5 392 lukukertaa ·
18 vastausta
5k lukukertaa
18 vastausta
Raakapontti OSB:n sijasta?
Sivu 1 / 2
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 582 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 582 viestiä
Minä laitoin raakaponttia kipsilevyn taakse koko taloon, vaakatasossa ulkoseiniin ja pystysuorassa väliseiniin (riippuen reglarien suunnasta seinässä). Mutta silloin OSB oli halvempaa kuin raakapontti. Jos pontti oli päätypontillinen, jäi vähemmän hukkaa kuin ilman päätyponttia. Käytin naulapyssyä. Kun laitoin sitten kipsilevyt, ei tarvinnut välittää siitä missä reglarit olivat, vaan kiinnitin ne raakaponttiin.M -MH- sanoi:
Minulla on ollut hieman vaikeampaa sähkörasioiden kanssa raakapontin kanssa, mutta on mukavaa välttää 120cm levyjen kantamista/nostamista ja sitä hukkaa, jota sellaiset usein aiheuttavat päätykolmiossa.
Mm, päätypontti joo. Halvemman hintaisten laatujen kanssa ei näytä olevan. Jos jatkaa sääntöjen mukaisesti, ei pitäisi tulla niin paljon hukkaa. Tai sitten jatkaa ilmassa, niin tarkkaa se ei voi olla.
@fribygg, se oli, kun minulla oli laitekotelo edessäni, kun mietin asiaa. Kotelo on 24 mm levyille, kipsi 13 mm ja osb 11, joten se menee juuri sopivasti. Mutta raakapontin kanssa kotelo jää 6 mm syvemmälle. Onko se ongelma?
Hankalampaa tehdä reikiä koteloille?
@fribygg, se oli, kun minulla oli laitekotelo edessäni, kun mietin asiaa. Kotelo on 24 mm levyille, kipsi 13 mm ja osb 11, joten se menee juuri sopivasti. Mutta raakapontin kanssa kotelo jää 6 mm syvemmälle. Onko se ongelma?
Hankalampaa tehdä reikiä koteloille?
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 582 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 582 viestiä
M -MH- sanoi:Mm, pontti kyllä. Ei näytä olevan halvemmissa laatuluokissa. Jos liittää sääntöjen mukaisesti, hukkaa ei pitäisi tulla paljon. Tai sitten liittää ilmassa, niin tarkkaa sen ei tarvitse olla.
@fribygg, mietin, kun minulla oli laitekotelo edessäni. Kotelo on 24 mm paksuille levyille, kipsi 13 mm ja osb 11, joten se sopii juuri. Mutta pontilla kotelo jää 6 mm sisään. Onko se ongelma?
Hankalampaa ottaa reikiä koteloille?
Käytin Schneider vp2 koteloita kolminkertaiselle kipsille, ne kestävät 17 mm ponttia ja 13 mm kipsiä.F fribygg sanoi:
Sillä on sininen rengas
kierretään skruvirengas levyn paksuudelle 24-39 mm
Viimeksi muokattu:
Jos edullisen raakapaneelin hyöty katoaa kalliiden rasioiden tai hankalan asennuksen takia, saattaa osb silti olla parempi vaihtoehto?M -MH- sanoi:Mm, puskesauma kyllä. Näyttää siltä, ettei löydy halvemmissa laaduissa. Jos saumaa tukien päällä, hukkaa ei pitäisi tulla niin paljon. Tai sitten saumaa ilmassa, ei sen tarvitse olla niin tarkkaa.
@fribygg, mietin tätä kun istuin edessäni asennusrasia. Rasia on 24 mm levyille, 13 mm kipsi ja 11 mm osb, joten se tulee tarkasti. Mutta kun käyttää raakapaneelia, rasia jää 6 mm sisään. Onko se ongelma?
Onko hankalampaa tehdä reikiä rasioille?
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 582 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 582 viestiä
He mainitsevat 26mm tuplakipsille ja käännettävä rengas, tarkoittaako tämä, että se ei ole ruuvattava rengas?M -MH- sanoi:
Ostin vp2-elbitikilt kivuttoman halvalla, mutta heillä ei näytä enää olevan vp2?
U
Utsliten och utdömd
Rakennusperinteen vaalija
· 2 604 viestiä
Utsliten och utdömd
- 2 604 viestiä
24 mm syviä viivaimeni mukaan, enkä näe tapaa säätää niitä.
En tiedä, josko se on kömpelömpi asennus, ehkä jopa helpompaa reikien tekemisen jne. kanssa, kun ei tarvitse mitata reikäsahaa, vaan voi vain leikata sponttiin vapaasti käsin.
Kallistun raakapontin puoleen, tuntuu kestävämmältä.
En tiedä, josko se on kömpelömpi asennus, ehkä jopa helpompaa reikien tekemisen jne. kanssa, kun ei tarvitse mitata reikäsahaa, vaan voi vain leikata sponttiin vapaasti käsin.
Kallistun raakapontin puoleen, tuntuu kestävämmältä.
U
Utsliten och utdömd
· 2 604 viestiä
Utsliten och utdömd
- 2 604 viestiä
Snailman
Jäsen
· Västra Götaland
· 5 582 viestiä
Snailman
Jäsen
- Västra Götaland
- 5 582 viestiä
Minulla ei ollut kiire, joten mittasin ja sahasin reikäporakruunuilla ennen raakapaneelin asennusta, koska rasiat ulottuivat jonkin verran puurungosta. Voit myös kohdistaa laserin risteyksen rasian keskellä, jolloin tiedät, missä porata rasia-poralla, kun raakapaneeli peittää.M -MH- sanoi:
Se kuluttaa paljon Hole in one -sahaa, jos yrität käyttää sitä yhdessä raakapaneelin kanssa.