Hei!

Olen tekemässä vähän remonttia kotona asunnossani ja olen siirtänyt seinää hieman. Se tarkoittaa myös sitä, että haluan siirtää sisäovea, jotta se ei ole aivan seinän reunassa.

Kun aloitin tämän homman, kävi ilmi, että se osa seinää ja karmit oveen ovat kiinni puurimassa, joka on valettu betoniin. Olen nyt piikannut betonin pois (kuinka hauskaa onkaan piikata muuten!!!) jotta voin kiinnittää karmit oveen siihen, mihin haluan ne.

Mutta nyt on maailman isoin reikä siinä, missä kynnys tulee olemaan! Se on noin 30 mm syvä.

Miten tekisit tässä tilanteessa? Valatko riman, ja jos, niin millä? Betonia näyttää olevan vain 25 kg säkeissä, onko minun todella pakko ostaa sellainen?

Olen lukenut täältä, ettei betonia pitäisi valaa, mutta se rima on ollut valettuna jo melkein 50 vuotta siitä lähtien kun talo rakennettiin ja näyttää yhä täysin terveeltä.

Muuten voin tietenkin myös poistaa riman ennen kuin valan reiän umpeen.

Vai riittäisikö yrittää saada puukappaleet niin, että ne ovat mahdollisimman hyvin tasossa?

Suurkiitos kaikista ajatuksista ja vastauksista! :)

Avoin alue betonilattiassa, jossa puurimat paljastuvat, ympäröitynä parketilla ja hajonneella betonipinnalla, työkalut näkyvät taustalla.

Bileetyn betonin ja puulattian liitoskohta, jossa näkyy onkalo.

Jos aiot asentaa laminaatti- tai parkettilattian yläpuolelle, riittää, että otat tukirakenteeksi puutavarasäleitä. Tukisäleen voit kiinnittää alapuolelle kierrittämällä taikka liimaamalla.

Se on oikeastaan vain, jos aiot asentaa liimatun maton, jolloin sinun täytyy täyttää jollakin sementtipohjaisella tuotteella.

• Tykkään
Ida95
  • Laddar…
S
Ei pidä valaa puuta betoniin, jos se on maan tasolla, jos se on maan yläpuolella, siihen tuskin tulee lahoa ainakaan. Riippuen siitä, kuinka paljon työtä on, olisin ottanut sen pois, valanut uudestaan ja laittanut sen takaisin, mutta jos se tarkoittaa kohtuuttoman paljon työtä, olisin varmaankin jättänyt sen siihen.

Jos se on maan tasolla, olisin ottanut kaiken pois ehdottomasti.

• Tykkään
Ida95
  • Laddar…
Kiitos molemmista vastauksista! Toivon, että olisin nähnyt corres vastauksen ennen kuin kärsivällisyyteni loppui :) koska aion laittaa parketin siihen myöhemmin.

Ja nyt olen poistanut puun. Se kesti kauan, ensin piti poistaa kaikki palkit, jotka olin jo asentanut uuden oven vuoksi, ja sitten oli paljon vaivaa sorkkaraudan ja porakoneen kanssa, mutta se tuntui parhaalta ratkaisulta. Vaikka sitä ei ehkä tarvittukaan, koska se on talon ylimmässä kerroksessa.

Nyt minulla on sen sijaan reikä, joka on noin 8 cm syvä ja 3,5 cm leveä. En ole koskaan ennen valanut mitään, mitä minun pitäisi käyttää tämän valamiseen? Finbetong?

Pitäisikö minun valaa koko matka ylös reunaan asti, vai jättääkö pieni tila tasoite- tai jotain muuta varten viimeiselle osalle, vai tuleeko siitä tasainen ja siisti kuitenkin? Ajattelen, jos betoni kutistuu kuivuessaan ja niin edelleen.

Täytyykö minun ostaa paljon muurarityökaluja, vai luuletteko, että riittää, jos yksinkertaisesti kaadan betonin (tai mitä ikinä käytänkaan :)) ja tasoitan tavallisella lastalla?

äh, työnnä puu takaisin reikään niin vältät sotkun sementin ja sellaisen kanssa asunnossa. Turhaan kuluu vain ämpäreitä ja työkaluja ;)

Jos nyt teet sen, osta hienosementtiä ja sekoita huolellisesti puukauhalla tai laudankappaleella, ja vanha paistinlasta kelpaa tasoittamiseen.
Voit tasoittaa sen enintään 5 mm lattian yläpuolella, enemmän kuin se ja saat kuprun myöhemmin.

http://www.bauhaus.se/cementbruk-a.html

• Tykkään
Ida95
  • Laddar…
S
SueCia sanoi:
Puuta ei tulisi valaa betoniin, jos se on maan tasolla, mutta maan yläpuolella se ei todennäköisesti lahoaisi. Riippuen siitä, kuinka paljon työtä tarvitaan, olisin ottanut sen pois, valanut uudelleen ja laittanut sen takaisin, mutta jos se tarkoittaa kohtuuttomasti työtä, olisin luultavasti jättänyt sen tekemättä.

Jos se on maan tasolla, olisin ehdottomasti poistanut kaiken.
puuta ei saa koskaan valaa!!!

Valitettavasti minun on varmaan vaikea laittaa puuta takaisin, se ei todellakaan ole tasainen reiän pohjalla nyt. Ihmettelen miten he ovat saaneet sen puun, joka oli siellä, alun perin suoraksi! :confused:

Mutta hienobetoni sanot, kiitos! Sellainen säkki pitää hankkia. Vaikuttaa vain todella työläältä valaa tavaroita, jos lukee miten se pitää tehdä, että pitää kastella ja asioita vähintään yhden päivän ennen valamista ja sitten jälkeenpäin. Vaikuttaa kieltämättä sotkuiselta puuhalta sisätiloissa ja se tarkoittaa, että melkein koko ensi viikonloppu menee tähän :(

No niin... ei tässä vaihtoehtoja ole! :thumbup:

Se ei ole niin vaikeaa, kastele reikä ensin kukkasuihkeella, kaada betoni alas ja kastele ja puhdista pinta tunnin kuluttua, laita suojaksi kelmu ja odota kaksi vuorokautta.
Tarvitset niin vähän betonia, ja lisäksi kuorma on melko marginaalinen, joten ei tarvitse tehdä asioista liian monimutkaisia.

• Tykkään
Ida95
  • Laddar…
etkö voi yksinkertaisesti ostaa säkillisen flytspackelia, sekoittaa ja kaataa? Byggmaxilla on halpoja, jotka kelpaavat

• Tykkään
Ida95
  • Laddar…
corre sanoi:
Ei se ole kovin vaikeaa, suihkuta vettä reikään ensin kasvisuihkepullolla, kaada betoni alas ja kostuta sekä siloita pinta noin tunnin kuluttua, peitä muovikelmulla suojana ja odota kaksi päivää. Tarvitset niin vähän betonia, ja kuormitus on melko marginaalinen, joten ei tarvitse paljoa kikkailla.
Kuulostaa hyvältä, kiitos! Aion kokeilla sitä viikonloppuna! :)

nino sanoi:
etkö vaan voi ostaa säkin valumassaa ja sekoittaa ja kaataa reikään?
Byggmaxilla on edullisia jotka kelpaavat
Onko valumassa parempi?

Reikä on nyt melko syvä, noin 8 cm. Katselin valumassaa ja siinä sanotaan maksimi kerrospaksuus 30 mm. Ehkä sen voi tehdä erissä? Mutta mieluiten välttäisin sitä :)

sen ei pitäisi kantaa suoraan mitään painoa, joten se ei ole niin tärkeää, mutta jos nino sanoo, että tasoitemassa voisi toimia, niin uskon häntä ;)

Lisäämällä vähän kiviä kuluu vähemmän materiaalia ja kuivuu nopeammin.

Kyllä sinulla on oikeastaan oikeus siinä, että on olemassa maksimi paksuus valulle, mutta -luulen- että se on enimmäkseen kuivumisajoista johtuen. Jos soitat tekniseen tukeen, luulen, että kaikki on kunnossa, koska on itse asiassa sama vaihe sekoittaa sekä hieno betoni että valu, vaikka valu saattaa olla hieman helpompi sekoittaa, ainakin jos sinulla on kone.

Siinäpä se! Kotiin töistä ja suoraan sekoittamaan sementtiä :) Valitsin sementtilaastin A. Olin liian arka soittamaan ja kysymään valu-urakasta :(

Siitä ei tullut niin hyvää kuin olin toivonut, ei täysin tasaista. Erityisesti reunoilla, mutta toivon, että se kelpaa kun se on kuivunut, ja oikeastaan tärkeintä on, että se on tasaista siellä, missä kynnys tulee olemaan.

Sementin sekoittaminen oli todella vaikeaa! Tosin se saattoi johtua siitä, että olen niin väsynyt, että tuskin jaksan seisoa pystyssä ja siitä, että ostin porakoneeseen sekoittajan 39:- hintaan Coopista :)

Hinkkiin jäi reilusti sementtiä kiinni reunoille, eikä se oikein halunnut sekoittua, vaikka autoin puukapulalla.

Miten muuten yleensä puhdistetaan työkalut tämänkaltaisen projektin jälkeen? Pihalla vesiletkulla?

Ostinhan minä sen sekoittajan ja kaksi erilaista "muurarityökalua", mutta ne täytyy varmaan heittää pois nyt, en uskalla huuhdella sementtiä tiskialtaassa :)

Bosch-porakone lattialla osittain epäonnistuneen sementtiseoksen vieressä betonipinnalla.

puhdista pahimmat paperilla, sitten tarvitsee vain käyttää astianpesuharjaa työkaluihin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.