Meillä on 40-luvun rivitalossamme portaikon aukko, joka nykyisin on noin 700x1850mm, lattia-lattiakorkeus noin 2400mm = jyrkät portaat! Olemme ajatelleet suurentaa aukkoa hieman ja sitten rakentaa paikan päällä portaikon, joka on vähemmän vaarallinen.
Aukko menee läpi raudoitetun betonilaatan, jonka päällä on puulattia. Lattian kanssa laatan paksuus on noin 290mm, ja betoni muodostaa siitä noin 150mm. Ajateltu aukon laajennus sijoittuisi toisen pitkän sivun kulmaan ja olisi kooltaan noin 750x250mm. Aluksi ajattelin käyttää poravasaraa tekemään useita pieniä reikiä, sitten piikata alue, ja lopuksi käyttää korjaussementtiä saadakseni pinnan sileäksi ja hienoksi. Olen nähnyt, että muissa samanlaisissa rivitaloissa alueella on tehty vastaavanlainen ratkaisu, vaikka aukkoa ei ehkä ole avattu täsmälleen samaan paikkaan kuin missä suunnittelemme sitä. Nyt kuitenkin rationaalinen puoleni on hieman hillinnyt minua.
Ajattelin kysyä, mitä foorumiekspertit ajattelevat tästä. Pitäisikö minun kutsua rakennesuunnittelija ja reiäntekijä tähän työhön, vai voinko aloittaa itse hyvällä omallatunnolla? Mitä olisitte tehneet?
Mitä kestävyyteen tulee, en uskalla muodostaa mielipidettä. Mutta riskinä on, että sinulla on ylimääräistä vahvistusta lähellä reunaa, ja jos katkaiset sen, heikkenee kestävyys.
Ottaisin varmaan kustannusarvion betoninleikkausfirmalta. Rei'istä tulee paljon hienompia, jos ne sahataan. Luulen, että betonisahoja voi myös vuokrata.
Mitä tulee lujuuteen, en uskalla muodostaa mielipidettä. Mutta on varmaankin riski, että sinulla on ylimääräistä raudoitusta lähellä reunaa, ja jos leikkaat sen, lujuus heikkenee.
Ottaisin varmaan kustannusarvion betoninreikienporaukselta. Aukosta tulee paljon hienompi, jos se sahataan. Uskon, että betonisahan voi myös vuokrata.
Ei ja onhan se vaikea tietää ellei ole rakennusinsinööri.. Ehkä on paras kutsua joku paikalle katsomaan sitä. Sain käsiini asiakirjan kunnasta, jossa kuvataan mistä ontelolaatta on tehty:
"Omat materiaalit, mitat, eristys, vahvistuslaitteet: 13-16 cm raudoitettu betoni, 10 cm kutterinlastujen täyttö, puulattia palkkien päällä."
Kyseenalaista, voiko käyttämäni piirustusta käyttää tarkempaan lujuuslaskelmaan, mutta liitän mukaan merkinnän siitä, mihin kohtaan aukkoa pitäisi suurentaa.
Muokkaus
Jostain syystä merkintäni väri katoaa, kun tallennan kuvan. Joka tapauksessa olen piirtänyt pienen suorakulmion portaan vasemmalle puolelle.
Sinun täytyy saada käsiisi raudoituspiirustus tietääksesi varmasti. Vaihtoehtona on käyttää metallinilmaisinta jäljittääksesi raudat. Uskon kuitenkin, että on erittäin suuri riski, että rautaa on lähellä aukon reunaa. Ilman selkeyttä siinä asiassa, välttäisin poraamista betoniin. Hempularilla on oikeassa, että betonisahaus näyttää paljon siistimmältä. Ettekö ole harkinneet portaiden suunnan vaihtamista ja siten saada pidempi portaikko ilman ongelmaa aukon tekemisessä?
Ja nyt olen myös kuullut, että bilning voi aiheuttaa liikaa tärinää, mikä voi heikentää lattiaa. Ehkä sitten pitää sahata...
Mitä olen ymmärtänyt, on kaksi vaihtoehtoa - kuiva- tai märkäleikkaus. Juttu on siinä, että en halua, että vesi virtaa lattian parrujen päällä, koska se aiheuttaisi vahinkoa siellä olevalle puulattialle. Siinä tapauksessa on sitten varmaankin käytettävä kuivaleikkausta ja muovitettava kunnolla ja ehkä vuokrattava ilmanpuhdistin?
Miten tarkoitat @justusandersson? Onhan vaikeaa kuvata ongelmaamme ilman piirrosta, joten tässä on yksinkertainen sellainen. Suurin ongelma on varmaan se, että meillä on todella rajallinen tila muutenkin. Muuten olisimme mielellämme asentaneet normaalilevyisen ja -jyrkän portaikon..
Testataksesi muunnelmaani tarvitaan mittakaavan mukainen piirustus. Suunnitelmat ja leikkauskuvat eivät täsmää. Sen näkee selvästi. Portaan korkeuden ollessa 17 cm, voi tehdä kolme porrasta aukon ulkopuolella ilman, että lyö päänsä kattoon.
Spontaanisti sanoisin, että kannattaa miettiä vielä kerran ennen kuin tekee tämän reiän, vaikka se ei olekaan niin suuri. Todennäköisesti palkisto kulkee rinnakkain portaikon reiän kanssa, mikä tarkoittaa, että reiän pitkillä sivuilla on lisäraudoitus, niin kutsutut "support bands", jotka toimivat reiän yläpuolella olevan osan kantamisessa. Mutta toki voi toimia pelkästään reiän aukaisemalla, mutta seurauksena voi olla ikäviä halkeilua johtuen momenttien uudelleenjakautumisesta palkistossa. Käsittääkseni ei ole olemassa raudoituspiirustuksia?
Olen ehkä enemmän justuksen ehdotuksen kannalla, että työskennellään itse portaan muotoilun parissa. Toimisiko L-portaikko, joka alkaa KPR:n alla kellarissa? Eikö kurviin voisi saada mukaan "ekstra" askelman niihin, joita justus mainitsi?
Jos pääongelma on portaiden kaltevuus, voitte kääntää ne 180 astetta muuttamatta aukon kokoa. Liitetyt kuvat ovat vain periaatekaavioita.
[kuva]
[kuva]
Kiitos ehdotuksesta! Ongelmana on kuitenkin, että palkkikerros on noin 300 mm paksu, lattia-lattia-korkeus noin 2450 mm, mikä tarkoittaa, että lattia-katto-korkeus alhaalla on noin 2150 mm. Katon alla on siis tuskin varaa lainkaan askelmalle. Kuten @tobbbias kirjoittaa, meidän on siinä tapauksessa avattava aukkoa pituussuunnassa, melko paljon.
@Jarlingar Okei, joten et usko, että aloittelija voi laittaa timanttiterän kulmahiomakoneeseen ja saada hyvän tuloksen sillä tavalla?
@bossespecial Sanotko sinä niin? Ei mitä olen löytänyt. Tarkistan Rakennusvirastosta ensi viikolla, mutta talot ovat vuodelta -44, joten en ole liian toiveikas siitä, että niin yksityiskohtaiset piirustukset löytyisivät. Vai mitä mieltä olet?
Kuten kirjoitin yllä, on vaikea saada jotain turvallisempaa kuin se, mikä meillä on nyt. Olemme katsoneet U-portaita, jotka alkavat ja päättyvät trappiaukon yhdensuuntaisella pitkällä sivulla. Mutta tässä askelten pituus kävelylinjalla (ja kun kävelylinja ei lainkaan standardin mukaisesti siirretään lähemmäs seinää "auttamaan" portaita) olisi noin 22 cm, ja askelkorkeus noin 24,5 cm. Tuntuu siltä. Jos onnistumme avaamaan keskusteltu ulkonema, saamme askelsyvyyden noin 24-25 cm (sama askelkorkeus), mikä tarkoittaa, että onnistumme ainakin noudattamaan portaita koskevaa standardia...
Mikä tila on portaikon aukon alapuolella, heti ulko-oven oikealla puolella? Tämä osa olisi mielestäni mahdollista avata ilman, että tarvitsee huolehtia lattialaatan raudoituksesta, jos se nyt on osa lattialaattaa?
Toinen vaihtoehto on vain viistää betonista viimeisen askelman kohdalla, jolloin et katkaise mitään raudoituksia, koska ne ovat alareunassa. Sinullahan on paljon etuja rakentamisen ansiosta?
@bossespecial Meillä on makuuhuone yläkerrassa, joka on jo nyt melko pieni. Yläkerta rajoittaa meitä eniten, samalla kun haluamme välttää aloituksia, jotka sisältävät suuria toimenpiteitä molemmilla kerroksilla. Avataksesi oikealle, meidän on suunniteltava uudelleen kaksi huonetta, jotka sijaitsevat oikealla sisäänkäynnistä, ja vasemmalla sisäänkäynnistä, aulan vieressä, on olohuone, mikä rajoittaa meitä hieman myös vasemmalle. Pituudeltaan meitä rajoittavat jälleen makuuhuoneet - toisen oven etäisyys on vain noin 10 cm reiän toisesta päädystä nykyään.
Missä tarkalleen tarkoitat, että voidaan viistää? Siellä missä suunniteltu olake on? Eikö ole vaikeampi saada suorakulmaista palaa, joka lisäksi on tasainen, kuin sahata pois koko olake?
@Jarlingar Selvä.. Ja piikkaaminen ei luultavasti ole vaihtoehto. En halua tuottaa liikaa tärinää.
Ok, suunnitelmassa näytti siltä, että siellä oli vaatekaappi, jonka voisi uhrata? Sen poistaminen on vaikeampaa ja monimutkaisempaa, mutta samalla ei tarvitse leikata rautaa. Että pinta on epätasainen, voit ratkaista sen tasoitteella.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.