Hei kaikille täällä, pyydän nyt vinkkejä ja apua.

Meillä on pesutupa kellarissa, jota aiomme hieman kunnostaa. Talo on rakennettu vuonna 1947 ja kellarin seinät, ainakin ulkoseinät, on tehty kivistä, joita täällä foorumilla näyttää kutsuttavan betoniharkoksi. Voiko se pitää paikkaansa, jos katsotte kuvia. Seinä, jonka näette, on ulkoseinä ja ulkopuolella on portaat, jotka johtavat kellarin oveen. Jonain viime vuosina portaiden päälle on rakennettu katto, joten nyt portaisiin ei tule enää yhtä paljon kosteutta (sade ja lumi) kuin ennen, mikä sitten kiersi seinän läpi sisälle. Se, mitä olen irrottanut seinästä kuvassa, on kaikki irtonainen rappaus, ja maali oli myös alkanut irrota kokonaan tai niin, että siihen on muodostunut kuplia. Oletan, että aiemmin on maalattu vääränlaisella maalilla (kuten muovimaalilla, sisämaalilla, akrylaatilla, lateksilla) ja siksi maali on irronnut.

Nyt ajattelin levittää jonkinlaista rappausta seinään, josta se on irronnut. Se ei ole helppo tehtävä, mutta samalla ajattelen, että sen ei tarvitse olla täysin täydellinen ja suora, koska se on kellarissa, ei se huonommaksi voi tulla kuin nyt :-) Onko teillä vinkkejä, mitä rappausta pitäisi käyttää ja miten kannattaisi tehdä, jotta siitä tulisi hyvä? Olen aiemmin käyttänyt kaakeliliimaa, joka on edullista jem&fixissä ja kiinnittyy upeasti rappauksessa, yleensä ensin kostutan pinnan pensselillä ja laitan sitten löysän seoksen, en tiedä kutsutaanko sitä slammaukseksi, ja sitten laitan kaakeliliiman ja tasoitan pinnan, kuulostaako se aivan hullulta?

Sitten pääsemme itse maalaukseen, seinien tulee olla valkoisia ja ostan yleensä maalini happyhomesilta eli beckersiltä. Kun tein puusepänverstaan, jossa ei ollut yhtä paljon kosteusongelmia seinissä, he sanoivat, että minun pitäisi maalata samalla maalilla kuin talon yläosassa, eli beckerplast 7 http://beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Vagg/Beckerplast-7/, mutta jälkeenpäin ajateltuna ehkä olisi pitänyt käyttää silikaattimaalia, joka hengittää paremmin, onko se kalliimpaa? http://beckers.se/Utomhus/Vara-Produkter/Putsfasad--Betong/Silikatfarg/ Kysymys on nyt, pitäisikö panostaa tähän maaliin kaikille kellarin seinille. Ongelma on, että tällä maalilla ei pidä maalata vanhan akrylaatti- tai lateksimaalin päälle? Onko vanha maali poistettava ja miten se tehdään parhaiten?

Sain juuri kirjoittaessani hullun idean, voisiko seinän rappauksen poistaa kokonaan niin, että pelkkä kivi jää jäljelle, sitten täyttää saumat ja maalata valkoisella silikaattimaalilla, siitä voisi tulla aika siisti, mutta kysymys kuuluu, menetetäänkö liikaa seinän eristyskykyä? Mielenkiintoinen idea kuitenkin...

Lattian aiomme maalata Golvfärg + http://beckers.se/Inomhus/Vara-produkter1/Golv/GOLVFARG-PLUS/ ja sitten laittaa muovilevyt Julasta, koska ne hengittävät paremmin kuin laatat, olisiko se hyvä?

Kiitos etukäteen vinkeistänne ja ideoistanne!
 
  • Seinä kellarissa, osittain paljastunut betoni lohkeillun rappauksen alta. Puutteellinen maali ja kosteus ovat aiheuttaneet vahinkoa.
Olin purkanut kaiken vanhan rappauksen ja sitten mahdollisuuksien mukaan korkeapainapesulla pessyt seinän mahdollisen homeen poistamiseksi. Olin myös tarkistanut saumat. Sen jälkeen olin käsitellyt pohjamaalilla veden tunkeutumisen hidastamiseksi ja rappauksen tartunnan maksimoimiseksi. Sitten olin verkottanut ja rappannut B-laastilla, koska kyseessä on betonireikätiili ja silloin on sopivaa käyttää kovempaa laastia. Lopuksi olin maalannut silikaattimaalilla, jotta siitä tulisi diffuusiolle avoin.

Älä mielellään rappaa laattojen kiinnityslaastilla tai muulla tuotteella, käytä vain tavallista rappausta (se on lisäksi halvinta) ja älä aliarvioi verkottamisen hyötyä.
 
  • Tykkään
kest ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos vinkistä....mikä on rödgrunda ja mikä toiminto sillä on?

En ole täysin tottunut puhdistamaan kuten sanottu, miten verkko kiinnitetään ja onko se sitten tyyppiä hönsnät?
 
Punamulta on eräänlainen slammaus, joka osittain tiivistää suorilta veden tunkeutumisilta, tasoittaa alustan materiaalin imukykyä ja parantaa rappauksen tarttuvuutta. Saatavana kaikilta suurilta valmistajilta. Tässä esimerkiksi Weberin tuote:
http://www.weber.se/uploads/tx_weberproductpage/weber.base103rodgrund_datasheet.pdf
Voidaan levittää paineilmakäyttöisellä suppilusuihkulla tai levittää käsin kalkkiharjalla. Yleensä se levitetään päivää ennen rappausta, jotta se ei ehdi kuivua liikaa ja jotta tarttuvuus on paras mahdollinen. Jos punamultaa ei käytetä ja maalataan diffuusio-avoimella maalilla, on mahdollista, että betoniharkkojen saumat näkyvät, kun seinä on kostea.

Rappaustiili (kiinnitetään punamultauksen jälkeen) näyttää tältä ja kiinnitetään nidoilla, nitojalla, naulatapeilla ja aluslevyillä tai erikoisnauloilla riippuen alustasta:
http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/mura-och-gjuta/tillbehor/putsnat-combimix-rulle-25-m/p-186696

Tässä on valmis kiinnityspaketti:
http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...nfastningspaket-combimix-for-putsnat/p-186700
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos hyvästä vastauksesta! Onko kenelläkään muulla vinkkejä?
//Herman
 
Eikö ole vähän ylilyöntiä, käyttää rappausverkkoa ja pyöreäperusta sisätiloissa? Minulla oli täsmälleen sama ongelma. Vanha kalkkirappaus alkoi irrota, muun muassa muovivärin vuoksi. Koputin alas kaiken rappauksen ja pesin betoniharkot puhtaiksi. Rappasin sitten rappaus- ja muurauslaasti C:llä, ja lopuksi maalasin silikaattimaalilla. Se pysyy edelleen paikoillaan, ainakin 2 vuoden jälkeen. Rappaaminen on raskasta, ja mielestäni hieman hankalaa saada se suoraksi ja siistiksi. Ensimmäinen seinästä tuli melko huono, neljäs ja viimeinen oli aika ok, mutta ei täydellinen.
 
Punagrundi ja rappausverkko ovat tässä tapauksessa tärkeitä, jotta maksimoidaan tarttuvuus betoniharkkoon, joka voi olla haastava rapata. Tämä pidentää rappauksen käyttöikää jopa 25 vuoteen, kun taas suoraan rappaamalla käyttöikä saattaa jäädä 8-10 vuoteen pahimmassa tapauksessa. Se on hyvin vähän ylimääräistä rahaa ja työtä, kun kuitenkin on tarkoitus rapata ja sillä saa potentiaalisesti yli kaksinkertaisen käyttöiän. Verkko pitää myös rappauksen paikallaan, jos rakenne on hieman ontto takana, eivätkä kuvan kaltaiset vauriot synny.

Jos seinä on esimerkiksi Lecasta, voi päättää verkottaa vain ikkunoiden ja ovien ympäriltä, koska rappaus tarttuu paremmin lecan huokoiseen rakenteeseen.

Jos haluaa sileämmän lopputuloksen, voi valita 2-5 mm paksun viimeisen kerroksen 1 mm Rappauslaasti C:llä ja huovuttaa sen. Tällä menetelmällä voi myös peittää alemmassa kerroksessa tehdyt virheet.
 
Helioz sanoi:
Se pidentää myös rappauksen käyttöikää jopa 25 vuoteen, kun taas jos rappaa suoraan, se voi olla 8-10 vuotta pahimmillaan.
Minun kalkkirappaukseni oli kestänyt 60 vuotta, joten sen täytyi olla fantastinen silloin!
Minä myönnän rappausverkon osalta. Se voi olla hyvä. Varmasti helpompi kiinnittää rappaus myös. Joskus se halusi pudota alas hieman, kun siitä tuli liian paksu. Pitäisikö kokeilla rappausverkkoa seuraavalla kerralla.
 
Ei enää viisaita vastauksia!
 
  • Tykkään
TickyNucker
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.