3 186 lukukertaa ·
12 vastausta
3k lukukertaa
12 vastausta
Rakentaa märkätila huokoiselle kuonasaviseinälle
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 39 viestiä
Olen tekemässä täydellistä remonttia 40-luvun asunnossa ja olen kiehtoutunut sodan aikaisista materiaalivalinnoista.
Se seinä, joka erottaa kylpyhuoneen ruokasalista, on 10 cm paksu ja koostuu, mitä uskon olevan, sekoituksesta masuunikuonaa ja jotakin muuta huokoista, joka on sitten rapattu. Materiaali on melko huokoista eikä sillä ole oikeaa lujuutta: kun poistetaan vanhoja betoninauloja, mukana seuraa usein ~20-40 mm sekä rappausta että kuonaa, ja poraaminen johtaa suuriin halkeamiin. Tämä saa minut hieman epäileväksi rakentaa märkätilan seinää, jossa on vedeneristys ja laatat, tai kiinnittää allaskaappia.
Joten kysymykseni on: voiko tähän seinään luottaa, vai kannattaako repiä se alas ja rakentaa kunnon seinä 70 mm teräsrangoilla ja vanerilla sen sijaan? Purkaminen helpottaisi myös sähkötöitä ja antaisi mahdollisuuden vetää vesi seinän sisällä.
Seinä on noin 3 m pitkä, joten työmäärä on kyllä aika suuri. Lisäksi tämä vaikuttaa projektisuunnitelmaani melko paljon – jos puran seinän nyt, kylpyhuone menee epäkuntoon, vaikka olen ajatellut pitää sen toiminnassa, kunnes ruokasali ja keittiö ovat valmiita. Aion myös laskea kattoa ruokasalissa, keittiössä ja eteisessä, joten sen tekeminen ensin ja sitten seinän purkaminen olisi vähän monimutkaista. Vai teenkö tästä liian monimutkaista?
Liitän mukaan pari kuvaa. Piirustuksessa puhun siitä sinisellä merkitystä seinästä.
Se seinä, joka erottaa kylpyhuoneen ruokasalista, on 10 cm paksu ja koostuu, mitä uskon olevan, sekoituksesta masuunikuonaa ja jotakin muuta huokoista, joka on sitten rapattu. Materiaali on melko huokoista eikä sillä ole oikeaa lujuutta: kun poistetaan vanhoja betoninauloja, mukana seuraa usein ~20-40 mm sekä rappausta että kuonaa, ja poraaminen johtaa suuriin halkeamiin. Tämä saa minut hieman epäileväksi rakentaa märkätilan seinää, jossa on vedeneristys ja laatat, tai kiinnittää allaskaappia.
Joten kysymykseni on: voiko tähän seinään luottaa, vai kannattaako repiä se alas ja rakentaa kunnon seinä 70 mm teräsrangoilla ja vanerilla sen sijaan? Purkaminen helpottaisi myös sähkötöitä ja antaisi mahdollisuuden vetää vesi seinän sisällä.
Seinä on noin 3 m pitkä, joten työmäärä on kyllä aika suuri. Lisäksi tämä vaikuttaa projektisuunnitelmaani melko paljon – jos puran seinän nyt, kylpyhuone menee epäkuntoon, vaikka olen ajatellut pitää sen toiminnassa, kunnes ruokasali ja keittiö ovat valmiita. Aion myös laskea kattoa ruokasalissa, keittiössä ja eteisessä, joten sen tekeminen ensin ja sitten seinän purkaminen olisi vähän monimutkaista. Vai teenkö tästä liian monimutkaista?
Liitän mukaan pari kuvaa. Piirustuksessa puhun siitä sinisellä merkitystä seinästä.
Paras vastaus
Jos seinä on niin huokoinen, en luottaisi siihen. Etenkään en kommodin kiinnittämiseen. Riski on, että joku nojaa hieman lavuaariin ja koko paska tulee alas.
Repäise irti ja tee uudelleen sanoisin, vaikka se on työlästä. Miksi wc ei toimisi ilman seinää? Suihkussa voi käydä töissä
Repäise irti ja tee uudelleen sanoisin, vaikka se on työlästä. Miksi wc ei toimisi ilman seinää? Suihkussa voi käydä töissä
Minulla on samat sisäseinät asunnossani vuodelta 1936. Vaikka se on toiminut siitä lähtien, purkaisin ehdottomasti seinät ja rakentaisin rankaseinät, jos remontoisin kylpyhuoneeni.
Jos sinun täytyy kiinnittää jotain olemassa olevaan slaggstens-seinään, kevytbetoniruuvi toimii todella hyvin. Sitä olen käyttänyt, kun olen kiinnittänyt uuden rankaseinän slaggstens-seinään.
Jos sinun täytyy kiinnittää jotain olemassa olevaan slaggstens-seinään, kevytbetoniruuvi toimii todella hyvin. Sitä olen käyttänyt, kun olen kiinnittänyt uuden rankaseinän slaggstens-seinään.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 39 viestiä
Samaa mieltä kanssasi! Tuntuu typerältä tinkiä sellaisessa asiassa, varsinkin kun teen kaiken uudestaan. Sitten kerätään purku-crew ensi viikonlopuksi!
Se on sama asia keittiön ja vaatekaapin välisen seinän kanssa, missä liesituuletin on asennettu. Ehkä pitäisi purkaa sekin, tai regeldet ut och geno lite alaa.
Joo, kevytbetoniruuvit ovat myös käteviä, ei tarvitse esiporata!
Mitä tulee vessaan: Sittenhän minun täytyy kakkia yleisön edessä!
Ei, vessa on nyt itse asiassa toisella puolella, joten ei oikeastaan mitään ongelmaa.
Se on sama asia keittiön ja vaatekaapin välisen seinän kanssa, missä liesituuletin on asennettu. Ehkä pitäisi purkaa sekin, tai regeldet ut och geno lite alaa.
Joo, kevytbetoniruuvit ovat myös käteviä, ei tarvitse esiporata!
Mitä tulee vessaan: Sittenhän minun täytyy kakkia yleisön edessä!
Jos slaggsten on kevytsoran kaltaista, kokeilisin karkeahampaisella halpahintaisella sahalla. Sahaa seinä sopivan kokoisiksi paloiksi ja kanna ulos. Pölyää vähemmän kuin piikkaaminen, mutta en tiedä, toimiiko slaggstenin kanssa samalla tavalla kuin kevytsoran kanssa.
Tuo ei näytä kuonakiveltä. Kuonakivi on tuote, jota löytyy ensisijaisesti paikoista, joissa on ollut masuuni. Se on yksinkertaisesti masuuniuuneista peräisin olevaa kuonaa sekoitettuna sementin kanssa. Kun hakkeroi hieman lohkoja, löytää yleensä paloja, jotka näyttävät vihreältä pullolasilta, ja lisäksi ruosteisia rautaklönttejä. On yleensä toivotonta porata kuonakiveen, koska lohkoissa on niin paljon raudanjäänteitä.
Uskon ennemmin johonkin kevytbetonivaihtoehtoon.
Uskon ennemmin johonkin kevytbetonivaihtoehtoon.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 39 viestiä
Olen itse asiassa kaatanut tällaisen seinän jo kämpässäni (keittiön ja ruokasalin välillä) ja voin vahvistaa, että sellainen karkeahampainen huopakärkinen sahalaita kevytsora toimii erinomaisesti! Aloitin tiikerisahalla, mutta kuten sanotte, pöly leijaili ihan helvetisti. Pienen kokeilun jälkeen tein leikkauksia sahalla ja iskin sitten suuret palat alas pajavasaralla.
Mutta sitä talttaa kokeilen! Ajattelin myös kokeilla suihkepullolla kastelua prosessin aikana pölyn vähentämiseksi.
Mutta sitä talttaa kokeilen! Ajattelin myös kokeilla suihkepullolla kastelua prosessin aikana pölyn vähentämiseksi.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 39 viestiä
Kiinnostavaa! Tässä on muutama kuva ensimmäisestä seinästä, jonka kaadoin. Siinä oli kaksi tai ehkä kolme erilaista täyteainetta.PNO sanoi:
Tuo ei näytä kuona-aineelta. Kuonaa on ensisijaisesti paikkakunnilla, joilla on ollut masuuni. Se on yksinkertaisesti masuunikuonan lohkoja sekoitettuna sementtiin. Jos hieman hakkaat lohkoja, löydät yleensä palasia, jotka näyttävät vihreältä pullolasilta, ja myös ruosteisia rautaklönttejä. Kuonaa on toivotonta porata, koska lohkoissa on niin paljon rautajäämiä.
Uskon enemmän johonkin kevytbetonimuunnelmaan.
Jos osaat ajaa käsisahalla (+lekalla), se on luultavasti vähiten pölyävä tapa tehdä se. Bilhammari seinään, joka voidaan sahata, menee vain suoraan läpi ja tekee pieniä reikiä.
Mielenkiintoinen täyte, en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa aiemmin. Se näyttää melkein siltä kuin lecakulat, jotka ovat sulaneet yhteen, mutta tämäntyyppinen tuote tuntuu melko kaukaa haetulta 40-luvun talossa.
Mielenkiintoinen täyte, en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa aiemmin. Se näyttää melkein siltä kuin lecakulat, jotka ovat sulaneet yhteen, mutta tämäntyyppinen tuote tuntuu melko kaukaa haetulta 40-luvun talossa.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 39 viestiä
Joo, se pitää paikkansa. Ajattelin lähinnä helpottaa poisvientiä – asun 1,5 kerrosta ilman hissiä, joten pitäisi murskata ja pakata roina säkkeihin, jotta saisi sen ulos.
Ei, en minäkään. Oletan, että se on sota-aika – täytettiin kaikella, mikä oli saatavilla. Oli surullista huomata tämä, kun olin poraamassa 8 mm reikää läpi seinän ja sain kraaterin toiselle puolelle.
Muuten, istun ja luen kellarisi ketjua. Damn!
Ei, en minäkään. Oletan, että se on sota-aika – täytettiin kaikella, mikä oli saatavilla. Oli surullista huomata tämä, kun olin poraamassa 8 mm reikää läpi seinän ja sain kraaterin toiselle puolelle.
Muuten, istun ja luen kellarisi ketjua. Damn!
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 39 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi