Hei! Aikaisemmassa keskustelussa kerroin tupakansavusta, joka tulee makuuhuoneeseeni naapuriltani, joka asuu oikealla puolellani. Se haisee todella tunkkaiselta ja tupakoituneelta, kun suljen makuuhuoneen oven.

Kaikki seinät yhtä lukuun ottamatta ovat betonia. Koska joku mainitsi aikaisemmassa keskustelussa, että betoni on valettu lattialle, niin se ei voi tulla seinän/jalalistojen kautta.

Kysymykseni on, onko mahdollista, että savu tulee sen seinän kautta, joka on puuta/kipsiä? Siinä seinässä on myös ikkuna, patteri ja tuloilmaventtiili. Savu tulee yksinomaan naapurien asunnosta eikä ulkoa.

Kyllä, se voi olla huonosti rakennettu/tiivistetty, voi olla läpivientejä viemärille, vedelle, sähköille, ilmastoinnille jne., jotka eivät ole tiivistettyjä. Seinän asuntojen välillä pitäisi olla palonkestävä, sen pitäisi olla täysin tiivis, mutta näin ei aina ole. Autoin yhtä vuokralaista tiskialtaan alla olevan vesilukon kanssa, yhtäkkiä kun istuin siellä, putken ympärille, joka meni seinään, tuli valoisaa, se oli naapuri, joka avasi kaappinsa heittääkseen roskat.

• Tykkään
Morkl ja 1 muu
  • Laddar…
Isakare Isakare sanoi:
Kyllä, se voi olla huonosti rakennettu/tiivistetty, voi olla läpivientejä viemärille, vedelle, sähkölle, ilmanvaihdolle jne., jotka eivät ole tiiviitä. Asuntojen välinen seinä tulee olla palonkestävä, sen tulee olla täysin tiivis, mutta näin ei aina ole. Autoin vuokralaista tiskialtaan alla olevan vesilukon kanssa, ja yhtäkkiä, kun istuin siellä, putken ympäri, joka meni seinään, tuli valoisaa, se oli naapuri, joka avasi kaappinsa heittääkseen roskat.
Voiko vuokralaisena vaatia, että ne korjaavat sen? Kyseessä on 60-luvulta oleva kerrostalo. Voiko asian korjata itse esimerkiksi ottamalla pois kvarttilistan ja tiivistämällä akryylillä? Vai täytyykö vuokranantajan purkaa seinä?

B brabrabra11 sanoi:
Hei! Tein aiemmin ketjun siitä, että saan savun hajua makuuhuoneeseen naapurilta, joka asuu oikealla puolellani. Se haisee hyvin ummehtuneelta ja tunkkaiselta, kun suljen makuuhuoneen oven.

Kaikki seinät, paitsi yksi, ovat betonia. Koska joku mainitsi aiemmassa ketjussa, että betoni on valettu lattian kanssa, niin se ei voi tulla seinän/lattialistan kautta.

Mietin, onko mahdollista, että savu tulee sisään seinän kautta, joka on puusta/kipsistä? Siinä seinässä on lisäksi ikkuna, lämpöpatteri ja tuloilman venttiili. Se on yksinomaan savua, joka tulee naapureilta heidän asuntonsa kautta, eikä ulkoa.
Tuloilman venttiili on jotain, mitä tarkistaisin ensin. Mutta sellainen olen.

• Tykkään
brabrabra11
  • Laddar…
I Installation sanoi:
tuloilmaventtiili on jotain, mitä tarkistaisin ensin. Mutta sellainen minä olen.
Olen jo tarkistanut. Olen myös vaihtanut venttiileissä olevat suodattimet.

B brabrabra11 sanoi:
Olen jo tarkistanut. Olen myös vaihtanut venttiileissä olevat suodattimet.
Suodattimet eivät poista savun hajua. Mutta koska ne imevät ilmaa, haju tulee sitä kautta. On todennäköistä, että vuoto voisi aiheuttaa hajun leviämisen.

I Installation sanoi:
Filter ei poista savun hajua. Mutta kun ne imevät ilmaa, se voi tulla sitä kautta. On mahdollista, että vuotokohta voisi aiheuttaa hajun leviämisen.
Ei, tiedän. Suodatin on enemmän pölyä ja hyönteisiä vastaan.

Kyllä, se on epäilykseni. Mietin, kannattaisiko poistaa kaikki listat ja tiivistää ne akryylitiivistemassalla ja ehkä kysyä naapurilta, voisiko hän tiivistää omassa asunnossaan.

B brabrabra11 sanoi:
Nej jag vet. Filtret är mer mot damm och insekter.

Ja det är min misstanke. Funderar på om det är värt att ta bort alla lister och tötamed akrylfog och kanske fråga om grannen kan täta i sim lägenhet.
Turhaa työtä minun mielestäni.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.