Jos joku sattuu ehtimään vastata nopeasti, on ehkä suurempi mahdollisuus, että sen voi pelastaa.

Olen ryhtynyt johonkin, mikä ylittää taitotasoni... En ole tottunut rappaamaan. Rappaan vanhaa savupiippua, rakennettu mexitegelistä, hieman epätasaisesti, kaikki vanha rappaus on poistettu. Olen tasoittanut pinnan 2 mm paksuisella rappaus- ja muurauslaastilla C. Tähän asti kaikki meni ihan hyvin, mutta tänä iltana ajattelin tehdä sen valmiiksi hienorappauksella käyttäen 1 mm hienorappauslaastia. Laasti oli helppo levittää, mutta noin kaksi tuntia myöhemmin, kun yritin tasoittaa sitä hiertimellä, se meni ihan pieleen. Hiertimen reunat ottavat kiinni, ja pinta ei tasoitu vaan siitä tulee raidallinen ja sotkuinen ja ruma. Nyt olen pitänyt tauon ja annan sen kuivua 1-2 tuntia lisää ja kokeilen uudestaan.

Koska pinta on hieman epätasainen, oletan, että olisi pitänyt käyttää pyöristettyä karnishiertäjän sijaan, mutta minulla ei ole sellaista eikä ole todennäköisesti saada ennen kuin ehkä huomenna. Olen yrittänyt hioa hiertimen reunoja pyöreämmäksi, mutta en tiedä, auttaako se.

Miten voin pelastaa tilanteen?

Hienorappauslaasti näyttää olleen virhevalinta. Karkeampi laasti tuntui helpommalta käsitellä. Kokeilin tasoittaa pienen alueen vain nähdäkseni, että se onnistui, ja onnistui. Voinko lisätä karkeampaa laastia hienorappauksen päälle? Onko mitään järkeä vetää uria siihen, kun se on pehmeää, jotta seuraava kerros pysyy kiinni?

Voiko hienorappausta hioa sileäksi, kun se on kuivunut? 40 hiekkapaperia hiomakoneessa ja käsiksi? Lisäksi lähden pois viikoksi huomenna iltapäivästä, joten kun palaan, se on seisonut melko pitkään.

C
Onko kiillotettu pinta täysin sileä?
En ole todellakaan mikään muurari, mutta minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa, että hiertimiellä leikataan läpi rappauksen aikana.
Käytän tosin usein sellaista muovista kanitzia (kuitenkin ilman pyöristettyjä kulmia).
Kuten mainitsit, se voi olla ajankäyttöongelma, vaikka yleensä rappaan paljon lyhyemmän ajan jälkeen kuin 2 tuntia.
Jos siitä tulee roskaa eikä onnistu, eikö olekin vain niin, että otat kauhan tai lastan ja raaputat pois ennen kuin se on täysin kuivunut, ja aloitat alusta?

Nojaa, se on niin tasainen kuin siitä tuli, kun vedin sen seinälle skånska:lla. Tarkoitukseni oli toki tasoittaa se nyt, mutta se vain pahenee. Voin lisätä, että tämä on toinen kerta elämässäni, kun rappaan, viime kerralla se meni, no, ei se täydellistä ollut, mutta ei näin huonoa.

Anna olla ja tasoita koko pinta kipsilaastilla kun palaat takaisin. Vähän kalliimpaa, mutta paljon helpompaa saada hyväksi jos se pitää maalata.

C
M magnusk750 sanoi:
Njae, se on niin sileä kuin siitä tuli, kun levitin sen seinälle skånska. Ajattelin nyt tasoittaa sen, mutta siitä tulee vain pahempaa.
OK. Ehkä ilmaisin itseäni vähän hassusti, tarkoitin, että jos tavoite ei ole tasainen pinta, niin rivbräda on väärä työkalu.
Mielestäni se kuulostaa edelleen ajastusongelmalta. Joko et ole odottanut tarpeeksi kauan tai olet odottanut liian kauan.

Se ei ole suuri alue, vain noin kaksi neliötä, joten on täysin mahdollista levittää kipsirappaus siihen. En ole koskaan käyttänyt kipsirappausta, voiko sitä hioa?

Olin juuri ulkona ja testasin taas. Menikö vähän paremmin nyt kuivimmalla osalla, mutta tuntui kuin siinä ei olisi ollut kovin suurta marginaalia ennen kuin se oli niin kuivaa, että oli liian myöhäistä tehdä mitään. Ei voinut kostuttaa hiertolautaa, koska silloin siitä tuli tahmaista heti. Tuntuu siltä, että siitä tulee pitkä ilta, kun saan odotella sen kuivumista ja hieroa sitä vähitellen. Katsella rappauksen kuivumista, yhtä hauskaa kuin...

C cpalm sanoi:
OK. Ehkä ilmaisuni oli hieman hassu, mutta tarkoitin, että jos tasainen pinta ei ole tavoite, rihlalevy on väärä työkalu. Mielestäni se kuulostaa silti ajoitusongelmalta. Joko et ole odottanut tarpeeksi kauan tai olet odottanut liian kauan.
Tavoitteena on mahdollisimman tasainen pinta, ei mitään struktuurimaalausta tms., mutta se on työpajassa, ja minulla ei ole ollut mitään tasoitusratoja, joiden mukaan vetää tasoitetta. Olen yrittänyt saada sen mahdollisimman tasaiseksi silmämääräisesti. Hieman pyöristetty karnitsi olisi luultavasti ollut parempi, mutta sille ei voi tehdä paljon sunnuntai-iltana. Olen viilannut rihlalevyn reunoja pyöreämmiksi, se auttoi.

C
M magnusk750 sanoi:
Ei voinut kostuttaa hiertämistä, tuli heti tahmea. Tuntuu siltä, että siitä tulee pitkä ilta, kun joudun seisomaan ja odottamaan, kunnes se kuivuu, ja hiertämistä sitä mukaa. Katsoa kuivuvaa rappausta, yhtä hauskaa kuin että...
:rofl:
Luulen, että sinun pitää odottaa vielä hetki. Hiertäjän ei pitäisi vähimmässäkään määrin tarttua rappaukseen, vaikka se olisi ihan märkä, silloin ei ole tarpeeksi kuiva. Kun on sopivan kuivaa, niin kokemukseni mukaan on hyvin aikaa hiertää.

Oletko yrittänyt levittää vain 1+2 mm ja se on epätasainen, joten se on paksuillakin paikoilla?

Se ei ole tasoite. Tiili imee veden ja oletan, ettet ole kostuttanut tiiltä?
Joten joissakin paikoissa et ehdi levittää laastia kunnolla, kun taas toisissa paikoissa voit hangata?

Levitä kipsiä, jota voit hioa oikein, jos sinun täytyy levittää niin ohuelti.:sweat:

Olen kastellut seinän, tai oikeammin sanottuna ulkoverhouksen kunnolla ennen kuin laitoin pintakerroksen, pari litraa vettä kahdelle neliölle, mutta on totta, että paksuus on melko epätasainen, ei niin ohut kuin 1-2 mm, mutta ehkä 3-4 mm aina 15 mm asti. Näyttää siltä, että ajoitus on se ratkaiseva tekijä. Ohuimmat osat voi poistaa, mutta ei paksumpia.

Nyt ajattelin katsoa TV:tä tunnin ajan ja sitten mennä ulos katsomaan tilannetta kuivumisrintamalla.

Mutta, kun asiantuntevat ihmiset ovat langalla: Sitten minun pitäisi kiinnittää uusi nokiluukku olemassa olevaan aukkoon. Miten se parhaiten tehdään? Sama rappauslaasti ympärille, ja pari naulaa tiilien välisiin saumoihin? Se on mexibric, tai miksi sitä oikeastaan kutsutaan, kalkkihiekkakivi, kivikova, vaikea porata kiila-ankkureille.

C
M magnusk750 sanoi:
se on totta, että paksuus on melko epätasaista, ei niin ohut kuin 1-2 mm, mutta ehkä 3-4 mm jopa 15 mm.
Aha, siinä on varmaan ongelma. Luulen, että olisi ollut paljon helpompaa, jos olisit vetänyt/leikannut pois tukipinnoitteen ja antanut sen ottaa epätasaisuudet, jotta viimeistelypinnoite ei olisi vaihdellut niin paljon paksuudeltaan.

Sitten minun pitää kiinnittää uusi nokiposti olemassa olevaan aukkoon. Miten se tehdään parhaiten? Sama rappauslaasti stutsin ympärille ja pari naulaa tiilien väliin? Se on mexitiiliä, tai mikä se oikeastaan on, kalkkihiekkakiveä, kivikovaa, vaikea porata siihen laajennustulppia varten.
Muuraisin sen vain kiinni. Riippuu ehkä vähän siitä, miltä stutsi näyttää - kuinka paljon kiinnityspinta-alaa se saa.

Uskaltaako mennä nukkumaan ja nousta kello 6 huomenna...?

C
Sitten se on varmasti liian myöhäistä, muuten on jotain vikaa bruketissa.

Klo 02 lattian lähellä oli vielä aivan liian pehmeää, silloin menin nukkumaan. Ylös viisi tuntia myöhemmin, silloin pystyin ottamaan viimeiset palaset. Rapatussa pinnassa on tullut joitakin reikiä, jotka on täytettävä kun palaan, mutta kaiken kaikkiaan se näyttää hyvältä.

Kiitos avusta kaikille, jotka vastasivat!

• Tykkään
Jonatan87 ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.