Hei!

Suunnittelen hiomaan lattian vuosisadan vaihteen asunnossa ja ajattelin samalla korjata jalkalistat. Kuinka parhaiten korjaan lattian ja sokkelin välissä vuosien saatossa syntyneen 5-7 mm raon? Tällä hetkellä tätä rakoa on piilotettu varjolistalla, mikä ei ole kaunein ratkaisu.

Onko mahdollista laskea listan alaosaa? Miten te tekisitte? Paras budjettivaihtoehto? Paras lopputulos? Aika on myös huomioon otettava asia...

Liitän kuvan.
Vaalea jalkalista, jossa on 5–7 mm rako lattian ja listan välissä. Harkitaan skuggalistan käyttöä raon peittämiseksi.

Kiitos paljon!

Olin laittanut lateksisaumaa ja mahdollisesti maalannut päälle, paljon työtä vaihtaa.

Microkatten
Mielestäni skugglistisi on yksi parhaista, mitä olen nähnyt. Minulla on yksinkertaisesti vain laitettu maalaamaton kvartsfiskka peittämään rakoa.

Voidaan varmasti laskea socklar uuteen lattian tasoon, mutta se tuo todennäköisesti mukanaan paljon lisätyötä, riippuen siitä, kuinka helppoa on irrottaa socklar ja miten seinä vaikuttuu tästä sekä miltä näyttää socklarin takana sen seinänpalan osalta, joka tulee esiin kun socklar lasketaan.

Sockelisi näyttää koostuvan useista osista, ehkäpä alin osa voidaan irrottaa/pidentää vaikuttamatta muuhun seinään? Voisiko ilman sockelin purkamista asentaa listanosan alareunaan, joka sitten kitataan ja maalataan ja siten muuttuu näkymättömäksi, nykyisen sockelin jatkeena?

Kolmas vaihtoehto on varmaan niin kuin se on nyt.

Tutkisin varmaan ensin vaihtoehdon näkymättömästä listanosasta ilman purkamista,

J
Säilytä alkuperäinen, jos alat purkaa, on riski että se vahingoittuu. Jos sinulla on hyvä saha, sahaa muutama 5mm paksu ehkä 1m pitkä pala, paina ne rakoon, sitten lateksisaumaus siihen, ei rakennussuojelun kannalta oikein mutta reversiibeliä. 7mm täyttö saumalla tuntuu hieman liialliselta. Budjettivaihtoehto on painaa tiivistyslista tms. rakoon ja saumata se...

Essves akryylillä 25% selviydyt varmasti saumojen täyttämisestä. Maalaa päälle. Voit vaikka pistää ohuen bottninslistin.

Missä järjestyksessä työn tulisi tapahtua? Maalata listat? Hioa lattia? Tiivistää?

Olin hionut, saumannut, maalannut.

J
Sitten monet sanovat, että lattioita EI pitäisi hioa, sillä höylätty ja kulunut lattia menettää vahvuutensa, jos sitä hiotaan. Tämä on vain luettua tietoa, ei kokemusta (vielä). Vaihtoehto isolle lattiahiontakoneelle on ehkä "käsin" (tai pienellä käsikoneella) hioa vain lakan, ei puuhun asti, ja sitten levittää uusi lakka... Suosittelisin kuitenkin, että luet hieman aiheesta. Vanhat talot tuntuvat usein siltä, että mitä vähemmän niihin sotketaan, sen parempi... Mutta totta kai olisi silti mukavaa saada hienot lattiat ja jalkalistat. Suosittelisin myös pellavaöljymaalia puutöihin. Se ei ole niin monimutkaista kuin monet luulevat, ja lisäksi se on hyväksi sekä terveydelle että ympäristölle...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.