Ajattelin rikastuttaa foorumia vielä yhdellä "kantava seinä -kysymyksellä". Minulla on kulmakirjarakennus Svenska Trähus AB:ltä, rakennettu -68, jossa edellinen omistaja on poistanut osia seinästä ruokailutilan ja eteisen/olohuoneen välillä (katso piirustus). En ole aiemmin ajatellut tätä niin paljon, koska siellä on ollut "alakatto", jonka oletin olevan verhoiltu kantava palkki. Nyt kun olemme remontoimassa keittiötä ja ruokailutilaa, vaikuttaa kuitenkin siltä, että tämä "alakatto" on mahdollisesti vain pieni jäännös vanhasta seinästä ilman lisävahvistusta, eikä se voisi olla laajemmalta leveydeltään kuin 45 mm Lisäpurku vastaa pian rakenteesta, mutta ajattelin ensin yrittää selvittää, oliko alkuperäinen seinä ylipäänsä kantava (mikä minun on kuitenkin vaikea nähdä, ettei olisi ollut?).
Kyseinen seinä on/oli suora jatke ulkoseinälle kyseisessä talossa, ja kattotuolit (pulpettikatto) asetetaan tämän talon kulkusuunnan poikki (merkitty vihreällä piirustuksessa). Liitetty kuva on yritys valokuvata kyseisen seinän yläpuolelle, missä se todella näyttää siltä, että kattotuolit lepäävät kyseisen "seinänjäännöksen" päällä? Mitä asiantuntijat uskovat? Pitäisikö ottaa huomioon remontointivaiheessa, että tarvitaan kunnollisempi tuki täällä?
Seinä kantaa varmasti olohuoneen kattoristikoita. Se tulisi korvata palkilla. Etkö ole kirjoittanut väärin kattotyypeistä piirustuksessa? Poikkileikkauspiirustuksen mukaan makuuhuoneosassa on pulpettikatto. Tällä ei kuitenkaan ole merkitystä poistettavan seinän aseman kannalta.
Kiitos vastauksesta! Sitä minäkin epäilin... Ymmärrän, että on vaikea sanoa tarkasti tämän tiedon perusteella, mutta osaatko arvioida, minkä kokoisesta palkista voisi olla kyse, jotta voin tehdä järkevän arvion nykytilanteesta? Lumivyöhyke 1.5 on voimassa, ja kyseessä on matalakaltevuuksinen kattorakenne, jota ympäröi reunus.
Kattorakenteen osalta en ole ajatellut sitä aiemmin, mutta piirustus ei oikeastaan vastaa todellisuutta siinä kohtaa. Se näkyy huonosti ullakkokuvissa, mutta on ilmeistä, kun seisoo katolla. Näyttää siltä, etteivät nämä piirustukset ole olleet kovin tarkkaan seurattuja yleensä ottaen, koska koko talo on käännetty 90 astetta tontille verrattuna näihin, ja autotalli on sijoitettu makuuhuoneosaston lyhytseinämän viereen sen sijaan...
Jos huomioidaan 4 metrin jänneväli, niin 90x315 kokoinen liimapuupalkki pitäisi riittää hyvin.
Kun katsoo leikkausta, näkyy selvästi, että se on makuuhuoneen osa, joka on poikkileikkauksessa. Oikealla näkyvät olohuoneen ikkunat. Mutta se ei ehkä ole rakennettu piirustuksen mukaisesti. Minulla on yli puolen vuosisadan kokemus piirustusten lukemisesta, Se on melko vaikeasti voitettavissa.
Kun koko seinää ei ole poistettu tällä hetkellä, jänneväli tuentojen välillä on tällä hetkellä 2,5 m, mutta ainakin minulla on jotain, mihin tukeutua. Aion purkaa nykyisen rakenteen viikonloppuna ja yritän muistaa päivittää tilannetta täällä sitten. Kiitos kaikesta avusta tähän asti!
Nyt olen ehtinyt purkaa ainakin osia rakenteesta, ja vaikka se näyttää jättävän toivomisen varaa, se ei ollutkaan ihan niin paha kuin luulin.
Nykyinen rakenne koostuu 220x45 C24-puusta, joka lepää kolmen pystysuoran 45x70-puun (ruuvattu pitkät sivut vastakkain) varassa kummallakin puolella. Jänneväli on 2,5 m.
Tukipohjia täytyy joka tapauksessa korjata, sillä ne seisovat suoraan poistetun klinkkerilattian+jipogelin jäännöksillä. Koska minulla on hyvä pääsy leimustus tukipuun alla, tämän ei pitäisi olla suurempi ongelma, mutta koko tukipuun vaihtaminen on hankalaa ilman lähialueen sisäkaton purkamista.
Voin kuitenkin luovuttaa lisää noin 45 mm leveyttä ja noin 100 mm korkeutta. Kuinka pitkälle pääsisin kestävyysmielessä joko yhdellä lisää 220x45 ruuviliimatulla olemassaolevaan tai teräspalkilla, kuten IPE 100 tai VKR-puolilla olemassa olevan puun alla?
45x220 C 24 on melko heiveröinen maksimaalisten lumikuormien kantamiseen. Yksi yksinkertainen ratkaisu voisi olla ruuvata ja liimata 12 mm K-vanerilevy kummallekin puolelle palkkia. En näe tarvetta sekoittaa terästä mukaan. Tolppien tulisi ulottua kellarin seinään asti.
Se olisi todella kätevä ratkaisu - suuri kiitos ideasta!
Sitten onkin vain kysymys, mistä saan rakennusvaneria, jolla on pituus yli 2500 mm. Välimatka tukipisteiden välillä on tosin melko tarkalleen 2500 mm, mutta mukaan lukien se osa palkista, joka lepää tukipisteillä, kokonaispituus on hieman yli 2800 mm. Oletan, että kaikilla liitosmuodoilla on melko voimakas vaikutus taivutusjäykkyyteen?
Kyllä, se kuulostaa erittäin järkevältä nyt kun sanotte sen - suuret kiitokset vastauksistanne! Sitten ostan K-plywoodin seuraavalla perävaunullisella matkalla rakennusliikkeeseen.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.