4 403 lukukertaa ·
3 vastausta
4k lukukertaa
3 vastausta
Rapattu katon rappaus kellarissa putoaa apua.
Katto kellarissa on rapautunut ja alkaa pudota alas. Siellä on lautoja alla ja sitten rapattu pinta ruokokuituineen, jotka nyt alkavat irrota. Kuinka voin korjata sen parhaalla mahdollisella tavalla? Olen vetänyt hieman alas ja mietin, pitäisikö minun jatkaa löysien osien poistamista ja kenties asentaa sinne joku levy tilalle. Lisättäköön, että kellari on viimeistelemätön ja sitä käytetään pesutupa/kattilahuone/varastona. Tarvitsen vinkkejä parhaimman ratkaisun löytämiseksi.
Olen repinyt pois kiinteän vaatekaapin, joka on luultavasti pitänyt rappausta ylhäällä, sillä se on ollut siellä.
Koko talomme on rappauskaisla seinillä ja katolla. Joissakin paikoissa on tehty sisäkattoja jne. (60-luvun muutoksia, alennettu katto), jotka ovat paikallisesti saaneet rappauksen irtoamaan. Jos "vääntelee" lisää, voi varmaan saada kaiken putoamaan alas, mutta minun tulkintani on, että rappauksen ei ole tarkoitus olla tukevasti kiinni puussa, vaan se tulisi olla vassimatossa sopivan "löysästi", jotta jos rakennus liikkuu, pitäisi olla jonkin verran joustavuutta. Tämä on, kuten sanottu, minun maallikkoteoriani. Kuulee, kun koputtaa rappaukseen, jos se on "ontto". Olen korjannut kohtiin, jotka ovat olleet rikki, poistanut onttoa kohtaa ja se näyttää siltä, että sen voi saada taas "täydelliseksi".
Tietenkään tämä ei vastaa siihen, miten sinun rappauksesi on kiinni, mutta uskon, että sen korjaaminen hyvällä tuloksella on mahdollista.
Kuitenkin ei ollut niin helppoa rapata kattoa kalkkirappauksella (sen pitäisi olla kalkkia, jos se oli alun perin sitä). Olen huijannut parissa paikassa kipsirappauksella, uskon, että se voi toimia kohtuullisesti. Sementtilastarin ei ilmeisesti saisi laittaa kalkkirappauksen päälle, koska sementti on kovempaa, tällöin se irtoaisi kalkkirappauksesta.
Yhdelle seinälle olen asettanut korjauskipsiä rappauksen päälle saadakseni pinnan laatoitusta/kaappien asentamista varten. Kuitenkin korjauskipsi on niin ohutta, että pitäisi olla täysin kattava rappaus alla. Olen päättänyt olla liimaamatta levyä, jolloin se on käännettävissä oleva prosessi, jos joku minun jälkeeni haluaa palauttaa rappauksen. Jos käyttää tavallista kipsiä, sen voi varmaan asettaa rikkinäisen rappauksen päälle. Uskon kuitenkin, että rappaus on hyvä kosteuden kannalta, se hengittää mutta ei sulje kosteutta sisäänsä ja estää ilmavirtaukset rakenteeseen...
Eli jos voi säilyttää rappauksen, se on varmaan suositeltavaa.
Tietenkään tämä ei vastaa siihen, miten sinun rappauksesi on kiinni, mutta uskon, että sen korjaaminen hyvällä tuloksella on mahdollista.
Kuitenkin ei ollut niin helppoa rapata kattoa kalkkirappauksella (sen pitäisi olla kalkkia, jos se oli alun perin sitä). Olen huijannut parissa paikassa kipsirappauksella, uskon, että se voi toimia kohtuullisesti. Sementtilastarin ei ilmeisesti saisi laittaa kalkkirappauksen päälle, koska sementti on kovempaa, tällöin se irtoaisi kalkkirappauksesta.
Yhdelle seinälle olen asettanut korjauskipsiä rappauksen päälle saadakseni pinnan laatoitusta/kaappien asentamista varten. Kuitenkin korjauskipsi on niin ohutta, että pitäisi olla täysin kattava rappaus alla. Olen päättänyt olla liimaamatta levyä, jolloin se on käännettävissä oleva prosessi, jos joku minun jälkeeni haluaa palauttaa rappauksen. Jos käyttää tavallista kipsiä, sen voi varmaan asettaa rikkinäisen rappauksen päälle. Uskon kuitenkin, että rappaus on hyvä kosteuden kannalta, se hengittää mutta ei sulje kosteutta sisäänsä ja estää ilmavirtaukset rakenteeseen...
Eli jos voi säilyttää rappauksen, se on varmaan suositeltavaa.
Klikkaa tästä vastataksesi