Olen muuttanut autokatoksen autotalliksi, ja tämä on yhdistetty taloon ja varastoon. Kaikilla on sama katto. Koko talossa on rakennettu oikein höyrysulku ja sitten puhallusvillaeristys.
Varastossa on jätetty pois nämä ja myös tuulenohjaimet.

Olen juuri asentanut kaikki tuulenohjaimet autotalliin ja varastoon. Miten teen höyrysulun kanssa?
Autotallissa en ole vielä asentanut sisäkattoa, joten siellä on helppo laittaa höyrysulku. Mutta varastossa kipsilevyt ovat jo kiinni. Voinko laittaa höyrysulun koolauksen + runkorakenteiden päälle vai häviääkö koko idea silloin?

Kiitos!
 
Höyrynsulku on tarpeen, jos sisällä on "aina" lämpimämpää kuin ulkona.
Muuten on riski, että muovin sisäpuolelle muodostuu kondensaatiota.
Joten tiloissa, jotka eivät ole lämmitettyjä ympäri vuoden, on luultavasti parempi jättää muovi pois.
 
  • Tykkään
Cerb
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Höyrysulku on hyvä, jos sinulla on "aina" lämpimämpää sisällä kuin ulkona. Muuten riskinä on, että muovin sisäpintaan kondensoituu. Joten tiloissa, jotka eivät ole lämmitettyjä ympäri vuoden, on parempi jättää muovi pois.
Ajatuksena on pitää autotalli ja varasto lämmitettyinä noin 15 asteessa ympäri vuoden. Varasto ei ole aiemmin ollut lämmitetty, mutta se on eristetty. Autotalli ja varasto ovat yhteydessä toisiinsa. Pitäisikö minun jättää höyrysulku kokonaan pois?
 
@klaskarlsson jos pidän lämmityksen noin 15 asteessa ympäri vuoden autotallissa + varastossa, suositellaanko silloin höyrysulkua?
 
Tulen hulluksi tästä. Yritän oppia, mitä täällä foorumissa on aiemmin postattu, ja puolet puoltaa höyrynsulkua ja puolet ei.

Onko jollain lisää ajatuksia tästä?
Mitä ymmärrän, niin jokin tyyppinen muovi vaaditaan, kun käytetään puhallusvilla eristyksessä katossa?
Mikä on tilanne seinissä? Tarvitseeko höyrynsulku ennen lastulevyä+kipsilevyä?

Nyt ulkoseinät on rakennettu paneelilla - rimoitus - tuulensuojakangas - koolaukset + eristys (145mm). Tarvitsenko höyrynsulun tähän?

Entä seinässä, joka on talon rungon ja autotallin välillä, tarvitaanko tässä jonkinlaista sulkua? Tällä hetkellä siinä on tuulensuojakangas, koska aiemmin tämä oli ulkoseinä.
 
Voit asentaa höyrysulun seiniin ja kattoon, kun aiot pitää tilan lämmitettynä, mutta silloin sen tulee aina olla lämmitetty jatkossa.

Seinä päärakennusta kohti ei saa olla höyrysulku. Muovin tulee olla tiivis ja saumat teipattuja.
 
Larsa Larsa sanoi:
Voit asentaa höyrysulun seiniin ja kattoon, kun ajattelet lämmittää tilaa, mutta silloin sen tulee aina olla lämmitetty.

Seinälle päärakennuksen suuntaan ei pidä asentaa höyrysulkua. Muovin on oltava tiivis ja saumojen teipattuja.
Kiitos, vain selventääkseni, höyrysulku ulkoseiniin ja kattoon.
Kuten tämä kuva osoittaa:
Kuvassa on autotalli varastoratkaisulla, jossa on merkitty höyrysulun sijainnit ulkoseinissä. Rakennuksen katossa ei ole höyrysulkua.

Onko minulla mitään hyötyä säilyttää tuulensuojakangasta, joka on taloa ja varastoa vasten (katso tämä vanha kuva, joka osoittaa tämän):
Garage tai varastorakennus: valmis betonilattia ja avoimet seinät, joissa puukehykset ja läpinäkyvä suojamuovi ulkopinassa.

Koskien varaston kattoa (sama ullakkotila kuin autotalli), siellä ei ole tällä hetkellä höyrysulkua, sinne tulee myös puhallusvillaeristys. Voinko laittaa höyrysulun kattoristikoiden väliin ylhäältä ilman että tarvitsen ottaa alas sisäkattoa?
 
Kuvasi näyttää oikealta. Höyrysulku varaston seinissä myös olettaisin?

Höyrysulun laittaminen ullakolle voisi toimia teoriassa, mutta silloin olettaisin, että peität koolaukset ja on kunnolla eristystä päällä. Ongelmaksi tulee ilmeisesti saada tiivis seinän ja ullakon välissä.

Höyrysulku voi olla 1/3 eristeen sisällä sisäpuolelta katsottuna. Usein on kätevää laittaa 45mm koolaus sulun päälle sähköasennuksia varten, sitten täyttää 45mm eristyksellä.
 
Larsa Larsa sanoi:
Kuvasi näyttää oikealta. Höyrysulku myös varaston seinissä, oletan?

Höyrysulun laittaminen ullakolle pitäisi toimia teoriassa, mutta sitten olettaisin, että peität koolingit ja laitat kunnolla eristettä päälle. Ongelmaksi voi tulla tiiviyden saaminen seinän ja ullakon välillä.

Höyrysulku voi olla 1/3 eristeessä sisäpuolelta katsottuna. Usein on kätevää laittaa 45mm koolinki sulun päälle sähkövetoa varten, sitten täyttää 45mm eristeellä
Oletan, että varaston seinissä on höyrysulku, se oli jo siinä ennen autotallin rakentamista, kuten näkyy toisessa kuvassa. Yhdistän sen uuteen autotalliin ja teen aukon niiden välille.
Juuri niin, silloin peität koolingit. Kuten sanot, voi olla hankalaa siinä, missä seinä kohtaa katon. Mutta ehkä parempi kuin ei mitään? Vai pitäisikö käyttää jotakin diffuusioavointa kangasta vain pitämään irtoeriste paikallaan?
 
Höyryjarru ja selluloosapohjainen villa ullakolla on järkevä vaihtoehto muuten. Silloin voit myös kylmätilat jos haluat tulevaisuudessa. Tein itse näin mökissä, jonka pystytin pari vuotta sitten.
 
Larsa Larsa sanoi:
Höyryjarru ja selluloosapohjainen villa ullakolla ovat muuten järkeviä vaihtoehtoja. Silloin voit myös kylmätaloa halutessasi myöhemmin. Tein niin itse mökissä, jonka rakennutin pari vuotta sitten
Tätä näyttää käytettävän ISOVERin ohjevideossa, kun he asentavat höyryjarrun ylhäältä ja täyttävät puhallusvillalla. https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
Ajattelin käyttää ISOVERin puhallusvillaeristystä FyllUpp.

 
Larsa Larsa sanoi:
Höyryjarru ja selluloosapohjainen villa ullakolle on muuten järkevä vaihtoehto. Silloin voit myös kylmäkäsitellä halutessasi myöhemmin. Tein itse niin mökissä, jonka rakensin muutama vuosi sitten
Aika saattaa tämä loppuun nyt, ja olen katsonut eri vaihtoehtoja. Isover itse suosittaa heidän Isover Xtra höyryjarruaan (joka näkyy videolla yllä).
Kuitenkin tarpeettoman kallis, joten ajattelin ehkä käyttää tätä mallia:
https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022#1250=53317

Pitäisikö minun asentaa tämä ulkoseiniinkin höyrysulkua sijaan? Koska jos laitan höyryjarrun kattoon, niin eikö minun pitäisi olla ilman höyrysulkua seinissä?
 
Ajan sillä myös seiniä vasten
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.