hei.

Olen purkanut melko suuren parvekkeen vanhasta talostani.
Se oli rakennettu pilareilla maahan. Purin sen, koska mielestäni se ei sopinut talon mittasuhteisiin ja koska olemme rakentaneet altaan alapuolelle.
Jäljellä on nyt pari hienoa parvekkeenovia.
Aion rakentaa parvekkeen, joka ei ole leveämpi kuin ovet, eli noin 1,2 m yhteensä ja yhtä syvä kuin ovet, joten ehkä 0,7-0,8 m.
Mutta haluan sen roikkuvaksi ilman tukipilareita. Miten kiinnitys taloon tehdään turvallisesti?
Ajattelin käyttää takorauta-aitaa ja mahdollisesti rakentaa itse parvekkeen puusta. Onko teillä hyviä vinkkejä rakenteelle ja kiinnitykselle ideoihini?

Kiitos etukäteen.
 
Jotta voisimme vastata kysymykseesi, tarvitsemme lisää tietoa talostasi, erityisesti siitä, miten julkisivu on rakennettu. Tiedot rakennusvuodesta helpottavat aina.
 
J justusandersson sanoi:
Jotta voisin vastata kysymykseesi, tarvitaan lisätietoa talostasi, erityisesti siitä, miten julkisivu on rakennettu. Rakennusvuositieto helpottaa aina.
Hei.
Tämän olisi pitänyt ymmärtää.
Talo on vuodelta 1875, mutta kävi läpi suuren remontin vuonna 1980. Se on vanha puutalo. Liitän mukaan ulkoa tänään otetun kuvan, jossa näkyy osia vanhasta parvekkeesta. Liitän mukaan myös idean siitä, miltä ajattelemme sen voivan näyttää.
Riittääkö tämä?
 
  • Vanha valkoinen puutalo, jossa on kolme ikkunaa ja ulko-ovi. Osa vanhasta parvekkeesta näkyy. Kuvattiin iltahämärässä ulkoa.
  • Gammalt trähus med en vit balkongdörr och svart smidesräcke på balkongen, mot en ljus fasad.
Kuten näet tavoitteestasi, he ovat käyttäneet kannattimia parvekkeelle... Jos sinäkin teet niin, saat huomattavasti paremman rakenteen ja voit tehdä rakenteesta paljon "siromman". Mutta kun sanot kantava, tarkoitat siis ilman kannattimia?
 
Kiitos inputista. Itse asiassa olemme puhuneet konsolien käytöstä. Sekä kantavuutta että koristelua varten. Kuinka tulisi ajatella mitoitusta?
 
  • Tykkään
Calle Klirr
  • Laddar…
Missä päin Blekingeä tämä kaunis talo sijaitsee?

Ovatko yläkerran julkisivun ulokkeet ulkonevia?

Koska talo on rakennettu vuonna 1875, sen ulkoseinät ovat tukista. Todennäköisesti se on vaakasuoraa tukia. En usko, että tässä tapauksessa on mitään vaihtoehtoa konsoliratkaisulle. Vaakasuoralla tukilla tulisi vahvistaa seinää jollakin pylväillä, jotka voivat jakaa parvekkeen konsolien kuormitukset. Ehkä se voidaan tehdä tyylikkäällä tavalla, mutta ei täysin varmasti. Valokuva, joka näyttää koko julkisivun, helpottaa tämän arviointia.
 
Kiitos, se sijaitsee Karlskronassa, hieman maaseudulla. Ajattelin rakentaa parvekkeen nyt keväällä ennen kuin maalaan talon.
Ei, yläkerta ei ole ulkoneva, jos ymmärrän oikein.
Liitän mukaan kuvan, joka näyttää enemmän siltä puolelta. Liitän myös kuvan siitä seinästä sisältäpäin, kun remontoimme muutama vuosi sitten ja juuri kuten sanot, talo koostuu vaakasuorasta hirrestä.
Kiitos avusta.
 
  • Valkoinen puutalo lumisessa maisemassa, Karlskronassa. Kuvassa näkyy talon julkisivu ja katto, joka osittain peittynyt lumen alle.
  • Sisätilojen remontti käynnissä, jossa näkyy tukipilareita, työkaluja ja alaston puuseinä menneestä saneerauksesta.
Jos parvekkeesi on yhtä leveä kuin paripariovi [upp URL], konsolit tulevat törmäämään alapuolella olevaan pariparioviin [nedan]. Muuten takorautaiset konsolit voivat olla kauniita klassisessa ympäristössä.
Toinen ajatus on, että parveke ulottuu eteenpäin ja roikkuu ylhäältä vinotuissa. Hyvä esimerkki ovat vastavalmistetut BoKlok-talot Kalskronassa, Blå port, korkeudella Jeppsonin auton vastapäätä.
 
Ajatukseni oli tehdä parveke hieman leveämmäksi kuin alhaalla oleva pariovi mittasuhteiden vuoksi. Silloin se toimii, jos laitetaan hienot konsolit alas seinälle. Sitten voi valita takorautakaiteen, joka kulkee hieman ikkunoiden sisäpuolella ylhäällä. Näin on helppo pestä nämä ikkunatkin ja siitä voi tulla melko tyylikästä. Kiitos vinkistä Boklokin kanssa. Aion katsoa sitä. Mutta varmasti olisi tyylikästä, jos alhaalla olisi hienot takorautakonsolit. Epäilen, että jotain tehtiin, kun vanha parveke rakennettiin. Mutta katsotaan, kun avaan sen. Miten lasketaan sellaisten konsolien mitat?
 
Yritän antaa hieman inputia myöhemmin päivän aikana.
 
Kun olette päättäneet parvekkeen mitat, on melko yksinkertainen mekaniikkatehtävä laskea eri osiin vaikuttavat voimat. Laske 3,5 kN/neliömetri uusi kuorma ja lisää oma paino noin 0,5. Riippumatta siitä, valitseeko teräksen tai puun (tai niiden yhdistelmän), mitat eivät ole suuria, jos parvekkeen syvyys on enintään 1 m. Sen sijaan hirsiseinä tarvitsee vahvistuksen kahdella ulkopuolisella pylväällä (pilareilla). Niiden mitat eivät myöskään tarvitse olla suuria. Voitte vuorata ne paneelilla. Boklok-talot, kuten myös muut rakennuspakettityyppiset talot, sisältävät vahvistuksia teräspylväillä, joihin parveke ripustetaan. Samalla tavoin tehdään, kun parvekkeita kunnostetaan vanhemmissa kerrostaloissa. Ulkopuoliset teräspylväät asennetaan. Tällaiset parvekekorjaukset ovat hyvin yleisiä, katso vain ympärillesi.
 
Kiitos inputista.
Onko mitään keinoa välttää näkyviä pilastereita?
En nimittäin halua pilata julkisivun ulkonäköä näkyvillä 2 pylväällä.
Voimmeko taikoa?

Mitä pilastereihin tulee, olen tehnyt yksinkertaisen luonnoksen. Onko jotain sellaista mitä ajattelet?
Voiko designilla nähdä parannuspotentiaalia?

Kiitos avustasi
 
  • Ovi- ja katosluonnos, jossa näkyy kaksi pilasteria ja katto.
Luulisin, että et tarvitse pilastereita. Sinulla on makuulla olevia hirsiä, vai mitä? Nehän voivat kantaa melko paljon. Parveke ei ulotu kovin paljoa ja mitoitus 350 kg/neliömetri kuten yllä sanottiin tuntuu hiukan ylimitoitetulta. En usko, että kukaan haluaa asettaa 350 kg niin pienelle parvekkeelle. Se vastaisi 4 henkilöä oheistarvikkeineen. Parvekkeen takareunan voit helposti ruuvata vanhoihin parveketukiin ja sitten siro konsoli tai viistosuportti, joka pultataan kunnollisella kiinnityslevyllä hirsiin.
 
3,5 kN/neliömetri on normivaatimus parvekkeille. Liggtimmer ei ole suunniteltu vaakasuorille voimille ja ne ovat usein liitetty samassa kerroksessa. Täytyy ehdottomasti vahvistaa. Vahvistuksen ei kuitenkaan tarvitse mennä aivan alas asti, vaan se voidaan integroida konsoliin. Jos haluat, ettei se näy, voidaan se tehdä sisäpuolelle. Yritän piirtää luonnoksen myöhemmin tänään.
 
Mikael_L
Ongelma konsolien kuorman kanssa makuuasennossa olevissa hirsissä on, että ylin tukki vedetään ulos ja alin painuu sisään. Ja seinän on vaarassa deformoitua. On välttämätöntä varmistaa juuri tämä. Jos hirret ovat kunnolla upotettu (tai tapitetut) 90° kulmassa juuri lähellä, tämä tarjoaa luultavasti riittävän vakauden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.