8 339 lukukertaa ·
16 vastausta
8k lukukertaa
16 vastausta
Rakentaa autokatos ilman pylväitä, valaa perustus?
Jäsen
· Västmanlands län
· 259 viestiä
Hei! En tiedä paljon rakennustekniikoista, mutta suunnittelen autokatosta, joka on noin 100 neliömetriä. Pidäkseni kustannukset alhaalla, en halua betonilaattaa, vaan käytän soraa. Kysymys on, miten autokatos pitäisi rakentaa.
Ajattelen, että jos tehdään perustukset vain seinien alle. Toimiiko se käytännössä?
Alla näytän hieman yksinkertaisesti, mitä olen ajatellut. Mikä on halvin tapa tässä?
Onko mahdollista kaivaa routamattomaan syvyyteen, sitten pitää kai laittaa sepeliä, ja sitten vain valaa "seinä" maahan noin 30 cm leveäksi tai jotain. Johon voi sitten kiinnittää alajuoksun ja seinän?
Ajattelin rakentaa seinät puusta ja sitten asettaa kattoristikot niiden päälle.
Mutta kuten sanottu, en oikein tiedä, miten se tehdään fiksusti käytännössä. Vinkkejä kaivataan!
Ehkä voisi poistaa kaksi pilaria ja jättää vain keskimmäisen
Ajattelen, että jos tehdään perustukset vain seinien alle. Toimiiko se käytännössä?
Alla näytän hieman yksinkertaisesti, mitä olen ajatellut. Mikä on halvin tapa tässä?
Onko mahdollista kaivaa routamattomaan syvyyteen, sitten pitää kai laittaa sepeliä, ja sitten vain valaa "seinä" maahan noin 30 cm leveäksi tai jotain. Johon voi sitten kiinnittää alajuoksun ja seinän?
Ajattelin rakentaa seinät puusta ja sitten asettaa kattoristikot niiden päälle.
Mutta kuten sanottu, en oikein tiedä, miten se tehdään fiksusti käytännössä. Vinkkejä kaivataan!
Ehkä voisi poistaa kaksi pilaria ja jättää vain keskimmäisen
Jos aiot käyttää sellaista kattoristikkoa, joka kantaa koko jännevälin, se kantaa varmasti myös uloinnakin. Eli et tarvitse lainkaan pylväitä. MUTTA, sellaista ei rakenneta ilman oikeita lujuuslaskelmia. Jänneväli on jopa 13 metriä tai jotain sellaista. Siihen tarvitaan kunnolliset kattoristikot!
Kuinka karkeita kattotuoleja tarvitaan riippuu lumivyöhykeestä. Lumivyöhykkeellä 1 selviää 12 metriä tavallisella puutavaralla.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=204&contextPage=1465
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=204&contextPage=1465
Tulee varmaan yhtä halvaksi tehdä yhtä monta perustuspaalua kummallekin puolelle kuin on kattotuoleja. Eli yksi perustuspaalu jokaisen kattotuolin alle.
Muuten sinun täytyy valaa 2 kpl koko sokkelia kummallekin puolelle.
Muuten sinun täytyy valaa 2 kpl koko sokkelia kummallekin puolelle.
Jäsen
· Västmanlands län
· 259 viestiä
Tuleeko perustuksista parempia? Tarkoittaako se, että tulee paksumpi tolppa ylös kattorakenteeseen joka 1,2 m:n välein? Mielessäni tuntuu vakaammalta pystyttää kokonainen seinä ja kiinnittää se pitkään betoniperustukseen kuin asettaa erillisiä tolppia maahan. Saattaa olla, että lopputulos on sama, mutta mietin vähän miten maa muuttuu. Katon paino jakautuu enemmän, jos se jaetaan koko alueelle, joten se ei asetu epätasaisesti yhtä helposti?
Katon suhteen voi olla, että lyhennän jänneväliä hinnan ja muiden tekijöiden mukaan. Mutta tärkeintä nyt on saada valmis toimiva rakennekonsepti. Voin ehdottomasti harkita kattorakenteiden tukemista keskeltä pitkin autokatosta. Se tulee pääasiassa olemaan varastointia varten, joten yksi tai kaksi tolppaa sisällä ei haittaa.
Mutta mahdollisimman paljon haluan rakentaa "halvalla" rakennuspuulla enkä liimapuulla.
Katon suhteen voi olla, että lyhennän jänneväliä hinnan ja muiden tekijöiden mukaan. Mutta tärkeintä nyt on saada valmis toimiva rakennekonsepti. Voin ehdottomasti harkita kattorakenteiden tukemista keskeltä pitkin autokatosta. Se tulee pääasiassa olemaan varastointia varten, joten yksi tai kaksi tolppaa sisällä ei haittaa.
Mutta mahdollisimman paljon haluan rakentaa "halvalla" rakennuspuulla enkä liimapuulla.
Juuri niin.
Onhan se enemmän työtä pystyttää kokonainen seinä kuin pystyttää tolppia. Joista sitten kootaan jonkinlainen paneeli ulkopuolelle.
Sen jälkeen voit tietenkin upottaa jonkin sopivan kantavan palkin tolppien yläreunaan.
Vain muutamia ajatuksia omalta osaltani.
Onhan se enemmän työtä pystyttää kokonainen seinä kuin pystyttää tolppia. Joista sitten kootaan jonkinlainen paneeli ulkopuolelle.
Sen jälkeen voit tietenkin upottaa jonkin sopivan kantavan palkin tolppien yläreunaan.
Vain muutamia ajatuksia omalta osaltani.
Millainen maa sinulla on? Perustamistavan sopivuus riippuu maan kantavuudesta ja routavaarasta. En halua pelotella sinua, mutta yksinkertaisin tapa on tehdä kuten kaikki muutkin ja ylimitoittaa. Kysäise naapuruston asukkailta. Miten heidän terassinsa on perustettu.
Saattaa olla hyödyllistä selvittää, mitä maksaa tilata valmiit kattoristikot.
Saattaa olla hyödyllistä selvittää, mitä maksaa tilata valmiit kattoristikot.
Jäsen
· Västmanlands län
· 259 viestiä
Koska kaikki lähialueen geoteknikot vaikuttavat haluttomilta työskentelemään, en ole pystynyt saamaan tutkimusta suoritettua. Mutta voin ehdottomasti ylimitoittaa, kunhan tiedän, mitä rakennetta minun tulisi käyttää.
Jäsen
· Västmanlands län
· 259 viestiä
Joo, jos se koskisi vain carportia, mutta aion rakentaa myös talon ja autotallin. Joten tiedän enemmän maasta, kun sellainen on tehty 
autotalli + 100 m² autokatos, kuinka monta autoa sinulla on? 
Ero perustusten+tukipylväiden ja anturan välillä voi olla mahdollisesti se, että anturalla saat tiiviin reunan alareunaan ympäriinsä, mutta perustuksilla + tukipylväillä jää rako, ellet laita leca tai jotain tilkitäksesi sen.
Ero perustusten+tukipylväiden ja anturan välillä voi olla mahdollisesti se, että anturalla saat tiiviin reunan alareunaan ympäriinsä, mutta perustuksilla + tukipylväillä jää rako, ellet laita leca tai jotain tilkitäksesi sen.
Jäsen
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 viestiä
Minulla on vain 2 autoa, joista 1 pakettiauto, mutta en epäröisi hetkeäkään täydentääkseni 40 kvm autotallini 100 kvm carportilla.thomasx sanoi:
Jos minulla olisi aikaa ja suurempi tontti...
Jäsen
· Västmanlands län
· 259 viestiä
Liian monta "bra köp", jotka täytyy korjata tulevaisuudessa 
Se kallistuu nyt pylväisiin, enkä vastusta aukkoa, ja huomasin, että siitä tulee sekä helpompaa että halvempaa
Piirrän yhä rakennusratkaisua, mutta luulen, että olen saanut sen hallintaan. Näytän, jos cadaan sen 
Se kallistuu nyt pylväisiin, enkä vastusta aukkoa, ja huomasin, että siitä tulee sekä helpompaa että halvempaa
Minulla on 120 neliömetrin autotalli, jossa on 12 metrin kattotuolit ja ne ovat "normaalin" 45 mm:n mitoituksen mukaisia.
En kuitenkaan ole itse laskenut ja rakentanut juuri niitä, mutta toisaalta se on ainoa asia
Mutta kyseessä on valmat katto, jossa on myös muutamia liimapuupalkkeja, joten tuntui hyvältä saada tuolit valmiiksi toimitettuina ja nostettuina toimituksen yhteydessä.
En kuitenkaan ole itse laskenut ja rakentanut juuri niitä, mutta toisaalta se on ainoa asia
Mutta kyseessä on valmat katto, jossa on myös muutamia liimapuupalkkeja, joten tuntui hyvältä saada tuolit valmiiksi toimitettuina ja nostettuina toimituksen yhteydessä.
Kiinnostavaa
Suunnittelen samanlaista rakennusta, mutta hieman pienempää. Olen suunnitellut valaa alustan kuten sinä ympäriinsä (Mutta ei siihen, mistä autolla ajetaan sisään
, halusin selventää). En kuitenkaan aio tehdä niin suurta jänneväliä kattotuoleille kuin sinä, vain 6 metriä. Näen valun edun siinä, että se on kauttaaltaan peitetty, ja että se mahdollistaa pohjan valuamisen myöhemmin, ja se näyttää siistimmältä. Mutta kysymys on, tarvitseeko ankkuroida vai riittääkö, että valetun muotin yläpuoli on 5-10 cm maanpinnan alapuolella (Tietenkin on kantava kerros ja kaikki se ennen)? Toivottavasti en vienyt keskustelua omilla kysymyksilläni.
Viimeksi muokattu: