1 086 lukukertaa ·
3 vastausta
1k lukukertaa
3 vastausta
Rakennusapua: Liimapuupalkki vs Kevytrakenteinen palkki (tyyppi masonitbeam) Kuormitusvertailu
Olen suunnittelemassa välipohjan rakentamista taloon ja olen pitkään halunnut kokeilla kevytpalkkeja. Koska tämä talonrakennus on omani, saan vapaasti valita, mitä haluan käyttää.
Miten vertailisin eri vaihtoehtoja? Puutietokeskuksessa on paljon tietoa molemmista, mutta ei niin, että niitä olisi helppo verrata (ainakaan minun mielestäni).
Lähtökohtanani on palkki, jonka pituus on 7700mm ja korkeus 225mm.
Liimapuupalkki, Masonitbeam tai itse rakennettu versio, jossa on 45x45 päällä ja alla sekä OSB molemmilla puolilla, kuten olen nähnyt joidenkin itse rakentavan.
Kiitollinen vertailuavusta.
Terveisin Zeb
Miten vertailisin eri vaihtoehtoja? Puutietokeskuksessa on paljon tietoa molemmista, mutta ei niin, että niitä olisi helppo verrata (ainakaan minun mielestäni).
Lähtökohtanani on palkki, jonka pituus on 7700mm ja korkeus 225mm.
Liimapuupalkki, Masonitbeam tai itse rakennettu versio, jossa on 45x45 päällä ja alla sekä OSB molemmilla puolilla, kuten olen nähnyt joidenkin itse rakentavan.
Kiitollinen vertailuavusta.
Terveisin Zeb
Eikö riitä tavalliset 45x225 palkit ristikoolauksella..B ByggareZeb sanoi:
On tavanomaista, että vapaasti tuetut puupalkit, joiden jänneväli on 3000–4000 mm, jäykistetään yhdellä rivillä keskeltä. Suuremmilla jänneväleillä ja jatkuvilla palkeilla jäykistetään kaksi riviä, tavallisesti kolmanneksissa. Naula- tai ruuviliimattu lattialastulevy tai K-vaneri on vaihtoehto ristikooolaukselle.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Limträbalk vs regel!
Altan & Uteplats -
Carport med 6m spännvidd, behövs limträ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Laskelma liimapuupalkista IPE-teräspalkiksi taipuman suhteen
Rakennusfysiikka -
Lattian mitoitus - Liimapuupalkki vs teräspalkki pyrstöliitoksella
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Kostnadsdiff på konstruktionsvirke vs KL-trä eller limträ i takkonstruktion?
Tak & Vind