Hei!
Olen purkanut ja asentanut vanhan kaakeliuunin meidän laajennukseen. Muurari, joka rakentaa sitä, ei ole kovin helppo kommunikoida avec tai saada mitään järkeilyjä/selityksiä tai vastaavaa häneltä.
(vanhaa introverttia käsityöläistyyppiä, joka osaa yhden asian - työnsä -.- )
Kakeliuunin yläpuolella ovat puusepät valmistelleet hormille aukon oikeilla mitoilla ja sijoituksella, joten ajatus on varmaan asentaa hormi ylhäältä. MUTTA! Miten saan itse liitännän tiiviiksi?
Tilaa ei myöskään ole paljoa jäljellä työskennellä, vain juuri ja juuri saa käden ja vähän muuta väliin katon ja ylimmän koristeastian väliin.
Katso liitteenä oleva kuva muuratun kaakeliuunin yläosasta.
Useimmat näkemäni hormisarjat ovathan pyöreillä liitännöillä esim. kamiinoille, kun taas muurattu, kuten meidän, on suorakulmainen.
Ottaisin mielelläni vastaan apua, miten otan seuraavan askeleen ennen kuin talvi tekee itsensä liikaa muistutetuksi
(kaakeliuuni muurattiin syksyllä -23, joten se on kuivattu ja valmis käyttöön muuten!)
Vanhoissa kaakeliuuneissa voi olla savukanava muurattuna muuriin, mutta yleensä liitäntänä on metallinen kaulus, joka sallii hieman liikkumista. Kaakeliuunin valmistaja tekee työn valmiiksi, eli liittää kaakeliuunin savupiippuun?
Savupiippu liitetään taaksepäin, ei ylöspäin.
Avaa pyöreä nokiluukku ylhäältä ja kurkista sisään taskulampun kanssa niin näet pellin ja minne savun pitäisi kulkea muuriin.
Vanhoissa kaakeliuuneissa savukanava voi olla muurattu tulisijaan, mutta yleensä liitoksena on metalliholkki, jotta se voi liikkua hieman. Kaakeliuuninvalmistaja hoitaa työn loppuun, eli liittää kaakeliuunin savupiippuun?
Savupiippu liitetään taaksepäin, ei ylöspäin.
Avaa ylhäällä oleva pyöreä puhdistusluukku ja katso sisään taskulampun kanssa, niin näet pellin ja minne savun on tarkoitus kulkea tulisijaan.
Hei!
Kaakeliuuninvalmistajalla tuntuu valitettavasti olevan vain kohtalainen kiinnostus saattaa liitäntätyö loppuun. Kuten sanottu, hiukan erikoinen herrasmies...
En oikein ymmärrä, miksi "savupiippu liitetään taaksepäin eikä ylöspäin", onko tälle hyvä syy?
Tällä hetkellä meillä on kanava (laatikko) ensin savupiippuun, joka on suoraan kaakeliuunimme yläpuolella, eikö sillä ole väliä? Meillä ei ole tulisijaa (juuri siinä), koska kaakeliuuni on asennettu talon moderniin laajennukseen. Se tulee olemaan erillinen savupiippu.
Mutta laittaa holkki, jonka sitten muurataan ympäri tiiviiksi, joka liitetään sitten "savupiippu-kit" näyttää olevan suunnitelma eteenpäin?
Tämän olen muurannut itse, kun asensin piippu-uuni. Täällä on kuvia:
[linkki]
Todella hienosti tehty ja mukava ketju!
Huomasin, että levysi ulottui seinän läpi, mutta en huomannut osaa siitä, miten se liitetään itse muuriin. Muurataanko se tiukasti ja tiiviisti? Mietin, miten käy lämpölaajenemisen/halkeamien ym. kanssa.
Huomasin, että levysi ulkonee seinän läpi, mutta missasin kohdan, jossa selitetään, miten se liitetään muuraukseen.
Muurataanko ympärille niin, että siitä tulee täysin "tukeva" ja tiivis? Mietin, miten käy lämmönlaajenemisen/halkeamien jne. kanssa.
Savilaasti levitetään huuvin ja sen peittävien tiilien väliin. Se on niin tiivis kuin se voi olla, niin sanotusti. Perinne sanoo, että vähintään 3 tuuman tiili tulisi olla savukanavan ja ulkopinnan välissä ja savilaasti vähintään yhdellä puolella tiiviyden takaamiseksi. Tältä se näytti vuonna 2015, kun olin juuri muurannut yhdistelmän kaakeliuuniin. Kurkistamme nuohousluukusta ja näemme läppä alhaalla oikealla ja huuvin, joka menee suoraan savupiipukseen:
Totuus on, että kaikki kaakeliuunit vuotavat hieman polton jälkeen johtuen poltto- ja jäähdytyssyklien aiheuttamista halkeamista. Se kuuluu asiaan, niin sanotusti. Mutta perinteen mukaan niiden tulisi olla tiiviitä ennen ensimmäistä polttoa, ja tämä on yleensä se, mitä testataan asennustarkastuksessa.
Kakelugnsmakari näyttää valitettavasti melko vähän kiinnostusta viimeistellä työn liitännän kanssa. Kuten sanottu, hän on hieman erikoinen herra..
En oikein ymmärrä, miksi "savupiippu liitetään taaksepäin eikä ylöspäin", onko tähän jokin hyvä syy?
Tällä hetkellä meillä on kanava (laatikko) ensin savupiippu, joka on sijoitettu suoraan meidän kakelugnin päälle, eikö sillä ole merkitystä? Meillä ei ole muurirakennetta (juuri siellä), koska kakelugni on asetettu talon moderniin laajennukseen. Se tulee olemaan erillinen savupiippu.
Mutta Stos'n asentaminen, jonka ympärille sitten muurataan, jotta se saadaan tiiviiksi ja joka liitetään "savupiipun sarjaan", kuulostaa suunnitelmalta eteenpäin?
Luulen ymmärtäväni, jos kyseessä on perinteinen kakelugnsmakari, joka tekee vain liitoksia muurirakenteisiin, eli taaksepäin. Liittäminen ylöspäin ilman "oikeaa" savupiippua ei ole "niin kuin yleensä tehdään".
Perinteiset kakelugnit ovat muurirakenteen edessä, tietyllä etäisyydellä, ja siksi savukanava menee taaksepäin, muurirakenteeseen.
On sanottava, että usein liitäntä tapahtuu takana ylöspäin kulmassa. Ei pitäisi oikeastaan olla täysin vaakasuuntaista liitäntää, kuten minä muurasin, sillä silloin noki ja tuhka kerääntyvät sinne. Tämä ei ole ollut ongelma minun tapauksessani (voin sanoa tämän päivittäisen tulenpidon jälkeen syksystä 2015 lähtien), mutta kokenut kaakeliuunin tekijä saattaisi hieman nyrpistää nenäänsä amatööriyteni vuoksi, arvaan.
Jotta liike sallitaan ilman, että se halkeilee liitoksen ympärillä, käytetään yleensä tulenkestävää lankaa tai vastaavaa tiivistämiseen. Mutta tässä kannattaa kysyä nuohoojalta, koska heidän on hyväksyttävä asennus ennen kuin voit aloittaa tulisijan käytön.
Huomasin, että levysi ulkonee seinän läpi, mutta juuri missasin osan siitä, kuinka se liittyy itse muuraukseen.
Muurataanko niin, että siitä tulee täysin "jäykkä" ja tiivis? Mietin, kuinka se vaikuttaa lämmön laajenemiseen/halkeamiin jne.
Voi olla kivivillaa stosen ympärillä. Eli Stoden ja tiilen tai muurauksen välillä. 1 cm esim.
Mutta stos on pelti, voi liikkua hieman, eli taipua. Ja vähän ”vuotoa” voidaan sallia.
Uuni 2 m matkaa tulesta peltiin lisää korkeutta noin 2 mm 100° lämpötilassa.
Huomasin, että levysi ulottuu seinän läpi, mutta missasin juuri kohdan, jossa kerroit, miten se liitetään itse muuraukseen.
Muurataanko ympäriltä niin, että siitä tulee täysin "jäykkä" ja tiivis? Mietin, miten se vaikuttaa lämmönlaajenemiseen tai halkeamiin jne.
Voi olla kivivillaa stuksen ympärillä. Eli Stod:in ja tiilen tai muurauksen välissä. Esim. 1 cm.
Mutta stus on peltiä, voi liikkua hieman, eli taipua. Ja pieni "vuoto" voidaan sallia.
Uuni 2 m päässä tulesta peltiin lisää korkeus noin 2 mm 100°:ssa.
Claes Sörmland sanoi:
Täytyy sanoa, että usein liitäntä tehdään taakse päin ylöspäin kulmassa. Ei pitäisi oikeastaan olla täysin vaakasuoraa liitäntää, jonka muurautin, koska siihen kertyy nokea ja tuhkaa. Tähän mennessä tämä ei ole ollut ongelma minun tapauksessani (voin sanoa päivittäisen lämmityksen jälkeen syksystä 2015 lähtien), mutta kokenut kaakeliuuninvalmistaja saattaisi vähän paheksua amatöörimäisyyttäni, luulen.
Kyllä, ylöspäin oleva kulma on hyvä. Samalla on halu saada mahdollisimman suuri kuuma korkeus. Tämä johtaa korkeaan ulostuloon, eli vaakasuoraan.
Kiitos kaikista neuvoista ja vinkeistä sekä tiedosta tähän asti.
Joten jos yritän tiivistää sen hieman:
1. Yleensä liitytään vinosti ylös/taaksepäin savupiippuun.
Minun tapauksessani savupiippu puuttuu, koska kaakeliuuni on vapaasti asennettu uuteen lisärakennukseen.
Onko siis väärin liittää savupiippu suoraan yläpuolella, suoraan pystysuoraan talosta?
2. Tiivistys kaakeliuunin/savupiipun välillä ja siirtyminen suorakulmaisesta poikkileikkauksesta pyöreään poikkileikkaukseen tehdään ns. stosilla (sopiva peltirakenne), joka sitten peitetään savilaastilla tiivistyksen ja kiinnityksen (?) vuoksi.
Tässä voidaan myös käyttää noin 1 cm paksuista kivivillapalaa tiivistämiseen/tasoitukseen muurauksen pinnalle?
Luin eteenpäin ja tulin hieman pelokkaaksi/yllättymään siitä, että monet näyttävät suosittelevan yläosan purkamista uunista ennen kuin tällaisia toimenpiteitä tehdään vanhempien uunien kunnostuksessa. Onnistunko asentamaan stosin ja savupiipun nykyisellä tilalla, joka minulla on tänään?
Liitän kuvan yrittääkseni selvittää yhteenvedon yllä
Kiitos kaikista neuvoista ja tiedoista tähän mennessä.
Joten jos yritän tiivistää vähän:
1. Tavallisesti liitetään viistosti ylös/taakse savupiippuun.
Minun tapauksessani savupiippu puuttuu, koska kaakeliuuni on asetettu vapaasti uuteen laajennukseen.
Onko silloin väärin liittää savupiippu suoraan yläpuolelle, suoraan pystysuoraan ulos talosta?
2. Tiivistys kaakeliuuni/savupiipu välillä ja siten muuttaminen suorakaiteen muotoisesta poikkileikkauksesta pyöreäksi poikkileikkaukseksi tehdään ns. stosilla (sopiva metallirakenne), joka sitten peitetään savella tiivistämiseksi ja kiinnittämiseksi (?).
Tässä voidaan käyttää myös noin 1 cm paksuista kivivillapalaa tiivistämiseen/tasoitukseen muurauksen pinnasta?
Luettuani lisää, alan hieman pelätä/yllättyä, että monet näyttävät suosittelevan yläosan purkamista pois ennen kuin tällaiset toimenpiteet tehdään vanhojen uunien kunnostuksen yhteydessä. Saaneko asennettua stoksen ja savupiipun annettuun tilaan, joka minulla on nyt?
Liitän kuvan yrittääkseni selventää yllä olevaa yhteenvedotani
[kuva]
Näin lähes vuosi myöhemmin: Kuinka meni? Mietin myös kaakeliuunin reunukseen liittymistä, joten vinkkejä ja muiden kokemukset otetaan kiitoksella vastaan.
Kakelugnsmakaren ei näytä olevan kovin kiinnostunut saattamaan työtä päätökseen liittymän osalta valitettavasti. Kuten sanottu, hieman erikoinen hemmo..
En oikein ymmärrä, miksi "savupiippu liitetään taakse eikä ylös", onko siinä jokin hyvä syy?
Tällä hetkellä meillä on kanava (laatikko) ensimmäinen savupiippu, joka on sijoitettu suoraan kaakeliuunimme yläpuolelle, voiko sillä olla merkitystä? Meillä ei ole muurattua rakenteen osaa (juuri siellä) koska kaakeliuuni on sijoitettu talon moderniin laajennusosaan. Se tulee olemaan erillinen savupiippu.
Mutta asettaa Stos, joka sitten muurataan ympärille, jotta se saadaan tiiviiksi, mikä sitten liitetään "savupiippusarjaan" kuulostaa suunnitelmalta eteenpäin?
Perinteisesti on muurattu savupiippu, joka seisoo maan/kallion päällä. Raskaita kappaleita. Siksi kaakeliuunit on liitetty vaakasuorasti.
Kaakeliuuni ei koskaan kanna yläpuolellaan olevaa savupiippua, mutta nykyaikaisilla moduuleilla se voi olla yläpuolella. Mutta ei sen päällä. Eli savupiippu kannatellaan jollakin muulla kuin uunilla.
Silloin uuni voidaan mukavasti kunnostaa ilman, että koko savupiippu tulee alas.
Sen kyllä osaa asentaja.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.