4 279 lukukertaa ·
35 vastausta
4k lukukertaa
35 vastausta
Rakentaa väliseinä ilmanvaihdolla
Hei kaikki!
Olen uusi täällä ja toivon saavani vähän apua kaikilta asiantuntijoilta
.
Ajattelen rakentaa uuden sisäseinän oven kanssa talooni. Ajattelin rakentaa seinän lattiaan ja kattoon teräspalkeilla, pystypalkit puusta (45x70), eristyksen, OSB:n + kipsin. Tulen myös asentamaan oven.
Kysymykseni nyt:
Kiitos etukäteen!
/Clay
Olen uusi täällä ja toivon saavani vähän apua kaikilta asiantuntijoilta
Ajattelen rakentaa uuden sisäseinän oven kanssa talooni. Ajattelin rakentaa seinän lattiaan ja kattoon teräspalkeilla, pystypalkit puusta (45x70), eristyksen, OSB:n + kipsin. Tulen myös asentamaan oven.
Kysymykseni nyt:
- Aion laittaa ilmanvaihtoritilän oven yläpuolelle. Kuinka minun tulisi ajatella tässä? Pitäisikö minun rakentaa koko seinä eristyksellä, asentaa ovi. Sitten sahata reikä oven yläpuolelle, poistaa eristyksen osia ja laittaa ritilän paikalleen? Vai pitäisikö minun rakentaa 'laatikko'/'kanava' suoraan oven yläpuolelle (seinässä oven yläpuolella), asettaa OSB + kipsi ja laittaa ritilä paikalleen?
- En ajatellut ruuvata/naulata teräspalkkia lattiaan, vaan haluan käyttää kaksipuolista teippiä. Olen lukenut foorumilta, että ihmiset suosittelevat 'EPDM-kumia' lattiapalkin alle saadakseen äänieristyksen. Olen googlannut EPDM-kumia, mutta en löydä mitään järkevää paikkaa ostaa sitä. Onko jollain vinkkejä?
Kiitos etukäteen!
/Clay
riippuu vähän siitä, miten teet "kanavan". teemme sen useimmiten sen jälkeen, kun seinä on paikallaan. joskus jopa kun se on maalattu. en laittaisi kaksipuolista, kun sinulla on ovi siinä.C claym sanoi:Hei kaikki! Olen uusi täällä ja toivon saavani hieman apua kaikilta asiantuntijoilta. Aion rakentaa uuden sisäseinän ja oven talooni. Aion rakentaa seinän teräsrankoilla lattiaan ja kattoon, pystysuorat puupuut (45x70), eristys, OSB + kipsi. Aion myös asentaa oven.
Kysymykseni nyt:
- Ajattelin laittaa ilmanvaihtoritilän oven yläpuolelle. Miten minun pitäisi ajatella tässä? Pitäisikö minun rakentaa koko seinä eristyksellä, asentaa ovi? Sitten sahata reikä oven yläpuolelle, poistaa osa eristyksestä, ja painaa ritilä paikoilleen? Vai pitäisikö minun rakentaa 'laatikko'/’kanava’ suoraan oven yläpuolelle (seinän sisään oven yläpuolelle), asentaa OSB + kipsi, painaa ritilä paikoilleen?
- En ajatellut ruuvata/naulata teräspalkkia lattiaan vaan haluan käyttää kaksipuolista teippiä. Olen lukenut foorumilta, että ihmiset suosittelevat 'EPDM-kumia' lattialistan alle äänen eristämiseksi. Olen googlannut EPDM-kumia, mutta en löydä järkevää paikkaa ostaa sitä. Onko jollain vinkkejä?
Kiitos etukäteen! /Clay
Esimerkki äänieristävistä ratkaisuista: https://www.xlbygg.se/vanersborg/so...reglar/kantprofil-ac-70-55-langd-3000mm-23832
Kaksipuolinen teippi voi toimia, kunhan kiskot kiinnitetään tiukasti lattian ja katon väliin. Kotona oleva ovi ei yleensä altistu sellaiselle kuormitukselle, että siitä tulisi ongelmia. Pahempi on raskaiden teräsovien kanssa, jotka paiskautuvat kiinni.
Kaksipuolinen teippi voi toimia, kunhan kiskot kiinnitetään tiukasti lattian ja katon väliin. Kotona oleva ovi ei yleensä altistu sellaiselle kuormitukselle, että siitä tulisi ongelmia. Pahempi on raskaiden teräsovien kanssa, jotka paiskautuvat kiinni.
se on epävakaa. suurempi mahdollisuus, ettei se liiku, jos sinulla oli puutelineet jännityksessä.C claym sanoi:
Kiitos kaikista vastauksista!
Syynä, että en kiristänyt lattiapalkkia (vain kattopalkkia), oli välttää hpl:mistä kuusiparketissa. Toinen syy (joka ei ehkä ole järkevä?) on, että koska lattia on kelluva, tuli huoli kiristää. Eli huoli siitä, jos kiinnitän palkin ja jos lattia liikkuu, se aiheuttaa halkeamia. Ehkä ei pidä paikkaansa?
danielsvea: Äänieristettyyn teräspalkkiin liittyen oletan, että linkki, jonka lähetit, on sellainen, jota käytetään lattiossa ja katossa ja että 45x70 puupalkit 'sopivat' siihen?
/Clay
Syynä, että en kiristänyt lattiapalkkia (vain kattopalkkia), oli välttää hpl:mistä kuusiparketissa. Toinen syy (joka ei ehkä ole järkevä?) on, että koska lattia on kelluva, tuli huoli kiristää. Eli huoli siitä, jos kiinnitän palkin ja jos lattia liikkuu, se aiheuttaa halkeamia. Ehkä ei pidä paikkaansa?
danielsvea: Äänieristettyyn teräspalkkiin liittyen oletan, että linkki, jonka lähetit, on sellainen, jota käytetään lattiossa ja katossa ja että 45x70 puupalkit 'sopivat' siihen?
/Clay
ymmärrän sinua. mutta pelkkä teippi ei pidä pitkällä aikavälillä.C claym sanoi:Kiitos kaikista vastauksista!
Syynä kirjoitin, ettei lattiasäädettä kiinnitettäisi ruuveilla (vain katonsäätö ruuvattaisiin), oli ettei tulisi hpl mäntylattiaan. Toinen syy (joka ei ehkä ole järkevä?) on, että koska lattia on kelluva, pelkäsin ruuvaamista. Eli olen huolissani, jos kiinnitän säätimen ja jos lattia liikkuu, että tulee halkeamia. Ehkä ei pidä paikkaansa?
danielsvea: Koskien ääntä eristävää terässäätöä, oletan, että linkki, jonka lähetit, on sellainen, jota käytetään lattiassa ja katossa ja että 45x70 puusäädöt 'sopivat' siihen?
/Clay
puusäädöt sopivat reunaprofiiliin.
tarkalleen.C claym sanoi:
unohda pelkkien metalliprofiilien ajatus.
niin se voi onnistua kaksipuolisella teipillä. kuitenkin mieluiten vahvistus ovessa ainakin yhdellä ruuvilla profiilien sisäpuolella.
ajatus alusta alkaen oli, että olisi vain lattia- ja kattosääntö metallilevystä, kaikki pystysuorat säännöt olisivat puuta ja ne asetettaisiin jänneväliin. Lattiasääntö olisi vain asetettava lattialle kaksipuolisella teipillä alla ja pidettäisiin paikoillaan teipin ja pystysuorien puusääntien jänteen avulla.
oki. minä vain en halua, että seinäsi tulee vinoon kun ovi on suljettu pari kertaa.C claym sanoi: