Etsimme lisää säilytystilaa ja ajattelimme rakentaa portaat umpeen. Portaat ovat todelliset 70-luvun mallia 30-luvun talossa, joten tavoitteena on saada perinteisempi ulkonäkö. Suunnitelma on:
1. Poistaa pinnat
3. Kiinnittää askelmat
4. Tehdä sisäänrakennus
5. Rakentaa uusi kaide
Ja tietenkin poistaa vanha maali ja maalata.
Tässä ketjussa olen kiinnostunut kohdasta 5. Kuvassa Trappa_03 on luonnos portaista sellaisena kuin ne ovat, ilman pinnoja. Haluan laittaa kaiteen vasemmalle vangstycke, katsottuna suoraan edestä. Mietin, miten parhaiten kiinnitän tolpat ja miten pinnat liitetään alareunassa. Kuvat Trappa_01 ja 02 näyttävät yksinkertaisen mallin siitä, miten ajattelen asian. Tässä olen piirtänyt koko kaiteen erillisenä laatikkona ulkopuolelle. HUOM että en ole vielä piirtänyt mitään erityisiä hienouksia. Vähemmän kaunista siinä on se, että vangstycke jää paljaaksi sisäpuolella - näyttää hieman keskeneräiseltä? Miten muuten voisi tehdä? Tehdä tappiura vangstycke?
Haluan myös tukevat tolpat. Ylemmän voi varmaan kiinnittää kunnolla seinään, mutta alemman on kiinnityttävä vangstycke, mikä ehkä vaikuttaa tolpan sijaintiin?
Asentaminen nousuaskelmat on järkevää. Lapset, vanhukset ja koirat eivät pidä portaista, joissa ei ole nousuaskelmia. Minulla on portaat, jotka ovat samankaltaisesti sijoitettu ja muotoiltu, ja ne laskeutuvat keittiöön. Tilaa portaiden alla ja vieressä käytetään säilytykseen. Ulosvedettävät laatikot, jotka on piilotettu luukkujen taakse, sekä ruokakomeroa muistuttava tila ovella. Käsijohteena minulla on kaksi kiillotetusta ruostumattomasta teräsputkesta (halkaisija noin 26 mm) tehtyä kaidetta, joissa on hitsatut kiinnikkeet. Se osa, joka on alimman portaikon päällä, on U-muotoinen (kulmikas u) ja kiinnitetty suoraan kantavaan palaan.
Kiitos vastauksesta! Kyllä, materiaalit ja askelkorkojen asennus ovat myös kysymys. Tämä esijännityksestä olen ymmärtänyt. Google tarjoaa muuten monia vaihtoehtoja. Pitäisikö esimerkiksi jyrsiä tappiurat yläaskelmaan, johon askelkoroke menee, vai onko se tarpeetonta? Pitäisikö vangstyckena varten olla marginaalia?
Mutta eikö kukaan voi antaa tietoa kaiteesta? Olisiko minun pitänyt kirjoittaa jossain toisessa foorumin osassa?
Jos nousutason takaosa on yleensä piilossa, mielestäni se kannattaa tehdä mahdollisimman yksinkertaiseksi. Kiinnitä nousutason alareuna takana olevaan askelman takareunaan ja kiinnitä yläosa kulmaraudoilla seuraavan askelman alapintaan. Et ole selittänyt, miksi haluat kaiteeseen pinnat. Se ratkaisu, jonka olet piirtänyt, mielestäni on hieman kömpelö ja ei kovin elegantti. Viktoriaaninen portaikko, jossa on sorvattuja yksityiskohtia ja elegantit kaiteet, mielestäni vaatii erilaisen ja ennen kaikkea suuremman ympäristön. Voit tehdä käsijohteiden tolpat laminoidusta puusta, josta voi tulla erittäin jäykkiä, jos ne kiinnitetään kahdesta pisteestä vangstukseen. Jos haluat käyttää koko tilan portaiden alla varastointiin, olisi loogista yrittää päästä sinne nykyiseltä avoimelta puolelta?
Mielestäni suunnittelemasi portaan luonnos näyttää hienolta, pidän siitä suunnasta!
Yläpuolisen tolpan voit kiinnittää seinään, se ei ole ongelma saada vakaaksi, kunhan taustalla on jotain järkevää. Alaosan tolpan olisin ruuvannut vangstycketsin sisäpuolelta. Jos haluat lisää vakautta, on olemassa kiinnikkeitä, joissa ruuvataan levy maahan ja kierretanko kulkee kiinnikkeestä koko tolpan läpi, jotta se voidaan kiristää ylhäältä päin. Päättyy jollakin tavoin tolpan päällikappaleeseen. Löytyy esimerkiksi altanbygge.nu:sta, jos haluat tarkistaa.
Mielestäni kaiteen pohjan pitäisi ehdottomasti seurata vangstyckets-muotoa, vaikka se aiheuttaa hieman enemmän vaivaa. Yksi spontaani idea on sahata kaksi muotoon (riippuen kaiteen leveydestä) säädintä, jotka ruuvataan vangstycketsin ulkopuolelle. Asennetaan siten, että ne ovat noin 5-10 mm vangstycketsin yläreunan alla. Sitten hieman ohuempi höylätty lankku päälle, tarpeeksi ohut seuraamaan muotoa. Viistosti ruuvaa spjälorna lankun läpi alaspäin kohti säädintä. Kitti ruuvin kannat tai käytä listoja peittämään ne ja samalla tuomaan lisää elämää kaiteeseen (mielestäni spjälor, jotka vain seisovat tasaisella lankulla, ovat vähän merkityksettömiä). Alapuolinen lankku voi mielellään olla niin leveä, että se työntyy hieman portaan pinnan ulkopuolelle, jotta pintamateriaali törmää lankun alapintaan ja mieluiten jyrsi mukava profiili reunoihin. Toivottavasti ymmärrät yritystäni selittää, mitä näen mielessäni
@justusandersson Kiitos tiedosta koskien sättsteg. Mietin vain, vaikuttaako knarrin määrä siihen, miten sättsteg kiinnitetään yläreunastaan? Kiitos vinkistä liimapuupylvästä varten. Haluaisin puhua tyylistä! Mutta selitä mielellään, mikä mielestäsi on kömpelöä. Olen piirtänyt pinnamäärän jonkin normin mukaan, jonka löysin – oletan, että se on, jotta lapset eivät pääse puristumaan väliin jne. Pylväälle ajattelin jonkinlaista huippunuppia, ehkä jonkinlaista muotoilua sekä pylvääseen että pinnoihin. En ole hakemassa viktoriaanista ilmettä, vaan yksinkertaista mutta vanhanaikaista. En täysin ymmärrä kommenttia siitä, että voisi päästä tilaan nyt avoimen sivun kautta; tarkoitatko pientä luukkua lattian kohdalla, missä olen piirtänyt rakenteen? Anna mielellään lisää vinkkejä ja tarkempaa palautetta!
@Bernieberg Ylempi pylväs on kiinnitetty puupaneliin, joten siinä pitäisi pystyä ruuvaamaan hyvin! Uskon myös, että alempi pylväs kannattaa ruuvata vangkeen. Mutta pitäisikö pylväässä olla lovi, jotta se päätyy "vangken päälle”, ehkä vähemmän "kömpelö” kuten Justus kirjoitti? Tämä saattaa kuitenkin tehdä siitä vähemmän vakaan, ja jälleen on kysymys siitä, mihin pinnat kiinnittyvät, koska ne silloin osuvat suoraan vangstycketin yläpuolelle. Aion testata piirtää niin, että pohja seuraa vangken muotoa! Ehdotuksesi on erittäin mielenkiintoinen, mutta hieman vaikea ymmärtää. Aion piirtää hieman, miten sen tulkitsen, ja voimme nähdä, ymmärsinkö oikein?
Kömpelöllä tarkoitan, että yksityiskohdilla on liian karkeat mittasuhteet suhteessa portaiden toimintaan ja merkitykseen. Kaiken tulisi olla hieman sirompaa. Jotta portaat eivät narise, askelmien alareunan täytyy olla tiukasti paikoillaan ja kunnolla kiinnitetty. Voit hyödyntää portaan alla olevaa tilaa säilytykseen. Rakenna tai osta valmiit kaappirungot, joihin voi asentaa ulosvedettäviä laatikoita. Sijoita ne portaiden alle ja rakenna luukut, jotka tiivistävät vankkapuiden vasten.
Kiinnittää porrasnousut kuten Justus kirjoittaa on ihan ok. Jotta vältät narinan, tee porrasnousun yläpuoli "pullistuvaksi". Eli se on korkeimmillaan keskellä ja laskee muutaman millimetrin vastapuuta kohti molemmilla sivuilla. Siitä syntyy pieni näkyvä rako. Mutta se tuskin näkyy. Ainoa, joka sen näkee (ja ärsyyntyy siitä), olet sinä itse, ja mahdollisesti joku toinen kirvesmies (joka ei ärsyynny, vaan nyökkää hillitysti).
Ajatuksena on, että porrasnousu jäykistää askelman, johon se on ruuvattu takareunaan ja tukee yläpuolella olevaa askelmaa keskeltä niin, että askelmat lakkaavat antamasta periksi. Näin ne eivät liiku tapeissa ja narina oletetaan loppuvan.
Vaneri on hyvä materiaali jälkiasennettaville porrasnousuille. Ei vain huonointa laatua .
Uudessa portaikossa porrasnousut uritetaan askelmien alapintaan. Asentaessa porrasnousu työnnetään uraan ja ruuvataan kiinni alemman askelman takareunaan. Uran ei tulisi olla ahdas. Porrasnousu pitää vain pitää paikallaan mutta silti pystyä liikkumaan.
Sinun tapauksessasi, kun on kyse jälkiasennuksesta ja porrasnousu alla, sinun kannattaa käyttää niin sanottuja huonekalukulmauksia, joissa on pitkä ura, joka sallii porrasnousun liikkua.
Minulla on mielipiteitä kaiteesta, jotka kirjoitan ruoan jälkeen.
Luonnosteltu ideasi voi olla hyvä muutamilla muokkauksilla.
Seinä, jossa on ovi, on vähän liian massiivinen. Jos sijoitat sen portaikon alle ja annat yläreunan seurata kaidepalaa, se näyttää siistimmältä ja elegantimmalta. Jos hieman innostut oven kanssa. Oikeanpuoleinen ulospäin avautuva ja katkaiset vasemman kulman. Silloin se alistuu portaikolle visuaalisesti ja piiloutuu ottamatta yliotetta.
Kaide näyttää epätasapainoiselta, jos teet vain juttuja portaikon ulkopuolella. Se mitä teet ulkopuolella, tarvitsee "kommentin" portaikon karapuolella. Ei välttämättä täydellinen, mutta riittävästi, jotta sisäpuolta ei jätetä pulaan.
Jos upotat hieman tukevampia tolppia niin, että ne ulottuvat kaidepalan yli noin puoli senttimetriä sisäpuolella. Silloin voit asettaa putkia tai pyörötankoja kaiteen ja kaidepalan väliin. Kaiteen tulee ehdottomasti seurata kaidepalaa. Se on jokaisen ylimääräisen minuutin arvoista.
Piirsin yksinkertaisen luonnoksen vapaalla kädellä, joka toivottavasti tekee höpötyksestä ymmärrettävämpää
Kiitos kaikista vastauksista, nyt on paljon muistettavaa!
@justusandersson
Olen samaa mieltä siitä, että yksityiskohdat ovat liian kömpelöitä, en ole vielä miettinyt niin paljon mittoja jne. kaiteessa. Piirsin tolpan 110x110. En tiedä, mikä voisi olla sopiva koko?
Ajatus oli käyttää tilaa alla säilytykseen aivan kuten sanot. Hyvä vinkki käyttää valmiita runkoja, muuten voi tulla melko hankalia tiloja. Samalla meillä on säilytystilan puute, joten jokainen kuutiosenttimetri on arvokas, vaikka minun täytyisi ryömiä portaiden alle hakemaan joululaatikkoa jne.
@findus42
Kiitos paljon kaikesta tiedosta ja hienosta luonnoksesta. Se säästäisi minulta monta tuntia Sketchup-nyppimistä, jos osaisin piirtää niin!
Bomberointi - olen lukenut tästä, mutta en ole täysin mukana. Tehdäänkö kuin olen piirtänyt alla olevaan kuvaan, mutta vain muutaman millimetrin ero keskuksen ja reunan välillä?
Vaneria askelman etuosana, mielenkiintoista! Onko siinä etu, että siinä ei ole kosteusliikkeitä kuten tavallisessa puussa? Löytyykö niin hienoa vaneria rakennustarvikeliikkeistä? Luin amerikkalaisista foorumeista ja siellä suositeltiin vähintään 3/4 tuuman paksuutta.
Huonekalukulmat - piirsin taas, laitetaanko ne näin? Kolme-neljä per askelma?
Ovi/seinä: Ajattelin laittaa oven kuten luonnoksessasi aluksi, mutta mielestäni aukko oli liian pieni. Ideasi olihan radikaali! Kuitenkin se tuntuu hieman vastenmieliseltä. Minulla on kolme-neljä ovea, jotka ovat melkein ainoita asioita, jotka ovat jäljellä talon vanhasta osasta. Yhteen sahan laittaminen tuntuu siltä. Olen samaa mieltä siitä, että piirtämäni "laatikko" näyttää domineravalta, mutta olen nähnyt tällaisia ratkaisuja, joista pidin. Epäröin!
Näyttää siistiltä, että yläosassa on kaide kuten olet piirtänyt. Mutta aukko on todellisuudessa melko pieni, noin 1 metri korkeimmasta kohdasta. Ajattelen, että siitä tulee hieman kömpelö kaide? Katto on melko matala.
Upeaa, että on oikea tolppa alhaalla. Se oli mielessä, mutta unohdin piirtää. Se tekee myös helpommaksi esimerkiksi asentaa lapsiportti.
En ymmärrä täysin, kun sanot, että tolpat "pääsevät vankaa noin puoli senttimetriä sisäpuolelta". Tarkoititko, että tolpat ovat keskitettyinä vankaa ja työntyvät 5 mm kummaltakin puolelta? Ei? Vanka on 40 mm paksu.
Käsijohde, joka seuraa vangastykeä, eleganttia mutta voih niin vaikeaa?
Ylempi seinän tolppa, onko parasta antaa sen mennä lattiaan kuten olet piirtänyt? Sitten tietenkin tarvitaan paljon ajatustyötä yksityiskohtien, listojen jne. taakse. Se on seuraava askel.
Juuri kuten olet piirtänyt, ajattelin, että tolpat ja kaiteet voisi tehdä! Ehdotatko pyörötankoa kaiteille, jotta se olisi helppo asentaa? Uskon, että voin tehdä tappi/tappireiän, mutta vaikeinta on saada muoto olkapäälle, koska sen täytyy seurata kaarevaa vankaa.
Ja juuri kuten olet piirtänyt, kuvittelin pyöreää puista käsijohdetta yläosaan seinää vasten.
Ja vielä käytännöllisempi kysymys. Lopulta se tulee olemaan pellavaöljymaalia luultavasti. Pitäisikö minun jyrsiä portaat puhtaaksi maalista ennen askelmien etuosien asentamista? En halua tehdä sitä käytön vuoksi. Minulle on etua, jos voin jakaa työn vaiheisiin, kuten askelmat, rakennustyöt, kaiteet, sen sijaan että pakottaisin tekemään kaiken kerralla. Tai ehkä tarvitsen sen piiskan...
Jos käytät muita puulajeja kuin mänty, esimerkiksi koivua, voit helposti pienentää mittoja. Erityisesti jos käytät myös laminaattitekniikkaa (eli liimaat paloja yhteen). Tolpan tulee enintään olla poikkileikkaukseltaan 75x75 mm.
@SCGB
Tulkitset käsitteen bombering täysin oikein.
Huonekalukulmien asennus myös. 3 riittää. Ehkä jopa 2.
On suuri etu, että nousuaskel lukitsee kosteuden liikkeen. Jos laitat massiivipuuta askelman suuntaisesti, se ei tue askelmaa keskeltä talvi/kevät, koska se kutistuu. Jos asetat sen pystyyn, siitä tulee kuin säleaita, kun puu kutistuu ja halkeaa. Ei tee silloinkaan paljon hyötyä. Männyn vaneri, jossa viilut ovat veistettyjä, löytyy yleensä suuremmista lautatarhoista, mutta hintaan, joka ei ole realistinen. Etsi paikallinen puusepänliike, niin he voivat varmasti auttaa sinua.
Pylväiden kanssa tarkoitin, että voit käyttää hieman paksumpaa puuta, esimerkiksi 90x90, ja asettaa epäsymmetrisesti. Uppota kaide voisi sanoa. Miksi sen tulisi olla sisäänpäin päällekkäin 5 mm, on siksi, että se on vaikea paikka saada todella hyväksi. Jos jätät muutaman millimetrin raon viistolla reunalla siihen liitokseen, se on paljon kauniimpi, jos se on päällekkäin. Jos teet liitokset ennen maalausta, mikään ei kiinnitä huomiota.
Ylärima asennat epäsymmetrisesti asetettujen pylväiden jälkeen. Tikut/putket asetat kaiteen ja käsijohteen väliin. Tuloksena on suora ja harkittu ulkonäkö.
Kiitos! Olen piirtänyt uudelleen palautteenne perusteella. "Skåpet" pysyy paikallaan, en vain ole jaksanut miettiä sitä enempää. Mutta se sisäänrakennus tulee olemaan vaihe 2, joten minun täytyy päättää pian.
Muutama lisäkysymys tulee mieleen:
Pitäisikö pienen käsijohteen oikealla puolella myös seurata vangin muotoa, kuten olen piirtänyt?
Mitä mieltä olette käsijohteiden profiilista? En halua sen tuntuvan liian heikolta + mielellään olisi jokin mukava yksityiskohtainen muotoilu. Tällä hetkellä ne ovat suunnilleen champinjon-profiililla
Muutamia vaikeuksia, jotka ennakoin:
Valmistaa käsijohteet kaarevalla muodolla. Haluaisin mieluiten tehdä koko työn itse, mutta en varmaankaan kykene valmistamaan niin monimutkaista muotoa. Pitäisikö ulkoistaa? Se häiritsee minua! 3d-tulostin?..
Oikea vanki portaiden alaosassa ulottuu pidemmälle huoneeseen kuin vasen vanki. Siksi vasen pylväs täytyy siirtää ulospäin, ja sillä on siksi vähemmän kosketuspintaa vankia vasten. Ehkä ei ole kovin hyvä vakauden kannalta. En halua tehdä reikiä lattiaan vanhan parketin takia.
Kaikkien pylväiden leikkaukset ovat melko monimutkaisia, kun niiden täytyy ympäröidä vangit, askelmat jne. Onko olemassa mitään oikaisuja?
Tämä oli paljon sirompi ja kevyempi! Handledare tulisi seurata portaanetunoita. Yläreuna tulisi olla 80 cm korkeammalla. Siellä voi joutua tekemään kompromisseja lapsiturvallisuuden suhteen. Sen pitäisi tuntua mukavalta kävellessä. Kaiteen halkaisijan tulisi olla 3-5 cm.
Kiitos palautteesta! Mitä tarkoittaa, että ohjain pitäisi seurata portaan nokkaa? Meinaatko muotoa?
Olen nyt asettanut ohjaimen 90:een, mutta aion lukea ergonomiasta, me olemme melko pitkiä perheessä.
Yhteenvetona vanhoista kysymyksistäni, jos joku haluaa antaa lisätietoa ennen kuin aloitan kunnolla!
Tolppien kiinnitys - Viisteet vangipuiden kiinnitykseen ovat melko hankalia. Heikentääkö tämä kiinnitystä? Esimerkiksi vasemmalle puolelle jää 45 mm vangipuun vasemmalla puolella, jos tolppa menee vangin yli 5 mm oikealle puolelle.
Portaan nokka - Tämä on oikeastaan kysymys itsessään. Nykyään portaat ovat aivan sileitä etureunasta. Voiko esimerkiksi liimata listan, jotta ne olisivat vähän hauskempia? Ajattelin maalata koko askelman, joten ei mitään erottuvaa portaan nokkaa.
Kehät - Minkälaisia tyyliesikuvia voi käyttää mittojen/profiilien suhteen 1920-30-luvulla?
Ohjain, joka seuraa vangin muotoa - Jos aiot tehdä tämän itse, onko menetelmä laminoida ohjain kaarevaan muotoon ja jyrsiä profiili käsijyrsimellä? Mitä mieltä olette ohjaimen profiilista? Sopiva puulaji?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.