Olen vetämässä uutta viemäröintiä taloomme vuodelta 1920. Talo on rakennettu noin 7 cm paksuista pystypuisista seinistä ja hirrestä tehdystä alushirrestä, jonka mitat ovat 14x14 cm.

Tarvitsen nyt 75 mm reiän alushirren läpi vetääkseni viemärin laajennuksesta päärunkolinjaan, joka sijaitsee alkuperäisen talon alla. Koska perusta koostuu 1 m paksuista graniittilohkareista, en voi vetää putkea perustan läpi vaan olen pakotettu vetämään sen alushirren läpi.

Kysymykseni on, kuinka voin tehdä tämän parhaiten ilman, että talon osa painuu alas heikentyneen alushirren vuoksi. Ajatukseni on vetää putki yhden oven alta, koska pystysuuntainen kuormitus on siellä vähiten. Ongelmaksi kuitenkin tulee se, että alushirsi ei ole täysin kiinni graniittiperustassa oven alla vaan lepää vain noin 15 cm pitkän korokkeen päällä kivessä.

Pitäisikö minun laittaa reikä kohtaan numero 1 vai 2 kuvan mukaisesti?

Kuinka minun pitäisi vahvistaa palkki? Naulaliitos, jossa on 75 mm reikä keskellä molemmin puolin?

Kiitollinen vastauksista!

Kuva esittää poikkileikkausta seinästä, jossa on kaksi numeroitua kohtaa puupalkissa (1 ja 2) oven alla.

Miltä mahdollisuudet näyttävät sivussa olevan kantavan osan aukkojen vahvistamiseksi?

Huonoa siinä tapauksessa minun on nostettava koko sylli..uskon, että jonkin sementin tunkeminen reikiin tekee enemmän haittaa kuin hyötyä. Silloin tarvitsisin väliin jonkinlaista kapillaarikatkomateriaalia. Ja saadakseni sen sinne minun on, kuten sanottu, nostettava koko sylli. Kuvassa reiät ovat liioitellut, todellisuudessa kivi ei koskaan ole yli 1 cm päässä syllistä.

Keksin, että voisin ehkä asettaa litteitä kiviä hirren ja graniittilohkareiden väliin niin, että hirrellä olisi enemmän tukea. Mutta palataan alkuperäiseen kysymykseen. Onko joku sitä mieltä, että toimenpide on liian riskialtis? Jos on, kertokaa siitä.

Yritän viimeisen kerran nostaa tätä. Myös vinkit lävistyksen menetelmistä otetaan kiitollisina vastaan.

Oletko tarkistanut, mitä ydinkairaaminen perustuksen läpi maksaisi? Yleensä se ei ole aivan älyttömän kallista.

Mennä läpi sylistä voisi tarkoittaa, että viemäriputki tulee liian matalalle ajatellen routaa ja muuta? Mutta muuten vaihtoehto 1 olisi se, missä pitäisi tehdä reikä, joka sisältää vähiten riskejä ongelmille. Ja yritä, kuten sanottu, lyödä kiiloja sisään keventääksesi sylin pidempää matkaa. Tee kiilat puusta ja lyö yksi ulkopuolelta ja yksi sisältä vastakkain, niin uskon, että siitä tulee hyvä.

Kiitos mexi-tegeli! Kun on kyse vahvistamisesta, mikä antaa parhaan jäykkyyden: karkeampi malli rakoliinasta vai 22 mm vaneri, joka on ruuviliimattu parhaan taidon mukaan?

Minulla on kotona joitakin tammipaloja, jotka voivat toimia täydellisinä kiiloina! =)

S
Karkeampi kiinnitysnauha ei toimi.
mieluummin sitten ruuviliimattu plywood

En näe mitään syytä vahvistaa syllstocken ollenkaan, jos järjestät sille hyvän alustan. Sinulla ei ole voimia ollenkaan siinä kohdassa, johon poraat reiän, jos huolehdit siitä, että se on kunnollisella alustalla ovenpylväiden alla olevia peruskiviä vasten.

S
mexitegel sanoi:
En näen mitään syytä vahvistaa perustuksia ollenkaan, jos järjestät sille hyvän tuen. Et kohtaa mitään voimia siinä, missä poraat reiän, kun varmistat, että se on kunnolla tuettu ovenkarmien alla olevia peruskiviä vasten.
kun läheltä viedään puolet jonkin puutavaran paksuudesta talossa, se pitäisi vahvistaa,

Kiitos kaikista vastauksista! Tunnen, että haluan käyttää sekä henkseleitä että vyötä kun teen tällaisen rakenteellisen toimenpiteen, joten kiinnitän vanerilevyn molemmille puolille. Olen tietoinen, että se tehdään pääasiassa roikkuvan säännön murtumisen estämiseksi ilman alapuolista tukea, mutta se ei varmasti voi olla haitaksi.

Huomasin juuri, että palkissa on myös pieni kallistus juuri siihen suuntaan, johon haluan kaadon, joten voin myös porata poraohjaimen avulla aluksi =).

SBH sanoi:
kun lähtee ottamaan puolet puutavaran paksuudesta talossa, se pitäisi vahvistaa,
Vaikka se ei ole kantavaa???

Sylli ei ole kantava siinä mielessä. Ei ole syytä vahvistaa tässä tapauksessa.
Mille voimille mielestäsi syllin pitäisi vahvistaa?

• Tykkään
mexitegel
  • Laddar…
Omistan itse talon samalta ajalta ja samalla rakennustekniikalla. Tässä ei ole oltu niin nuukia kun putkia on vedetty uusiksi ennen (talo sai vesikiertoisen keskuslämmityksen 40-luvulla ja se remontoitiin perusteellisesti 60-luvulla). On vain sahattu sopivaan syvyyteen ja talttaporattu kohtiin, joissa putkia on tarvinnut vetää esiin. Ihan sama, onko kantavia vai ei-kantavia osia. Tässä tyyppisissä rakenteissa on oikeastaan melko paljon marginaaleja. Jos löydät liitoksen alarungosta, se on todennäköisesti yksinkertainen liitos, joka ei kanna juuri mitään voimia mihinkään suuntaan. Joten verrattuna sellaiseen liitokseen se on vahva, vaikka keskellä olisikin reikä.

Täällä kylässä kutsutaan muuten ensimmäisten höylättyjen lankkitalojen aluetta hieman halveksivasti "amerikkalaistaloiksi", koska luultiin, oikein tai väärin, että rakentamistekniikka tuli sieltä. Ja kaikki tiesivät, että oikeat talot rakennetaan hirrestä. Sahatuista lankuista ei voinut rakentaa taloja, eiväthän ne kestäisi...

Itse olisin vain tehnyt viillot moottorisahalla ja ottanut sopivan kokoisen reiän keskeltä alapalkista.

S
AG A sanoi:
Vaikka se ei ole kantava???

Syllen ei ole kantava siinä mielessä. Tässä tapauksessa ei ole syytä vahvistaa.
Minkälaisten voimien vuoksi mielestäsi syllen pitäisi vahvistaa?
sääntö, jota tulee aina noudattaa

SBH sanoi:
en regel att alltid följa
Erittäin typerä ja vaarallinen sääntö.
On runsaasti kantavia elementtejä, jotka on vahvistettava paljon aikaisemmin kuin 50 % on poistettu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.