Muutaman kuukauden päästä aion rakentaa U-porraskäytävän lepotasolla. Saatuani tarjoukset valmiista ratkaisusta, päätin rakentaa portaat itse. Edullisin tarjous oli 108 tkr..
Tätä en ole koskaan aiemmin tehnyt ja tarvitsisin vähän neuvoja..

Rakentamisesta olen varma.
Siitä tulee kolme alapuolella olevaa vangtikasta, jotka teen 45x360 kerto:sta.
Sekä taso, joka on valmistettu 45x195 puista ja kiinnitetty ulkoseinän pystypuihin takaosassa, sisäseinä sivuilla ja alareunassa oleva liimapuupalkki + pilari etureunassa (90x225 + 90x90).
Katso alla olevat kuvat rakenteesta.

Mutta tarvitsen neuvoja siitä, miten voin tehdä portaista kauniit ja hiljaiset.
Ajatukseni nyt on ensin verhota runko 21 mm vanerilla. Kaksoispaksuus askelmissa?
Sitten verhoilla vaneri samalla lattialla, joka laitan alakertaan.

Näillä ehdoilla, miten saa työn kauniiksi ja hiljaiseksi?
  • Pitäisikö minun ruuvausliimata vai vain ruuvata kaikki kerrokset?
  • Mikä on paras/helpointa tapa saada saumattomat siirtymät portaasta seinään?
Ajattelen, että siirtymä askelmalta etulautaan tulee melko rumasti, jos portaat on verhoiltu parketilla. En myöskään halua listaa, joka häiritsee. Onko kenelläkään ehdotuksia ratkaisuksi?

Mikä mielestänne on paras tapa saada kaunis siirtymä porrasaskeleesta seinään?
Jos ensin kipsaan seinän ja asennan vangtikaan kipsiin ja sitten voin asentaa askelmat erittäin tiukasti kipsiin vasten?

Alla olevissa kuvissa olen piirtänyt niin, että vangtikaat ovat kiinni seinien puuissa, vaikka uskon, että asetan ne kipsiin ajatukseni mukaan.

Porrasten runko ylhäältä viistosti nähtynä:

3D-kuva portaikon runkorakenteesta ylhäältä päin kuvattuna. Näkyvissä vinot puiset vangat ja tukirakenteet luonnosvaiheessa.

Suoraan ylhäältä:

U-muotoinen portaikon runko, jossa on kolme alla olevaa kantavaa vangastykettä ja tasanne, kuvattuna ylhäältä päin.

Alaosa portaat:
U-muotoisen portaikon alustava rakenne, jossa on kuusi porrasaskelmaa ja alusta, näkymä viistosti ylhäältä puukehikossa.

Lepotaso:
Puinen portaikon runko keskeneräisenä, näyttäen U-mallisen rakenteen, jossa on välitaso. Raketeet ja pystytukia paljastettu, vaaleaa puumateriaalia.

Onko kenelläkään mielipiteitä täällä?
Olen löytänyt Nissabo:n, jossa voi ostaa liimalevyt satulapuille, askelmille ja nousuille.
Kun keräsin ostoskoriin kaikki tarvitsemiani materiaalit, hinta oli 53.000 kr. Yli puolet halvempaa verrattuna unelmaportaat-tarjoukseen. Tosin tämä on ilman kaiteita jne., joten hinta on suunnilleen puolet.

Mutta minun mielestäni olisi silti mahdollista saavuttaa vielä edullisempi rakenne. Siksi palaan ensimmäisen viestin pohdintaan, pienillä muutoksilla.

Rakenne:
  • Satulapuut mäntyä A/A sormiliitoksella 42 mm
  • Askelmat 22 mm ruuviliimattu lattiasohu + 11 mm kovetettu puulattia Bjeliniltä
  • Nousut 11 mm kovetettu puulattia Bjeliniltä

Mitä mieltä olette, jos ensin ruuviliimaan 22 mm lattiasohulevyt satulapuihin? Tämä edellyttää, että käytän 3 alapuolista satulapuuta per osio. Tällöin jänneväli satulapuiden välillä on noin 45 cm.
Ja sitten liimaan kovetetun puulattian lattiasohulevyn päälle?

Kun rakensin portaani, käytin liimapuupalkkeja vangstyckeneinä ja sitten Ikea-tammen työtasoa, jonka halkaisin ja leikkasin oikeisiin mittoihin askelmiksi ja liimapuulevyjä jalkalistaksi. Siitä tuli sekä tyylikäs että edullinen. Luulen, että se maksoi minulle 5 000–7 000 jossain määrin, mutta minulla on vain kaksi vangstyckeniä eikä mitään väliaskelmaa. Tämä oli kuitenkin 5-6 vuotta sitten, ennen kuin puutavarahinnat nousivat holtittomasti. On kuitenkin vaikea tehdä väliaskelmaa työtasosta, koska se ei peitä koko pintaa yhdellä levyleveydellä. Ehkä voisit asettaa lattiasirun ja sitten saman lattian kuin muualla talossa? Jos käytät työtasoa, joudut ruuvaamaan alapuolelta kulmilla tai ruuvaamaan kiinni säännön vangstyckeniin, johon sitten ruuvaat askelmat.

Uskon, että ratkaisuasi ensin kipsilevyttää ja sitten asentaa portaat tiukasti kipsiä vastaan tulee näyttämään parhaalta. Tein ensin seinät, tosin paneelin, ja sitten minulla on näkyvät vangstycket, joihin tein uria askelmia varten. Silloin ei olekaan niin paljon millimetrin tarkkoja leikkausosia, jotta se olisi tiukka seinää vasten.

S Snickarkirre sanoi:
Kun rakensin portaani, minulla oli liimapuupalkit vankapilareina ja sitten Ikean tammitasot, jotka halkaisin ja leikkasin oikeisiin mittoihin askelmiksi, ja liimapuulevyt pystypinnoiksi. Siitä tuli sekä tyylikäs että edullinen. Luulen, että päädyin johonkin 5-7000 välille, mutta minulla on vain kaksi vangstyckeä eikä myöskään mitään tasoa. Tämä oli kuitenkin 5-6 vuotta sitten, joten se oli ennen kuin puutavaran hinnat nousivat. On kuitenkin vaikea tehdä tasoa työtasosta, koska se ei kata koko pintaa yhdellä levyn leveydellä. Ehkäpä voit laittaa lattialastulevyn ja sitten saman lattian kuin muussa talossa? Jos käytät työtasoa, sinun on kiinnitettävä sen alapuolelle kulmat tai kiinnitettävä sääntö vangstyckeen ja sitten kiinnitettävä askelmat siihen.

Luulen, että ratkaisusi asentaa ensin kipsi ja sitten kiinnittää porras tiukasti kipsiin näyttää parhaalta. Tein ensin seinät, kuitenkin paneelista, ja sitten minulla on näkyvät vangstycket, joihin jyrsäsin urat askelmille. Siten ei tarvinnut leikata niin tarkasti millimetrin tarkkuudella, jotta se olisi tiukka seinää vasten.
Minkä kokoinen liimapuupalkki sinulla oli vangstyckeenä?
Ikean työtaso oli todella hyvä idea, jota voisin harkita.
Mutta mitä mieltä olet lattialastulevystä + talon saman lattian käytöstä askelmina?
Onko sinulla vinkkejä, miten vähentää portaiden askelmien narinan riskiä?

Minulla oli liimapuupalkit, joiden mitat olivat 56x270 porraspalkkeihin. Kyllä, eräs tuttavani oli käyttänyt tätä ideaa, ja mielestäni se näytti hyvältä ja oli edullinen ja fiksu tapa saada tammiaskelmat.

Sen pitäisi toimia hyvin lattialastulevyn kanssa, ja sitten laittaa lattia niiden päälle myös. Varmista vain, että liimaat lattialastulevyt kunnolla saumoista ja myös porraspalkkeihin.

Ainoa vinkki, jonka voin antaa, on, että ruuvaa ja liimaa kunnolla kaikista mahdollisista paikoista. Ja rakenna mahdollisimman vakaa rakenne, jotta se ei liiku yhtään, kun sillä kävellään. Minun portaikko on näkyvissä alapuolelta, joten olen tehnyt kaikki kiinnitykset piilotettuina, joten valitettavasti se on alkanut narista vähän muutaman vuoden jälkeen. Mutta luulen, että se johtuu osittain siitä, että palkki, johon portaat on pultattu, on painunut vähän ja itse porrasrakennekin on painunut. Olen alkanut miettiä, että yritän kiristää sen uudelleen ja katsoa auttaako se.

Todennäköisesti portaat tulevat myös hieman "painumaan", kun olet juossut ylös ja alas, ja puu on liikkunut valmiiksi muutamassa vuodessa. Joten sitten niitä on varmaan kiristettävä uudelleen. Mutta kuten sanottu, ruuvaa ja liimaa niin paljon kuin mahdollista, niin onni saattaa käydä, ettet tarvitse sitä (y)

Onko foorumilla joku, joka on ammatiltaan hienopuuseppä/portaanrakentaja ja voi antaa hyviä vinkkejä? Olen vain tavallinen kirvesmies, ja portaiden rakentaminen ei ole jokapäiväistä puuhaa, joten menin kokeilemalla.

Viimeksi muokattu:
Hei!
Arvostan todella paljon tätä keskustelua ja piirustustasi portaista nyt, kun olen tekemässä samanlaisia portaita itse. Myös me ajattelimme käyttää lattiasaippuaa ja liimata Bjelinin kovetettu lattia. Nyt on kulunut muutama vuosi siitä, kun tämä keskustelu luotiin, ja ajattelin kysyä, miten se sujui ja onko sinulla mitään vinkkejä? Onko sinulla mitään kuvia? Toinen kysymys, haluan että portaiden askelmien lattia sulautuu yläkerran lattiaan (se ei ole vielä asennettu), miten olet ratkaissut siirtymän?

S Snickarkirre sanoi:
Kun rakensin portaat, käytin liimapuupalkkeja palkkirakenteina ja sitten Ikean tammityötasoa, jonka halkaisin ja sahasin oikeisiin mittoihin askelmiksi ja liimalevyjä nousulevyiksi. Siitä tuli sekä tyylikäs että edullinen. Mielestäni kustannukset olivat noin 5-7000, mutta minulla on vain kaksi palkkia eikä myöskään lepotasoa. Tämä oli kuitenkin 5-6 vuotta sitten, joten se oli ennen puutavaran hintojen nousua. On kuitenkin vaikeaa tehdä lepotasoa työpöydästä, koska se ei kata koko aluetta yhdellä levyn leveydellä. Ehkä voisit laittaa lattialastulevyn ja sitten saman lattian kuin muualla talossa? Jos käytät työpöytää, joudut kiinnittämään alhaalta kulmilla tai kiinnittämään puun palkkiin, johon sitten kiinnität askelmat.

Luulen, että ratkaisuisi kipsilevyjen asentamiseen ensin ja sitten portaiden asentamiseen tiukasti kipsilevyä vasten on tyylikkäin. Tein ensin seinät, kuitenkin paneelilla, ja sitten minulla on näkyvät palkit, joihin jyrsittiin urat askelmia varten. Sitten ei tarvitse sahata yhtä millimetrin tarkkuudella saadakseen sen istumaan tiiviisti seinään.
Hei!
Arvostan kovasti tätä ketjua ja piirrosta portaistasi, kun nyt itse suunnittelen samanlaisten portaiden tekemistä. Ajattelimme myös käyttää puulattiasaippuaa ja liimata Bjelinin karkaistua lattiaa. Nyt on kulunut muutama vuosi ketjun luomisesta ja ajattelin kysyä, kuinka se meni ja onko sinulla mitään vinkkejä? Onko sinulla kuvia? Toinen kysymys, haluan, että portaiden lattia yhdistyy yläkerran lattiaan (ei ole vielä asennettu), kuinka olet ratkaissut siirtymän?
I Intershade sanoi:
Minkä kokoista liimapuupalkkia käytit palkkina?
Työtaso Ikeasta oli hyvä idea, jota voisin harkita.
Mutta mitä mieltä olet lattialastulevystä + talon sama lattia askelmina?
Onko sinulla vinkkejä siihen, miten minimoidaan narina portaissa?
Hei @Intershade !
Arvostan kovasti tätä ketjua ja piirrosta portaistasi, kun nyt itse suunnittelen samanlaisten portaiden tekemistä. Ajattelimme myös käyttää puulattiasaippuaa ja liimata Bjelinin karkaistua lattiaa. Nyt on kulunut muutama vuosi ketjun luomisesta ja ajattelin kysyä, kuinka se meni ja onko sinulla mitään vinkkejä? Onko sinulla kuvia?
Toinen kysymys, haluan, että portaiden lattia yhdistyy yläkerran lattiaan (ei ole vielä asennettu), kuinka olet ratkaissut siirtymän?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.