8 142 lukukertaa ·
33 vastausta
8k lukukertaa
33 vastausta
Rakentaa/täydentää savupiippua
Kuinka leveä on savuhormi? Levein Minerit-levy on varmaan 120 cm. Oikealla Minerit-levyllä en usko, että sinun tarvitsee rappata sen päälle, koska niitä on saatavilla rakenteellisina. Kuinka saat levyn riittävän pitkälle peittämään palkin? Ehkä helpointa on muurata savuhormin ulkoreunaan ja kiinnittää levy sementtipohjaisella "liimalla"/fixillä. Jos savuhormi liitetään hormiin olemassa olevassa aukossa, oletko tarkistanut nuohoojalta, onko sallittua, että teräspalkki (lämpöä johtava materiaali) on niin lähellä? Kuinka aiot ratkaista savuhormin (tiivistys) liitännän, jos sinulla on tyhjä tila Minerit-levyn ja savuhormin välillä? Voi olla, että he haluavat muurata sen, ettet saa "tyhjää tilaa" levyn ja savuhormin väliin.
Levy olisi noin 110 cm leveä.
Pitää säätää levyn taakse, teräsprofiili tai puu, katsotaan.
Tietenkin terästä lähimpänä savuhormia, mutta puupystytolpat voivat olla levyn ulkoreunassa.
Ei muuria vasten, joku sanoo, toki. Mutta 50 cm savuhormista muuri ei ole niin kuuma, että se aiheuttaisi mitään.
Talo on pian 100 vuotta vanha.
Puu on ollut muuria vasten paikoitellen yhtä pitkään, eikä mitään ole tapahtunut tähän mennessä...
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos jättää tyhjyyttä mineerittilevyn ja muurin väliin, siellä ei ole mitään palavaa.
Ainoa asia olisi, jos palkki lämpenee vähän.
Jos siitä ollaan huolissaan, eristetään putki levyn ja muurin välillä.
Pitää säätää levyn taakse, teräsprofiili tai puu, katsotaan.
Tietenkin terästä lähimpänä savuhormia, mutta puupystytolpat voivat olla levyn ulkoreunassa.
Ei muuria vasten, joku sanoo, toki. Mutta 50 cm savuhormista muuri ei ole niin kuuma, että se aiheuttaisi mitään.
Talo on pian 100 vuotta vanha.
Puu on ollut muuria vasten paikoitellen yhtä pitkään, eikä mitään ole tapahtunut tähän mennessä...
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos jättää tyhjyyttä mineerittilevyn ja muurin väliin, siellä ei ole mitään palavaa.
Ainoa asia olisi, jos palkki lämpenee vähän.
Jos siitä ollaan huolissaan, eristetään putki levyn ja muurin välillä.
Suosittelisin ottamaan keskustelun kunnan nuohoojan kanssa. Näkemykset ja säännöt puusta piippua vastaan ovat muuttuneet viimeisen 50 vuoden aikana. Minulla on käsitys, että on olemassa sääntö 10 cm etäisyydellä + ilmanvaihtoaukko, mutta tarkista asiantuntijalta varmuuden vuoksi.A.Holm sanoi:
Kyllä, mutta se tuntuu siltä, että monissa tapauksissa käytetään sekä henkseleitä, vyötä että karlssons klister ennen kuin ne hyväksyvät asiat...
Esim. miten voi olla, että ostettu modulipiippu, jossa on rf 0.6mm paksuus savupiipussa, 50mm eristys ja lisäksi 0.6 levy, on hyväksytty, kun itse täytyy rakentaa 4mm mustasta teräksestä, tupla 30mm eristys, 10cm ilmarako ja sitten minerit saadakseen sen hyväksytyksi?
Se kuulostaa minusta oudolta...
Esim. miten voi olla, että ostettu modulipiippu, jossa on rf 0.6mm paksuus savupiipussa, 50mm eristys ja lisäksi 0.6 levy, on hyväksytty, kun itse täytyy rakentaa 4mm mustasta teräksestä, tupla 30mm eristys, 10cm ilmarako ja sitten minerit saadakseen sen hyväksytyksi?
Se kuulostaa minusta oudolta...
Kuvittelen, mutten ole täysin varma, että nämä valmiit moduulit on testattu ja hyväksytty riippumattoman testauslaitoksen toimesta. Lisäksi on tarkat säännöt/ohjeet, miten ne tulee asentaa ympäröivien puurakenteiden jne. huomioon ottaen.A.Holm sanoi:Esim. miten ostettu modulihormi, jossa on 0,6 mm paksu savupiipun ruostumaton teräs, 50 mm eristystä ja vielä 0,6 mm pelti, voi olla hyväksytty, kun itse pitää rakentaa 4 mm mustateräksestä, kaksinkertaisella 30 mm eristyksellä, 10 cm ilmarakolla ja sitten mineritillä saadakseen sen hyväksytyksi?
Se ei kuulosta hyvältä minun korviini...
Ymmärrän täysin, että "tee-se-itse" -ratkaisun tulee täyttää korkeammat vaatimukset, koska yleensä ei ole täydellistä dokumentaatiota materiaalista, toteutuksesta ja lämpö-/palotestistä, kuten "ostosproduktilla" on.
Puhui nuohoojamestari nyt...
Hänestä teräspalkki oli täysin kunnossa.
Mutta pyysin heitä tulemaan tarkastamaan savupiipun, he saavat koeponnistaa sen ja tarkistaa, että se on hyväksytty palavan materiaalin läheisyyden vuoksi.
Joten torstaina näemme...
Hänestä teräspalkki oli täysin kunnossa.
Mutta pyysin heitä tulemaan tarkastamaan savupiipun, he saavat koeponnistaa sen ja tarkistaa, että se on hyväksytty palavan materiaalin läheisyyden vuoksi.
Joten torstaina näemme...
Sain tuomion nyt.
Tuli vähän lisätöitä. Pitää liukupinnoittaa piippu, koska se vuoti hieman liikaa.
Sen pitää vaihtaa kattotuoli, joka on liian lähellä piippua vintin välipohjassa...
Muuten oli rauhallista.
Aion eristää putken savun tilassa muurauksen ja takana olevan levyn välillä.
Hän ei nähnyt ongelmaa siinä, että levyn ulkoreunassa on pystysuoria tukipuita...
Tuli vähän lisätöitä. Pitää liukupinnoittaa piippu, koska se vuoti hieman liikaa.
Sen pitää vaihtaa kattotuoli, joka on liian lähellä piippua vintin välipohjassa...
Muuten oli rauhallista.
Aion eristää putken savun tilassa muurauksen ja takana olevan levyn välillä.
Hän ei nähnyt ongelmaa siinä, että levyn ulkoreunassa on pystysuoria tukipuita...
Hyväntahtoiset viranomaiset sinulla on.
Kysyin, olisiko ok vaihtaa olemassa oleva Hugo-ympäristön takkauuni pelletsiuuniin. Se oli ok, edellyttäen, että muuraisin 10 cm paksun seinän nykyisen takaseinän eteen, (joka luultavasti koostuu puurunkoista ja kipsilevystä). HUOM Levymateriaaleja ei hyväksytty, ellei ollut lämpösuojalevyä etäisyyspalkeilla pois seinästä takan ja seinän välissä myös.
Kysyin, olisiko ok vaihtaa olemassa oleva Hugo-ympäristön takkauuni pelletsiuuniin. Se oli ok, edellyttäen, että muuraisin 10 cm paksun seinän nykyisen takaseinän eteen, (joka luultavasti koostuu puurunkoista ja kipsilevystä). HUOM Levymateriaaleja ei hyväksytty, ellei ollut lämpösuojalevyä etäisyyspalkeilla pois seinästä takan ja seinän välissä myös.
No, mitä mieltä olet itse nyt jälkikäteen? Oliko hyvä, että sait sinne asiantuntemusta ja pystyit keskustelemaan paikan päällä ja selvittämään laajuuden? jotta ei tule epämiellyttävänä yllätyksenä myöhemmin.A.Holm sanoi:Sain tuomion nyt.
Työmäärä kasvoi hieman. Täytyy valaa piippuja, koska vuoti hieman liikaa.
Sitten minun täytyy siirtää kattotuoli, joka on liian lähellä piipun kohdalla ullakolla...
Muuten oli rauhallista.
Aion eristää savulukon tilassa muurauksen ja takan taustan levyn välissä.
Että on pystyasetelmia levyn ulkoreunalla ei hän nähnyt ongelmana...
Joo, onhan se hyvä käydä keskustelua heidän kanssaan. Ja olihan se hyvä tietää, että täytyy korjata piippu, olisi rasittavaa joutua tekemään se, kun kaikki on valmista ja haluaa sytyttää ensimmäisen kerran... Luulin, että se olisi hyvä, kun minusta se näyttää todella hienolta.
Mutta se maksaa minulle ylimääräistä.
Oldboy. Kuulostaa oudolta. Mikä on minimi etäisyys taaksepäin palavasta materiaalista takkauunin valmistajan mukaan?
Mutta se maksaa minulle ylimääräistä.
Oldboy. Kuulostaa oudolta. Mikä on minimi etäisyys taaksepäin palavasta materiaalista takkauunin valmistajan mukaan?
Viimeksi muokattu:
Kohtasin vielä enemmän työtä...
Aion vetää piipun tänään, mutta ajattelin eilen, että olisi kiva nähdä miltä se näyttää ennen. Joten viritin GoPro-kameran yhdessä pienen taskulampun kanssa, jonka laskin alas savupiipun kautta. Löysin jotain noin 5 metrin syvyydestä:

Tämän yläpuolella oli pienempi kivi vinossa:

Minun piti tehdä pieni reikä hieman lattian yläpuolelle yläkerrassa poistaakseni nämä kaksi.
Aion muurata reiät ja vetää piipun myöhemmin tänään, niin on tarkoitus.
Minusta oli outoa, että nuohooja ei sanonut mitään näistä kivistä, kun hän tarkasti piipun kamerallaan. Hänhän olisi pitänyt nähdä ne, eikö?
Aion vetää piipun tänään, mutta ajattelin eilen, että olisi kiva nähdä miltä se näyttää ennen. Joten viritin GoPro-kameran yhdessä pienen taskulampun kanssa, jonka laskin alas savupiipun kautta. Löysin jotain noin 5 metrin syvyydestä:
Tämän yläpuolella oli pienempi kivi vinossa:
Minun piti tehdä pieni reikä hieman lattian yläpuolelle yläkerrassa poistaakseni nämä kaksi.
Aion muurata reiät ja vetää piipun myöhemmin tänään, niin on tarkoitus.
Minusta oli outoa, että nuohooja ei sanonut mitään näistä kivistä, kun hän tarkasti piipun kamerallaan. Hänhän olisi pitänyt nähdä ne, eikö?