Olen remontoimassa 40 m² kellaria, josta tulee 10 m² varasto ja 30 m² takkahuone klinkkerin kanssa. Takkahuone tulee käyttöön seurustelutilana/kotiteatterina. Autotalli on isodrän-viemäritetty.
Kysymykseni koskee takkahuoneen osaa ja seiniä. Vähän taustatietoa: betonilattia on epätasainen, korkeuseroa enintään 80 mm. Siksi aion asentaa Nivell-lattiajärjestelmän eristyksellä ja sen päälle lattialämmityksen + klinkkerin. Seinät ovat kevytbetonia ja rapattuja ja näyttävät kamalilta. Rappaus irtoilee, ja on joitain vaurioita. Katso kuva. Ajattelin ensin rapata ja maalata, mutta se näyttää olevan vaikeaa tavalliselle tee-se-itse-rakentajalle, kuten minulle. Ajattelin, että ehkä on helpompaa pystyttää seinä 45 mm teräsprofiileilla ja teräskiskoilla ulkoseinää pitkin. Niihin ajattelin kiinnittää levyjä. Olen kuitenkin hieman epävarma, pitäisikö käyttää kipsilevyä.
Joten kysymykseni on yksinkertaisesti: miten rakentaisitte seinän ulkoseinää vasten?
Parasta on puhdistaa seinät ja käyttää "hengittävää" maalia (silikaattilakka) varmistaaksesi, että mahdollinen kosteus (huolimatta Isodränista) pääsee liikkumaan vapaasti. Riippuen lämpötilasta ja sääolosuhteista voi kosteuden liikkuminen kääntyä myös...
Teräsprofiilit ja kipsilevyt toimivat kuitenkin varmasti hyvin, jos vain jätät tuuletusaukot lattian ja katon kohdille. Luulen, että juuri Platonilla on erikoislistoja, joita voit käyttää, tai jyrsit vain tavallisesta listasta, jotta ilma pääsee vaihtumaan kipsilevyjen takana. On hyvä laittaa yksi tai pari tarkistusluukkua suoraan, jotta voit avata ja tuntea, onko kipsin takana kosteus myöhemmin (silloin valitettavasti pitää vain tehdä uudelleen ja oikein)…
Nivellillä on järjestelmiä myös seinille, mutta luulen, että se on hieman ylimääräistä, jos sinulla kuten sanottua on Isodrän ulkopuolella…
Eikö klinkkerilattialla olevalle kotiteatterille tule todella huono ääni?
"todella huono ääni" on kai määrittelykysymys... Minulla on tammi-parketti, enkä ole kärsinyt siitä, kuulen kuinka asiat räjähtävät ja mitä uutisissa sanotaan siitä huolimatta...
Se riippuu ehkä siitä, kuinka paljon "ääni-snobi" on, mutta muuten vähän verhoja, jokin matto ja pehmeät huovat auttavat paljon kaikumaan...
Olen samaa mieltä. Kokolattiamatto on lähes vaatimus niin suuressa huoneessa, jos aiot saada jälkikaikuajan kohtuullisille tasoille.
Sisäseinien osalta voit tehdä kuten kuvailet, mutta jätä alaosaan pieni rako, jotta seinä voi hengittää kipsilevyn takana.
Työskentelen itse kellarissa kotiteatterihuoneen kanssa. Paneelit metalliprofiileilla ja aion laittaa kokolattiamattoa eristämättömälle levylle. Kaikki sanovat, että tuuletus on tarpeen ja jätä aukko alas. Mutta kukaan ei kirjoita ketjussa kuinka tai minkä kokoinen aukko? Ajattelin laittaa tuuletusritilän alas jollekin tai muutamalle paikalle seinää kohden. Ja sitten tuuletusritilä ylös tai pari kappaletta seinää kohden. Miten saan parhaan ilman liikkeen yksi alakulmassa ja yksi ylhäällä samalla seinällä vastakkaisessa kulmassa vai ylhäällä ja alhaalla muutamalla paikalla seinää vastakkain? Tietokoneen tuuletin tuuletusritilän takana ylhäällä, joka puhaltaa ulos ilmaa ehkä ja käy muutaman minuutin pari kertaa päivässä? Tuuletettu kattolista ja lattialista riittääkö se? Itse en usko, että ilma kiertää kunnolla siten.
Usein riittää muutama mm aukoksi, mutta itse valitsisin sen sijaan leikata kaikki kipsilevyt noin 10 mm liian lyhyiksi ja asentaa ne 5 mm ilmaraolla lattiasta ja seinästä.
On tärkeää varmistaa, että Nivellgolv sulkeutuu tiiviisti seinien vasten ja että seinät sitten "seisovat" Nivellgolvetin päällä eikä päinvastoin.
Nivellfläkten huolehtii siitä, että huoneen ilmassa on liikettä muutenkin ja lämpötilaero huoneen ja kipsilevyjen takana luo ilmavirtauksen.
Olisin varmaan repinyt pois tapetit ja muut, jotka ovat seinällä.
Veden, lämmön ja tarvittavien keinojen avulla.
Ja sitten olisin saanut sen tasoitettua jonkun ammattilaisen avulla.
Tuleeko siitä liian kallista?
Muuten olisin vain laittanut remonttikipsiä asennusliimalla, tasoittanut ja maalannut.
Mitä ymmärrän kirjoituksestasi, lisäeristystä ei varsinaisesti tarvita.
Enimmäkseen siksi, että haluan kokeilla tehdä kaiken itse
Olen aiemminkin harkinnut remonttikipsiä, mutta epäröin, koska ei tuntunut hyvältä laittaa sitä suoraan kevytbetoniin, kun ottaa huomioon, että kipsi on luonnonmateriaali. Kuinka tarkoitat sen pitäisi asentaa?
Usein riittää muutama mm avauksen varten, mutta itse valitsisin, että leikkaan kaikki kipsilevyt noin 10 mm liian lyhyiksi ja asennan ne 5 mm ilmarako lattian ja seinän viereen.
On tärkeää varmistaa, että Nivell-lattia on tiiviisti seinien vasten ja että seinät "seisovat" Nivell-lattialla eivätkä päinvastoin.
Nivell-puhallin varmistaa, että huoneessa liikkuu ilmaa ja lämpötilaero huoneen ja kipsilevyjen takana luo ilmanliikettä.
Eli minun pitäisi siis asettaa seinäjärjestelmä Nivell-lattialle ja kiinnittää klinkkeriin? En itse asiassa ajatellut asentaa mitään puhallinta. Tila on todella kuiva, olen pitänyt joitain aaltopahvilevyjä vasten betonilattiaa muutaman kuukauden ajan ja eilen kun nostin niitä, ne olivat täysin kuivia. Nivell-lattia on myös avoin toisessa päädyssä, jossa varasto sijaitsee, ja ajattelin vain rakentaa väliseinän Nivell-lattialle varastoa vasten ja laittaa verkkokangas ilmarakoon varastoa kohti. Suuria ilmanvaihtoaukkoja on varastossa ja pitkin koko tilan toista pitkää sivua.
Minä ja veljeni rakensimme vierashuoneen/tietokonepelihuoneen taloni kellariin. Laitoimme teräsprofiilit ulkoseinän viereen, eristyksellä tietysti (joka oli autotallin puolella). OSB-levyt siihen ja sitten huntington-levyt. Lisäksi asensimme uuden kokolattiamaton - siitä tuli tosi hyvä! jätimme noin 5-8 mm ilmarako ylös/alas.
Muutama S-käännös asennusliimalla ja sitten painetaan kipsilevy seinää vasten.
Onko joku asiantuntija, joka uskoo, että 6 mm:n remonttikipsi on liian tiivis?
Muuten luulisin, että se olisi helppo tapa saada hienot seinät.
Kysymys niille, jotka suosittelevat teräskiskoja eristyksen kanssa:
Suosittelette ylä- ja alareunaan aukkoa, jotta seinän takana on ilmanvaihto.
Laitetaanko sitten eristys suoraan kellarin seinää vasten, vai välimatkan kanssa seinän ja eristyksen välillä?
Kiitos kaikista mahtavista julkaisuista, toivottavasti niistä on apua muillekin kuin minulle, jotka miettivät samoja asioita!
Näin se tulee olemaan minulla: Nivell-lattia - Seinä Nivell-lattialla teräsrunkoilla/teraslistoilla 45mm - Kipsilevyt ilmarako takana.
Muutama loppukysymys:
1. Mietin vahvistaa kipsilevyseinää OSB-levyillä takana. Hyvä idea? Onko parempia? Tulee olemaan jonkin verran leikkimistä tässä tilassa ja ehkä joku lapsi kaatuu seinää vasten. Sekä haluaisin ripustaa jotain seinälle, ehkä painavin LED-TV.
2. Kuinka kiinnitän teräslistat klinkkerilattiaan? Luin jostain, että voisi kiinnittää rakennusliimalla, kuten PL 400? Hyvä idea?
3. Nivell-lattiaa ei rakenneta aivan tiiviisti ulkoseinää vasten tässä tapauksessa (ilman tuuletinta) niin että ilma Nivell-lattian alla ei jää vangiksi?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.