Hei,

Aloitettu repimään muovimattoa ja linoleumilaattoja kellarissa. Seinät oli myös tapetoitu jutevävillä, joka poistettiin.
Talo on 30-luvulta ja on epäselvää, onko kukaan tehnyt salaojitusta lainkaan.
Ilmankosteus kesällä nousee 60-70 prosenttiin, kun se on tietysti alhaisempi talvella.
Olen huomannut, että rappaus irtoaa ulkoseinistä. Mutta näin nyt myös, että se alkaa irrota sisäseinistä, kun revin alas jutevävin. Pitäisikö meidän olla huolissamme, kun sisäseinätkin näyttävät kostuvan?

Viimeksi muokattu:
Alusta on eristämätön ja kosteus nousee ylös, ja matot lattialla pahentavat ongelmaa.

Stefan N Stefan N sanoi:
Lattia on eristämätön ja kosteus nousee ylös, pahenee mattojen kanssa lattialla.
Joten todennäköisesti kosteusvaellus johtuu siellä olleista linoleumilaatoista?

Kyllä, jossain määrin, mutta levy imee kosteutta myös ilman niitä.

• Tykkään
cpalm
  • Laddar…
C
Stefan N Stefan N sanoi:
plattan kommer ju suga fukt även utan dom.
Aivan. Se, imeekö se enemmän kosteutta vain siksi, että kosteus estetään tunkeutumasta muualle, on asiassa erilaisia mielipiteitä. Mutta minun mielestäni kuulostaa erittäin epätodennäköiseltä, että näin olisi.

Auttaisiko salaojitus hypoteettisesti estämään, että laatta imee kosteutta? Tai miten on sellaisen vanhan talon kanssa?
C cpalm sanoi:
Aivan. Siitä, imisikö se enemmän kosteutta vain siksi, että kosteuden nouseminen estetään muualla, on vähän erilaisia mielipiteitä. Mutta minun mielestäni se kuulostaa todella epätodennäköiseltä.

C
Friteradräka Friteradräka sanoi:
Voisiko salaojitus hypoteettisesti auttaa siihen, että laatta imee kosteutta?
Ei. Syynä siihen, että laatta imee kosteutta, on kapillaarikatkon puute. Eli laatta on valettu suoraan maahan.

• Tykkään
Friteradräka
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
Ei. Syy, miksi kosteus imeytyy laattaan, on kapillaarikatkokerroksen puuttuminen. Eli laatta on valettu suoraan maahan.
Kiitos vastauksesta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.