Raakapontti on halvempaa ja massiivipuu on aina mukavaa. Onko jotain, mikä saa minut katumaan raakapontin (17 mm) käyttöä kipsin takana OSB:n sijaan?

• Tykkään
BirgitS ja 1 muu
  • Laddar…
Snailman
M -MH- sanoi:
Raakapontti on halvempaa ja massiivipuu on aina mukavaa. Onko jotain, joka saa minut katumaan raakaponttia (17 mm) kipsilevyn takana OSB:n sijaan?
Minä laitoin raakaponttia kipsilevyn taakse koko taloon, vaakatasossa ulkoseiniin ja pystysuorassa väliseiniin (riippuen reglarien suunnasta seinässä). Mutta silloin OSB oli halvempaa kuin raakapontti. Jos pontti oli päätypontillinen, jäi vähemmän hukkaa kuin ilman päätyponttia. Käytin naulapyssyä. Kun laitoin sitten kipsilevyt, ei tarvinnut välittää siitä missä reglarit olivat, vaan kiinnitin ne raakaponttiin.

• Tykkään
-MH-
  • Laddar…
Minulla on ollut hieman vaikeampaa sähkörasioiden kanssa raakapontin kanssa, mutta on mukavaa välttää 120cm levyjen kantamista/nostamista ja sitä hukkaa, jota sellaiset usein aiheuttavat päätykolmiossa.

Taloani on purkujätettä kipsin takana, sekin käy hyvin.

• Haha
-MH-
  • Laddar…
Mm, päätypontti joo. Halvemman hintaisten laatujen kanssa ei näytä olevan. Jos jatkaa sääntöjen mukaisesti, ei pitäisi tulla niin paljon hukkaa. Tai sitten jatkaa ilmassa, niin tarkkaa se ei voi olla.

@fribygg, se oli, kun minulla oli laitekotelo edessäni, kun mietin asiaa. Kotelo on 24 mm levyille, kipsi 13 mm ja osb 11, joten se menee juuri sopivasti. Mutta raakapontin kanssa kotelo jää 6 mm syvemmälle. Onko se ongelma?

Hankalampaa tehdä reikiä koteloille?

Snailman
M -MH- sanoi:
Mm, pontti kyllä. Ei näytä olevan halvemmissa laatuluokissa. Jos liittää sääntöjen mukaisesti, hukkaa ei pitäisi tulla paljon. Tai sitten liittää ilmassa, niin tarkkaa sen ei tarvitse olla.

@fribygg, mietin, kun minulla oli laitekotelo edessäni. Kotelo on 24 mm paksuille levyille, kipsi 13 mm ja osb 11, joten se sopii juuri. Mutta pontilla kotelo jää 6 mm sisään. Onko se ongelma?

Hankalampaa ottaa reikiä koteloille?
F fribygg sanoi:
Minulla on ollut hieman vaikeampaa sähköasennusten kanssa ponttien kanssa, mutta on mukavaa, ettei tarvitse kantaa/nostaa 120 cm levyjä ja sitä hukkaa, jonka ne usein aiheuttavat päätykolmioissa
Käytin Schneider vp2 koteloita kolminkertaiselle kipsille, ne kestävät 17 mm ponttia ja 13 mm kipsiä.

Sillä on sininen rengas
kierretään skruvirengas levyn paksuudelle 24-39 mm

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Magnus E K ja 1 muu
  • Laddar…
Joo, mutta mutta Malmbergs tekee koteloja tuplakipsille, jotka maksavat viidesosan Schenidersin koteloista.. :p

Istun nyt ABB:n koteloiden kanssa eräänlaisena kompromissina.

M -MH- sanoi:
Mm, puskesauma kyllä. Näyttää siltä, ettei löydy halvemmissa laaduissa. Jos saumaa tukien päällä, hukkaa ei pitäisi tulla niin paljon. Tai sitten saumaa ilmassa, ei sen tarvitse olla niin tarkkaa.

@fribygg, mietin tätä kun istuin edessäni asennusrasia. Rasia on 24 mm levyille, 13 mm kipsi ja 11 mm osb, joten se tulee tarkasti. Mutta kun käyttää raakapaneelia, rasia jää 6 mm sisään. Onko se ongelma?

Onko hankalampaa tehdä reikiä rasioille?
Jos edullisen raakapaneelin hyöty katoaa kalliiden rasioiden tai hankalan asennuksen takia, saattaa osb silti olla parempi vaihtoehto?

Snailman
M -MH- sanoi:
Joo, mutta Malmbergs valmistaa dosor-tuotteita tuplakipsille, jotka maksavat viidesosan Scheniders:sta.. :p

Käytän nyt ABn dosor-tuotteita eräänlaisena kompromissina.
He mainitsevat 26mm tuplakipsille ja käännettävä rengas, tarkoittaako tämä, että se ei ole ruuvattava rengas?

Ostin vp2-elbitikilt kivuttoman halvalla, mutta heillä ei näytä enää olevan vp2?

wildeside
Raakapontti on mahtavan hyvä, kun asentaa seiniä ym. kissatuuletusaukkoja ja vastaavia ahtaita paikkoja.

U
Snailman Snailman sanoi:
He mainitsevat 26 mm kaksinkertaiselle kipsille ja käännettävälle renkaalle, tarkoittaako se, että se ei ole ruuvattava rengas?

Ostin minun vp2:ni elbitikistä aika halvalla, mutta näyttävätkö heillä ei olevan enää vp2?
korvattu multifixillä, sama toiminto säädettävällä syvyydellä

Snailman
U Utsliten och utdömd sanoi:
korvattu multifixillä, sama toiminto säädettävällä syvyydellä
Nämä olivat abb dosor, joista hän puhui, en tiedä mitään Schneiderin uusista dosista.

24 mm syviä viivaimeni mukaan, enkä näe tapaa säätää niitä.

En tiedä, josko se on kömpelömpi asennus, ehkä jopa helpompaa reikien tekemisen jne. kanssa, kun ei tarvitse mitata reikäsahaa, vaan voi vain leikata sponttiin vapaasti käsin.

Kallistun raakapontin puoleen, tuntuu kestävämmältä.

• Tykkään
hobbs
  • Laddar…
U
Snailman Snailman sanoi:
Se oli ABB:n rasiat hänellä, josta kirjoitin, Schneiderin uudet rasiat eivät ole minulle tuttuja.
Ei, mutta sanoit että elbutik ei myynyt vp2:ta, ne on poistettu ja korvattu multifixilla, joka on niiden seuraaja.

• Tykkään
Snailman
  • Laddar…
Snailman
M -MH- sanoi:
24 mm syvät viivaimeni mukaan, eikä näytä olevan säädettävissä.

En tiedä, onko asennus hankalampaa, ehkä jopa helpompaa reikien teon kannalta, koska ei tarvitse kohdistaa reikäporakruunua, vain leikata hieman vapaalla kädellä ponttia.

Kallistun raakapaneeliin, tuntuu tukevammalta.
Minulla ei ollut kiire, joten mittasin ja sahasin reikäporakruunuilla ennen raakapaneelin asennusta, koska rasiat ulottuivat jonkin verran puurungosta. Voit myös kohdistaa laserin risteyksen rasian keskellä, jolloin tiedät, missä porata rasia-poralla, kun raakapaneeli peittää.

Se kuluttaa paljon Hole in one -sahaa, jos yrität käyttää sitä yhdessä raakapaneelin kanssa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.