Tein samanlaisen ketjun jokin aika sitten, valitettavasti se keskittyi enemmän spotteihin kuin rakennustekniikkaan. Siksi yritän uudelleen.

Haluan asentaa spotteja kattoon, mutta en halua purkaa nykyistä kattoa. Siksi olen ajatellut rakentaa alakaton, vastaavan kuin tämä:

Moderni olohuone, jossa on neliönmuotoinen musta matto, nahkatuolit, puinen sohvapöytä, valkoinen sohva ja kattoon upotetut spot-valot.

Spotit, joita olen ajatellut käyttää, ovat Malmbergs MD-350 tai vastaavat.

Ideani on kiinnittää 45x45 listat kattoon ja verhoilla ne kipsillä. Kuten kuvassa, ajattelin, että runko olisi vähän leveämpi kuin syvä. Ehkä 20 cm leveä ja noin 5 cm syvä (45 lista + kipsilevy).

Pohdittavana on, onko vaikeaa kiinnittää 5 cm ohuita kipsisuikaleita sivuille ja kiinnittää ne ilman, että ne menevät rikki?

Miten te tekisitte kipsilevyjen sauman? Ajattelin, että sauma näkyisi mahdollisimman vähän, joten teen sen rungon alle. Näin:

Kuvassa on yksinkertainen piirros, joka näyttää L-muotoisen kehyksen poikkileikkauksen. Vaakasuora osa on leveämpi kuin pystysuora osa.
Laittaisitteko paperinauhan alle, vai niin että se peittää reunan?
Vai jättäisittekö paperinauhan pois ja pelkästään tasoittaisitte?
Tai laittaisitteko kulmalistan, kuten tämän:
Kulmalista, jossa on puupohja ja valkoinen pinta, käytetään reunojen viimeistelyyn ja suojaukseen rakentamisessa.

Vai onko teillä muita ehdotuksia, kuinka tällainen runko pitäisi rakentaa?
Olen miettinyt ja miettinyt, mutta en pääse parhaaseen ratkaisuun. Siksi olisin kiitollinen, jos saisin vähän apua.

Viimeksi muokattu:
Minulla on sama rakenne kellarissani.. Ei ongelmia kipsilevyn kanssa, jos et leikkaa niin pitkiä suikaleita. Laita kulmalista, kuten niitä käytetään kylpyhuoneissa, kun tehdään kulmia ja tasoita se sitten ennen maalaamista.

ullberg
Tein sellaisen edellisessä asunnossani, tosin se ei ollut kehys vaan pitkä keittiö ja ruokailutila, jossa erottelin keittiön ja ruokailutilan vaihtamalla tasoa (58 mm) katossa (keittiön osassa oli spottivalot ja ajatuksena oli asentaa LED-lista, joka epäsuorasti valaisisi ruokailutilan, mutta myimme asunnon ennen kuin sain listan paikoilleen).

En koskaan kokeillut kipsillä, joten se olisi voinut toimia erinomaisesti, mutta välttääkseni riskejä käytin sen sijaan MDF:ää.

Koska en myöskään halunnut käsitellä saumaa, annoin MDF:lle pyöristetyt reunat (hyvin pieni säde, vain juuri rikottu) ja laskin pyöristyksen kipsin alle sekä laitoin pehmeän sauman siihen pieneen rakoon, joka jäi. Kuva tulee seuraavassa viestissä (kirjoitan tietokoneella ja otan kuvan puhelimella), tässä olen liioitellut laskua hieman, se oli vain 1 tai maksimissaan 2 mm, mielestäni se näytti hyvältä, melkein siistimmältä kuin sileä reuna.

Jos kuitenkin haluaa sileän reunan, laittaisin kulmasuojat metallista, jotta olisi jotain, johon tasoittaa.

/U

ullberg
Luonnos:
Skiss av byggdetalj: MDF- och gipsmaterial, SR45-märkning.

Olin laittanut kipsiä kaikkialle.

ullberg sanoi:
Skissen:
[kuva]
Vad använde du för MDF?

lapower sanoi:
Minulla on sama rakenne kellarissani.. Ei ongelmia kipsilevyn kanssa, jos et leikkaa liian pitkiä suikaleita. Laita kulmalista kuten kylpyhuoneissa käytetään, kun tehdään kulmia, ja kitti sen jälkeen ennen maalausta.
Mitä kulmalistaa tarkoitat?

ullberg
Anna1984 sanoi:
Mitä MDF-levyä käytit?
Paksuus? no 10 tai 12 mm luulisin. En aivan muista sahasinko sen levystä vai oliko minulla joku sopiva palikka, josta sen sahasin (tiedän kuitenkin, että jyrsin vähintään yhden reunan, joten ehkä se oli tavallinen levy). Voisi katsoa, onko olemassa sopivia salauspaloja (kuten irrallisia ikkuna- ja oviaukoja), joita voi käyttää, jos ei halua leikata MDF-levyä.

Mutta kuten sanottu, minulla ei ole syytä epäillä lapowersin lausuntoa, että se toimii hyvin kipsin kanssa, joten jos tunnet olosi mukavammaksi sen ratkaisun kanssa, voit mennä sillä.

ullberg
Anna1984 sanoi:
Mihin kulmasuojaan viittaat?
nyt en tiedä ajattelevatko minä ja lapower samaa, mutta henkilökohtaisesti käyttäisin "tavallista" kulmasuojaa, sellaista jota käytetään seinien ulkokulmissa. Tyyliin tällainen:

http://www.bauhaus.se/norgips-hornskydd-29.html

/U

ullberg sanoi:
nyt en tiedä, ajattelenko minä ja lapower samaa, mutta henkilökohtaisesti käyttäisin "tavallista" kulmasuojaa, sellaista mitä käytetään seinän ulkokulmissa. Esim. tällainen:

[linkki]

/U
Ah ok, ymmärrän. Onko vaikea tasoittaa sellaisen päälle? Estääkö se myös kipsilevyjen välistä reunaa halkeamasta?

On olemassa peltivahvisteisia kartonkisuikaleita, jotka sopivat erinomaisesti kulmiisi! Niitä pitäisi löytyä useimmista rakennus/maali-kaupoista.
Kysymykseesi kuitenkin uskon, ettei se ole tarpeellista, ne ovat lähinnä suojaamaan kulmia talon alttiilla alueilla.
Minä olisin käyttänyt kipsiä koko kohdassa ja sitten vain asettanut kartonkisuikaleen saumaan, jonka mukavimmin asetat alapuolelle kuten ensimmäisessä esimerkissäsi! :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.