Olen puhdistanut kellarin seiniä Serpo 135:llä. Yksi ulko- ja yksi sisäseinä. Kun vetää käden seinän yli, joistakin paikoista murenee hieman hiekkaa. Haluaisin maalata seinät, mutta en tiedä voinko vain aloittaa?

eikö ulkoseinässä ollut kosteutta, jota puhdistit?

Eikö Serpo-pussin päällä ollut kuivumisaikaa ennen maalausta? Ulkoseiniä maalataan yleensä maalilla, joka päästää kosteuden läpi, sellaista pitäisi tietää oikeassa maalikaupassa. Muuten katso Serpo-valmistajan kotisivu, juuri erilaisten laastien käytössä olen löytänyt paljon hyvää tietoa valmistajilta. Hiukan hiekkaa irtoaa rappausseinistä, jos niitä ei pintakäsitellä millään.

Sittenhän se on kunnossa? Sitten vain silikaattivärin kanssa eteenpäin?

Vielä parempi on maalata kalkkimaalilla. Se on huomattavasti halvempaa ja täysin erinomainen kosteuden läpäisyssä. Hyvin raikasta. Luulen myös, että se estää hiekan luisumisen. Vinkki: osta kalkkimaalia Sto:sta. Luulen, että sitä voi sävyttää muihinkin väreihin kuin valkoiseen, jos niin haluaa.

Kuinka kauan rappaus on kuivunut? Rappauksen kuivuminen kestää melko kauan, erityisesti jos on kylmää ja kosteaa.

/N

Harjasitko rappauksen pari tuntia sen levittämisen jälkeen?

Putsen on ollut viikon nyt. Ei harjausta, olisiko pitänyt tehdä se? Miten? Onko jokin opas netissä?

Ei, sinun ei tarvitse harjata. Mutta anna sen kuivua kuukausi tai mieluiten kaksi. Erityisesti nyt, kun ulkona on kosteaa. Ulkona olevat saat maalata keväällä, kun on ollut kuivaa viikon ajan tai niin. Käytä maalia, joka antaa seinän hengittää, esim. silicat maali.

No, kyseessä on kellarin seinien sisäpuoli, jonka olen rappanut, ne ovat valetut seinät ja niissä oli hieman itäblokin henkeä :)

Kirjoitit ulkoseinä ja sisäseinä, ja ymmärsin sen ulkopuoleksi. Mutta tietenkin se voi olla ulkoseinän sisäpuoli ja seinä, joka on vain toisessa huoneessa...

Aivan, täällä on ollut yli -30, joten haluaa pysyä sisällä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.