Yksikerroksisessa talossamme ullakon palkit ovat roikkuneet enimmillään 6 cm. Talo on rakennettu 30-luvun alussa ja se rakennusrunko on hyvin pieni. Suurempi laajennus suorakulmaisesti nykyiseen rakennusrunkoon tehtiin 70-luvun puolivälissä. Tilan, jossa katto roikkuu, leveys on 5 m ja pituus 4 m. Uskon, että kun edellinen omistaja laajensi taloa, he menivät ullakolle ja poistivat kattotuolien tukipylväät ja verhosivat koko sisäkaton panelilla. Luultavasti poistivat tukipylväät helpottaakseen liikkumista ullakolla. Kaikki muu mitä he ovat tehneet talossa on hyvin amatöörimäistä ja viittaa suureen tietämättömyyteen, joten en ole yllättynyt, jos asia on näin. Kuulin kommentin taloa ostaessamme, joka voidaan tulkita siten, että edellinen omistaja huomasi kattopinnan painuvan ja siksi siellä on nyt yksinkertaisia tukia lattian ja katonharjan välillä. Ulkokatto näyttää kääntyvän talon keskiosaa kohti, mutta se on ollut näin 45 vuotta.
Ostimme talon kuolinpesältä ja olen tietoinen, että meidän on otettava se sellaisena kuin se on. Tämä taustatietona. Luonnos näyttää, miten se roikkuu.
Minun ajatukseni korjaustoimenpiteeksi on mennä keskimmäisen palkin luo ja nostaa se ylös ja sitten kiinnittää se ylimääräiseen kattotuoliin kaavion mukaisesti. Siltä kattotuoleilta odotan voivani tukea myös ulkokattoa. Voimat kohdistuvat kummassakin päässä lattian palkkiin ja aiheuttavat vetovoimaa sen pituussuunnassa. En ole vielä avannut ullakon lattiaa ja mitannut lattian palkin mittoja.
Ajatukseni on oikaista ja vahvistaa niin, että se kestää "ikuisesti" ja olen ajatellut tehdä tarvittavat asiat, mutta en enempää. Olen kiitollinen näkemyksistä tähän ratkaisuun.
Uskon, että syy on lähinnä liian pitkä jänneväli suhteessa palkin mittoihin. Tarvitaan melko vahvoja palkkeja, jotta voidaan kestää 5 metriä. Jos on lisäksi ollut kosteutta, se on saattanut edistää pysyvää muodonmuutosta. Mielestäni ratkaisusi on tarpeettoman monimutkainen ja uskon, että on olemassa yksinkertaisempia vaihtoehtoja. Joko jokaisen palkin vahvistaminen tai palkki harjan suuntaan palkiston ylä- tai alapuolella. Kaikki riippuu lattian palkkien mitoista (arvaukseni on 3x7 tuumaa) ja miten käytät tilaa ullakolla. Poistetut tukijalat vaikuttavat eniten kattoristikoiden korkeisiin jalkoihin.
Miten siellä on alakerrassa? Tavallisesti heikot kattoparrut rakennetaan kantavien sisäseinien päälle, jotka ehkä ovat poissa? Ideasi vahvistamisesta ei tee asiaa huonommaksi, mutta jos kattoparru on heikko, se ei auta paljoakaan muuhun kuin kattoparrun omaan kantavuuteen. Se kantaa joka tapauksessa saman painon ja pilari painaa myös alaspäin. Jos välipohjan paino on suurempi, pilari vetää katon alaspäin ja kuormittaa päitä väärin, jos se on myös heikko siellä.
Luulen, että syynä on pääasiassa liian pitkä jänneväli suhteessa palkin mittoihin. Tarvitaan melko vahvat palkit kestämään 5 metriä. Jos se on ollut lisäksi kostea, se on voinut osaltaan aiheuttaa pysyvää muodonmuutosta. Minusta ratkaisusi on tarpeettoman monimutkainen ja uskon, että on olemassa yksinkertaisempiakin vaihtoehtoja. Joko jokaisen palkin vahvistus tai palkki harjan suuntaan joko palkiston ylä- tai alapuolella. Kaikki riippuu lattiapalkkien mitoista (arvaan 3x7 tuumaa) ja siitä, miten käytät tilaa ullakolla. Poistetut tukijalat vaikuttavat eniten kattotuolien pystyasentoihin.
Kiitos vastauksesta, avaisin sitten ullakon lattian ja samalla kun pumppaan jokaisen palkin myös ruuviliimaisin uuden palkin, luultavasti 2"x7", jokaiseen olemassa olevaan palkkiin. Luultavasti se on 3"x7" kuten kirjoitat. Se on sama ratkaisu, jonka ehdotit laajennetun osan lattiaan, jossa se heilui ja oli epävakaa liian pitkien jännevälin ja liian heikkojen palkkien vuoksi.
Sitten minulla on lisäkysymys, ullakon lattia on 1"x4" pontattua ja on oikeastaan jokseenkin löyhästi kiinnitetty jollakin naulauksella siellä täällä. Vakauden lisäämiseksi olisi varmaankin parempi ruuvata ja liimata 22 mm lattialastulevyä sen sijaan? Toimiiko se yhtä hyvin kuin lattialauta ullakolla, joka on kuiva mutta lämmittämätön?
Miten on alakerrassa? Yleisimmin heikot kattotuolit rakennetaan kantavien sisäseinien päälle, jotka saattavat olla poissa? Ideasi vahvistamisesta ei tietenkään tee asiaa huonommaksi, mutta jos kattotuoli on heikko, se ei tuo paljon muuta kuin oman kantavuutensa. Paino on kuitenkin sama ja tolppa painaa senkin jälkeen alas. Jos sitten välipohjan paino on suurempi, tolppa vetää katon alas ja kuormittaa päät väärin, jos nekin ovat heikot siellä.
Kiitos vastauksesta. Alaseinät ovat ulkoseiniä eikä kyseisessä huoneessa ole ollut väliseinää. Toisessa puolessa vanhasta talorungosta on kuitenkin väliseinä, joka tekee eron. Vanhan talorungon ulkoseinillä on vankat mitat koolauksissa ja ne on päällystetty molemmilta puolilta tuumaisella uritetulla puulla sekä sisäpuolelta levyillä ja ulkopuolelta paneelilla. Kun mittaan sisäkattoa laserilla, korkeus ulkoreunoilla on pääosin sama ja korkeusprofiili on melko samanlainen, mitä enemmän huoneen keskustaan tullaan. Tämä viittaa siihen, että pystyn korjaamaan noin 6 cm notkahduksen, kun vahvistan palkit. Jatkoa varten aion koolata alas uuden sisäkaton ja kun kiinnitän 2"x2" kattoon jokaisessa palkissa ja kiinnitän 1"x4" rimoja näihin, saan lisää voimaa ja vakautta välipohjaan.
Nyt on tapahtunut vähän, sillä olen saanut apua. Rakenne on tehty 2”x8” höyläämättömistä puista, joiden c/c on 75 ja 80 cm välillä. Koko jänneväli on 5 metriä. Kiitos teidän kommenttien siitä, että alkuperäinen ideani ei ollut kovin fiksu, olen miettinyt asiaa uudestaan.
Olemme avanneet lattian kahdessa linjassa vinosti palkkeja vasten kummallakin puolella savupiippua ja tyhjentäneet sahanpurun. Avatun alueen ja ulkoseinien väliset etäisyydet ovat melko tasaiset. Suunnitelmana on laittaa poikittaistuet jokaista palkkia vasten sen jälkeen, kun olemme nostaneet sisäkaton ylös asuinkerroksessa, ja sitten asettaa kaksinkertaiset 2”x9” 4 metrin pituiset puut poikittaistukien päälle ulkoseinäpalkin ja savupiipun tukipalkin väliin (se sijoitetaan myös suoraan väliseinän päälle). Siellä yhdistämme jokaisen paripalkin avulla pitkien katon harjakiinnikkeiden avulla nykyisiin kattopalkkeihin. Yläpohjan lattia / asuinkerroksen sisäkatto ei enää roiku alas. Meidän täytyy sietää epämukavuutta nostaa jalat ylös vintillä, kun kuljemme niissä kohdin, joissa 2”x9” paripalkit ovat, mutta se on varastovintti ja mielestäni tämä pieni epämukavuus on pieni hinta ongelman korjaamiseksi.
Tietenkin olisi ollut parempi avata koko yläkerran lattia ja lisätä enemmän palkkeja, mutta jossain vaiheessa se on riittävä. Jos katto on voitu kestää riippuvana 90 vuotta, niin voin elää 10-20-30 vuotta näkyvien palkkien kanssa yläkerran lattiassa.
Tämän ratkaisun myötä saan myös vakaan ratkaisun, jota voin käyttää ulkokaton palkkien tukemiseen, kuten mainitsin ensimmäisessä viestissä.
Olen huomioinut teidän mielipiteenne ja olen kiitollinen kommenteista ratkaisuun, jonka olen kuvannut yllä.
Nyt se on tehty kuten kuvasin yllä ja siitä tuli erittäin hyvä. Pumpasimme palkit ylös niin paljon kuin uskon voivamme ilman, että vaaransimme vaurioita muualla, mikä tarkoittaa, että nyt se roikkuu vain ~ 2-3 cm aiemman 6 cm sijaan. Se on varmaan suorimmalta katto tässä talossa
Kiitos hyvistä näkemyksistä
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.