Tässä oli monia ehdotuksia. Olen täysin samaa mieltä siitä, että on parempi tehdä koko rakennus talvilämpimäksi ja sitten laskea lämpötilaa niissä tiloissa, joissa ei tarvita huonelämpötilaa. Samalla on kuitenkin muistettava, että lämmin huoneilma sisältää enemmän kosteutta, joka voi tiivistyä. Hätätilanteessa voitaisiin harkita kylpyhuoneen läpikulkemista varastoon, mutta jos varastolle tulee myöhemmin laajennettu käyttö, se voi olla melko toivotonta. Paras ratkaisu on silloin tehdä käytävä, josta pääsee kaikkiin tiloihin. Suunnittele huolellisesti ensin. Kylpyhuoneiden siirtäminen on kallista. Betoni täytyy reunuseristää kylmäsiltojen välttämiseksi mutta myös estääkseen huoneilman kosteuden tiivistymisen betoniin. Konsultoi mielellään paikallista arkkitehtia, kun olet valmis piirustustesi kanssa.

Voisi kyllä sanoa niin, että jos rakennus ei olisi jo valettu, olisin rakentanut vain kylpyhuoneen enkä lainkaan kylmää varastoa, koska sitä ei oikeastaan tarvita. Mutta kun minulla on jo valettu kuori, tuntuu todella typerältä olla hyödyntämättä yli jäävää tilaa johonkin.

Sitten voi olla, että aion vuokrata tilan ja silloin haluan pitää lämmityskustannukset mahdollisimman alhaalla.

Jos kuitenkin haluaisi lisätä ikkunan, miten sen voisi tehdä sisäseinässä/ilmarakosssa ym. Ajattelen, että ikkuna olisi suuntautuneena parvekkeelle, eli kohtaan, jossa ei ole kuilua seinässä, vaan ainoastaan sisäseinä, ilmarako ja ulkoseinä.

Paljon työtä ja kustannuksia ottaa ikkuna täystiiliseinästä, ellei ole taitava muurauksessa. On myös tarpeen asentaa tiililaatta aukon yläpuolelle. Ikkuna tulee sijoittaa aukkoon tiiliseinässä. Sisäpuolelle rakennetaan kehys, joka ulottuu tiileen asti ja jolla on samat mitat kuin aukolla tiilessä. Ikkunan tulisi olla mittatilaustyönä tehty. Itse muuttaisin koko ulkorakennuksen kylpyhuoneeksi ja käyttäisin olemassa olevaa ikkuna-aukkoa. 18 neliömetriä ei ole liikaa kylpyhuoneelle, jossa on wc, pesuallas, suihku ja kylpyamme, pyyhkeiden säilyttäminen jne. Ehkä myös pesukone. Itselläni on 20 neliömetrin kokoinen ja se voisi olla suurempikin.

On ajatus rakentaa koko talo suuremmaksi kylpyhuoneeksi/kodinhoitohuoneeksi ja itse asiassa jättää ikkuna kokonaan pois. Kuten sanottu, kyse on paljon siitä, että aion luultavasti ajoittain vuokrata ja silloin en saa ylimääräistä vuokraa suuresta kylpyhuoneesta. Sitä vastoin lämmityskustannukset nousevat... Mutta se ehkä kaikesta huolimatta on marginaalista...

Lämmityskustannukset ovat varmasti marginaalinen tekijä. Riippumatta siitä, miten aikoo käyttää taloaan, kannattaa ajatella pitkäjänteisesti sekä käyttöä/funktiota että materiaalivalintoja. Oikein tehty kylpyhuone voi kestää jopa 50 vuotta. Virheellinen, korkeintaan 10 vuotta. Laatu ei ole ensisijaisesti kustannuskysymys, vaan pikemminkin seuraus oikeasta asenteesta materiaalivalintoihin.

Okei, ajatteletko tyypillisesti lecamuureja kipsin sijaan?

Ne ovat rakonaiset surfailla ja lue miten kylmäsilta vältetään raoilla

Kyllä, esimerkiksi. Monet laittavat kaakelit, materiaali joka voi kestää 1000 vuotta, kosteussuojatulle runkoseinälle, jossa kosteussuojaus kestää vain 10 vuotta. Yleisesti ottaen: on parempi tehdä harkitusti alusta alkaen kuin joutua tekemään uudelleen toistuvasti.

Miten väliseinä lecakerroksista rakennetaan eristyksineen jne.?

Leca-kivi muurataan olemassa olevan betonilaatan päälle tiiliseinän sisäpuolelle ilman ilmarakoa, mutta sopivalla eristemateriaalilla tiiltä vasten. Eristemateriaalin paksuuden ja Leca-kiven leveyden voi määrittää toivotun eristysstandardin perusteella. Eristemateriaalina voi olla styroksi tai mineraalivilla, esimerkiksi Rockwool Skalmursskiva. Huomioi, että tiiliseinä vastaa 2,5 cm mineraalivillaa ja että Leca-kivellä on kaksinkertainen U-arvo mineraalivillaan verrattuna. Uudisrakennusstandardi on 30 cm mineraalivillaa, mikä ei tunnu tässä tapauksessa järkevältä. Uusi betonilaatta valetetaan leca-kiveä vasten. Leca-kivi rapataan sisäpuolelta.

Okei sitten kiinnitetäänkö laatat suoraan rappaukseen? Pitääkö välissä olla vedeneristys?

Kaiken veden vaikutukselle altistuvan kaakelin takana, eli suihkun, kylpyammeen, pesualtaan takana, täytyy olla vedeneristys. Ei muuten. Jos on suihkukaappi, vedeneristystä ei tarvita. Kylpyammeen ja pesualtaan ympäri voi myös käyttää peltiä tai lasia kaakelin päällä.

Hmm täytyykö minun käyttää tiilimuurilevyä vai toimiiko tavallinen mineraalivilla tai kivivilla?

Miten tapahtuu yhdistäminen leca-sisäseinän ja sisäkaton välillä, laitetaanko lecan päälle palkki kuten vasaralanka?

Kuinka "hammarbandet" kiinnitetään, joka minun täytyy asettaa tiiliverhoillulle ulkoseinälle?

Se toimii varmasti muiden mineraalivilla-varianttien kanssa, mutta ei lasivillan. Julkisivulevy tai maalevy on luultavasti paras. Kannattaa tarkistaa niiden hygroskooppiset ominaisuudet. Mitä korkeampi tilavuuspaino, sitä parempi. Minä laittaisin varmaankin lyötävän reunuksen sekä tiileen että lecaan ja antaisin kattoristikon sitoa ne yhteen. Lecakiveen kiinnitetään lecapiikillä, tiileen taas sopivimmin piikkitulppalla poraamalla suoraan lyötävän reunuksen läpi. Voisi myös harkita teräsnauhoja. Kiinnitys täytyy mitoittaa ottaen huomioon nostovoimat, jotka voivat olla suuria kattojen kohdalla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.