Hei!

Lyhyt tarina, ostin 70-luvun talon kellarilla, jota olen remontoimassa, mutta tarvitsisin vähän vinkkejä ja apua!

Kyseessä on yksi oleskelutila ja kaksi pientä "makuuhuonetta". Ne oli tietysti sisustettu puurungoilla jne., mutta kaikki sellainen on purettu ja aion pian aloittaa remontin. Seinille aion vain laastia, olen kuullut, että se on paras tapa. Ongelma on lattioissa, viereisessä huoneessa oleskelutilaan on rakennusliike remontoinut, ja kun purimme, näimme tietysti miten he olivat tehneet:

Solumuovi-joku muovikalvo-valettu noin 5 cm ja sitten laattalattia. Onko ok rakentaa noin?

Siinä tapauksessa teen samalla tavalla oleskelutilassa. Muissa pienissä huoneissa ajattelin Bergoplattor ja sitten neulahuopaa, miltä kuulostaa?
 
Viimeksi muokattu:
S
Onko betonilaatta eristetty?
 
Ei, se ei ole.
 
S
Silloin rakenteen on kestettävä kosteutta ja sallittava maankosteuden nousta ylöspäin.

Oletuksena tarvitset nostaa lattiatasoa, koska olet purkanut korotetun lattian?

Joko porataan, kaivetaan ja eristetään kaikkien sääntöjen mukaan ja valetaan sen päälle, mutta se on monella tapaa todella tuskallista.

Tai voit valaa uuden lattian vanhan päälle ja tasoittaa sen.
Ehkä eps-sementti voisi olla hyvä saadakseen volyymiä?

Rakentajan tekemä lattiarakenne voi aiheuttaa riskin veden kerääntymiselle muovikalvon alle.
 
Bunshiin sanoi:
Siinä tapauksessa teen samoin takkahuoneessa. Muissa pienhuoneissa olin ajatellut Bergoplattoja ja sitten tuulikkamattoa, miltä se kuulostaa?
Tarvitseeko sinulla olla tyyppiä Bergoplatta tuulikkamaton alla, onhan se avoin, jotta mahdollinen kosteus voi mennä suoraan läpi?
 
MB77 sanoi:
Tarvitseeko sinulla olla esimerkiksi Bergoplatta neulaohuessa, se on varmaan avoin niin, että mahdollinen kosteus voi mennä suoraan läpi?
Ajattelin, että sen päällä olisi mukavampi kävellä, jos tekisi niin, luin jostain toisesta, joka oli kokeillut sitä. Ja se onhan hieman huokoinen ja päästää läpi kosteutta ja neulaohuen hengittää kuten sanot.
 
sinuslinus sanoi:
Silloin rakenteen on kestettävä kosteutta ja annettava maan kosteuden liikkua ylöspäin.

Oletan että sinun täytyy nostaa lattiatasoa koska olet purkanut vanhan lattiarakenteen?

Joko piikataan ja kaivetaan ja eristetään sääntöjen mukaan ja valetaan siihen, mutta se on hemmetin raskas työ monella tavalla.

Tai sitten voit valaa uuden lattian vanhan päälle ja tasoittaa sen.
Ehkä eps-betoni voi olla hyvä volyymin saamiseksi?

Rakennusfirman tekemä lattiarakenne voisi synnyttää riskin vedelle muovin alla.
Olen katsonut eps-betonia ja sitten tasoittaa se, joten se on yksi vaihtoehto.

Hmm olen mietteliäs siitä, mitä rakennusfirma on tehnyt, jos se tosiaan on virheellinen rakenne...pitäisikö se luokitella piiloviaksi siinä tapauksessa? Se tehtiin noin 2012, joten ei se niin vanha ole, ehkä pitäisi soittaa heille ja kuulla. Voin ottaa kuvan siitä, miten he ovat tehneet, niin näette paremmin.

Olen todella kiitollinen vastauksista, ensimmäinen talo ja hyvin tietämätön kaikessa, mikä liittyy rakentamiseen :)
 
Ota muutama kuva ja tee mielellään luonnos kellarin pohjapiirroksesta ovien, ikkunoiden, ilmanvaihtoaukkojen, savupiipun kanssa, niin forumilla on varmasti ihmisiä, jotka voivat auttaa. Itselläni on hieman vanhempi kellari vuodelta 1945. Joitakin osia on remontoitu, toiset osat ovat vanhempia mallia sisäisellä lisäeristyksellä. En hyväksy huonoa hajua kellarissa, joten olen tutkinut monia vaihtoehtoisia ratkaisuja ja saanut ne toimimaan hyvin. Huolimatta vanhasta salaojituksesta ja edellisen omistajan vähemmän sopivasta peritystä rakenteesta. Yritän jakaa kokemuksiani, jos jaat materiaalia ja jos sinulle sopii, että kysymyksiä esitetään.
 
Eristelevyjen asennus betoni- ja laattapinnan väliin, lähikuva eristysmateriaalista.

Lattia- ja huonejärjestelmä ylhäältä katsottuna, jossa on useita huoneita, käytävä ja portaat, puu- ja laattalattiat.
 
Kuvassa 1 näette, miten he ovat asentaneet lattian kunnostettuun osaan, ja kuvassa 2 on luonnos kellarista, huoneet, joissa on puulattiat, ovat ne, jotka aion korjata.

Huone, joka rajautuu takkahuoneeseen, on lattiamallia kuten kuva 1 näyttää, loput uskon olevan asennettu suoraan valetulle laatalle, koska "tyhjää tilaa" ei muodostu, kun tallaa lattiaa.
 
S
En tiedä, aiheutuuko sellaisesta rakenteesta ongelmia, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että muovikalvon alla voi olla kosteaa.
Poistin muovimaton, lastulevyn, 2 cm solumuovin ja muovikalvon kellaristani. Alla oli vanha lattia, joka oli liimattu.
Muovin alla oli märkää (vapaata vettä), joka kuivui seuraavaan päivään mennessä.

Kellarissa revitty lattia, näkyvissä palaset spaanilevyä, muovia ja eristeitä. Taustalla valkoinen kodinkone, edessä musta jätesäkki.
 
Epäilen, että kuvassa näkemäni ratkaisu ei ole "ammattilaismainen" rakenne eristämättömälle kellarilattialle. Eristetyllä tarkoitan modernia perustusta, joka on eristetty sekä tiiviiksi että estämään alhaalta tuleva maankosteus sekä tietenkin antamaan lämpimämmän lattian ja säästämään energiaa.

Väitetään, että lähes kaikilla muilla kellarityypeillä on enemmän tai vähemmän alhaalta tulevaa maankosteutta, jota esiintyy, vaikka talolla olisi hyvä salaojitus.

Tämä voi toimia, jos maaperän kosteustaso on erittäin alhainen, muuten on kuten joku on aiemmassa viestissä kirjoittanut, melko suuri mahdollisuus, että betonin ja yläpuolisen tiivistyksen väliin kertyy kosteutta. Jos talo oli tarkastettu, kun ostitte sen, uskon, että tarkastaja kutsuisi tätä riskirakenteeksi, jos hän näki, miten rakenne oli tehty.

Jotkut voivat sanoa, että ei haittaa, jos solumuovi kostuu, mutta toisaalta EPS-solumuovi adsorboi osan vettä, eli kostea materiaali vaatii enemmän energiaa pysyäkseen lämpimänä, ja toisaalta pitää olla 100 % varma, ettei solumuovin alla ole mitään orgaanista materiaalia, mikä muuten voi johtaa hajuihin.

Toinen näkökulma, jota pidän keskeisenä. Mitä tiiviimpi lattia on, sitä enemmän kosteutta löytää itselleen helpoimman reitin ylöspäin, mikä voi olla seinää pitkin. Minulla on itse kellarissa märkätila vedeneristyksellä, ja valitsin mahdollisimman avoimet materiaalit seinien toiselle puolelle antaakseni seinien hengittää sitä kautta. Seuraan tätä kosteusmittarilla nähdäkseni, että ratkaisu toimii. Se, että seinä on saanut enemmän kosteutta märkätilan vuoksi, on ilmeistä, mutta toistaiseksi ratkaisu näyttää toimivan, mutta meillä on ennätyksellisen alhainen pohjavesi ja olemme olleet ilman sadetta pitkään, joten seuraan sitä säännöllisesti nähdäkseni, miten se kehittyy. Tarkastus vie alle minuutin.

Voi olla olemassa ratkaisuja, jotka toimivat, mutta joita en ole nähnyt. Kotini tarkastuksessa oli kuitenkin mainittu riskirakenne niissä huoneissa, joissa lattia koostui ohuesta solumuovista, rakennusmuovista, kovalevystä ja kokolattiamatosta.

Jos olisin teidän asemassanne, tutkisin, onko kuvassa oleva ratkaisu ammattilaismainen ja hyväksytty rakenne.

Jos aiotte kunnostaa uusia huoneita, neuvoni on, että teette hengittävän ratkaisun. En ole koskaan käyttänyt eps-sementtiä, mutta olen ymmärtänyt, että se on sementtiin sekoitettuja EPS-palloja, jotka antavat sekä kantavuutta että eristysarvoa. Jos sen ominaisuudet ovat diffuusioavoimet kuten tavallinen betoni tai paremmat, se voi olla hyvä vaihtoehto tasoituksen ja klinkkerin alustaksi. Jos se toimii, saat todennäköisesti lattiaratkaisun, joka kestää normaalia alhaalta tulevaa maankosteutta.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.