48 271 lukukertaa ·
19 vastausta
48k lukukertaa
19 vastausta
Puuta mitat tuuma / cm
Sivu 1 / 2
Onko tämä todella totta?
esim. 2 x 8 = Sahattu puutavara 50 x 180 mm = Höylätty tuote, Ruotsi 45 x 170 mm
Yksi tuuma on mielestäni = 2,54 senttimetriä
http://sv.wikipedia.org/wiki/Virke
Jos katsotaan sitten http://sv.wikipedia.org/wiki/Tum#Svensk_tum
Duodesimaalijärjestelmän mukaan (verktum)
* 1 verktum = 1/12 fot = 12 linjer = 24,74 mm
Desimaalijärjestelmän mukaan (decimaltum)
* 1 decimaltum = 1/10 fot = 10 linjer = 29,69 mm
Molemmat nämä merkinnät ovat historiallisia ja kun nykyään käytetään tuumaa tietyillä ammatillisilla alueilla, kuten sahatavarakaupoissa tai putkitöissä, viitataan yleensä myös Ruotsissa englantiin tuumaan.

8 tuumaa pitäisi olla noin 20,32 cm
esim. 2 x 8 = Sahattu puutavara 50 x 180 mm = Höylätty tuote, Ruotsi 45 x 170 mm
Yksi tuuma on mielestäni = 2,54 senttimetriä
http://sv.wikipedia.org/wiki/Virke
Jos katsotaan sitten http://sv.wikipedia.org/wiki/Tum#Svensk_tum
Duodesimaalijärjestelmän mukaan (verktum)
* 1 verktum = 1/12 fot = 12 linjer = 24,74 mm
Desimaalijärjestelmän mukaan (decimaltum)
* 1 decimaltum = 1/10 fot = 10 linjer = 29,69 mm
Molemmat nämä merkinnät ovat historiallisia ja kun nykyään käytetään tuumaa tietyillä ammatillisilla alueilla, kuten sahatavarakaupoissa tai putkitöissä, viitataan yleensä myös Ruotsissa englantiin tuumaan.
8 tuumaa pitäisi olla noin 20,32 cm
Njaa... vai mitä?
Kaksi tuumaa sahattu on 50x50. Höylätessä poistetaan noin 5 mm ja siten 2" höylätty on 45x45.
3" - 70 mm (75-5)
4" - 95 mm (100-5)
...
8" - 195 mm (200-5)
Muokkaus:
Minusta Wikipedian taulukko vaikuttaa hullulta. Tai ehkä olen itsekin unohtanut jotain, eikä se ole mahdotonta.
Kaksi tuumaa sahattu on 50x50. Höylätessä poistetaan noin 5 mm ja siten 2" höylätty on 45x45.
3" - 70 mm (75-5)
4" - 95 mm (100-5)
...
8" - 195 mm (200-5)
Muokkaus:
Minusta Wikipedian taulukko vaikuttaa hullulta. Tai ehkä olen itsekin unohtanut jotain, eikä se ole mahdotonta.
Viimeksi muokattu:
8" sahattu on 8*25.4.
Näin laskemme, kun sahaamme...
Näin laskemme, kun sahaamme...
En tiedä tarkkaan käsitesehämmennyksen taustaa, mutta olen työskennellyt sekä sahalaitoksessa että sahatun/höylätyn puutavaran myynnissä, ja 8" höylätty tarkoittaa minulle aina 200mm ja 8" höylätty perustuu sahattuun tavaraan ja on siten aina 195mm.
tietysti tarkoitan 200mm. niitä viimeisiä 0,4 ei lasketa mukaan. Ainakaan vanhemmilla sahalaitoksilla, kuten meillä on =)
Olen nostanut esiin virheen artikkelin keskustelusivulla olevassa taulukossa.
Lisäksi on hyvä tietää, että myös painetuissa tietosanakirjoissa voi olla runsaasti virheitä, sillä oli ajoittain urheilua saada mukaan artikkeli esimerkiksi keksitystä vuoristosta.
Lisäksi on hyvä tietää, että myös painetuissa tietosanakirjoissa voi olla runsaasti virheitä, sillä oli ajoittain urheilua saada mukaan artikkeli esimerkiksi keksitystä vuoristosta.
Hieman kuriositeettia: USA:ssa on omat mittayksikkönsä sahatavaralle. Siellä 2" x 4" voi usein tarkoittaa, että sen mitat ovat huomattavasti pienemmät kuin odotetut 50 x 100 mm. Luulen, että sahausjäte lasketaan mukaan ilmoitettuun mittaan. Olen nähnyt tietoja, joissa se voi pahimmillaan olla 38-40 mm x 88-90 mm. Ehkä lisätään hieman ylimääräistä, jotta saadaan parempi tuotto?
Nyt on niin, että oli olemassa kaksi erilaista tuumamittaa, verktum tai svensk tum = 24,74 mm ja englantilainen tuuma = 25,4 mm. Niin sanotulla brägårdsmåletilla tarkoitettiin englantilaista tuumaa. 50-luvun puolivälistä lähtien kansainvälisesti tuuma on ollut 25,4 mm. Mutta nämä kaksi erilaista tuumamittaa voivat selittää, miksi se usein pyöristetään 25 mm:iin.
Jos en väärin muista, niin verktumilla merkittyjä mittanauhoja oli myynnissä pitkälle 60-luvulle.
Nykyisin mittoja ei enää ilmoiteta tuumina (muuten kuin TV-näyttöjen kohdalla), vaan sanotaan esim. 45x95 höyläämättömästä palkista ja 50x100 samantapaisesta sahatusta.
Jos en väärin muista, niin verktumilla merkittyjä mittanauhoja oli myynnissä pitkälle 60-luvulle.
Nykyisin mittoja ei enää ilmoiteta tuumina (muuten kuin TV-näyttöjen kohdalla), vaan sanotaan esim. 45x95 höyläämättömästä palkista ja 50x100 samantapaisesta sahatusta.
Nyt en ole käyttänyt työhaalaria 10 vuoteen, mutta "tvåtumfyra" oli/on yksinkertaisesti jargonia säännölle 45x95 mm. Kukaan ei sano "öh hörrö Leffe, langa hit en tvåtumfyra på tre å tretti" ja odota saavansa sääntöä, jonka mitat ovat 50,8 x 101,6 mm.
Rakennusalan terminologia on täynnä meheviä nimityksiä ja epäloogisia ilmauksia. Let's keep it that way, ilman liikaa analysointia!!! :-D
Rakennusalan terminologia on täynnä meheviä nimityksiä ja epäloogisia ilmauksia. Let's keep it that way, ilman liikaa analysointia!!! :-D