murak
Opetellakseni enemmän taipumista ja lujuuslaskelmia ajattelin pyytää apua laskuesimerkillä.

Edellytykset:

Carport L8000xB6000 mm
Korkeus betonilaatasta kattoristikkoon 2500 mm
Liimapuu pilarit 115x115 mm
4kpl 45x120 ruuviliimattuja C24 palkkeja pisteessä B
Liimapuupalkki 115x315x6000 mm
Raskas ulkokatto (betonitiilet, raakalauta)
Katto ulottuu 300 mm kattoristikoiden ulkopuolelle
Kevyt sisäkatto (raakalauta)
Kattoristikot vapaasti kannattavat W, 6000 mm leveät, 27 asteen kallistus

EDIT: Sisällytän nämä arvot laskemisen lähtökohdaksi:
Lumikuorma: 2,5 kN/m2
Ulkokaton omapaino: 0,9 kN/m2
Sisäkaton omapaino: 0,25 kN/m2
Tämä antaa kattokuorman 3,65 kN/m2

Kattoristikot ovat cc 1200 mm, mutta koska autokatos on 8000 mm pitkä, cc on lyhyempi kahden välillä. Palkki on työnnetty varastotilaan n. 400 mm. Mietin nyt, mihin vasemmanpuoleisin kattoristikko palkilla pitäisi sijoittaa, pisteessä A vai pisteessä B:

Rakenteen poikkileikkauskuva, jossa carport, auto ja kuormitusnuolet. Limittäispalkki, tukipisteet ja kuormitukset pointteihin A ja B. Tehty laskentaesimerkillä.

Kuinka paljon palkin taipuma vähenisi, jos valitsen pisteen A? Ja miten lasken taipuman?
 
Viimeksi muokattu:
Vain ne kolme kattotuolin kuormaa, jotka osuvat liimapuupalkin suurimpaan jänneväliseen, vaikuttavat taipumaan. Muut kattotuolit sijoittuvat pilarin päälle (riippumatta siitä, valitsetko A:n vai B:n) eivätkä siten aiheuta taipumista palkissa. Kaavan vapaasti tuetun palkin taipuman laskemiseksi on 5qL^4/384EI. q = jakautunut kuorma, L= jänneväli, E= kimmokerroin ja I= pinta-alan hitausmomentti. On tärkeää käyttää oikeita yksiköitä eri tekijöille, jotta saadaan ymmärrettävä tulos.
 
  • Tykkään
murak ja 1 muu
  • Laddar…
murak
Ok, aloitamme laskemalla taipuman suurelle aukolle, joka on asetettu 4300 mm.

q, jakautunut kuorma: 3,65 kN/m² meillä on. Kattotuolien kokonaisleveys on 7 metriä, mikä antaa kuorman per metri 7x3,65=25,55 kN/m. Tuennan pituus on 4,3 metriä, mikä antaa 4,3x25,55=109,865 ~110 kN koko katolle. Tämä jaetaan kahdella, koska onhan kaksi puolta. 110/2=55 kN.

L, jännemitta olettaisin olevan 4300 mm (mikä yksikkö sen pitäisi olla?)

E, kimmomoduuli on hankalampi aloittelijalle, mutta löysin taulukon Moevenilta (liimapuuopas), jossa löysin, että GL30c palkilla on karakteristinen kimmomoduuli on 10800 N/mm². Löytyi myös rinnakkaisesti/kohtisuorasti kuituja, onko se karakteristinen, jota meidän pitäisi käyttää?

I, hitausmomenttia en löydä! Näin kaavan jossain säikeessä täällä foorumilla, mutta en voinut selvittää, mitä lukuja se sisälsi.

q= 55 kN
L= 4300 mm
E= 10800 N/mm²
I= ?
 
q on yleinen kuorma, jonka pitäisi vaikuttaa per metri, eli 55/4.3= 12.8kN/m

Edit: pitäisi oikeastaan laskea pistekuormiksi jokaiselle kattotuolelle eikä yhteiseksi kuormaksi
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
murak
  • Laddar…
murak
R felixmartensson sanoi:
q on jakautunut kuorma, joka vaikuttaa metriä kohden, eli 55/4,3 = 12,8 kN/m

Edit: pitäisi oikeastaan laskea pistekuormina jokaiselle kattotuolle eikä yhteisenä kuormana
Ok! Ymmärrän, että se vaikuttaa siihen, mihin kohtaan palkissa kuormat tulevat. Ja seuraava kysymys on tietysti, kuinka saan sen kaavaan? :)

Kun puhumme kuormista, tulisiko lisätä jotain tuulikuormista? Eli kun katto toimii purjeena, jossa tuuli painaa kattoa maata kohti?
 
Palkin hitausmomentti lasketaan kaavalla b*h^3/12. 115x315 palkilla on siten hitausmomentti 29954 cm4. Lumikuorma lasketaan aina vaakatasossa. 6 m leveä kattotuoli jaolla c/c 1200 mm altistuu lumikuormalle 6*1,2*2,5 = 18 kN, josta 9 kN kohdistuu tukeen. Ohitan mahdolliset muototekijät. Kattotuolin oma paino on 8*1,2*1,15 = 11,04 kN, eli 5,52 kN per tuki. Jokainen kattotuoli edustaa siis pistemäistä kuormaa 9 + 5,52 = 14,52 kN. 14,52/1,2 m = 12,1/m. Kun nämä arvot sijoitetaan kaavaan 5qL^4/384EI oikeilla yksiköillä, tulos on 16,7 mm.
 
  • Tykkään
murak
  • Laddar…
murak
J justusandersson sanoi:
Palkin tehostusmomentti lasketaan kaavalla b*h^3/12. 115x315 palkilla on siten tehostusmomentti 29954 cm4. Lumikuorma lasketaan aina vaakasuorassa tasossa. 6 m leveä kattotuoli c/c 1200 mm altistuu silloin lumikuormalle 6*1,2*2,5 = 18 kN, josta 9 kN päätyy yhteen tukipisteeseen. Jätän huomiotta mahdolliset muototekijät. Kattorakenteen omapaino yhdellä kattotuolilla on 8*1,2*1,15 = 11,04 kN, eli 5,52 kN per tukipiste. Jokainen kattotuoli edustaa näin ollen pistekuormaa 9 + 5,52 = 14,52 kN. 14,52/1,2 m = 12,1/m. Jos nämä arvot asetetaan kaavaan 5qL^4/384EI oikeilla yksiköillä, tulos on 16,7 mm.
Kiitos Justus! Kerron omaksi muistutukseksi (ja muiden lukijoiden vuoksi):

I=b*(h^3)/12
b=11,5 cm
h=31,5 cm
I=11,5*(31,5^3)/12
I=29953,546875 cm4
I=29954 cm4


Liitän kuvan kyseisestä kattotuolista:
Rakennesuunnitelma kattoristikosta, jossa mitat esitellään. Rakentamisen laskelmat käsittelevät katon leveyttä ja kuormitusta.
Pitäisikö katon leveyden olla 7 metriä, kun laskemme lumikuorman?

Eli 7*2,5=17,5 kN/m, mikä antaa 17,5*1,2/2=10,5 kN pistekuormaa per tukipiste?

Ja sitten vielä toinen kysymys katon omapainosta per metri; tuleeko se tässä tapauksessa laskea (3,9+3,9)*0,9+(3,9+3,9)*0,25=7,02+1,95=8,97 kN/m koko katolle? Eli otetaanko huomioon kattotuolin kulma ja käytetään koko yläsäteen pituutta?

Pistekuorma katon omapaino per tukipiste on sitten 8,97*1,2/2=5,382 kN

Pistekuorma jokaiseen tukipisteeseen on 10,5+5,382=15,882 kN

Jos q jakautunut kuorma on kN/m, lasketaan takaisin: 15,882/1,2=13,235 kN/m

Voisinko saada apua oikeiden yksiköiden kanssa 5qL^4/384EI?

q= 13235 N/m
L= 4,3 m
E= 10800000 N/m2
I= 299,54 m4
 
murak murak sanoi:
Tietenkin tulisi katon leveys olla 7 metriä, kun laskemme lumikuorman?
Ehdottomasti, vaikka se ei olekaan käynyt ilmi aiemmasta raportoinnista. Katon oman painon kohdalla lasketaan tietenkin koko katon pinta-alalla. Jos käytät yksikköjä N/m, m, N/m2 ja m4, saat tulokseksi metrin. Melko paljon desimaaleja siis. Yksiköillä voi pelata vapaasti, kunhan vain tekee sen johdonmukaisesti. Vinkki: Laskelma on paljon helpompi tarkistaa, jos lisäät sen Excel-taulukolle. Lisäksi voit muuttaa parametreja testataksesi seurauksia.
 
  • Tykkään
murak
  • Laddar…
murak
Att konvertera enheter var för mig en utmaning, men nu har jag lyckats (tror jag). Jag gjorde allt till meter:

q= 13235 N/m
L= 4,3 m
E= 10800000000 N/m2
I= 0,00029954 m4

Vilket ger mig en nedböjning på 0,0182 meter, dvs 18,2 mm.

Detta ger L/236 vilket väl inte är önskvärt? Jag har bett Martinsons Byggsystem räkna på balken och jag fick deras beräkningsresultat på mail. Där får dom följande deformationer:

Abs. - total last: -13 mm
Abs. variabel last: -9 mm

Dom har troligen inte samma ingångsvärden som jag tagit här ovan, så nu vill jag kika på takets egenvikt.

Kanske är 0,9 kN/m2 för högt räknat för mitt yttertak? Vi går igenom det:

Betongpannor: Benders Palema
Ströläkt/bärläkt: 25x36 gran, ströläkt på cc600mm, bärläkt på cc356mm
Takpapp: Mataki MB320 vikt 2 kg/m2
Råspont: 20x120 gran

Jag får leta efter vikt/m2 på respektive post, men om någon har det i huvudet så fyll gärna på.
 
murak
Betonitiilet: Benders Palema Kuivapaino: 36 kg/m2
Alus/päälyyslaudat: 25x36 mänty, aluslaudat cc600mm, päälyyslaudat cc356mm En jaksa etsiä enempää, mutta löysin kaavan 5 kg/m2
Kattopahvi: Mataki MB320 Kuivapaino: 2 kg/m2
Raakapontti: 20x120 mänty Kuivapaino: 9,51 kg/m2

Tämä antaa: 52,5 kg/m2 mikä on noin 0,53 kN/m2.

Ja sitten kysymys kuuluu, mitä minun pitäisi lisätä kattotuolien osalta, nehän painavat myös jonkin verran.
 
Kuiva puu (mänty tai kuusi) on tilavuuspainoltaan 0,5 kg/dm3. Tämä tarkoittaa, että 1 m pitkä 45x145 tukki painaa 3,26 kg.
 
murak
Erinomainen, katsotaanpa..

0,045*0,170*7,8=0,05967m3
0,045*0,145*6=0,03915m3
0,045*0,07*5,15=0,0162225m3

=0,115m3 per kattotuoli. 0,115*500=57,5kg/tuoli

Naulalevyt... Anteeksi, etten kirjoita kokoa, jos joku kysyy, ilmoitan silloin.

4*0,89kg=3,56kg
2*0,56kg=1,12kg
6*0,3kg=1,8kg
4*0,143kg=0,572kg

=7,052kg/tuoli

Ankkuriruuvit..

Paino 1 kg/250kpl antaa 0,004kg/kpl. Karkea arvio 200 ruuvia/tuoli antaa 200*0,004=0,8kg/tuoli

Kokonaispaino: 57,5+7,052+0,8=65,352 kg/tuoli eli 0,640884 kN/tuoli

*Huh..

Kirjoitin aiemmin, että itse ulkokaton oma paino oli 52,5 kg/m2, mikä tarkemmin on 0,514849 kN/m2
Jos nyt yritämme yhdistää kaikki nämä kN/m meidän/minun palkille, saamme:

Ulkokatto 0,514849*7,8/2=4,0158/2=2,0079~ 2 kN/m
Kattotuolit 0,640884/1,2=0,53407~ 0,53 kN/m
Lumikuorma 10,5/1,2= 8,75 kN/m
(Poistan sisäkaton tässä vaiheessa!)

2+0,53+8,75= 11,28 kN/m

Kun sijoitan sen kaavaan, saan 15,5 mm taipuman tai L/277 :/
 
murak
Muokkaan hieman..

On kolme kattotuolia, jotka vaikuttavat palkkiin, jolloin niiden kokonaispaino on:

0,640884*3=1,922652 kN

Sitten jaan tämän kahdella, koska on kaksi palkkia, jotka tukevat koko rakenteen:

1,922652/2=0,961326 kN

Jaan palkin pituudella saadakseni kN/m:

0,961326/4,3=0,22356~0,22 kN/m

Tämä antaa:

Ulkokatto: 2 kN/m
Kattotuolit: 0,22 kN/m
Lumikuorma: 8,75 kN/m

2+0,22+8,75=10,97 kN/m (10970 N/m)

Tämä antaa (kiitos hienosta Excel-kaavasta!) taipuman 15,09 mm ja L/284,86

Ovatko E= 10800000000 N/m2 ja I= 0,00029954 m4 oikein vai pitääkö niitä tarkistaa?

Aukon pienentäminen vähentää nopeasti taipumaa. Jos pienennän aukon 4 metriin, taipuma on 11,3 mm ja L/353,88.

Keskustelun alkuperäinen aihe oli määrittää, mihin vasemmanpuoleisin kattotuoli tulisi sijoittaa vähentääkseen taipumaa eniten. Kuvaan alla tulee momentti pilarin 1 ja 2 ympärille, joka vastustaa taipumaa.

Skiss av en balkkonstruktion över en bil, med tre pelare markerade och pilar som visar kraft och moment på balken.

Kysymys on, kuinka paljon tämä vaikuttaa... Tulos 15,09 mm on vapaasti tuetulle palkille ilman auttavia momentteja.
 
I= 0,00029954 ei voi muuttaa ilman että palkin mitat muuttuvat. Joustavuusmoduuliarvoilla on hieman erilaisia arvoja riippuen kontekstista. Muodonmuutoslaskelmissa GL 30c:lla on normaalisti E-moduuli 13000 MPa. Ei ole kuitenkaan väärin laskea hieman alhaisemmin. Jos sinulla olisi laajennettu kuorma pylväiden 2 ja 3 välillä, se olisi aiheuttanut negatiivisen momentin pylvään 2 yläpuolella, mikä olisi vähentänyt taipumaa. Nyt sinulla ei ole sitä, koska kattoristikot laskeutuvat suoraan pylväiden päälle.
 
  • Tykkään
murak
  • Laddar…
murak
Eikö palkki olisi noussut hieman pylväästä 3 ilman punaista voimaa alaspäin oikealla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.