2 743 lukukertaa ·
16 vastausta
3k lukukertaa
16 vastausta
Rautaa betoniseinässä?
Heissan porukka,
Olen asentamassa raskasta taulua seinään, jonka luulin olevan betoniseinä. Ostin Boschilta iskuporakoneen ja aloitin poraamisen. Noin 1 cm syvyyteen poraaminen pysähtyi seinään ja ajattelin aluksi, että olin osunut raudoitusrautoihin. Kuitenkin, neljän eri paikkaan tehdyn porauksen jälkeen, epäilen nyt, että se onkin jotain muuta.
Laitoin sähköpostia vuokranantajalle, joka kertoi, että seinä on sekoitus rautaa ja betonia.
Uskotteko, että olen ollut äärimmäisen epäonninen ja osunut raudoitusrautoihin joka kerta? Vai onko koko seinä rautaseosta?
Onko jotain vinkkejä, miten voin edetä ilman, että käytän omaisuuksia?
Ystävällisin terveisin, aloitteleva
Olen asentamassa raskasta taulua seinään, jonka luulin olevan betoniseinä. Ostin Boschilta iskuporakoneen ja aloitin poraamisen. Noin 1 cm syvyyteen poraaminen pysähtyi seinään ja ajattelin aluksi, että olin osunut raudoitusrautoihin. Kuitenkin, neljän eri paikkaan tehdyn porauksen jälkeen, epäilen nyt, että se onkin jotain muuta.
Laitoin sähköpostia vuokranantajalle, joka kertoi, että seinä on sekoitus rautaa ja betonia.
Uskotteko, että olen ollut äärimmäisen epäonninen ja osunut raudoitusrautoihin joka kerta? Vai onko koko seinä rautaseosta?
Onko jotain vinkkejä, miten voin edetä ilman, että käytän omaisuuksia?
Ystävällisin terveisin, aloitteleva
Näytä mielellään kuva siitä, miten reiät on porattu. Mikä porakone sinulla on?
Hei, jos vaihdat metalliporan, kun kohtaat rautaa ja poraat ilman iskua, kunnes kohtaat betonin uudelleen, ei sinun pitäisi tarvita enempää kuin pari poranterää?
Edit: Tarkista huolellisesti vuokranantajalta, ettei poraamassasi kohdassa kulje vesi- tai sähköjohtoja, ellet voi varmistaa sitä itse!
Edit: Tarkista huolellisesti vuokranantajalta, ettei poraamassasi kohdassa kulje vesi- tai sähköjohtoja, ellet voi varmistaa sitä itse!
Jäsen
· Sverige
· 5 688 viestiä
Jos on kyse rei'ityksestä raudoitettuun betoniin, tarvitset kunnollisen poravasaran ja kohteeseen sopivan porakruunun, esim. Hilti TE-CX. Silloin ei ole väliä, mitä seinässä kohtaat, se porautuu läpi vaivattomasti.
Niin sanottu iskuporakone on täysin väärä työkalu, ei toimi lainkaan.
Niin sanottu iskuporakone on täysin väärä työkalu, ei toimi lainkaan.
Ehdottomasti, se on parempi valinta ja se, minkä itse valitsisin. Mutta jos puhutaan parin taulun ripustamisesta, TS:n on ehkä liioittelua hankkia se.H Harald Blåtumme sanoi:
On epätodennäköistä, että olet törmännyt rautaan joka kerta, erityisesti senttimetrin syvyydessä. Valurauta sijaitsee syvemmällä kuin niin seinässä.
Uskon, että pääset läpi rappauksen koneellasi, mutta itse betoni on liian kovaa.
Postaa kuva koneesta ja porasta, jota yrität käyttää.
Jos siinä ei ole SDS-kiinnitystä, se ei ole soveltuva koviin betoniseiniin, erityisesti ei yhdistettynä halpaan poraan...
Uskon, että pääset läpi rappauksen koneellasi, mutta itse betoni on liian kovaa.
Postaa kuva koneesta ja porasta, jota yrität käyttää.
Jos siinä ei ole SDS-kiinnitystä, se ei ole soveltuva koviin betoniseiniin, erityisesti ei yhdistettynä halpaan poraan...
Jäsen
· Sverige
· 5 688 viestiä
Uskon, että useimmat meistä ovat yrittäneet tehdä siistejä reikiä koville betoniseinille ns. "iskuporakoneilla" ja yksinkertaisilla porilla, jotka yleensä ovat käytettävissä. Tulokseksi saadaan yleensä aina suurempi reikä, yhä enemmän voimaa pitää käyttää ja turhautuminen tulokseen kasvaa.anders07 sanoi:
On epätodennäköistä, että olet törmännyt rautaan joka kerta, erityisesti sentin syvyydessä. Valurauta sijaitsee syvemmällä seinässä.
Luulisin, että pääset laastin läpi koneellasi, mutta itse betoni on liian kovaa.
Laita kuva koneesta ja porasta, jota yrität käyttää.
Jos siinä ei ole SDS-kiinnitystä, se ei ole suunniteltu koville betoniseinille, etenkään yhdessä halvan poran kanssa...
Ei ole väliä, onko kyse vain yhdestä reiästä, aivan yhtä turhauttavaa.
Ero oikean poravasaran ja hyvän poranterän käytössä on ensimmäisellä kerralla aivan hämmästyttävä, kuin yö ja päivä. Jos ei ole varaa muutamaan sataan euroon poravasaran ostamiseksi, sen voi vuokrata. Älä unohda, että tarvitset myös hyvän poranterän, annoin vinkkiä yhdestä.
Hilti TE-CX on niin vahva, että pystyisin helposti poraamaan useita reikiä 20 mm valurautaan, halkaisija 12 mm. Nämä porat läpäisevät melkein mitä tahansa, tarkoitettu teräsbetoniin. Mahdollisesti niille pitää varmistaa sopiva jäähdytys, se on kaikki.
Jäsen
· Sverige
· 5 688 viestiä
Se oli melkein hieman koomista juuri tämä homma, kun piti korjata useita reikiä vanhassa valurautapadassa, jonka pohja oli äärimmäisen paksu. Vaimo halusi tämän suuren padan puutarhaprojektiin, istuttaa kasveja pataan, joten tarvittiin salaojitusta.
Ajattelin ensin, että tämä hoituu helposti tavallisilla HSS-metalliporilla. Tosin Biltema-laatua, mutta ei ollut mitään vaikutusta ruostuneeseen vanhaan valurautaan. Dormer ehkä olisi voinut toimia, kuka tietää. Joten kokeilin vaihtaa iskuporanterään meidän vanhassa Hilti TE2-M:ssä, ja käytin 12 mm TE-CX poranterää. Kova meteli siitä tuli, joten kuulosuojaimet päälle. Vähän vettä pohjalle jäähdytykseksi, ja läpi meni hetkessä.
Kovametalliterät muuttavat kaiken terien edessä pölyksi, aivan kuten olen aiemmin nähnyt, kun olemme poranneet huomattavasti paksummilla 25 mm poranterillä kantavan seinän sokkelin läpi kellarissa läpi kivenkovan vanhan betonin ja runsaan raudoituksen. Hämmästyttävän hyviä poranteriä.
Ajattelin ensin, että tämä hoituu helposti tavallisilla HSS-metalliporilla. Tosin Biltema-laatua, mutta ei ollut mitään vaikutusta ruostuneeseen vanhaan valurautaan. Dormer ehkä olisi voinut toimia, kuka tietää. Joten kokeilin vaihtaa iskuporanterään meidän vanhassa Hilti TE2-M:ssä, ja käytin 12 mm TE-CX poranterää. Kova meteli siitä tuli, joten kuulosuojaimet päälle. Vähän vettä pohjalle jäähdytykseksi, ja läpi meni hetkessä.
Kovametalliterät muuttavat kaiken terien edessä pölyksi, aivan kuten olen aiemmin nähnyt, kun olemme poranneet huomattavasti paksummilla 25 mm poranterillä kantavan seinän sokkelin läpi kellarissa läpi kivenkovan vanhan betonin ja runsaan raudoituksen. Hämmästyttävän hyviä poranteriä.
Viimeksi muokattu:
Nämä kaksi ovat ne, jotka ostin!anders07 sanoi:
On epätodennäköistä, että olisit törmännyt rautaan joka kerta, erityisesti senttimetrin syvyyteen. Valurauta on seinässä syvemmällä kuin niin.
Luulen, että koneesi riittää rappauksen läpi, mutta itse betoni on liian kovaa.
Lähetä kuva koneesta ja porasta, jota yrität käyttää.
Jos siinä ei ole SDS-kiinnitystä, se ei ole tarkoitettu koville betoniseinille, varsinkaan yhdessä halvan poran kanssa...
Täytyy varmaan ostaa sellainen poravasara! Onko ehdotuksia merkistä/mallista?H Harald Blåtumme sanoi:
Harrastajasähköasentaja
· E
· 15 367 viestiä
Pidän Metaboista.



