Heissan porukka,
Olen asentamassa raskasta taulua seinään, jonka luulin olevan betoniseinä. Ostin Boschilta iskuporakoneen ja aloitin poraamisen. Noin 1 cm syvyyteen poraaminen pysähtyi seinään ja ajattelin aluksi, että olin osunut raudoitusrautoihin. Kuitenkin, neljän eri paikkaan tehdyn porauksen jälkeen, epäilen nyt, että se onkin jotain muuta.

Laitoin sähköpostia vuokranantajalle, joka kertoi, että seinä on sekoitus rautaa ja betonia.

Uskotteko, että olen ollut äärimmäisen epäonninen ja osunut raudoitusrautoihin joka kerta? Vai onko koko seinä rautaseosta?

Onko jotain vinkkejä, miten voin edetä ilman, että käytän omaisuuksia?

Ystävällisin terveisin, aloitteleva
 
Näytä mielellään kuva siitä, miten reiät on porattu. Mikä porakone sinulla on?
 
Hei, jos vaihdat metalliporan, kun kohtaat rautaa ja poraat ilman iskua, kunnes kohtaat betonin uudelleen, ei sinun pitäisi tarvita enempää kuin pari poranterää?

Edit: Tarkista huolellisesti vuokranantajalta, ettei poraamassasi kohdassa kulje vesi- tai sähköjohtoja, ellet voi varmistaa sitä itse!
 
  • Tykkään
HannaE123
  • Laddar…
Jos on kyse rei'ityksestä raudoitettuun betoniin, tarvitset kunnollisen poravasaran ja kohteeseen sopivan porakruunun, esim. Hilti TE-CX. Silloin ei ole väliä, mitä seinässä kohtaat, se porautuu läpi vaivattomasti.

Niin sanottu iskuporakone on täysin väärä työkalu, ei toimi lainkaan.
 
  • Tykkään
Johan456
  • Laddar…
D
Voi olla valetussa hitsauslevyssä tai vastaavassa. Kuinka vanha talo on? Muuten, kuten joku sanoo, metalliporanteriä.
 
H Harald Blåtumme sanoi:
Jos kyseessä on reiän poraus raudoitettuun betoniin, tarvitset kunnon poravasaran ja porakruunun, joka soveltuu tarkoitukseen, esimerkiksi Hilti TE-CX. Silloin ei ole väliä, mihin seinässä törmäät, se menee läpi vaivatta. Niin kutsuttu iskuporakone on täysin väärä työkalu, ei toimi ollenkaan.
Ehdottomasti, se on parempi valinta ja se, minkä itse valitsisin. Mutta jos puhutaan parin taulun ripustamisesta, TS:n on ehkä liioittelua hankkia se. :)
 
  • Tykkään
Kardan79
  • Laddar…
On epätodennäköistä, että olet törmännyt rautaan joka kerta, erityisesti senttimetrin syvyydessä. Valurauta sijaitsee syvemmällä kuin niin seinässä.

Uskon, että pääset läpi rappauksen koneellasi, mutta itse betoni on liian kovaa.

Postaa kuva koneesta ja porasta, jota yrität käyttää.

Jos siinä ei ole SDS-kiinnitystä, se ei ole soveltuva koviin betoniseiniin, erityisesti ei yhdistettynä halpaan poraan...
 
anders07 anders07 sanoi:
On epätodennäköistä, että olet törmännyt rautaan joka kerta, erityisesti sentin syvyydessä. Valurauta sijaitsee syvemmällä seinässä.

Luulisin, että pääset laastin läpi koneellasi, mutta itse betoni on liian kovaa.

Laita kuva koneesta ja porasta, jota yrität käyttää.

Jos siinä ei ole SDS-kiinnitystä, se ei ole suunniteltu koville betoniseinille, etenkään yhdessä halvan poran kanssa...
Uskon, että useimmat meistä ovat yrittäneet tehdä siistejä reikiä koville betoniseinille ns. "iskuporakoneilla" ja yksinkertaisilla porilla, jotka yleensä ovat käytettävissä. Tulokseksi saadaan yleensä aina suurempi reikä, yhä enemmän voimaa pitää käyttää ja turhautuminen tulokseen kasvaa.

Ei ole väliä, onko kyse vain yhdestä reiästä, aivan yhtä turhauttavaa.

Ero oikean poravasaran ja hyvän poranterän käytössä on ensimmäisellä kerralla aivan hämmästyttävä, kuin yö ja päivä. Jos ei ole varaa muutamaan sataan euroon poravasaran ostamiseksi, sen voi vuokrata. Älä unohda, että tarvitset myös hyvän poranterän, annoin vinkkiä yhdestä.

Hilti TE-CX on niin vahva, että pystyisin helposti poraamaan useita reikiä 20 mm valurautaan, halkaisija 12 mm. Nämä porat läpäisevät melkein mitä tahansa, tarkoitettu teräsbetoniin. Mahdollisesti niille pitää varmistaa sopiva jäähdytys, se on kaikki.
 
  • Tykkään
Claes Sörmland ja 4 muuta
  • Laddar…
wildeside
Ehkä ei halvin tapa, mutta reikiä tulee.
Vuokraa kunnon kone ja pora.
Sitten vain poraamaan.
Häpeä sille, joka luovuttaa, Suomessa sitä kutsutaan sisuksi😂
 
Se oli melkein hieman koomista juuri tämä homma, kun piti korjata useita reikiä vanhassa valurautapadassa, jonka pohja oli äärimmäisen paksu. Vaimo halusi tämän suuren padan puutarhaprojektiin, istuttaa kasveja pataan, joten tarvittiin salaojitusta.

Ajattelin ensin, että tämä hoituu helposti tavallisilla HSS-metalliporilla. Tosin Biltema-laatua, mutta ei ollut mitään vaikutusta ruostuneeseen vanhaan valurautaan. Dormer ehkä olisi voinut toimia, kuka tietää. Joten kokeilin vaihtaa iskuporanterään meidän vanhassa Hilti TE2-M:ssä, ja käytin 12 mm TE-CX poranterää. Kova meteli siitä tuli, joten kuulosuojaimet päälle. Vähän vettä pohjalle jäähdytykseksi, ja läpi meni hetkessä.

Kovametalliterät muuttavat kaiken terien edessä pölyksi, aivan kuten olen aiemmin nähnyt, kun olemme poranneet huomattavasti paksummilla 25 mm poranterillä kantavan seinän sokkelin läpi kellarissa läpi kivenkovan vanhan betonin ja runsaan raudoituksen. Hämmästyttävän hyviä poranteriä.
 
Viimeksi muokattu:
C Chokladmonster sanoi:
Näytä mielellään kuva siitä, miten reiät on porattu. Mikä porakone sinulla on?
Olen Saksassa, joten täällä se on nimeltään "Bosch Professional Schlagbohrmaschine GSB 16 RE in Koffer" ja porat ovat "Bosch Steinbohrer-Set Promoline Mini-X-Line 7-teilig"...
 
  • Seinässä porattu reikä Bosch-porakoneella.
  • Kaksi reikää valkoisessa seinässä, porattu Bosch Professional porakoneella Saksassa.
anders07 anders07 sanoi:
On epätodennäköistä, että olisit törmännyt rautaan joka kerta, erityisesti senttimetrin syvyyteen. Valurauta on seinässä syvemmällä kuin niin.

Luulen, että koneesi riittää rappauksen läpi, mutta itse betoni on liian kovaa.

Lähetä kuva koneesta ja porasta, jota yrität käyttää.

Jos siinä ei ole SDS-kiinnitystä, se ei ole tarkoitettu koville betoniseinille, varsinkaan yhdessä halvan poran kanssa...
Nämä kaksi ovat ne, jotka ostin!
 
  • Bosch Professional GSB 16 RE iskuporakone ja sininen kantolaukku esitelty verkkokaupan sivulla.
  • Bosch-poransarjasetti, 7 osaa, vihreässä kotelossa.
wildeside wildeside sanoi:
Ehkä ei halvin tapa, mutta reikä tulee.
Vuokraa kunnon kone ja pora.
Sitten vain painamaan täysillä.
Periksi ei anneta, Suomessa sitä kutsutaan sisuksi😂
Haha joo, niin se taitaa mennä 😂
 
H Harald Blåtumme sanoi:
Jos kyseessä on reiän poraaminen raudoitettuun betoniin, tarvitset kunnollisen poravasaran ja tarkoitukseen sopivan porakruunun esim. Hilti TE-CX. Silloin ei ole väliä, mitä kohtaat seinässä, se menee läpi vaivattomasti.

Ns. iskuporakone on täysin väärä työkalu, se ei toimi lainkaan.
Täytyy varmaan ostaa sellainen poravasara! Onko ehdotuksia merkistä/mallista?
 
Pidän Metaboista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.