17 672 lukukertaa ·
19 vastausta
18k lukukertaa
19 vastausta
Rakentaa seinärunko makuullaan, yleisiä vinkkejä?
Sivu 1 / 2
Ajattelin rakentaa laajennukseni seinärungot makuulleen ja nostaa ne sitten pystyyn.
Onko joku muu tehnyt samoin ja voi antaa käytännön vinkkejä?
Sidos- ja naulalevyt pitäisi yhdistää kulmissa puoliksi puoliksi, miten ratkaisit sen kätevimmällä tavalla? Vai jätitkö sen tekemättä
?
Ajattelin naulata yhden asfa-board-levyn per osasto saadakseni vähän vakautta ja nostaa seinän osissa enintään 5,5 metriä.
Pitkät sivut ovat sitten kaksi osaa, joissa sidos-/naulalevyt tulee yhdistää myös puoliksi puoliksi.
Meitä on noin 3 henkilöä (kaksi vähän heikompaa), mutta voin saada jonkun/jotkut lisää, jos tarpeen. Riittääkö kolme?
Ajattelin ETTEI naulata kaikkia asfaboard-levyjä paikoilleen, koska arvioin, että siitä tulisi liian raskasta, vaikka se tietysti olisi helpompaa itse asennuksessa.
Tai onko joku kokeillut sitä ja koki sen olevan piece of kaka?
Mikä toimi/vaikeutti yleisesti teille?
Onko joku muu tehnyt samoin ja voi antaa käytännön vinkkejä?
Sidos- ja naulalevyt pitäisi yhdistää kulmissa puoliksi puoliksi, miten ratkaisit sen kätevimmällä tavalla? Vai jätitkö sen tekemättä
Ajattelin naulata yhden asfa-board-levyn per osasto saadakseni vähän vakautta ja nostaa seinän osissa enintään 5,5 metriä.
Pitkät sivut ovat sitten kaksi osaa, joissa sidos-/naulalevyt tulee yhdistää myös puoliksi puoliksi.
Meitä on noin 3 henkilöä (kaksi vähän heikompaa), mutta voin saada jonkun/jotkut lisää, jos tarpeen. Riittääkö kolme?
Ajattelin ETTEI naulata kaikkia asfaboard-levyjä paikoilleen, koska arvioin, että siitä tulisi liian raskasta, vaikka se tietysti olisi helpompaa itse asennuksessa.
Tai onko joku kokeillut sitä ja koki sen olevan piece of kaka?
Mikä toimi/vaikeutti yleisesti teille?
Olen tehnyt sen, mitä suunnittelet tehdä, mutta ladossa sisäpuolella. Ei ollut mahdollista eristää ja saada kaunista nykyisten seinien kanssa, jotka on tehty laudoista ja hirsistä, joten rakensin talon sisään. 
Jätin saumat osittain huomiotta, mutta naulasin kulmat kunnolla kiinni käyttämällä naulalevyjä ja pystytolppia, joten en usko, että on vaaraa, että se liukuisi erilleen. Tein osioista alle 5,5 metriä, koska olimme vain kaksi miestä, ja joskus vain minä. Jouduin kuitenkin naulaamaan kaiken "ulkopuolelle", koska siihen ei pääse käsiksi, kun seinä on nostettu, ja ladon ulkoseinä on tiellä. En kokenut ongelmaksi saada seiniä ylös, kunhan on tarkka korkeuden suhteen, jotta kaikki osiot ovat yhtä korkeat, kun ne on nostettu vierekkäin pystyyn, muuten kankipuu saattaa olla hieman erikoinen.
Jätin saumat osittain huomiotta, mutta naulasin kulmat kunnolla kiinni käyttämällä naulalevyjä ja pystytolppia, joten en usko, että on vaaraa, että se liukuisi erilleen. Tein osioista alle 5,5 metriä, koska olimme vain kaksi miestä, ja joskus vain minä. Jouduin kuitenkin naulaamaan kaiken "ulkopuolelle", koska siihen ei pääse käsiksi, kun seinä on nostettu, ja ladon ulkoseinä on tiellä. En kokenut ongelmaksi saada seiniä ylös, kunhan on tarkka korkeuden suhteen, jotta kaikki osiot ovat yhtä korkeat, kun ne on nostettu vierekkäin pystyyn, muuten kankipuu saattaa olla hieman erikoinen.
Rakentaa osia vaakatasossa ja sitten nostaa ne pystyasentoon on periaatteessa vakiomenettely. Siinä ei ole mitään kummallista.
Olen itse pystyttänyt 4,8 metrin osia, joten jos sinulla on kaksi apulaista, se on todella luksusta. Varmista vain, että olet valmistanut tukikepit ja puristimet ennen aloittamista. On todella työlästä juosta ympäriinsä etsimässä tavaroita samalla kun yrittää pitää seinäblokkia paikallaan. Jos teet laajennusta, se tarkoittaa, että jo kiinteä seinä on olemassa, johon kiinnittää osat, joten se tekee siitä vielä helpompaa.
Sen sijaan en ole koskaan huolehtinut puolittamisesta minkään kanssa. Se tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta talon rungossa.
Olen itse pystyttänyt 4,8 metrin osia, joten jos sinulla on kaksi apulaista, se on todella luksusta. Varmista vain, että olet valmistanut tukikepit ja puristimet ennen aloittamista. On todella työlästä juosta ympäriinsä etsimässä tavaroita samalla kun yrittää pitää seinäblokkia paikallaan. Jos teet laajennusta, se tarkoittaa, että jo kiinteä seinä on olemassa, johon kiinnittää osat, joten se tekee siitä vielä helpompaa.
Sen sijaan en ole koskaan huolehtinut puolittamisesta minkään kanssa. Se tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta talon rungossa.
Minä rakentaisin koko seinän kerralla. Nurkissa tekisin sen yksinkertaisesti ja vain kiinnittäisin tukipuun toista tukipuuta vasten, niin yläjuoksu seuraa vain omaa osaansa. Varmista vain, että mittaat tarkasti ristimitalla, niin siitä tulee suora.
Ristikkomittaus kannattaa ehkä tehdä, kun seinä on paikallaan ennen kuin se on täysin naulattu kiinni. Säädöt yleensä onnistuvat niin kauan kuin nurkkia ei ole naulattu kiinni. Tarkista myös vatupassin avulla, että kaikki on suoraa ja pystysuorassa.
Ei, odota boarden kanssa, kunnes se on pystytetty. Ei painon vuoksi, vaan koska siitä tulee hirveä tuulensuoja. Lisäksi sinun on todennäköisesti säädettävä osia hieman pystytyksen jälkeen, ja se on mahdotonta boarden vuoksi.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Sahat pois puolet laudan paksuudesta ja laitat päällekkäin.
Jos on mahdollisuus saada sinne mobiilinosturi, voi rakentaa valmiin seinän eristyksineen ja ulkopaneeleineen jopa noin 10 metriin asti. Mobiilinosturi on selvästi rahojen arvoinen, kun voi työskennellä vaaka-asennossa maantasolla.
Sitten tuli hienous pienessä autotallirakennuksessani, rakensin katon 21x6m maassa, oli mahtava näky nähdä katto täydellisenä peltiin ja sadevesikouruihin nostettuna talon runkoon. Jäljellä oli vielä harjapellin kiinnittäminen.
Protte
Jos on mahdollisuus saada sinne mobiilinosturi, voi rakentaa valmiin seinän eristyksineen ja ulkopaneeleineen jopa noin 10 metriin asti. Mobiilinosturi on selvästi rahojen arvoinen, kun voi työskennellä vaaka-asennossa maantasolla.
Sitten tuli hienous pienessä autotallirakennuksessani, rakensin katon 21x6m maassa, oli mahtava näky nähdä katto täydellisenä peltiin ja sadevesikouruihin nostettuna talon runkoon. Jäljellä oli vielä harjapellin kiinnittäminen.
Protte
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 051 viestiä
Muististani:haavard sanoi:
Koska apulaiseni olivat töissä sinä päivänä, nosturin kuljettajalle tuli vähän OB:tä, sillä nosturin, joka nosti 55 tonnia ja jolla oli 55 metrin puomi, riggaaminen kesti melkein tunnin. Riggasimme 18 metriä pitkän neliöputken jakamaan kuorman kattotuoleista neljälle nostoketjulle.
Nosto kesti noin 15-20 minuuttia ja silloin katto oli paikoillaan senttimetrin tarkkuudella.
En ole ostanut ainuttakaan telinepalkkia, enkä pystyttänyt telinettä. Isäni, joka oli silloin 82-vuotias, auttoi kattopellin asennuksessa. Pystyimme asentamaan koko puolen yhdellä ruuvilla per pelti ilman, että se irtosi (hyvä tehdä, jos näyttää siltä, että alkaa siirtyä).
Kustannus oli, uskoakseni, 4000 sisältäen alv:n nosturista.
Nosturi oli kykenevä 55 tonniin, mutta katto painoi 3200 kg.
Protte
Puoliksi puoliin syll/hammarband?
Toinen menee toisen ohi, naulaa yhteen.
Rakensin juuri autotallin rakentamalla kokonaisia seinäosia, 7 x 10m, 45x120 + 45x45 + ulkokipsi + ilmaväli + paneeli.
Luulen, että sain mukaan suurimman osan, tärkeää mitata tarkasti, koska kun olet asentanut levyn/tuen, säätövaraa ei juuri enää ole.
Toinen menee toisen ohi, naulaa yhteen.
Rakensin juuri autotallin rakentamalla kokonaisia seinäosia, 7 x 10m, 45x120 + 45x45 + ulkokipsi + ilmaväli + paneeli.
- Aseta klossit (betongstift) betonialustalle, joita käytät nostamisessa, laita seinä niitä vasten (nämä poistetaan, kun nostamistyö on valmis).
- Sahaa/asenna syll ja hammarband, merkitse ja laske kohdat, joissa sinun tulee olla tukipuita. Aseta syll ja hammarband vierekkäin. Käytä vinkelhakea ja piirrä sekä sylliin että hammarbandiin samanaikaisesti.
- Kiinnitä lauta (rakentamista varten) syllille ja toinen hammarbandille siihen missä rakennat seinän.
- Alustan tulee olla tasainen ja samassa tasossa.
- Naulaa tukipuut yhteen hammarbandin ja syllin kanssa.
- Kiinnitä syll molemmista päistä.
- Suuntaa syll käyttäen apuna suuntauslankaa, aseta se 1 cm ulos, tarkista, että syll on suora, säädä vasaraniskuilla, jos ei ole suora.
- Kiinnitä naulalla sahattuun lautaan johon rakennat. Tarkista, että syll on suora, kiinnitä toisella naulalla hieman kauempaa.
- Mittaa ristimitat rungosta, on tärkeää olla tarkka, et varmaankaan halua, että muut seinät, joita naulaat tähän, kallistuvat. Napauta hammarbandia sivusuunnassa, jos tarvitset säätöä.
- Kun ristimitat ovat yhtä pitkät, kiinnitä hammarbandi päistä.
- Sovita mahdollinen pystyssä oleva lauta hammarbandiin.
- Kiinnitä hihnat runkoon, ylös hammarbandin läpi.
- Rakenna seinää ulospäin, riippuen rakenteesta, vaakasuorat tukipuut, ulkokipsi/asfboards, naulalevät ja paneeli.
- Muista nostaa paneeli tulevaan alakattoon (pitkille sivuille) ilmaväli miinustettuna. Lyhyillä sivuilla/harjan kohdalla vie paneeli kattotuoliin asti.
- Rakenna loput seinät samalla tavalla.
- Rakenna kaksi päätyhuippua kattotuoleista, tukipalkkeista ja paneelista.
- Nostossa, valmistele tukipuut ja niiden kiinnitykset, tilaa nosturiauto. Naulaa yhteen.
Luulen, että sain mukaan suurimman osan, tärkeää mitata tarkasti, koska kun olet asentanut levyn/tuen, säätövaraa ei juuri enää ole.