Aion rakentaa kotelon viemäriputken ympärille ja lyhyen väliseinän pieneen yksiöön. Talo on vuodelta 1964 ja katto, lattia ja seinät ovat betonia. Olen purkanut joitakin 7 cm kevytbetoniväliseiniä ja antanut yrityksen tasoittaa koko asunnon, jotta saisin avaramman pohjaratkaisun, isomman keittiön ja voitaisiin myöhemmin asentaa parketti. Tasoitevalaminen tehtiin viime syksynä, joten sen pitäisi olla täysin kuivunut tällä hetkellä.

Nyt on siis tarkoitus rakentaa uusi väliseinä ja kotelo joillekin esillä oleville viemäriputkille, jotka vedettiin asunnon läpi putkiremontin yhteydessä.

Kysymykseni on nyt, onko jotain erityistä, mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun rakennan tämän seinän. Seinän pituus on 120 cm ja kotelon koko noin 30 x 100 cm. Ajattelin käyttää 70x45 mm rimoja, peittää ne vanerilla ja puupaneelilla. Todennäköisesti täytän seinän eristeellä, jotta se ei kuulostaisi ontolta.

Ajatukseni on naulata rimat lattiaan, seinään ja kattoon laajennusnauloilla. Koska asunnon alla on lämmin kellari, en pelkää kosteuden siirtymistä. Sekä seinien, katon että lattian pitäisi olla täysin kuivia 55 vuoden jälkeen. Mietin kuitenkin, onko jotain erityistä, mitä minun pitäisi ajatella. Liikkuvatko puulistat? Pitäisikö jättää liikkumavaraa ja jos kyllä, kuinka paljon?

Kun googlaan "kiinnitys betoniin", saan vain tuloksia koskien aluspaperia tai metalliprofiileja talon perustuksissa, mutta oletan, että ne ovat tarpeettomia tällaisessa tilanteessa. Onko täällä taitavia kirvesmiehiä, jotka voisivat antaa hyviä neuvoja tai auttaa linkin tai kirjallisuusvinkin kanssa? Vai pitäisikö vain mitata, sahata, naulata ja olla iloinen?

BirgitS
Kun eräs hantverkare asensi uuden väliseinän tässä asunnossa, hän käytti teräsprofiileja. Ne eivät liiku, joten riski siitä, että seinä-katto-kulmassa tulee halkeamia, on pienempi jne.

• Tykkään
Tomas Eklund ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland
Olen asunut oikeassa betonibunkerissa – 70-luvun kerrostaloasunnossa. Kaikki sisäseinät olivat rakennettu puusta ja se toimi hyvin.

• Tykkään
Tomas Eklund
  • Laddar…
hei
Olen kerran rakentanut sisäseinän 70-luvun betonitaloon. Käytin metallikiskoja lattiaa ja kattoa vasten, koska niissä oli ohut, liimattu eristekaistale. Se tasoitti epätasaisuuksia, vaimensi ääntä tiivistämällä seinän ja katon/lattian väliä. Se vaimensi myös ääntä ylemmästä kerroksesta eristämällä seinärakenteen hieman betonista. Metallikisko on oikeastaan tehty metalliristikoille, mutta pystysuorat ristikot tein kaikki puusta. Se tuntui tukevammalta. Lisäksi betonielementit katossa ja lattiassa eivät olleet vaakasuoria tai täysin rinnakkaisia, joten jokainen pystysuora rima piti säätää pituudeltaan. Se tuntui helpommalta sahata niin sanotusti.
Varsinaiset seinäpinnat olivat vain kipsilevyjä. Tietenkin eristin välikön äänen vaimentamiseksi.
Mutta nämä valinnat tein täysin amatöörinä ja se toimi hyvin!

• Tykkään
Tomas Eklund
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.