8 853 lukukertaa ·
18 vastausta
9k lukukertaa
18 vastausta
Kelluvan lattian kunnostus
Sivu 1 / 2
Meillä on talo vuodelta 1981, jossa on laatta maassa. Betonilla on 60 mm solumuovia, sen päällä muovikalvo ja 20 mm lastulevy.
Joulukuussa huomasimme vesivuodon wc-istuimen sisäänrakennetusta vesitankista. Se on jatkunut jonkin aikaa.
Nyt suuri osa lattiasta on purettava.
Näkyy selvästi, missä vesi on ollut.
Kysymykseni: pitäisikö minun laittaa uutta solumuovia suoraan laatalle vai pitäisikö minun tehdä jokin toinen rakenne?
Betoni näyttää täysin kuivalta vesivaurion vieressä.
Joulukuussa huomasimme vesivuodon wc-istuimen sisäänrakennetusta vesitankista. Se on jatkunut jonkin aikaa.
Nyt suuri osa lattiasta on purettava.
Näkyy selvästi, missä vesi on ollut.
Kysymykseni: pitäisikö minun laittaa uutta solumuovia suoraan laatalle vai pitäisikö minun tehdä jokin toinen rakenne?
Betoni näyttää täysin kuivalta vesivaurion vieressä.
Totta kai laatta maanvaraisessa perustuksessa voi olla ongelmia, mutta ei kaikilla ole niitä, näet, miltä se näyttää, kun nostat solumuovin ylös. Jos sen alla on mustaa, se ei ole hyvä, mutta jos ei ole mitään, vain betonia ja kuivaa, niin se on OK.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Perusongelma eristämättömien laattojen kanssa on, että lämmin sisäilman vesihöyry tiivistyy kohdatessaan kylmän betonin ja pitää sen kosteana. Tämä on erityisesti ongelma 70-luvun taloissa. Vuonna 1981 rakennetussa talossa pitäisi olla jonkinlaista eristystä myös betonin alla. 60 mm solumuovia päällä on myös melko vähän. Muovikalvo lastulevyn alla estää ilmassa olevan vesihöyryn tunkeutumisen kohti betonia. Ongelmat syntyvät pääasiassa siellä, missä eristys ja muovikalvo puuttuvat, esim. väliseinien alapohjissa. Sen kaltaista vuotoa, jonka kohtasitte, ei myöskään pitäisi tapahtua. Silikoniliimaa wc-istuimet, jotta ei tarvitse tehdä reikiä vedeneristykseen.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Höyrysulku tulisi aina olla lämpimällä puolella.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se on rakennusfysiikan perusteita. Solumuovi on höyryä hidastava, mutta ei höyrytiivis. Koska solumuovi kestää kosteutta, eivät seuraukset ole kuitenkaan niin suuria.
ja olen tehnyt ympäri kymmenen asuntoa maanpinnalla muovi ensin.J justusandersson sanoi:
ja tämä tehtiin kaikkien olemassa olevien sääntöjen mukaan
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen kuvannut mielestäni rakennusfysikaalisesti oikean lähestymistavan ja perustellut sen. Enempää en voi tehdä.
Muovi betonia vasten on maankosteutta vastaan. Muovi lämpimällä puolella on ilmankosteutta vastaan. Höyrynpaine alaspäin on minimaalinen, koska lämmin, kosteutta kantava ilma, joka voi tiivistyä, nousee kattoon. Kuvittele, että talo on ylösalaisin ja lämpö kosteuden kanssa valuu lämmönlähteistä ja ylös katon huippuun.
Administrator
· Skåne
· 8 666 viestiä
Olen poistanut turhat. Kirjoituksen tulee viedä keskustelua eteenpäin ja olla asiallinen.
/Moderaattori
/Moderaattori
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Maaperän kosteus on luultavasti vähäisin ongelma. Useimmat betonilaatat on ainakin 1950-luvun alusta alkaen valettu kerrokselle kapillaarikatko-soraa. Vaikka lämpimin ilma matalamman tiheytensä vuoksi sijaitsee huoneen yläosassa, ei se tarkoita, että voisi laiminlyödä rakenteellisten osien, kuten ulkoseinien ja lattian, eristämistä.
Betonilaatat, jotka on valettu eristävälle kerrokselle, eivät juuri koskaan kärsi kosteusongelmista.
Betonilaatat, jotka on valettu eristävälle kerrokselle, eivät juuri koskaan kärsi kosteusongelmista.
tarkalleen "melkein koskaan".J justusandersson sanoi:Maankosteus ei ole varmaan suurin ongelma. Useimmat betonilaatat on joka tapauksessa 1950-luvun alusta lähtien valettu kerroksen kapillaarikatkaisevan sepeli. Vaikka lämpimin ilma alhaisemman tiheytensä vuoksi onkin huoneen yläosassa, se ei tarkoita sitä, että ulkoseinät ja lattiat voi jättää eristämättä.
Betonilaatat, jotka on valettu eristävälle kerrokselle, eivät melkein koskaan kärsi kosteusongelmista.