastaan.
Vaimoni on joka tapauksessa hyvin iloinen siitä. Suuret kiitokset inputeista. Teen kuten ehdotit fibercementboardilla ja että tuuletan sen :)

• Tykkään
Testarn
  • Laddar…
Andreas9090 Andreas9090 sanoi:
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta koska minulla on syllpapp reglisten takana, ne estävät kosteutta tunkeutumasta regliin. Näin rakennettiin aina ennen (kokemukseni mukaan) enkä näe siinä oikeastaan mitään vikaa. Sitten olen samaa mieltä siitä, että metalliset reglit olisivat ehkä olleet parempi vaihtoehto. Mutta koska minulla oli puutavaraa kotona, valitsin tämän tien.

Ilma ei jää loukkuun taakse, jos ulkoverhous tehdään, tulee pieniä rakoja jokaisen laudan väliin. Jos valitsen levyn (esim. fibercement levynä ehdotuksena yllä), teen loven levyn pohjaan ja huipulle jokaisen regliosaston väliin ja asennan ilmanvaihdon, jotta ilma voi kiertää vapaasti.

Ikävää, että jouduitte purkamaan, mutta epäilen, että teidän tapauksessanne reglit oli mahdollista asettaa suoraan ulkoseinää vasten ja ilmanvaihto puuttui kokonaan?
Ongelma, joka voi ilmetä, on se, että ilma pysyy melko liikkumattomana levyjen takana ja silloin ilmankosteus voi kasvaa, kunnes mustahome alkaa kasvaa puureglisten ja mahdollisesti kipsilevyjen päällä, erityisesti jos sinulla on paperi kipsilevyissä. Avoimien aukkojen pitäminen ylhäällä ja alhaalla voi toimia, mutta se ei ole lainkaan varma, joten sen liittäminen mekaaniseen ilmanvaihtoon on suositeltavaa, erityisesti kun jätät orgaanista materiaalia levyjen taakse.

Kun puet seinän, muutat myös seinän eristäviä ominaisuuksia ja siirrät kastepisteen sisemmälle huoneeseen, mutta nyt sinullahan on Isodrän ulkopuolella, joten se on luultavasti pieni riski, että se aiheuttaa jotain ongelmia.

Henkilökohtaisesti en asettaisi mitään orgaanista ulkoseinää vasten ja sitten kapseloisi sitä seisovan ilman riskillä (tai enemmän tai vähemmän seisovan ilman).

anders07 anders07 sanoi:
Ongelmana voi olla, että ilma pysyy melko liikkumattomana levyjen takana ja ilman kosteus voi nousta, kunnes mustahome alkaa kasvaa puupalkkeihin ja mahdollisesti kipsilevyyn, etenkin jos sinulla on paperia kipsilevyn päällä. Pelkkien aukkojen jättäminen ylös ja alas voi toimia, mutta se ei ole lainkaan varmaa, joten on suositeltavaa yhdistää se mekaaniseen ilmanvaihtoon, varsinkin jos jätät orgaanista materiaalia levyjen taakse.

Kun vuoraat seinän, muutat myös seinän eristäviä ominaisuuksia ja siirrät kastepistettä huoneen sisäänpäin, mutta nyt sinulla on jo Isodrän ulkopuolella, joten riski siitä, että se aiheuttaa ongelmia, on pieni.

Henkilökohtaisesti en laittaisi mitään orgaanista ulkoseinään vasten ja sitten kapseloisi sitä paikoilleen liikkumattoman ilman riskin vuoksi (tai enemmän tai vähemmän liikkumattoman ilman).
Samaa mieltä kanssasi ja jätän siksi kipsilevyt pois tästä syystä. Käytän sen sijaan kuitusementtilevyä ja asennan venttiilit jokaisen palkkitilan väliin :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.