C
Lyhyesti sanottuna, miten edetä?
Lukemalla finjasin työohjeet, tulee käyttää 2-3 erilaista laastia, verkko, 20 erilaista työkalua ja tehdä vaikka mitä. Ajattelin aloittaa paneelin asettamisen, joten minun täytyy ensin saada rappaus tehtyä, miten teen sen mahdollisimman sujuvasti? Voiko tämän tehdä säästä huolimatta? (Kylmä, ehkä pakkasta yöllä.)

Pakkanen ei taida olla mikään suosikki?
Mutta muuten uskoisin, että riittää yksi laastityyppi, kauha ja hiertolauta. :)

C
Minkälainen seos? Minulla on sellainen norjalainen muurauslasta (iso kolmio tasapainotetulla kahvallaan), joten sen pitäisi toimia. Voiko "riviraudan" tehdä itse, vai onko se jotain mitä ostetaan?

Ajattelin rapata 5 cm alas reunuselementteihin, joissa on sellaista kuitusementtiä, se pitäisi kai onnistua? Minulla on pullo Finjan primeria, jota ajattelin levittää koko kevytsoraharkkoreunaan ja niihin viiteen senttimetriin, jotka aion rapata sinne.

Muistan, että käytin Puts & Murbruk C, kun autotallini lecavarvet rapattiin.
Kostutin (heitin vettä) kalkkiharjalla.
Heitin päälle laastin, joka sekoitettiin pakkauksen ohjeiden mukaan, ja levitin sen varovasti.

On vielä paikoillaan, ja näyttää ihan hyvältä. :)

Mikael_L
Putsasin vain yhdellä tuotteella, luulen että se oli maxit:n puts&murbruk C, mutta se voisi olla myös B, voin tarkistaa sen. Roiskutin vähän vettä etukäteen, alustavasti, vaikka olenkin kuullut että se ei olisi tarpeen leca:lle, mutta eihän siitä ole haittaa. Sekoittelin puoli säkkiä laastia kerrallaan Bilteman muurarisangossa hitaalla porakoneella ja halvalla sekoittajalla rakennusmaxista. (Ammattitaitoinen muurari olisi varmasti sekoittanut suuremman määrän!)

Levittelin laastia rakennusmaxista ostetulla muurauslapiolla ja tasoitin sen niin hyvin kuin kykenin rakennusmaxin plaggaran avulla. Laitoin sitä periaatteessa niin ohuelti kuin pystyin, noin 2-3 mm... Ja tein laastista hieman notkeampaa kuin pakkauksessa mainitaan, voit kokeilla muokataksesi sitä sopivaksi. Sivelin ja levitin sitä kunnes olin tyytyväinen lopputulokseen. Lopuksi silotin varovasti kostealla muurariharjalla.

Sisäpuolella vedin 33cl lasipullon pohjalla lattian ja Lecamuurin välisestä rakosesta, saadakseni kauniin koveran kulman. Eli vedin pullon pohjan suunnattuna kohti alustaa mutta hieman kallistettuna, eli ei tullut 3cm säteistä kaarretta...

Minulle se toimi hyvin yhdellä ainoalla sementtituotteella ja yksinkertaisilla sekä edullisilla työkaluilla (tuolla mainitut rakennusmaxin tavarat ovat äärimmäisen edullisia verrattuna kaikkiin muihin myyjiin), mutta ehkä se johtui siitä että olen täysi aloittelija, enkä tajunnut että sen ei pitäisi toimia... ;)

Mutta en usko että pitäisi laasti alla 10 asteen lämpötilassa kuitenkaan.

Lue kaikki mikä vaikuttaa mielenkiintoiselta täältä, saat vähän enemmän tietoa.
http://www.maxit.se/33548/

C
No, en voi jättää autotallia pelkällä tuulensuojalevyllä ja ilman laudoitusta koko talveksi, ja kun olen saanut sen paikalleen, en pääse käsiksi rappaamiseen, joten sen on pakko vain mennä näin, vaikka on kylmä. Ei se kuulosta kovin monimutkaiselta kuitenkaan.

Mikael_L
Mikael_L
Skånessa teillä on varmasti vielä joitain päiviä, jolloin on noin 10 astetta.
Voit vetää päälle yhden (tai kaksi kerrosta) pressenning tai jotain muuraamisen jälkeen, niin se ei ole yhtä kylmä yöllä rapatulle, -maa lämmittää.
Näin matalissa lämpötiloissa voi kestää useita päiviä, ennen kuin rappaus kuivuu kokonaan.

C
Sekoittaja ja ämpäri minulla on jo, samoin laastikauha. Eli tarvitsen siis teräsmaljan (tai muovimaljan) ja harjan? Ja 33 cl pullo. ^^

Mikael_L
Saatat pärjätä ilman skånskaa tai borstea...
Luulen melkein, että sekoitin kahta eri tekniikkaa... mutta mutta, se toimi kuitenkin.

C
Tyyliin näin: Sekoita rappauslaasti veden kanssa pussin ohjeen mukaisesti. Levitä mössö lecaharkkoihin haluamallasi tavalla. Tasoita mössö siististi haluamallasi tavalla. Valmista.

Mitä mieltä olisitte harkkojen rappauksesta, jos ensin primeaisi?

Suosittelen, että laitat ensin A-laastin. Maxitsin nimi on "Rödgrund 103". Tee vellimäinen seos ja harjaa se lekaan. Saat näin hyvän pohjan seuraavalle laastikerrokselle, joka on mielellään B-laastia. A-laasti (esim. Rödgrund 103) sulkee kolot ja estää ruudukkomallin lecamuurissa kosteassa säässä. Ruudukko syntyy muuten siitä, että leka on huokoisempaa ja laasti kivien välissä vähemmän huokoista.

On helppo nähdä, kuka on huolimaton ja jättänyt A-laastin pois, kun sade tulee...

Katso seuraava kuva - kaaren oikealla puolella oleva muuri EI ole perustettu A-laastilla:

Viimeksi muokattu:
En tiedä, oletko jo ehtinyt tehdä rappauksen, mutta jos et ole ehtinyt ja huoli pakkasesta on vielä olemassa, on olemassa anti-frost-aineita, jotka voi sekoittaa mukaan, ja niitä voi ostaa rakennustavarataloista.

• Tykkään
Smeds
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.