Minulla on 2 huonetta kellarissa, jotka haluan sisustaa. Toinen tulee klassiseksi Gillestuga-tilaksi, ja toisen vaimo on luvannut, että saan tehdä siitä Mancave. Lattia ja katto ovat betonia, seinät kevytbetonia. Lattiaan laitetaan klinkkeriä estämään kosteuden pääsy. Mutta voinko laittaa esimerkiksi helmipaneelia kattoon? Pitäisikö minun ensin laittaa höyrynsulku/-jarru tai muovi, sitten koolaukset ja paneelit vai miten teen tämän parhaiten?
 
T
Jos sinulla on klinkerilattia, se ei ole "tiivis", mutta se ei ole herkkä kosteudelle, joka nousee laatan läpi.

Jos on riski, että katto kostuu (ajattelen silloin, että betoni on kostea), voi ajan mittaan ilmetä homeongelmia. Hyvin pieni riski kuitenkin.
Huoneen kosteus (uloshengitysilma, kondensaatio jne.) voi myös nousta ja kerääntyä muovin alapuolelle, jos asennat sen kattoon ennen kannatusta, mikä voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa samanlaisia ongelmia.

Suosittelisin käyttämään kattorakenteessa metallista kannatinta, johon ruuvaat puupaneelin, ja sitten käyttää tuuletettuja kattolistoja tai olla erittäin huolellinen kattopaneelin leikkaamisessa, jättäen 3-5 mm avoimeksi seinään nähden ja jättää kattolista pois.
Voit myös kiinnittää kattolistan hieman seinästä ylöspäin kattoon, jättäen raon paneelin ja seinän väliin, jolloin saat tuuletuksen.

Rakenteen ratkaisu riippuu myös katon korkeudesta. Itse minulla on 208-211 cm korkeus kellarissa, olen vain maalannut suoraan betonin päälle, mutta käytän sitä kellarina varastointiin, pesutupaan ja niin edelleen, joten on OK jättää pinnoittamatta.
 
  • Tykkään
Dilato ja 2 muuta
  • Laddar…
T Testarn sanoi:
Jos sinulla on klinkkeri lattialla, se ei ole "tiivis", mutta se ei ole herkkä kosteudelle, joka tulee laatan läpi.

Jos on riski, että katto kostuu (betoni on silloin märkä) voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa homeongelmia. Hyvin pieni riski kuitenkin.
Huoneen kosteus (uloshengitysilma, kondensaatio jne.) voi myös nousta ylös ja kertyä muovin alapuolelle, jos laitat sen kattoon ennen koolauksia, mikä voi aikanaan aiheuttaa saman ongelman.

Suosittelisin, että käytät metalliprofiilia katossa, johon ruuvaat puupaneelin ja sitten on hyvä olla tuuletetut kattolistat tai olla hyvin tarkka kattolevyjen sahauksessa ja pitää 3-5 mm auki seinään päin ja jättää kattolista pois.
Voit myös laittaa kattolistan hieman irti seinästä niin, että kattoon jää rakoa paneelin ja seinän väliin, jolloin saat sen tuuletetuksi.

Ratkaisun toteuttaminen riippuu myös hieman huonekorkeudesta. Itselläni on 208-211 cm huonekorkeus kellarissa ja olen maalannut suoraan betoniin, mutta käytän sitä kellarina, jossa on varastotila, pesutupa ja niin edelleen, joten on OK jättää verhoilu pois.
Siitä tulee harrastustila, pelikoneille, lautapeleille jne. joten ajattelin ehkä hieman koristella laittamalla helmiponttilautaa kattoon, jättäen 5-10 cm rakoa seinään ja LED-nauhan siihen väliin. Kaunis valo ylhäältä sekä hyvä ilmanvaihto katossa. Tämä yhdessä 10 cm ilmarakoa betoniin pitäisi riittää mahdollisen kosteuden poistamiseen, eikö?
 
T
Se kuulostaa hyvältä idealta säästää vähän seinään ja tehdä valosarja sinne. Silloin saat myös ilmanvaihdon siihen. Sen pitäisi riittää.
 
Epäoleellinen vinkki: varmista, että huoneessa on tuloilmaa, esimerkiksi rakoventtiili ikkunassa. Se unohdetaan usein kellarissa, ja siellä tulee nopeasti tunkkainen ilma, erityisesti kun seinien ja lattian kautta tulee lisää kosteutta. Me asensimme jopa tuulettimen, joka imi ilmaa viereiseen huoneeseen luolasta (sitä kutsuttiin luolaksi ilman sukupuoliprefiksiä, koska se oli pääasiassa minun huoneeni). Jostain syystä sen vieressä oli ilmanvaihtokanava ”garagille”.

Edellisellä omistajalla oli sekä seinissä että katossa puupaneeli (käsittelemätön mäntypaneeli, vähän saunatunnelmaa) ja koin, että se itse asiassa tasoitti kosteutta siellä sisällä. He olivat rakentaneet seinät ja laittaneet hieman eristystä ja muovia. Katosta en tiedä, miten he olivat tehneet, mutta se oli puupalkeista ja se on saattanut olla naulattu suoraan olemassa olevaan puukatoksi. Iso riskirakenne puupaneelin kanssa seinissä, mutta meillä ei ollut hometta viidentoista vuoden aikana, kun asuimme talossa 🙂
 
  • Tykkään
JonazThern
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sanoi:
Epäolennaista vinkkiä: varmista, että huoneessa on tuloilmaa, esimerkiksi ikkunan raonventtiilin kautta. Tämä unohtuu usein kellarissa ja tilasta tulee nopeasti tunkkainen, erityisesti silloin, kun seinät ja lattiat lisäävät kosteutta. Me jopa asensimme tuulettimen, joka imi ilmaa viereiseen huoneeseen luolasta (sitä kutsuttiin luolaksi ilman sukupuolilisäyksiä, koska se oli pääasiassa minun huoneeni). Jostain syystä viereiseen autotalliin oli tuuletuskanava.

Meillä oli puupaneelia sekä seinissä että katossa, edellisen omistajan jäljiltä (käsittelemätöntä mäntypaneelia, hieman saunafiilistä), ja koin, että se todellakin tasoitti kosteutta sisällä. He olivat rakentaneet seinät ja lisänneet hieman eristystä ja muovia. En tiedä, kuinka katto oli tehty, mutta se oli puupalkisto ja se olisi voitu naulata suoraan olemassa olevaan puukattoon. Iso riskirakenne puupaneelilla seinissä, mutta meillä ei ollut ongelmia homeen kanssa viidenkymmenen vuoden aikana, jolloin asuimme talossa 🙂
Jos "eksytään" aiheesta, niin suunnitelma tämän huoneen kohdalla on seuraava:

Lattia: Klinkkeri, koska betoni on suoraan perustusta vasten. Talo vuodelta 1959, joten ei tuuletusta alla, laatoitus antaa lattian hengittää.

Seinät: Luultavasti vain maalataan, ja puuta niille osille, missä esimerkiksi TV tulee olemaan, vähän kuin "tehosteseinä," mutta puupaneelia 2 metriä leveä tai sinnepäin. Ainoa ikkuna, joka on pohjoiseen, vaihdetaan uuteen, jossa on raonventtiili, ja läntisen suuntaisen oven alaosaan asennetaan poistoilma-aukko.

Katto: Suunnitelma kuten edellä, ilmarako betonia vasten ja helmipontti raolla seinään.
 
  • Tykkään
mrsnhp
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.