7 788 lukukertaa ·
7 vastausta
8k lukukertaa
7 vastausta
Pyykkitupa vinkit/neuvot/kustannukset
Hei
Ajattelen remontoida pyykkituvan (12 m²) kellarissa klinkkerillä ja uudella lattiakaivolla.
Talo on eristämätön ohut laatta ilman vedeneristystä nykyisen klinkkerin alla.
Seinät ovat betonia/kiveä.
Siellä missä lattiakaivo on, on aiemmin ollut varaajasäiliöitä eikä lattiassa ole klinkkeriä, minulla on samaa klinkkeriä jäljellä, joten voisin "paikata" puuttuvat kohdat.
Nyt minulla on vanha valurautainen lattiakaivo, joka pitäisi vaihtaa, kaato on huono ja se ei vedä pesukoneen tyhjennystä, mikä johtaa veden kertymiseen lattialle.
Vaihtoehto 1: Vaihda lattiakaivo ja mahdollisesti osa viemäriputkesta, korjaa kallistukset, aseta uusi klinkkeri kaivon ympärille.
Vaihtoehto 2: Poista kaikki klinkkerit, vaihda lattiakaivo ja mahdollisesti osa viemäriputkesta, aseta vedeneristys, lattialämmitys, uusi kaivo, klinkkerit.
Luonnollisesti paljon enemmän työtä, mutta myös vaihtoehto 1 tuo paljon työtä.
On erityisesti vedeneristyksen puuttuminen, mikä saa minut harkitsemaan vaihtoehtoa 2.
Vaihtoehto 1 on luonnollisesti edullisempi ja vähemmän työtä, mutta pelkään, että tulen katumaan myöhemmin.
Mitä arvelette kustannuksista?
Apua!
Ystävällisin terveisin Simon
Ajattelen remontoida pyykkituvan (12 m²) kellarissa klinkkerillä ja uudella lattiakaivolla.
Talo on eristämätön ohut laatta ilman vedeneristystä nykyisen klinkkerin alla.
Seinät ovat betonia/kiveä.
Siellä missä lattiakaivo on, on aiemmin ollut varaajasäiliöitä eikä lattiassa ole klinkkeriä, minulla on samaa klinkkeriä jäljellä, joten voisin "paikata" puuttuvat kohdat.
Nyt minulla on vanha valurautainen lattiakaivo, joka pitäisi vaihtaa, kaato on huono ja se ei vedä pesukoneen tyhjennystä, mikä johtaa veden kertymiseen lattialle.
Vaihtoehto 1: Vaihda lattiakaivo ja mahdollisesti osa viemäriputkesta, korjaa kallistukset, aseta uusi klinkkeri kaivon ympärille.
Vaihtoehto 2: Poista kaikki klinkkerit, vaihda lattiakaivo ja mahdollisesti osa viemäriputkesta, aseta vedeneristys, lattialämmitys, uusi kaivo, klinkkerit.
Luonnollisesti paljon enemmän työtä, mutta myös vaihtoehto 1 tuo paljon työtä.
On erityisesti vedeneristyksen puuttuminen, mikä saa minut harkitsemaan vaihtoehtoa 2.
Vaihtoehto 1 on luonnollisesti edullisempi ja vähemmän työtä, mutta pelkään, että tulen katumaan myöhemmin.
Mitä arvelette kustannuksista?
Apua!
Ystävällisin terveisin Simon
Jos et halua/jaksa uudistaa koko pesutupaa, vaan haluat sen toimivan käytännöllisesti, niin mielestäni Vaihtoehto 1 kuulostaa hyvältä.
kommentarer/ajatuksia
Vesieristettä laitetaan yleensä vain paikallisesti lattiakaivon/suihkun ympärille, kun on laatta maassa.
Lattialämmitys ei ole suositeltavaa, koska se on eristämätön (lämmittää harakoille).
Milloin talo on rakennettu? näyttää olevan 1900-luvun alusta.
Onko matala katto?
Jos jaksat/on varaa ja haluat sen todella hyväksi, niin mielestäni sinun tulisi
1. purkaa vanha laatoitus (usein se on vain noin 5 cm paksu)
2. kaivaa pois, jotta voit asettaa kuitukankaan, sepelin, eristyksen
3. valaa uusi laatta vesikiertoisella lattialämmityksellä.
se on työlästä mutta sen arvoista.
kommentarer/ajatuksia
Vesieristettä laitetaan yleensä vain paikallisesti lattiakaivon/suihkun ympärille, kun on laatta maassa.
Lattialämmitys ei ole suositeltavaa, koska se on eristämätön (lämmittää harakoille).
Milloin talo on rakennettu? näyttää olevan 1900-luvun alusta.
Onko matala katto?
Jos jaksat/on varaa ja haluat sen todella hyväksi, niin mielestäni sinun tulisi
1. purkaa vanha laatoitus (usein se on vain noin 5 cm paksu)
2. kaivaa pois, jotta voit asettaa kuitukankaan, sepelin, eristyksen
3. valaa uusi laatta vesikiertoisella lattialämmityksellä.
se on työlästä mutta sen arvoista.
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista!
Talo on vuodelta 37 ja kellarissa on 2 metrin huonekorkeus.
Olen tänään kokeillut käyttää toista pesukonetta (moderni Bosch), jolla on normaalimpi tyhjennysnopeus.
Minulla on Osby 607, joka tyhjentää kaiken veden noin kolmessa sekunnissa.
Boschilla, jota testasin tänään, ei ollut mitään ongelmaa imeä vettä kaivoon.
Mietinnät suuntautuvat nyt vaihtoehdon 1 yksinkertaistamiseen.
Nimittäin jättää kaivo paikalleen ja vain laittaa uudet laatat sinne, mistä ne puuttuvat.
Asentaa uudempi pesukone ja myydä Osby, jos se nyt jotakuta kiinnostaa ostaa sellainen "hirviö".
Antaa pesutuvan kuivua kunnolla ja sitten rappailla sieltä missä tarvitaan ja maalata.
Olenko nyt teidän mielestänne nuuka, laiska ja tyhmä?
Tämä koko kellarin laatan purkaminen kuulostaa sekä houkuttelevalta että pelottavalta.
Mitä luulette, mitä tällainen laaja remontti maksaisi, jos tekisi työn itse?
(suurin piirtein)((tiedän, että on vaikea arvioida sellaista))(((siksi kysyn teiltä
)))
Kellari on noin 75 neliömetriä.
Miten luulette, että taloni seinät ovat?
Seisovatko ne itsenäisinä perustusten päällä vai seisovatko ne laatan päällä?
Miten pitäisi toimia väliseinien kanssa?
Onko hankalaa kaivaa niiden alla? kantava?
Talo on vuodelta 37 ja kellarissa on 2 metrin huonekorkeus.
Olen tänään kokeillut käyttää toista pesukonetta (moderni Bosch), jolla on normaalimpi tyhjennysnopeus.
Minulla on Osby 607, joka tyhjentää kaiken veden noin kolmessa sekunnissa.
Boschilla, jota testasin tänään, ei ollut mitään ongelmaa imeä vettä kaivoon.
Mietinnät suuntautuvat nyt vaihtoehdon 1 yksinkertaistamiseen.
Nimittäin jättää kaivo paikalleen ja vain laittaa uudet laatat sinne, mistä ne puuttuvat.
Asentaa uudempi pesukone ja myydä Osby, jos se nyt jotakuta kiinnostaa ostaa sellainen "hirviö".
Antaa pesutuvan kuivua kunnolla ja sitten rappailla sieltä missä tarvitaan ja maalata.
Olenko nyt teidän mielestänne nuuka, laiska ja tyhmä?
Tämä koko kellarin laatan purkaminen kuulostaa sekä houkuttelevalta että pelottavalta.
Mitä luulette, mitä tällainen laaja remontti maksaisi, jos tekisi työn itse?
(suurin piirtein)((tiedän, että on vaikea arvioida sellaista))(((siksi kysyn teiltä
Kellari on noin 75 neliömetriä.
Miten luulette, että taloni seinät ovat?
Seisovatko ne itsenäisinä perustusten päällä vai seisovatko ne laatan päällä?
Miten pitäisi toimia väliseinien kanssa?
Onko hankalaa kaivaa niiden alla? kantava?
Viimeksi muokattu:
Purkaa vain vanha kodinhoitohuone lattialämmityksen asentamiseksi ja sitten käyttää sitä vain kodinhoitohuoneena tuntuu minusta hieman hullulta. Tarkoituksena purkaa ja asentaa lattialämmitys on useimmissa tapauksissa, että halutaan käyttää näitä tiloja asuintiloina, joissa oleskellaan pidemmän aikaa ja esimerkiksi paljain jaloin, kuten uudessa kylpyhuoneessa, jossa on sauna ja rentoutumistila. Jos sinulla ei tällä hetkellä ole suunnitelmia käyttää kodinhoitohuonetta muuhun kuin kodinhoitohuoneena, jatka vain yksinkertaisella vaihtoehdollasi, eli vähemmän toimenpiteitä. Jos muutaman vuoden kuluttua muutat mieltäsi, voit vain ottaa esiin iskuporakoneen, koska et ole aiemmin sijoittanut suuria summia kunnostukseen, joka menettäisi arvonsa.
Kyllä, on vaikeaa arvioida kustannukset, sinun on varmaan pyydettävä tarjouksia.
Arvioitu 75 m²
Piikkaa pois 5-10 cm betonia, tulee noin 3,5-8 kuutiometriä
Kaiva 30 cm maata/savea, tulee 22,5 kuutiometriä
80 m² suodatinverkkoa
5-10 cm kapillaarikatkoa 3,5-8 kuutiometriä singeliä
10-20 cm eristys (mieluiten maanrakennuseristys, se on yleensä sininen tai vaaleanpunainen).
80 m² raudoitusverkkoa sekä etäisyyksiä.
vesikiertoinen lattialämmitys tai sähkö, jos haluaa.
Voin vain sanoa, että se on todellinen sikatyö.
Seinät seisovat itsenäisesti, ja voi piikata pienen aukon yhteen ulkoseinään nähdäkseen, kuinka paksu lattia on, sekä kaivaa alas nähdäkseen, kuinka syvällä jalka on.
Voit tietysti tehdä yhden huoneen kerrallaan, mutta on selvää, että jos voi tehdä koko kellarin, se on hyvä.
75 m² veikkaisin, että kestää noin 6 kuukautta tehdä se itse.
Voin jakaa linkkini.
Kuten muut, olen myös kaivanut kellarin, tässä on joitain hyviä ketjuja.
http://www.byggahus.se/forum/golv/28370-kaellarprojekt-aentligen-igang.html
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/
Täältä voi tilata suodatinverkon ja singelin kapillaarikatoksi.
http://www.heidelbergcement.com/se/sv/jehander/home.htm
Lattialämmitys
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/
Hieman rakenteesta sekä riskeistä maanvaraisessa laatassa.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3250
Lattialämmitys betoniin maan tasolla.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3252
Arvioitu 75 m²
Piikkaa pois 5-10 cm betonia, tulee noin 3,5-8 kuutiometriä
Kaiva 30 cm maata/savea, tulee 22,5 kuutiometriä
80 m² suodatinverkkoa
5-10 cm kapillaarikatkoa 3,5-8 kuutiometriä singeliä
10-20 cm eristys (mieluiten maanrakennuseristys, se on yleensä sininen tai vaaleanpunainen).
80 m² raudoitusverkkoa sekä etäisyyksiä.
vesikiertoinen lattialämmitys tai sähkö, jos haluaa.
Voin vain sanoa, että se on todellinen sikatyö.
Seinät seisovat itsenäisesti, ja voi piikata pienen aukon yhteen ulkoseinään nähdäkseen, kuinka paksu lattia on, sekä kaivaa alas nähdäkseen, kuinka syvällä jalka on.
Voit tietysti tehdä yhden huoneen kerrallaan, mutta on selvää, että jos voi tehdä koko kellarin, se on hyvä.
75 m² veikkaisin, että kestää noin 6 kuukautta tehdä se itse.
Voin jakaa linkkini.
Kuten muut, olen myös kaivanut kellarin, tässä on joitain hyviä ketjuja.
http://www.byggahus.se/forum/golv/28370-kaellarprojekt-aentligen-igang.html
http://www.minhembio.com/jcoboy/49727/
Täältä voi tilata suodatinverkon ja singelin kapillaarikatoksi.
http://www.heidelbergcement.com/se/sv/jehander/home.htm
Lattialämmitys
http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/
Hieman rakenteesta sekä riskeistä maanvaraisessa laatassa.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3250
Lattialämmitys betoniin maan tasolla.
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3252
Viimeksi muokattu:
Minun täytyy kyllä sanoa, että olen samaa mieltä AndersS:n kanssa.
Ehkä sinun pitäisi sen sijaan keskittyä uusiin koneisiin, huonekaluihin, seinien maalaamiseen (silikonimaali), jotta viihtyisit paremmin pesutuvassa.
Jos lattia tuntuu liian kylmältä, voit laittaa siihen jonkin hyvän muovimaton.
Onnea matkaan
Ehkä sinun pitäisi sen sijaan keskittyä uusiin koneisiin, huonekaluihin, seinien maalaamiseen (silikonimaali), jotta viihtyisit paremmin pesutuvassa.
Jos lattia tuntuu liian kylmältä, voit laittaa siihen jonkin hyvän muovimaton.
Onnea matkaan
Tuhannet kiitokset hienoista vastauksista ja linkeistä!!
Aion mennä yksinkertaisella vaihtoehdollani.
Suuri remontti tekee varmasti hyvää koko talolle, mutta se saa odottaa, kunnes rahat ja halu löytyvät.
Kiitos jälleen!
Simon
Aion mennä yksinkertaisella vaihtoehdollani.
Suuri remontti tekee varmasti hyvää koko talolle, mutta se saa odottaa, kunnes rahat ja halu löytyvät.
Kiitos jälleen!
Simon
Klikkaa tästä vastataksesi


