2 054 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Rakennuksen korkeus kerrostalossa
Olemme ostaneet järvitontin, joka viettää pohjoiseen, ja myös näköala suuntautuu pohjoiseen, samoin talon sisäänkäynti. Mielestäni on todella vaikeaa keksiä, millainen talo voisi sopia, ja haluaisin saada käsityksen siitä, mitä itse suosin ennen mahdollista yhteydenottoa arkkitehtiin.
Suurin sallittu rakennuskorkeus on 5 metriä ja olemme valitsemassa kahden kerroksen talon (jonka yläkerroksessa on hieman vinokatto) ja tasotalon välillä. Onko kenelläkään tietoa, kuinka rakennuskorkeudet lasketaan, kun kyseessä on tasotalo? Ajattelin, että vähän yksinkertaistetusti otetaan kahden kerroksen talo ja jaetaan se pystysuunnassa kahteen osaan ja sitten asetetaan ylempi puolikas maanpinnalle, joka on 1-1,5 metriä korkeammalla. Tämä seuraisi maaston muotoja enemmän, mutta nouseeko rakennuskorkeus silloin korkeammaksi kuin kahden kerroksen talossa?
Rinnetaloissa olen ymmärtänyt, että käytetään keskimaantason mittausta, mutta en pidä rinnetaloista ja haluan mieluummin talon, joka on pienissä tasoissa, joissa kaikki kerrokset ovat maanpinnan yläpuolella.
Ajatuksia ja ideoita otetaan kiitollisina vastaan!
Suurin sallittu rakennuskorkeus on 5 metriä ja olemme valitsemassa kahden kerroksen talon (jonka yläkerroksessa on hieman vinokatto) ja tasotalon välillä. Onko kenelläkään tietoa, kuinka rakennuskorkeudet lasketaan, kun kyseessä on tasotalo? Ajattelin, että vähän yksinkertaistetusti otetaan kahden kerroksen talo ja jaetaan se pystysuunnassa kahteen osaan ja sitten asetetaan ylempi puolikas maanpinnalle, joka on 1-1,5 metriä korkeammalla. Tämä seuraisi maaston muotoja enemmän, mutta nouseeko rakennuskorkeus silloin korkeammaksi kuin kahden kerroksen talossa?
Rinnetaloissa olen ymmärtänyt, että käytetään keskimaantason mittausta, mutta en pidä rinnetaloista ja haluan mieluummin talon, joka on pienissä tasoissa, joissa kaikki kerrokset ovat maanpinnan yläpuolella.
Ajatuksia ja ideoita otetaan kiitollisina vastaan!
Kuten tavallista, voidaan tehdä erilaisia tulkintoja. Itse laskisin spontaan harjakorkeuden molempien kerrosten keskimääräisen maanpinnan tason mukaan. Mutta jotkut kunnat/käsittelijät jakavat talon kahteen osaan, jos maanpinnan taso eroaa, ja laskevat ne erikseen.
Silti suosittelisin kerrosratkaisua, jos tontti siihen sopii. Räjäyttäminen on kallista ja et ollut niin innostunut rinne-taloista.
Silti suosittelisin kerrosratkaisua, jos tontti siihen sopii. Räjäyttäminen on kallista ja et ollut niin innostunut rinne-taloista.
Klikkaa tästä vastataksesi