Hei

Olemme rakentaneet lecatiilistä muurin puutarhaan, ja osa siitä on pyöristetty. Katso liitetty kuva.

Se on rapattu B-laastilla ja se oli tarkoitus päällystää pellillä, mutta talvi saapui ja laitoimme kerroksen sementtiä muurin päälle, joka ymmärtääkseni tiivistää riittävästi ylimpänä kerroksena ennen maalausta??

Nyt on käynyt ilmi, että peltikruunun tekeminen vaatii paljon käsityötä pellin juottamiseen pyöristetyssä osassa. Emme aio valita tätä ratkaisua.

KYSYMYS: Voinko käyttää jotain sopivaa laastia yhdistämään nämä kaksi kerrosta, nykyinen rako sementin ja B-laastin välillä (oikeastaan vain kosmeettinen, Lecatiilet ovat täysin peitettyjä)?

Eli jotain, joka tarttuu sekä sementtiin että B-laastiin?

Muurin päälle maalataan sitten rappausväriä (tai mikä se sitten onkaan). Pidämme sementtikruunusta emmekä halua laittaa kivenlohkareita yläosaan, kuten yleensä on tapana.

Mitä voisin käyttää? Mitä muuta on tärkeää/väärin tässä ratkaisussa?

Kiitos vastauksesta, Patrik

• 3D-suunnitelma pyöreästä ja suorasta lecaharkoista rakennetusta muurista, jossa näkyvät mitat ja ihmishahmo mittakaavana.
Erinomainen käyttö näille laastinkorjauksille on nimeltään Lagningsbruk, ja sitä on saatavana 25 kg säkeissä muun muassa Finjalta. http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5529805-1.pdf

Pidän tätä todella hyvänä tuotteena, koska sillä voi täyttää pieniä reikiä sen vuoksi, että raekoko on niin pieni. Sekoita laasti täsmälleen pakkauksen ohjeen mukaan mutta tee vain pieniä eriä, koska se kuivuu nopeasti. Esikastele ja jälkikastele 3 päivää tavalliseen tapaan. Tätä laastia ei yleensä voi levittää laastivasaralla vaan se on hierottava, mikä antaa erittäin hienon pinnan.

Pinta voi tuntua liian hienolta, jos muu seinä on karkearappauksinen, ja silloin suosittelen, että käytät tavallista B-laastia mutta 1 mm kiviaineksella, koska se sopii paremmin täyttämiseen ja korjaukseen, ja on halvempaa verrattuna lagningsbruk-lastiin. Myös Cementbruk A 0-3 mm toimii, jos haluat vielä karkeampaa ja kovempaa laastia sopimaan betoniin huipulla.

Kiitos vastauksestasi Helioz!

Uskotko/uskotteko, että riittää kosteudeneristykseksi sementti/betoniympärys + maali? Olen tietoinen, että se voi aiheuttaa potentiaalisen ongelman sivuilla valumisen kanssa, mutta ajattelen niin, että otamme sen sitten ja harkitsemme toista ratkaisua/maalaamme uudelleen.

Valitettavasti joudut luultavasti näkemään muurisi tuhoutuvan routajännitysten vuoksi, ellet palaa suunnitelmaan A ja varusta sitä tiiviillä katolla. Jo pelkkä kivien/laattojen asettaminen pienellä kaltevuudella auttaa huomattavasti. Mutta myös se hajoaa pakkasella ajan myötä.

Ardexsmitten sanoi:
Valitettavasti joudut todennäköisesti näkemään muurisi tuhoutuvan pakkasjännityksistä, ellet palaa suunnitelmaan A ja varusta sitä tiiviillä katolla. Jo pelkästään kivien/laatapintojen asettaminen pienellä kaltevuudella auttaa huomattavasti. Mutta myös se halkeaa ajan myötä.
Ok, tuo on yksi huoleni, jonka otit esiin. Mutta luin jostain (jonka pidin luotettavana), että betoni/oikea sementti kelpaisi tiivistäväksi kerrokseksi, erityisesti sen jälkeen kun se on maalattu.

Eikö sementti ole tarpeeksi tiivis lecatiilimuurille? Voin lisätä, että muuri on seissyt tämän maalatun väliaikaisen rapat + sementin peitteen kanssa koko tämän äärimmäisen kylmän talven ilman ongelmia (15-20 miinusastetta useana yönä peräkkäin).

Tarkoitatko, että tarvitaan kalteva ja/tai täysin tiivis kerros kuten pelti tai kivi (joissa on saumoja!), jotta kosteus ei pääsisi tunkeutumaan läpi?

Tämän asian ympärillä on erilaisia suuntaviivoja kaikkialla, en pysy kärryillä siitä, mikä pätee. Mutta kivi/kattotiilet emme halua laittaa, ja pelti tulee kalliiksi ja aikaa vieväksi pyöreän muodon vuoksi.

Lisää mielipiteitä!

En voi 100% varmasti väittää, että ohut kerros sementtilaastia+väriä estää muuria jäätymästä rikki. Se voi ehkä toimia. Mutta olen nähnyt monia muureja, joilla on paremmat edellytykset kuin väri ja sementtilaasti, jotka ovat jäätyneet rikki. Ongelma syntyy, kun on sulamis- ja jäätymiskautta vuoronperään, silloin syntyy suuria jännitteitä materiaalissa. Lisäksi aika on aina mielenkiintoinen tekijä, kuinka monta vuotta mielestäsi muurin pitäisi kestää, ja kuinka paljon ylläpitöä haluat/aiot tehdä siihen. Jos huolehdit siitä, että väri on paikallaan ja tiivis, se saattaa kestää todella hyvin. En halua olla negatiivinen, vaan kerron vain mitä tiedän ja mitä olen nähnyt. Toivottavasti se ratkeaa!

Ardex; On hyvä saada palautetta, vaikka se tarkoittaa, että minun on tehtävä enemmän työtä, kiitos näkemyksistäsi!

Tiedän, että joskus korostetaan, että täytyy PEITTÄÄ levyllä/kivellä/kattotiilillä jne. muurien suojelemiseksi. Toisaalta LECA blokkeja kuvataan kosteudenkestäviksi ja sementti/betoni tiiviinä materiaaleina.

Minun täytyy vain ottaa riski, mutta kuulisin mielelläni lisää mielipiteitä tästä, rappausta ei luultavasti tehdä vielä kuukauteen tai kahteen.

Viimeksi muokattu:
Asun Skånessa ja minulla on useita muureja, kuten sinulla, eri paikoissa talon ympärillä, enkä ole kokenut ongelmia pakkasrapautumisen kanssa, vaikka olemme kokeneet kaksi ankaraa talvea, jolloin lämpötila on ollut -10 täällä (muurini ovat huomattavasti vanhempia). Jos rappaus on tehty oikein, sen pitäisi kestää vähintään 10 vuotta, arvaan. Jos olet panostanut kunnolla ja laittanut punapohjusteen ensin sekä verkon ennen lopullista rappausta, se kestää todennäköisesti vielä pidempään. Suurempi ongelma (ainakin Skånessa) on, että vaakasuorat rapatut pinnat (omassa tapauksessani täysin ilman kaatoa, koska olin nuori ja tyhmä) kasvavat herkästi viherhometta, koska niille jää seisovaa vettä, mutta se johtuu myös osittain siitä, että olen kalkinnut, sillä viherhome tarttuu kaikkiin kalkittuihin pintoihin.

Vinkkini sinulle on, ettet käytä täysin diffuusioavointa maalia (kalkki, silikaatti, tietyt rappausmaalit), koska tällaisen rakenteen ei tarvitse hengittää kuin talon. Sen sijaan voin suositella maalia, jota olen käyttänyt paljon ja josta pidän, nimittäin Saku Alustaeskaalusmaalin Teknosilta. Se on akrylaattilateksimaali (muovi), jolla on tietty diffuusioavoinuus, mutta vesi kuitenkin valuu sen pinnalta pois, täydellinen sinun muurillesi ja vältyt viherhomelolta, lisäksi se on todella kestävä ja helppomaalattava (vesipohjainen).

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.