Rakennan uutta taloa ja olen pitkään katsellut ns. ribkattoa (katso liitetty kuva). Onko kukaan, joka tietää, miten sellainen rakennetaan itse? Miten tehdään kiinnitys? Haluaisin mielellään piilotetun kiinnityksen. Onko kukaan rakentanut oman ribkaton, joka voisi antaa minulle vinkkejä.
Ehkä asettaa rimat oikeaan C/C ja sitten ruuviliimata koolaukset päälle. Eli ruuvata koolauksen läpi ja sisään rimoihin. Sitten nostaa koko paketti ylös ja kiinnittää kaikki kattoon koolauksen kautta, rimojen välistä
Suurin haaste on saada rimat täysin rinnakkaisiksi. Pienin poikkeama näkyy selvästi, erityisesti 8 metrin pituudella. Tätä varten tarvitaan oikea metodologia ja korkea materiaalilaatu. Voi käyttää tyylikkäitä ruuveja, jotka kestävät altistusta, kuten kromattuja upotettuja messinkiruuveja, listoihin tarkoitettuja ruuveja, jotka kitatään peittoon jälkeenpäin, tai ruuvinreiät, jotka tulpataan umpeen. Naulapistooli saattaa myös toimia. Rimojen reunat voivat olla hieman viistettyjä. On olemassa myös metallirimoja alakattosysteemeissä, mutta ne ovat yleensä sekä kalliita että tylsiä.
Ribbit katto on uskomattoman hieno. Uimahallissa täällä Falunissa on sellainen katossa. Olen istunut ja ihaillut sen laatua useasti. Se, mikä on yllättänyt minut, on kuinka täydellinen se on asennuksessa ja muodossa. Ei ole mitään oksia. Olen saanut päähäni, että se on kvarttisahatusta männystä, joka on saanut vanheta. Kiinnitys on kuin kuvassasi, näkyvä ja laadukas. Ribbojen ja naulojen välimatkat ovat tasaiset. Kysymys on, eikö siisti kiinnitys paranna ulkonäköä kuten @justusandersson ehdottaa.
Uskon, että jos aikoo asentaa sellaisen katon, sen on oltava täydellinen, muuten se näyttää vain väärältä.
Hyvällä materiaalilla, joka on saanut kuivua oikein, ja huolellisella työllä se tulee näyttämään todella tyylikkäältä oikeassa tilassa. Toivon todella, että teet sen ja jaat kanssamme työn aikana.
Olen monta kertaa miettinyt tätä.
Teoreettisesti paras ratkaisuni tähän mennessä on laittaa musta kangas taakse ja ampua sitten 18G dyckertilla. En vain ole ehtinyt testata vielä
Olen usein miettinyt tätä.
Teoreettisesti paras ratkaisuni tähän mennessä on laittaa musta kangas taakse ja sitten ampua 18G naulalla. En ole vielä ehtinyt testata
Musta kangas on hyvä ratkaisu, mutta 18g naula ei pidä. Ehkä 16g.
Musta kangas on hyvä ratkaisu, mutta 18g dyckert ei pidä. Ehkä 16g.
Ajattelin, että ampuu tiheämmin/enemmän laukauksia 18G:llä, mielestäni 16G:ssa on liian isot päät
Mutta todennäköisesti se on kuten sanot, vähintään 16G.
Ajattelen, että 18G:llä ammutaan tiheämmin/enemmän laukauksia, mielestäni 16G:llä tulee liian suuria päitä
Mutta todennäköisesti olet oikeassa, vähintään 16G
Tein testin muutamalla listalla ja naulapistoolilla, mutta mielestäni päät erottuvat liikaa, vaikka kattoon on jonkin verran etäisyyttä. Mahdollisesti saa hyvän tuloksen, jos jälkikäteen käyttää valkopigmentoitua öljyä.
Musta kangas katon alla en usko palon vuoksi jne. Kuitenkin on olemassa musta diffuusiokalvo, jota voisi ehkä käyttää...
Tein kokeilun muutamalla rimalla ja dyckertilla, mutta mielestäni päät näkyvät liikaa, vaikka kattoon on jonkin verran etäisyyttä. Ehkä saa hyvän tuloksen, jos jälkeenpäin sivellään valkopigmentoidulla öljyllä.
Musta kangas alla en usko tulipalovaaran vuoksi jne. On kuitenkin olemassa mustaa diffuusimuovia, jota ehkä voisi käyttää...
Siinä tapauksessa ruuvi on varmaan paras vaihtoehto, tai vaihtoehtoisesti laittaa miljoona huonekalukulmaa kattoon
Kokeile polttaa muovia, sitten uskon, että haluat mieluummin akustiikkakankaan
Tein testin muutamilla listoilla ja nauloilla, mutta mielestäni päät näkyvät liikaa, vaikka kattoon onkin tietty etäisyys. Mahdollisesti saa hyvän tuloksen, jos jälkikäteen käsittelee valkopigmentoidulla öljyllä.
Musta kangas alla en usko paloturvallisuuden vuoksi jne. Kuitenkin on olemassa mustaa diffuusiomuovia, jota ehkä voisi käyttää...
Musta kangas on hyvä ratkaisu mutta 18g naula ei pidä. Ehkä 16g.
18g kelpaa hyvin kattolistoille, jos kyseessä on normaalia mitoitusta oleva lista ja kiinnitykset ovat sopivalla tasolla.
Olen asentanut kattolistoja (21/43 luulisin (Byggmax höylätty)) 18g:llä. Käytin 50mm naulaa, suoria laukauksia, cc1000, sitten ylimääräinen kantolinja "huoneen keskellä", sillä siihen ruuvasin kattolamput, käytin vinoja laukauksia (noin 30*). Jos sitten haluaa ruuvata jotain kattoon (raskaampi lamppu esim.) voi yksinkertaisesti käyttää pitkää ruuvia, joka menee listan läpi kantorakenteeseen, jos haluaa lisäkiinnityksen. Nyt täytyy sanoa, että en tietenkään roikkunut katossa tai mitään vastaavaa. Se on mökin kellarin oleskelutilassa, ja erittäin vaihtelevan kosteuden vuoksi jokainen lista on kääntynyt / taipunut jonkin verran, mutta mielestäni siinä on vähän viehätystä. Ostimme halpaa puutavaraa Byggmaxista, koska se oli mökissä ja se oli parempi kuin paljon näkyviä sähköasennuksia, vesiputkia, viemäreitä jne. Voin katsoa, löydänkö kuvan! Valitettavasti en ole menossa sinne pitkään aikaan. Käytimme 45/45 kantolistana, sellaisilla pitkillä ruuvitulppilla (?), jotka isketään sisään vasaralla ja ruuvataan viimeinen osa. Vedimme valkoisia/vaaleita vpr-putkia kantolistan mukaisesti ja sitten kiinnitimme kattoon, niitä ei näy, koska siitä tulee vähän kuvan kaltainen, että se on "pimeää" ylhäällä. Meillä on valkoinen betonikatto ja se tuskin näkyy välissä.
Meidän kattolistoissa on suorat reunat ja jos saisin valita, valitsisin pyöristetyt reunat, mikä näyttää olevan kuvassa. Mutta suorat eivät näytä ollenkaan huonoilta, mutta listojen reunat ovat paljon "terävämpiä".
Olemme öljynneet ne kerran nopeasti jollakin halvalla valkopigmentoidulla "tammiöljyllä". Ne sahattiin, öljyttiin ja asennettiin samassa yhteydessä, saivat ehkä kuivua puoli tuntia.
Se on vain koristetarkoituksiin ja naula pitää hyvin. Käytetäänhän 18g ovi- ja ikkunalistoissa ja uskon, että ne joutuvat huomattavasti enemmän kulutukselle alttiiksi kuin kattolistat. 18g on käytännössä näkymätön ja jos lopuksi tekee viimeisen kerroksen öljyllä/tahalla asennuksen jälkeen, se katoaa täysin.