Hei!

Olemme parhaillaan kunnostamassa vanhaa latoa. Juuri nyt työstämme puoliskoa, josta tulee talli. Lattia valetaan maanantaina ja sitten rakennetaan uudet ulkoseinät, koska vanhat ovat liian huonot. Valamme laatan aivan reunoille reunavahvistuksella, ja katto on tällä hetkellä tuettu tolpilla.
Tarvitsen apua päättääkseni, miten seinät tulisi rakentaa. Eristys vai ei? Meillä on islanninhevosia, jotka ovat enimmäkseen ulkona myös talvisin ja kasvattavat kunnon turkin, joten luulen, ettemme eristä seiniä.
Aion muurata perustan laatalle, aikeissani on 2 kiven korkea. Minulla on oma ehdotus seinille:

Perusta muurattu 150 mm kivellä. 45x145 pystypuu + 45x45 vaakapuu. Rockwool-tuulensuoja asennetaan rungon ja 45x45 rimojen väliin.
150 mm kivi + rappaus molemmin puolin = 170 mm
145+45 mm puu = 190 mm
Ilmarako seinäpaneelin ja perustan välillä = 20 mm

Sisäpuoli verhoiltu vanerilla 120 cm korkeudelle lattiasta ja loput vaakasuoraa puupaneelia.

Tuulensuojan sijoitus tuntuu hieman epäkonventionaaliselta, voiko sen laittaa suoraan paneelin taakse? Paneeli maalataan kylläkin punamullalla, joten ulospäin se voi hengittää, mutta ilmarako paneelin taakse tuntuu kuitenki hyvältä.

Kaikki näkökulmat ja ideat otetaan kiitollisina vastaan!

Terveisin Lucke
 
Muista, että hevoset ovat pirullisen hyviä potkimaan kalusteita rikki, minä valaisin varmaan kunnon sokkelin lattialta sen sijaan, että muuraan.
 
Joo, hevoset eivät vain jätä "poltettua ruokaa taakseen" ;)
Siellä missä meidän hevonen on "parkkeerattuna" on 45x145 kokoiset karsinaseinät. Puu on naulattu karsinaseinän sisäpuolelle, muuten hevoset potkaisevat ne irti ja naulat & ruuvit lentävät.
Mutta islanninhevoset ovat ehkä kiltimpiä ???
Alun perin siinä oli "plyflu" karsinanvalmistajalta, mutta tämä ei kestänyt pitkään................ ;)
Onko kenelläkään tietoa, kuinka monta tonnia hevonen potkaisee ??? ;)
 
itse rakensin vanhaan tapaan, paksu raakalauta sisäpuolella 195mm runko päällystetty ulkopuolelta tuulensuojapahvilla 45x45 rimoilla runkopuun välissä 25mm julkisivupuu rimoilla,,,, eristetty kuivatulla kutterinlastulla toiminut hienosti monen vuoden ajan........ seinä joka hengittää ja joka voi kuivua jos sinne pääsee kosteutta

micke
 
Hei!

Eli laitoit siis tuulensuojapaperin 195mm runkopuiden ja 45x45 runkopuiden väliin? Minulla on ollut juuri samanlainen ajatus, mutta normaalisti kun eristetään talo mineraalivillalla tai vastaavalla, eristys laitetaan 45x45 runkopuiden väliin ja sitten tuulensuoja ja rimoitus niiden päälle. Olen ajatellut jättää eristyksen pois, koska islanninhevoset ovat enimmäkseen ulkona, ei lämmönlähdettä = ei lämpöä riippumatta siitä, onko eristystä vai ei!
 
Lucke sanoi:
Moi!

Laitoit siis tuulensuojapaperin 195mm rankojen ja 45x45 rankojen väliin? Näin olen ajatellut tehdä, mutta yleensä kun eristetään taloa lasivillalla tms., eristys laitetaan 45x45 rankojen väliin ja sitten tuulensuoja + rimoitus näiden päälle. Olen ajatellut jättää eristyksen pois, sillä islanninhevoset enimmäkseen ovat ulkona, eikä lämmönlähdettä = ei lämpöä eristyksellä tai ilman!
tässä seinä on rakennettu sisältä ulos:
raakapontti-195mm 45x45 naularanka välissä-tuulensuojapaperi-rimoitus-paneeli-päällekkäislauta
eristetty kutterilla (hevoset lämmittävät itseään niin paljon, että pitävät veden jäätymättömänä)
micke
 
OK, nyt olen päättänyt! :P
Tässä on suunnitelma, sisäpuolelta ulospäin:

Plyfa (tai osb), 145x45 runkopuu, windy tuulensuoja, 28x70 naularuuvi, 22x170 paneeli, 22x40 peitelista. Ja kirsikkana kakun päällä haluan myös kutterpurua seiniin ;D! Enimmäkseen akustiikan vuoksi, ja kuten Micke huomauttaa, vesi jäätyy hieman vaikeammin... 8)
 
Lucke sanoi:
OK, nyt olen päättänyt! :P
Näin se tulee olemaan, sisältä ulospäin:

Plyfa (tai osb), 145x45 runkopuu, windy tuulensuoja, 28x70 naularima, 22x170 paneeli, 22x40 peitelista. Ja kermana kakun päällä laitan myös kutteripuretta seiniin ;D! Enimmäkseen äänenvaimennuksen vuoksi, ja kuten Micke mainitsee, veden on hieman vaikeampi jäätyä... 8)
;D 8)
 
Tiedän aika paljon tallisisustuksista. Minulla on muutamia näkemyksiä siitä, mutta en ehdi juuri nyt... Palaan asiaan huomenna, okei?
 
SEURAAVA PÄIVÄ:

Å, katsohan... Luin ketjun niin nopeasti eilen, että tuskin huomasin ettei kyse ollut niin paljon sisustuksesta/laatikkorakenteesta. No, siinä tapauksessa minulla ei ehkä ole paljon lisättävää.

Sattumalta olen rakentanut suuria talleja pari kertaa aikaisemmin, ensimmäisestä kynänvedosta aina viimeisiin hitsauksiin taidealatöissä.

Sallikaa minun suositella hyvää lukemista:

Att Bygga Häststall
Michael Ventorp & Per Michanek
Inst. för JB & T
S. Lantbruksuniversitetet, Lund 1995

Tämä on kirjoittajien lopputyö. Kattaa lukuisia alueita, perustuksesta, ilmanvaihdosta, LVI:stä, rakenteesta, sisustuksesta, materiaalivalinnoista, pohjaratkaisusta, rehusta, jne jne.

Erittäin hyödyllistä luettavaa. Maksoi ehkä noin neljäsataisen ja todella sen arvoinen.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.