1 756 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Raskas kuorma - Seinä yksinkertaisella ja kaksinkertaisella kipsilevyllä
Hei toivottavasti joku kokenut rakentaja voi rauhoittaa huoleni koskien hyllyäni, jolle aion asettaa noin 12-13 kg painavan tietokoneen.
Hyllyn, jonka olen asentanut, on IKEA Ramshult noin L=1200xD=300mm hylly, jossa on 3 kannatinta. Kannattimet on kiinnitetty yhdellä metalli-expanderilla kannattimen yläkiinnityspisteessä ja alaosa on kiinnitetty yleisproppulla ja tavallisella ruuvilla.
Eli yhteensä 6 kantopistettä koko hyllylle, 2 per kannatin - 3 molly M6 ja 3 noin 5mm ruuvia luulisin - yleisproppuihin. Kannattimet on asennettu noin 600mm CC.
Ongelma on, että kun porasin reikiä, huomasin, että seinän uloin osa, johon viimeinen kannatin kiinnitettiin, näyttää olevan yksinkertaista kipsilevyä ja kuulostaa ontolta verrattuna seinän muuhun osaan.
IKEA:n mukaan tämän hyllyn pitäisi kestää 30 kg:n kuormitus edellyttäen, että se on tasaisesti jakautunut koko hyllyn pituudelle.
Nyt kysymykseni: Onko minulla aihetta huoleen, että hylly kestää 13 kg painavan tietokoneen, joka tulee seisomaan kahden ensimmäisen kannattimen välissä, jotka on asennettu vaikuttamaan olevan kaksinkertaista kipsilevyä?
Itse hylly painaa noin 13 kg ja sitten tulee 13 kg, joka lepää eniten ensimmäisen ja toisen kannattimen välillä.
Olen varmasti ylihuolissani, mutta se on melko kallis asia ottaa riski siitä, että seinä antaa periksi, koska hyllyä kuormitetaan voimakkaasti vain kahden kannattimen välillä ja että tietokoneen loppumisesta hyllyn reunalle on vain pari senttiä tilaa. Minulla oli tietokone hyllyllä muutaman päivän ennen kuin otin sen pois, koska minua alkoi huolestuttaa.
Mitä olen ymmärtänyt, nämä asiat kestävät yleensä enemmän kuin mitä on ilmoitettu.
Olisin kiitollinen, jos joku voisi antaa pienen lausunnon
Hyllyn, jonka olen asentanut, on IKEA Ramshult noin L=1200xD=300mm hylly, jossa on 3 kannatinta. Kannattimet on kiinnitetty yhdellä metalli-expanderilla kannattimen yläkiinnityspisteessä ja alaosa on kiinnitetty yleisproppulla ja tavallisella ruuvilla.
Eli yhteensä 6 kantopistettä koko hyllylle, 2 per kannatin - 3 molly M6 ja 3 noin 5mm ruuvia luulisin - yleisproppuihin. Kannattimet on asennettu noin 600mm CC.
Ongelma on, että kun porasin reikiä, huomasin, että seinän uloin osa, johon viimeinen kannatin kiinnitettiin, näyttää olevan yksinkertaista kipsilevyä ja kuulostaa ontolta verrattuna seinän muuhun osaan.
IKEA:n mukaan tämän hyllyn pitäisi kestää 30 kg:n kuormitus edellyttäen, että se on tasaisesti jakautunut koko hyllyn pituudelle.
Nyt kysymykseni: Onko minulla aihetta huoleen, että hylly kestää 13 kg painavan tietokoneen, joka tulee seisomaan kahden ensimmäisen kannattimen välissä, jotka on asennettu vaikuttamaan olevan kaksinkertaista kipsilevyä?
Itse hylly painaa noin 13 kg ja sitten tulee 13 kg, joka lepää eniten ensimmäisen ja toisen kannattimen välillä.
Olen varmasti ylihuolissani, mutta se on melko kallis asia ottaa riski siitä, että seinä antaa periksi, koska hyllyä kuormitetaan voimakkaasti vain kahden kannattimen välillä ja että tietokoneen loppumisesta hyllyn reunalle on vain pari senttiä tilaa. Minulla oli tietokone hyllyllä muutaman päivän ennen kuin otin sen pois, koska minua alkoi huolestuttaa.
Mitä olen ymmärtänyt, nämä asiat kestävät yleensä enemmän kuin mitä on ilmoitettu.
Olisin kiitollinen, jos joku voisi antaa pienen lausunnon
Miksi ei samalla tavalla ylhäällä ja alhaalla, onko kaikissa sama vai onko se vain yksi konsoli. Yläosa pitää estää hyllyä kaatumasta seinästä ulos sekä kantaa painoa alaspäin, alaosa tukee vain ylhäältä tulevaa painetta. Voitko irrottaa hyllyn ja porata lisää reikiä konsoliin noin 5–10 cm yläreiän alapuolelle ja laittaa kunnon ankkurit kaikkiin kiinnityspisteisiin?A Alex1337 sanoi:
Konsolit ovat noin 15 cm ja noin 13 mm cc kiinnityspisteiden välillä, missä on vähän liian paksua materiaalia tehdäksesi jotain järkevää. Ehkä voin saada noin 10 mm cc reiälle alemmalle kiinnityspisteelle.J jonaserik sanoi:Miksi ei yhtä ylhäällä ja alhaalla, onko se kaikissa samanlainen vai onko se vain yksi konsoli. Yläpuolella pitäisi kantaa, jotta hylly ei voi kaatua seinästä ja pitää voimia alas, alempi kantaa vain painetta ylhäältä. Voitko ottaa hyllyn alas ja porata jonkun ylimääräisen reiän konsolin noin 5 - 10 cm ylemmän reiän alapuolelle ja asettaa oikeat ankkurit kaikkiin kiinnityspisteisiin?
Katso alla oleva kuva, se on lisätty puu, joka tukee konsolia. Siksi en voi tehdä reikää 5 cm välein.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/ramshult-bracket__0721915_PE733409_S5.JPG?f=s
Muuten helpoin tapa on suurentaa reikää, jossa on ruuvi universal-tulpan/alemman kiinnityspisteen kohdalla - jotta voin kiinnittää nämä ankkureilla sen sijaan.
Luuletko, että se todella vaaditaan? Haluaisin välttää vipuvoimaa, mutta jos uskot, että se auttaa, niin teen sen.
Klikkaa tästä vastataksesi