B
Hei! Minä, vastavalmistunut rakennusinsinööri, yritän oppia piirustustekniikkaa uutta työtäni varten. Voisiko joku selittää/näyttää, miltä betonin pintamerkintä näyttää rakennesuunnitelmissa? Olen hyvin hämmentynyt, kun näen erilaisia pintamerkintöjä betonille koko ajan. Muistan, että se lukee Bygghandlingar 90:ssa, mutta minulla ei ole varaa ostaa näitä kirjoja eikä mahdollisuutta lainata niitä kirjastosta, koska joku muu on jo tehnyt niin.

Kuinka me opimme betonin pintamerkinnän koulussa:
Rakennuspiirustus, jossa betoni on merkitty harmaalla taustalla ja pienillä mustilla kolmioilla. Yläosassa keltainen eristekerros.
Harmaa tausta pienillä kolmioilla.

Miten se lukee Bygghandlingar 90:ssa (kuva vanha luento):
Kuva näyttää erilaisia rakennusmateriaalien pintamerkintöjä, kuten betoni ja tiili, rakennuspiirustuksissa.

Vain harmaa tausta

Kuinka yritys tekee betonin pintamerkinnän:
Piirustus näyttää betonin yläpinnan viivamerkinnän, jossa on harmaa tausta ja vinot viivat.
Harmaa tausta vinoilla viivoilla.
Se lukee lisäksi bygghandlingar 90:ssa (katso kuva yllä), että vinot viivat ovat tiilen pintamerkintä.

Kaikki tekevät täysin eri tavalla. Olen todella hämmentynyt. Eikö ole olemassa sääntöjä rakennusmateriaalien pintamerkinnöistä? Miksi kaikki piirtävät eri tavalla? Tekevätkö he väärin vai olenko minä vain tyhmä ja tietämätön?

Valista minua mielellään :D Haluan oppia! :)

BH90:stä.

Betonin eri tyypit: karkeabetoni, yksityiskohtainen betoni, olemassa oleva betoni, alustabetoni, paikan päällä valettu betoni, betonielementti.

• Rakastan
  • Tykkään
byggingenjören97 ja 1 muu
  • Laddar…
B
Nice! Kiitos! :D Oletan, että minulla oli jokin vanhempi versio.

Mitä eroa näillä eri betonityypeillä sitten on? Edelleen melko hämmentävää. Voin esimerkiksi ymmärtää, että pelkästään harmaalla taustalla oleva on paikalla valettu ja että viimeinen on prefab (korjatkaa, jos olen väärässä). Mutta mikä on ero ensimmäisen ja toisen kuvan välillä? Mitä tarkalleen tarkoitetaan, kun sanotaan, että se on olemassa oleva betoni ja "(detalj)" toisessa kuvassa?

Miksi yritys piirtää vinoviivoja harmaalla taustalla yhdessä lähettämistäni kuvista? Mitä sen on tarkoitus symbolisoida?

Ensimmäistä ja toista en tiedä, piirrän olemassa olevaa betonia kuin toista.

Katkoviivalla esitetty paikallavalettu tarkoittaa yleensä vesitiivistä betonia, mutta epäselvää miksi heillä on se yllä olevassa yksityiskohdassa.

• Rakastan
byggingenjören97
  • Laddar…
B
Lulaua Lulaua sanoi:
Ensimmäinen ja toinen en tiedä, piirrän olemassa olevan betonin kuin toisen.

Katkoviivainen paikallavalettu voi tarkoittaa vedeneristysbetonia, mutta epäselvää miksi ne ovat siinä yksityiskohdassa yllä.

Onko BH90:ssä mainitut vaatimukset siitä, miten se on piiritettävä, vai onko ne vain suosituksia?

Ei pakollisia vaatimuksia, mutta voi olla hyvä noudattaa niitä tullakseen ymmärretyksi.

Useimmilla yrityksillä on varmasti omat suunnitteluohjeensa, jotka opit aloittaessasi, joten älä jää kiinni siihen, että sinun täytyy oppia kaikki BH90:n mukaan.

• Rakastan
byggingenjören97
  • Laddar…
ISO 128 pitäisi olla vaatimuksena. Jos sitä nyt haluaa seurata.

Luulen, että ISO 128-23 koskee rakentamista.

• Rakastan
byggingenjören97
  • Laddar…
B
Lulaua Lulaua sanoi:
Ei, ei ole vaatimuksia, mutta on hyvä noudattaa niitä, jotta tulet ymmärretyksi.

Useimmilla yrityksillä on varmasti omat suunnitteluohjeensa, jotka opit, kun aloitat, joten älä tuijota sokeasti, että sinun täytyy oppia kaikki BH90:n mukaan.
Aha okei, joten yritykset voivat itse asiassa piirtää juuri niin kuin haluavat? Eikö siis ole lainkaan vaatimuksia siitä, miten asiat pitäisi piirtää?

B
Maxwells demon TotalControl sanoi:
ISO 128 pitäisi olla vaatimus. Jos haluaa seurata sitä.

Luulen, että ISO 128-23 on rakennusalalle.
Nice! Onko se siis vaatimus vai myös vain suosituksia kuten BH90?
Valitettavasti minun täytyy maksaa, jos haluan katsoa sitä :(

B byggingenjören97 sanoi:
Nice! Onko se siis vaatimus vai vain suosituksia kuten BH90?
Ikävä kyllä joudun maksamaan, jos haluan katsoa sitä :(
Pitäisi olla vaatimus jossain sertifioinnissa. En ole koskaan ajatellut asiaa, koska alallani ei ole puhettakaan, että ei noudatettaisi standardeja. Näitä noudatetaan uskollisesti.

Puutyöalalla se näyttää olevan enemmän villiä länttä ;)

Lisäys: Pitääkö yliopistollasi olla tili opiskelijoille? Ei ole vaihtoehtoa ostaa standardeja kymmenillä tuhansilla euroilla.

B
Pitäisi olla vaatimus jossakin sertifioinnissa. En ole koskaan miettinyt sitä, koska alallani ei ole puhettakaan olla seuraamatta standardeja. Niitä noudatetaan orjallisesti.

Puukäsityöalalla tuntuu olevan enemmän villi länsi ;)

Lisäys: Yliopistosi pitäisi olla tili opiskelijoille? Ei tule kuuloonkaan ostaa standardeja kymmeniltä tuhansilta kruunuilta.
Valitettavasti emme saaneet opiskelijatiliä haha. Saatiin vain se kuva, jonka lähetin yllä, ja ehkä joitakin käsin piirrettyjä kuvia luennoitsijalta. Aika huonoa. Toisaalta en ole enää opiskelija, koska valmistuin keväällä. Seuraatteko ISO 128:tä vai BH90:tä orjallisesti?

En työskentele rakennusalalla. Meillä on omat standardimme, jotka viittaavat ISO-, EN-, DIN- jne. -standardeihin, ja lisäyksiä siellä, missä on aukkoja ja parannuksia edellä mainitun puutteisiin.

Mutta pidä sitä vaatimuksena, jos haluat olla vakavasti otettava. Onhan se se "kieli", jota sinun on käytettävä. Eihän kukaan koskaan keksisi käyttää omia mittayksiköitä SI-järjestelmän sijaan.

B
En työskentele rakennusalalla. Meillä on omat standardit, jotka viittaavat ISO, EN, DIN ym. ym. ym., joihin lisätään täydentäviä osia, jos puutteita on, ja parannuksia, jos edellä mainituissa on puutteita.

Mutta pidä sitä vaatimuksena, jos haluat olla vakavasti otettava. Sehän on se "kieli", jota sinulla on käytettävänäsi. Kukaan ei koskaan harkitsisi omien mittayksiköiden käyttöä SI-järjestelmän sijaan.
Näyttää siltä, että monet yritykset ja yliopistot eivät välitä näistä "vaatimuksista/säännöistä" pätkääkään ja piirtävät juuri siten kuin itse haluavat. Tämä aiheuttaa suurta hämmennystä haha.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.