17 318 lukukertaa ·
6 vastausta
17k lukukertaa
6 vastausta
Rakentaminen "portti" vanhasta oviaukosta, sekä putkien sisäänrakennus
Hei kaikille!
Olen tekemässä pientä remonttia asunnossa, poistannut kaksi ovipylvästä ja ajattelin rakentaa niistä hienon portaalin... Minulla on joitain ideoita, miten sen teen, mutta tarvitsisin hieman apua!
Oviaukko näyttää tältä sen jälkeen kun olen juuri purkanut karmit.. Olen vähän pakkeloinut täyttääkseni pahimmat reiät
http://img223.imageshack.us/my.php?image=photoue6.jpg
http://img237.imageshack.us/my.php?image=photo2ue5.jpg
Ajatukseni oli laittaa lauta, ehkä MDF, koko aukon ympärille, siis oven aukkoon katsoville pinnoille. Ajattelin, että lauta saisi olla vähän liian leveä, jotta voin sitten laittaa listat seinille, pakkeloida, hioa ja maalata. MDF-palasia ajattelin kiinnittää välikappaleilla, jotka joko ruuvataan seinään tai ehkä liimataan tyypillä PL400. Tällä tavalla voin välistää siistiin ja suoraan portaalin, johon sitten kiinnitän palaset...
Katso piirros (portaali katsottuna alhaalta):

Kuulostaako hyvältä tavalta?
Toinen kysymykseni koskee putkea.
Yhdessä hallin nurkassa kulkee viemäriputki, joka täytyy jollain tavalla koteloida...
Miten te tekisitte sen?
Rakentaisitteko laatikon sen ympärille vai tekisittekö ehkä vinon kulman?
Olen tekemässä pientä remonttia asunnossa, poistannut kaksi ovipylvästä ja ajattelin rakentaa niistä hienon portaalin... Minulla on joitain ideoita, miten sen teen, mutta tarvitsisin hieman apua!
Oviaukko näyttää tältä sen jälkeen kun olen juuri purkanut karmit.. Olen vähän pakkeloinut täyttääkseni pahimmat reiät
http://img223.imageshack.us/my.php?image=photoue6.jpg
http://img237.imageshack.us/my.php?image=photo2ue5.jpg
Ajatukseni oli laittaa lauta, ehkä MDF, koko aukon ympärille, siis oven aukkoon katsoville pinnoille. Ajattelin, että lauta saisi olla vähän liian leveä, jotta voin sitten laittaa listat seinille, pakkeloida, hioa ja maalata. MDF-palasia ajattelin kiinnittää välikappaleilla, jotka joko ruuvataan seinään tai ehkä liimataan tyypillä PL400. Tällä tavalla voin välistää siistiin ja suoraan portaalin, johon sitten kiinnitän palaset...
Katso piirros (portaali katsottuna alhaalta):

Kuulostaako hyvältä tavalta?
Yhdessä hallin nurkassa kulkee viemäriputki, joka täytyy jollain tavalla koteloida...
Miten te tekisitte sen?
Rakentaisitteko laatikon sen ympärille vai tekisittekö ehkä vinon kulman?
Viimeksi muokattu:
Hei!pwrdesign sanoi:Hei kaikille!
Olen remontoimassa asuntoa hieman, olen poistanut kaksi ovikehystä ja aion rakentaa niistä tyylikkään portaalin... Minulla on joitakin ideoita, miten tekisin sen, mutta tarvitsisin hieman apua!
Oviaukko näyttää tältä poistettuani karmit.
Olen täyttöpaklannut hieman peittääkseni pahimmat reiät
[linkki]
[linkki]
Ajatukseni oli laittaa lauta, ehkä MDF, koko aukon ympäri, eli pinnoille, jotka katsovat oviaukkoon. Ajattelin, että lauta saisi olla hieman liian leveä, jotta voisin sitten laittaa listat seinille, paklata, hioa ja maalata. MDF-palat ajattelin kiinnittää välikappaleilla, jotka joko ruuvataan seinään tai ehkä liimataan kiinni, tyyliin PL400. Näin voin rakentaa tyylikkään ja suoran portaalin, johon kiinnitän palat.
Katso luonnos (portaalin näkyminen alhaalta):
[bild][bild]
Kuulostaako tämä hyvältä tavalta?
Yhdessä eteisen nurkassa on viemäriputki, joka täytyy jollakin tavalla piilottaa..
Miten te tekisitte?
Rakentaisitteko "laatikon" sen ympärille, vai ehkä tekisitte viiston nurkan?
Mielenkiintoinen projekti. Olen itse rakentanut samanlaisen "portaalin" sekä kevytbetoni- että kipsiseinään. Tein molemmissa tapauksissa lähes samalla tavalla.
1. Hankki hyvin suorat rakennuspalkit. Anna niiden kuivua sisäilmastossasi niin kauan kuin mahdollista
2. Suorita liimaus kääntömenetelmällä, kuten kuvataan keskustelun 2. postauksessa: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html Tämä on todellakin loistomenetelmä! Nyt sinulla on kauniit suorat palkit.
3. Sahaa palkit siten, että niiden koko on 45*seinän leveys (tärkeää, ettet ole ostanut liian heikkoja palkkeja alun perin, koska kääntömenetelmä leikkaa yhden sahanterän paksuuden).
4. Kiinnitä palkit esim. karmi- tai ruuvikiinnityksellä, ja tulppa seinään (sekä sivuille että ylös tietenkin). Tässä on erittäin tärkeää, että rakenne on pystysuora ja vaakasuora joka suunnassa, mutta myös, mikä ei ehkä ole yhtä ilmeistä, ettei palkki "kierry". Mitä tällä tarkoitan, toivottavasti selviää liitteestä Word-dokumentista, "Portal 1". Jos on minkäänlaista vaaraa, että kosteus voisi nousta alhaalta, on tarpeen laittaa aluskate tai jättää palkki parin sentin päähän lattiasta.
5. Jos haluat yhteisen, kynnystelemättömän lattian huoneiden väliin, esimerkiksi parketin, asenna se nyt. Tietenkin tavallisilla etäisyyksillä seiniin nähden, eli tässä tapauksessa palkit. Tämä voidaan tehdä myös ennen kohtaa 4.
6. Peitä nyt kaikki MDF-levyllä. Parasta on kattaa niin, että sauma näkyy kun seisoo portaalissa ja "katsotaan betoniseinään", eli kokonaisia osia ulospäin kohti vastaavia huoneita. Liimaa tavallisella puuliimalla, olen käyttänyt sisäpuusenversiota, tiedän että osa suosii ulkopuuliimaa, koska se sallii pientä liikettä, mutta mielestäni sisäpuuliima on toiminut hyvin. Ruuvaa, upotuksella ja ennaltaporatuilla rei'illä. Ruuvaa sekä palkkiin että varovaisuudella MDF-levyn "päätukkiin" keskelle.
7. Jos olet mitannut oikein ja ollut huolellinen, MDF-levy peittää rakenteen sekä etäisyyden olemassa olevan betoniseinän ja rakenteen välillä, sekä menee jonkin sentin ulos betoniseinään (riippuen kuinka leveän MDF-nauhan haluat). Liimaa tai ruuvaa kuitenkin MDF-nauhaa betoniseinään, anna sen vain olla tiiviisti kiinni. Toisaalta MDF-nauha on jo kiinnitetty riittävän hyvin, ja toisaalta vältyt ongelmilta, jos jostain syystä liikettä tapahtuisi betoniseinän ja rakenteen välillä. Kuten sanottu, jos olet huolellinen ja betoniseinä on suhteellisen suora, MDF-nauha on tiiviisti seinää vasten. Hyvin pieni silikoonisauma nurkassa MDF-nauhan ja betoniseinän välillä voisi olla hyvä idea, mutta myöhemmässä vaiheessa. MDF-nauha anna jatkua lattiaan asti, ei tarvita listoja tai vastaavaa. Muista hellästi viistää MDF-levyn kulmat, jotta ne kestävät paremmin ja maali tarttuu paremmin. Ei tarvitse kuitenkaan paljon.
8. Pohjamaalaa, paklaa, hio, maalaa jne.
Viimeksi muokattu:
Muista, että kitschiset tavarat kuten portaalit, oranssit keittiökaapit ja jopa muoviparketti tekevät asunnosta vähemmän houkuttelevan ja alentavat sen arvoa, jos aiot myydä. Tarjouksia tulee huonosti, koska ostajat mieluummin odottavat jotain muuta kohdetta ennen tarjouksen tekemistä.
Jäsen
· Västerbotten
· 839 viestiä
Eh, jos kyseessä olisi pizzaportaali, voisin ymmärtää huomautuksesi holmertz, mutta täysin tavallinen suora portaali? Mikä siinä on kitchiä?
En pysy oikein kärryillä?
VI aiomme laittaa siistiä italialaista klinkkerilattiaa keittiöön, eteiseen ja vaatehuoneeseen, keittiön ovet ovat valkoisia ja portti tulee olemaan valkoinen ja tyylipuhdas
Uskon kuitenkin, että se NOSTAA arvoa verrattuna siihen, että on karmit kaikkialla
Joka tapauksessa...
Olen alkanut liimata nyt välipaloja PL400:lla, uskon että siitä tulee hyvä!
Suora se on myös oikeastaan!
Ajattelin pohjustaa välipalat ennen kuin asennan MDF-listan.
Ajattelin myös ostaa valmiiksi maalattuja valkoisia listoja portaalin peittämiseksi, luulen että siitä tulee tyylikkäämpi lopputulos (ja helpompi) kuin tasoittaa, pohjustaa ja maalata.
Yst. terv. Patrik
VI aiomme laittaa siistiä italialaista klinkkerilattiaa keittiöön, eteiseen ja vaatehuoneeseen, keittiön ovet ovat valkoisia ja portti tulee olemaan valkoinen ja tyylipuhdas
Uskon kuitenkin, että se NOSTAA arvoa verrattuna siihen, että on karmit kaikkialla
Joka tapauksessa...
Olen alkanut liimata nyt välipaloja PL400:lla, uskon että siitä tulee hyvä!
Suora se on myös oikeastaan!
Ajattelin pohjustaa välipalat ennen kuin asennan MDF-listan.
Ajattelin myös ostaa valmiiksi maalattuja valkoisia listoja portaalin peittämiseksi, luulen että siitä tulee tyylikkäämpi lopputulos (ja helpompi) kuin tasoittaa, pohjustaa ja maalata.
Yst. terv. Patrik
Hei! Minulla on vastaavanlainen projekti käynnissä. Sattuuko sinulla olemaan kuvia siitä, miltä se lopulta näytti?pwrdesign sanoi:
Hei kaikki!
Olen kunnostamassa asuntoa hieman, olen poistanut kaksi ovenkarmia ja ajattelin rakentaa niistä tyylikkään portaalin... Minulla on joitakin ideoita, miten se tehdään, mutta tarvitsisin hieman inputia!
Oven aukko näyttää tältä, kun olen juuri purkanut karmit...
Olen täyttöpaikannut hieman pahimpia reikiä
[linkki]
[linkki]
Ajatukseni oli laittaa lauta, ehkä MDF, koko reiän ympärille, siis niihin pintoihin, jotka katsovat oviaukkoon päin. Ajattelin, että lauta voisi olla hieman liian leveä, jotta voin sitten laittaa listat seinille, paikata, hioa ja maalata. MDF-kappaleet ajattelin kiinnittää etäisyyssaranoilla, jotka joko ruuvataan seinään tai liimataan ylös esimerkiksi PL400:lla. Tällä tavalla voin tehdä siistin ja suoran portaalin, johon sitten kiinnitän kappaleet..
Katso luonnos (portaali nähtynä alhaalta):
[bild][bild]
Kuulostaako tämä hyvältä tavalta?
Yhdessä nurkassa eteisessä on viemäriputki, joka minun on rakennettava sisään jotenkin..
Miten te tekisitte?
Rakentaisitteko "laatikon" sen ympärille vai tekisitte ehkä vinon kulman?
Klikkaa tästä vastataksesi