11 183 lukukertaa ·
15 vastausta
11k lukukertaa
15 vastausta
Puhdista tiilitalo?
Sivu 1 / 2
Minulla on tiilitalo, joka on rakennettu -49, ja on aika tarkistaa saumat. Yksi seinä on melko huono, koska edellinen omistaja oli kasvattanut jonkin kiipeilykasvin koko seinän päälle. Olen miettinyt saumaamisen sijasta koko talon rappaamista ja jollain mukavalla värillä.
Ongelmana on, että en tiedä mitään rappauksesta. Ymmärtääkseni rappausta voi joko ruiskuttaa tai levittää perinteisellä tavalla. Kysynkin, suositellaanko sitä, ja jos suositellaan, mikä menetelmä ja millainen rappaus kannattaisi valita, ja mitä se saattaa maksaa. Onko jotain erityistä, mitä pitäisi ottaa huomioon? Kuinka kauan voi odottaa, että se kestää?
Kiitos etukäteen!
Terveisin
Thomas
Ongelmana on, että en tiedä mitään rappauksesta. Ymmärtääkseni rappausta voi joko ruiskuttaa tai levittää perinteisellä tavalla. Kysynkin, suositellaanko sitä, ja jos suositellaan, mikä menetelmä ja millainen rappaus kannattaisi valita, ja mitä se saattaa maksaa. Onko jotain erityistä, mitä pitäisi ottaa huomioon? Kuinka kauan voi odottaa, että se kestää?
Kiitos etukäteen!
Terveisin
Thomas
Valokuvaa ulkopuoli kaikista kulmista ja näytä kuvat esteettiselle
arkkitehdille kommentoitavaksi. On mahdollista, että talo saa väärät mittasuhteet ja luonteen, jos rappaat sen. Oletan, että talo on alun perin tiilinen, jolloin tiiliverhous on suuri osa muotoilua ja ulkonäköä.
Minulla on talo, joka on altistettu 'päinvastoin', eli se oli alun perin rapattu ja sen jälkeen täydennetty julkisivutiilillä. Se on sinänsä suhteellisen hyvä, mutta katto oli pakko syventää (eli peittää kokonaan); ikkunat vaihtaa ja siirtää ulospäin, eli melko suuri toimenpide. Itse en koskaan altistaisi taloa sellaiselle muutokselle, ellei talo itsessään ole täysin 'väärä'.
Jonkin aikaa saumamassa oli huonolaatuista; se on tänään parempaa ja saumauksen uusiminen nyt riittää enemmän kuin hyvin koko elämän ajaksi. Kasvillisuus mitä tahansa julkisivua vasten on kauhistus :-/ ja maksaa enemmän kuin antaa. Riippuen siitä, missä asut (kaupungin sisällä saastumisen kanssa tai ulkona raikkaassa maaseudulla), ammattimaisesti tehty rappaus kestää 30-60 vuotta; toisaalta maalia pitää yleensä lisätä tiheämmin. Pitkällä aikavälillä taloudellisin ratkaisu on saumauksen uusiminen.
Minulla on talo, joka on altistettu 'päinvastoin', eli se oli alun perin rapattu ja sen jälkeen täydennetty julkisivutiilillä. Se on sinänsä suhteellisen hyvä, mutta katto oli pakko syventää (eli peittää kokonaan); ikkunat vaihtaa ja siirtää ulospäin, eli melko suuri toimenpide. Itse en koskaan altistaisi taloa sellaiselle muutokselle, ellei talo itsessään ole täysin 'väärä'.
Jonkin aikaa saumamassa oli huonolaatuista; se on tänään parempaa ja saumauksen uusiminen nyt riittää enemmän kuin hyvin koko elämän ajaksi. Kasvillisuus mitä tahansa julkisivua vasten on kauhistus :-/ ja maksaa enemmän kuin antaa. Riippuen siitä, missä asut (kaupungin sisällä saastumisen kanssa tai ulkona raikkaassa maaseudulla), ammattimaisesti tehty rappaus kestää 30-60 vuotta; toisaalta maalia pitää yleensä lisätä tiheämmin. Pitkällä aikavälillä taloudellisin ratkaisu on saumauksen uusiminen.
Kiitos vastauksestasi Yonna. Olen tietoinen siitä, että se on suuri muutos ja että pitkällä aikavälillä se ei ole taloudellisesti kestävää verrattuna saumaamiseen.
Mitä etsin, ovat erilaiset vaihtoehdot julkisivulle. Olen jopa miettinyt mahdollisuutta verhoilla talo panelilla, mikä todennäköisesti voisi saada monen kahvin väärään kurkkuun... Mielestäni puurakenteiset talot ovat yksinkertaisesti kauniita, ja se että se tarkoittaa enemmän ylläpitoa, on toinen asia, mutta ne ovat iskuja, jotka täytyy sietää
.
No, tuo puu on ehkä kuitenkin askel liian pitkälle, joten siksi olen tällä hetkellä kiinnostunut rappauksesta ja tiedustelen, voisiko se ylipäätään olla vaihtoehto, joten olen kiinnostunut menetelmistä, niiden hinnoista ja kestävyydestä.
Terveisin
Thomas
Mitä etsin, ovat erilaiset vaihtoehdot julkisivulle. Olen jopa miettinyt mahdollisuutta verhoilla talo panelilla, mikä todennäköisesti voisi saada monen kahvin väärään kurkkuun... Mielestäni puurakenteiset talot ovat yksinkertaisesti kauniita, ja se että se tarkoittaa enemmän ylläpitoa, on toinen asia, mutta ne ovat iskuja, jotka täytyy sietää
No, tuo puu on ehkä kuitenkin askel liian pitkälle, joten siksi olen tällä hetkellä kiinnostunut rappauksesta ja tiedustelen, voisiko se ylipäätään olla vaihtoehto, joten olen kiinnostunut menetelmistä, niiden hinnoista ja kestävyydestä.
Terveisin
Thomas
OK, ymmärrän, että tiedät mitä teet. Onko talo hyvin eristetty vai pyritkö myös alentamaan energiakustannuksia?
Ainoa puolustus, jonka voin sanoa omasta tiilitalostani, on, että lämmityksen kulutus on alle 2 kbm/vuosi ja se on taloudellista vaikka ei niin kaunista.
Ainoa puolustus, jonka voin sanoa omasta tiilitalostani, on, että lämmityksen kulutus on alle 2 kbm/vuosi ja se on taloudellista vaikka ei niin kaunista.
No, minulla on korkea kulutus, mutta se voi tietysti johtua siitä, että yläpuoli on huonosti eristetty. Ajatus on kuitenkin, että jos rappaus tulee kyseeseen, tehdään lisäeristys ja silloin täytyy tietysti katsoa, miltä se voisi näyttää ottaen huomioon, että ikkunat joutuvat "hieman talon sisään".
Olen ollut talonomistaja vain vuoden ajan, ja siksi tämä on minulle vähän uusi maailma, koska talollamme on kunnostustarpeita. En voi sanoa, ettenkö tiennyt, mihin ryhdyin, mutta kaikki vie oman aikansa. Etenkin siksi, että olen varovainen, ehkä hieman liiankin varovainen joskus, puolisoni mukaan, joka mielellään näkisi, että jotkut projektit etenevät nopeammin...
Olen ollut talonomistaja vain vuoden ajan, ja siksi tämä on minulle vähän uusi maailma, koska talollamme on kunnostustarpeita. En voi sanoa, ettenkö tiennyt, mihin ryhdyin, mutta kaikki vie oman aikansa. Etenkin siksi, että olen varovainen, ehkä hieman liiankin varovainen joskus, puolisoni mukaan, joka mielellään näkisi, että jotkut projektit etenevät nopeammin...
Ehkä ei ole kovin huono idea aloittaa parantamalla saumoja. Ei ole ensisijaisesti esteettistä, mutta että seinät pysyvät tiiviinä. Kuivat seinät eristävät paremmin! Pakkasvauriot (tiilen pinta lohkeilee pieniksi levyiksi) yleensä kiihtyvät, kun ne ovat päässeet niin pitkälle. Nyt en tiedä kuinka huono on sinun huono seinäsi ???. On kuitenkin helppoa ja halpaa saumata itse. Voit saada ohjausta myymälän henkilökunnalta, jotka myyvät rappauslaastia ja laasteja materiaalin ja työkalujen suhteen. Korjaa pahimmat vauriot ennen talvea, jos epäilet talon hyötyvän siitä. Saumat on kuitenkin korjattava ennen ohutrappausta tulevaisuudessa, joten se ei ole hukkaan heitettyä työtä, mielestäni.
tiilitalo on hyvä valinta
gaia
tiilitalo on hyvä valinta
gaia
Huono seinäni ansaitsee kutsua huonoksi. Olen useasta kohtaa helposti kaapinut vanhaa laastia ruuvimeisselillä. Se on oikeastaan pudonnut pois. Sitten olen auttanut vähän myös muissa paikoissa sekä varmistanut saada ulos lisää laastia tai hyvin kalkkiahan se, mitä on jäljellä. Sen jälkeen olen ottanut vastaan miellyttävän tehtävän saumata...
Minulla on enemmän jäljellä, mitä minun pitäisi tehdä tänä vuonna, siitä on nyt pari viikkoa, ja pian täytyykin varmasti jatkaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Onko kenelläkään käsitystä siitä, mitä talon rappaus maksaa? Sisältäen tai ilman lisälämmöneristystä.
Suuret kiitokset teille, jotka ovat jo vastanneet, koko tämä sivu on todella lukemisen arvoista, luen sitä mielelläni. Joskus ehkä vähän liiankin kauan, ottaen huomioon modeemiyhteyden...
Ystävällisin terveisin
Thomas
Minulla on enemmän jäljellä, mitä minun pitäisi tehdä tänä vuonna, siitä on nyt pari viikkoa, ja pian täytyykin varmasti jatkaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Onko kenelläkään käsitystä siitä, mitä talon rappaus maksaa? Sisältäen tai ilman lisälämmöneristystä.
Suuret kiitokset teille, jotka ovat jo vastanneet, koko tämä sivu on todella lukemisen arvoista, luen sitä mielelläni. Joskus ehkä vähän liiankin kauan, ottaen huomioon modeemiyhteyden...
Ystävällisin terveisin
Thomas
Kyllä, sen voi myös slammata värjätyllä jalolaastilla, jolloin tiilien muodot voi aavistaa rakenteen läpi, mutta silloin sinulla on yhä tarve korjata laastisaumat.
Mutta olisi parasta, jos korjaisit laastisaumat ennen kuin aloitat mitään projekteista, mutta eri tarkkuusasteilla.
Ystävällisin terveisin,
Per
Mutta olisi parasta, jos korjaisit laastisaumat ennen kuin aloitat mitään projekteista, mutta eri tarkkuusasteilla.
Ystävällisin terveisin,
Per
Koska olet omistanut talon melko lyhyen aikaa ja jo todennut, että sinulla on lämpöhäviöitä 'yläosassa', voin kertoa mitä minä tein: Otin yrityksen, joka ruiskutti solumuovipalloja (?) kattopalkistoon ja vinokattoon (minulla on 1 1/2-kerroksinen talo). En tiedä kuinka toimivaa tämä on tänään... tein sen 18 vuotta sitten. Öljynkulutus väheni kertaheitolla puoleen kuutiometriin - 'sen ajan' kustannukset maksettiin takaisin jo ensimmäisen talvikauden aikana. Lisäksi pääsin eroon yläkerran kauhean kuumista kesäöistä. Voisin kuvitella, että tänään on parempia menetelmiä, mutta minun pienet pallot toimivat yhä
.
Ehdottomasti en suosittele rappaamista tai paneelin asentamista. Tiili on erinomainen materiaali, joka on lähes huoltovapaa, ja lisäksi se on uskomattoman kaunis. Tämä pätee, jos sinulla on vanhaa hiilipoltettua käsinlyötyä tiiltä, ja sellainen sinulla todennäköisesti on talossa vuodelta 49. On julmaa rapata sellaista, vähän kuin laittaisi muovimaton puulattian päälle.Thomas_P sanoi:
Voit kuitenkin muuttaa talon ulkoasua radikaalisti valitsemalla vaalean tai tumman sauman. Ero on valtava, koko talon ilme voi muuttua. Katso näitä kuvia niin näet itse. http://www.petersen-tegl.dk/

Ei kuitenkaan ratkaise lisäeristystä ... Thomas - ota yhteyttä rakennusasiantuntijaan = käytännön arkkitehtiin ja keskustele järkevästä ratkaisusta! Pohdit merkittävää ulkoista muutosta, ja juuri tällaisissa tilanteissa otetaan ammattilaiset avuksi! Jos todella pidät puujulkisivusta, olet todennäköisesti ostanut väärän talon ... :-/.
Ei myöskään ole aivan väärin taloudellisesti ajatella talon jälkimarkkina-arvoa. Voisin kuvitella, että itse asiassa laskisit talon arvoa, jos muuttaisit tiilijulkisivua. Tiilijulkisivu vaatii saumojen korjauksen noin 50 vuoden välein; rappausjulkisivu tarkastuksen joka 30. vuosi ja puujulkisivu tarkastuksen joka 6-10. vuosi ... Julkisivun ylläpidossa piilee huomattavat kustannukset!
Jos joku harkitsee talon ohutlaastipinnoitusta, tämä saattaa olla hyödyllistä luettavaa. Toivottavasti tanskan kieli ei aiheuta vaivaa
Mielestäni Tanskassa on perusteellista tietoa laastista ja tiilestä, sillä siellä on monia taloja, joissa on sellaiset julkisivut. Voihan sitä oppia toisten virheistä
.
Otteet tulevat rakennuksen suojelua käsittelevältä sivulta.
"Tyndpudsning af ældre facader i blank mur er meget populært i disse år. Det hævdes at kunne påføres i een proces, det kan forstærke ældre murværk under begyndende forvitring, det kan farves i mange moderne farver, og så kan man stadig se murværkets struktur igennem tyndpudsen. Endelig påstås det, at tyndpuds kræver meget lidt vedligeholdelse. Altså en nem, billig og teknisk god behandling på ældre murværk.
Desværre er alle fem påståede fordele helt forkerte: Tyndpuds kan ikke påføres i een proces, da der kræves en grundig, forudgående istandsættelse af bunden; tyndpudsen kan i stedet medføre en grim og skjoldet facade, der forvitrer hurtigt, kræver større vedligeholdelse og dermed flere penge på langt sigt end f.eks. blank mur. Det kan herudover være meget vanskeligt og kostbart, ja ofte umuligt, at fjerne tyndpuds igen fra en facade, hvis kommende ejere af huset ønsker dette, herunder retablering af den oprindelige fugning på murværket."
Näin yksinkertaista on muuttaa talon julkisivu kalliiksi painajaiseksi....
Jos kiinnostus heräsi, katso linkki: www.sns.dk
terveisin, gaia
Otteet tulevat rakennuksen suojelua käsittelevältä sivulta.
"Tyndpudsning af ældre facader i blank mur er meget populært i disse år. Det hævdes at kunne påføres i een proces, det kan forstærke ældre murværk under begyndende forvitring, det kan farves i mange moderne farver, og så kan man stadig se murværkets struktur igennem tyndpudsen. Endelig påstås det, at tyndpuds kræver meget lidt vedligeholdelse. Altså en nem, billig og teknisk god behandling på ældre murværk.
Desværre er alle fem påståede fordele helt forkerte: Tyndpuds kan ikke påføres i een proces, da der kræves en grundig, forudgående istandsættelse af bunden; tyndpudsen kan i stedet medføre en grim og skjoldet facade, der forvitrer hurtigt, kræver større vedligeholdelse og dermed flere penge på langt sigt end f.eks. blank mur. Det kan herudover være meget vanskeligt og kostbart, ja ofte umuligt, at fjerne tyndpuds igen fra en facade, hvis kommende ejere af huset ønsker dette, herunder retablering af den oprindelige fugning på murværket."
Näin yksinkertaista on muuttaa talon julkisivu kalliiksi painajaiseksi....
Jos kiinnostus heräsi, katso linkki: www.sns.dk
terveisin, gaia