3 620 lukukertaa ·
12 vastausta
4k lukukertaa
12 vastausta
Puuttuuko höyrysulku varaston katosta?
Olen muuttanut autokatoksen autotalliksi, ja tämä on yhdistetty taloon ja varastoon. Kaikilla on sama katto. Koko talossa on rakennettu oikein höyrysulku ja sitten puhallusvillaeristys.
Varastossa on jätetty pois nämä ja myös tuulenohjaimet.
Olen juuri asentanut kaikki tuulenohjaimet autotalliin ja varastoon. Miten teen höyrysulun kanssa?
Autotallissa en ole vielä asentanut sisäkattoa, joten siellä on helppo laittaa höyrysulku. Mutta varastossa kipsilevyt ovat jo kiinni. Voinko laittaa höyrysulun koolauksen + runkorakenteiden päälle vai häviääkö koko idea silloin?
Kiitos!
Varastossa on jätetty pois nämä ja myös tuulenohjaimet.
Olen juuri asentanut kaikki tuulenohjaimet autotalliin ja varastoon. Miten teen höyrysulun kanssa?
Autotallissa en ole vielä asentanut sisäkattoa, joten siellä on helppo laittaa höyrysulku. Mutta varastossa kipsilevyt ovat jo kiinni. Voinko laittaa höyrysulun koolauksen + runkorakenteiden päälle vai häviääkö koko idea silloin?
Kiitos!
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Höyrynsulku on tarpeen, jos sisällä on "aina" lämpimämpää kuin ulkona.
Muuten on riski, että muovin sisäpuolelle muodostuu kondensaatiota.
Joten tiloissa, jotka eivät ole lämmitettyjä ympäri vuoden, on luultavasti parempi jättää muovi pois.
Muuten on riski, että muovin sisäpuolelle muodostuu kondensaatiota.
Joten tiloissa, jotka eivät ole lämmitettyjä ympäri vuoden, on luultavasti parempi jättää muovi pois.
Ajatuksena on pitää autotalli ja varasto lämmitettyinä noin 15 asteessa ympäri vuoden. Varasto ei ole aiemmin ollut lämmitetty, mutta se on eristetty. Autotalli ja varasto ovat yhteydessä toisiinsa. Pitäisikö minun jättää höyrysulku kokonaan pois?klaskarlsson sanoi:
Tulen hulluksi tästä. Yritän oppia, mitä täällä foorumissa on aiemmin postattu, ja puolet puoltaa höyrynsulkua ja puolet ei.
Onko jollain lisää ajatuksia tästä?
Mitä ymmärrän, niin jokin tyyppinen muovi vaaditaan, kun käytetään puhallusvilla eristyksessä katossa?
Mikä on tilanne seinissä? Tarvitseeko höyrynsulku ennen lastulevyä+kipsilevyä?
Nyt ulkoseinät on rakennettu paneelilla - rimoitus - tuulensuojakangas - koolaukset + eristys (145mm). Tarvitsenko höyrynsulun tähän?
Entä seinässä, joka on talon rungon ja autotallin välillä, tarvitaanko tässä jonkinlaista sulkua? Tällä hetkellä siinä on tuulensuojakangas, koska aiemmin tämä oli ulkoseinä.
Onko jollain lisää ajatuksia tästä?
Mitä ymmärrän, niin jokin tyyppinen muovi vaaditaan, kun käytetään puhallusvilla eristyksessä katossa?
Mikä on tilanne seinissä? Tarvitseeko höyrynsulku ennen lastulevyä+kipsilevyä?
Nyt ulkoseinät on rakennettu paneelilla - rimoitus - tuulensuojakangas - koolaukset + eristys (145mm). Tarvitsenko höyrynsulun tähän?
Entä seinässä, joka on talon rungon ja autotallin välillä, tarvitaanko tässä jonkinlaista sulkua? Tällä hetkellä siinä on tuulensuojakangas, koska aiemmin tämä oli ulkoseinä.
Voit asentaa höyrysulun seiniin ja kattoon, kun aiot pitää tilan lämmitettynä, mutta silloin sen tulee aina olla lämmitetty jatkossa.
Seinä päärakennusta kohti ei saa olla höyrysulku. Muovin tulee olla tiivis ja saumat teipattuja.
Seinä päärakennusta kohti ei saa olla höyrysulku. Muovin tulee olla tiivis ja saumat teipattuja.
Kiitos, vain selventääkseni, höyrysulku ulkoseiniin ja kattoon.Larsa sanoi:
Kuten tämä kuva osoittaa:

Onko minulla mitään hyötyä säilyttää tuulensuojakangasta, joka on taloa ja varastoa vasten (katso tämä vanha kuva, joka osoittaa tämän):

Koskien varaston kattoa (sama ullakkotila kuin autotalli), siellä ei ole tällä hetkellä höyrysulkua, sinne tulee myös puhallusvillaeristys. Voinko laittaa höyrysulun kattoristikoiden väliin ylhäältä ilman että tarvitsen ottaa alas sisäkattoa?
Kuvasi näyttää oikealta. Höyrysulku varaston seinissä myös olettaisin?
Höyrysulun laittaminen ullakolle voisi toimia teoriassa, mutta silloin olettaisin, että peität koolaukset ja on kunnolla eristystä päällä. Ongelmaksi tulee ilmeisesti saada tiivis seinän ja ullakon välissä.
Höyrysulku voi olla 1/3 eristeen sisällä sisäpuolelta katsottuna. Usein on kätevää laittaa 45mm koolaus sulun päälle sähköasennuksia varten, sitten täyttää 45mm eristyksellä.
Höyrysulun laittaminen ullakolle voisi toimia teoriassa, mutta silloin olettaisin, että peität koolaukset ja on kunnolla eristystä päällä. Ongelmaksi tulee ilmeisesti saada tiivis seinän ja ullakon välissä.
Höyrysulku voi olla 1/3 eristeen sisällä sisäpuolelta katsottuna. Usein on kätevää laittaa 45mm koolaus sulun päälle sähköasennuksia varten, sitten täyttää 45mm eristyksellä.
Oletan, että varaston seinissä on höyrysulku, se oli jo siinä ennen autotallin rakentamista, kuten näkyy toisessa kuvassa. Yhdistän sen uuteen autotalliin ja teen aukon niiden välille.Larsa sanoi:
Kuvasi näyttää oikealta. Höyrysulku myös varaston seinissä, oletan?
Höyrysulun laittaminen ullakolle pitäisi toimia teoriassa, mutta sitten olettaisin, että peität koolingit ja laitat kunnolla eristettä päälle. Ongelmaksi voi tulla tiiviyden saaminen seinän ja ullakon välillä.
Höyrysulku voi olla 1/3 eristeessä sisäpuolelta katsottuna. Usein on kätevää laittaa 45mm koolinki sulun päälle sähkövetoa varten, sitten täyttää 45mm eristeellä
Juuri niin, silloin peität koolingit. Kuten sanot, voi olla hankalaa siinä, missä seinä kohtaa katon. Mutta ehkä parempi kuin ei mitään? Vai pitäisikö käyttää jotakin diffuusioavointa kangasta vain pitämään irtoeriste paikallaan?
Tätä näyttää käytettävän ISOVERin ohjevideossa, kun he asentavat höyryjarrun ylhäältä ja täyttävät puhallusvillalla. https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbromsLarsa sanoi:
Ajattelin käyttää ISOVERin puhallusvillaeristystä FyllUpp.
Aika saattaa tämä loppuun nyt, ja olen katsonut eri vaihtoehtoja. Isover itse suosittaa heidän Isover Xtra höyryjarruaan (joka näkyy videolla yllä).Larsa sanoi:
Kuitenkin tarpeettoman kallis, joten ajattelin ehkä käyttää tätä mallia:
https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022#1250=53317
Pitäisikö minun asentaa tämä ulkoseiniinkin höyrysulkua sijaan? Koska jos laitan höyryjarrun kattoon, niin eikö minun pitäisi olla ilman höyrysulkua seinissä?
Klikkaa tästä vastataksesi