Hei!

Tässä tulee debyyttini tälle erinomaiselle foorumille.

Olen rakentanut tukimuurin (50-60 cm korkea) ja olen suunnitellut rappausta. Kyseessä on noin 50 m2 pinta-ala.

Kaikki työ on tehty ennen kuin tulin tälle foorumille, joten ei ole järkeä kysyä, olenko tehnyt oikein. Olen ainakin valanut sokkelin (6-8 cm) raudoituksella muurin alle, jotta estetään painumat. Muurin sisäpuolella on salaojitus ja platonmatto, jotta vähennetään kosteuden tunkeutumisen riskiä lecaharkkoihin. Lisäksi olen verkottanut kaikki pylväät vahvistamaan kulmia.

Kuvat:
http://www.sbbk.se/team_gallery.php?category=328

Nyt mietin, minkälaista rappausmenetelmää käyttäisin. Ajatukseni on levittää käsin rappauslaasti B tai C tukikiskojen avulla, leikata tasainen pinta ja laittaa tämän päälle "'jalo rappaus" tai "roiskerappaus" käsin. Sitten maalaan jollakin silikonipohjaisella maalilla.

En ajatellut tehdä pohjarappausta, koska kaikki sanovat, että tarttuvuus on erittäin hyvä Leca-harkoissa.

Ajattelenko oikein?

Olen putsaillut tavallisella sementillä, kalkilla ja hienolla hiekalla. Kun se on vähän sopivasti kovettunut, harjannut sen märällä muurariharjalla saadakseni hienon pinnan. Ja sitten silikaattimaali.

Tompa

Kiitos vastauksestasi Tompa!

Haluaisin esittää seuraavan jatkokysymyksen, koska en ole koskaan aiemmin työskennellyt rappauksen parissa.

Ostaako "tavallista" sementtiä, kalkkia ja hienoa hiekkaa ja sitten sekoittaa ne? Minusta se kuulostaa järkevältä, mutta minulla ei ole aavistustakaan siitä, miten minun tulisi säilyttää suhteet saadakseni kestävän rappauksen. Useat ovat kuitenkin maininneet, että pitäisi käyttää "betonirappia" saadakseen kovan ja hyvän pinnan, joten uskon ehdotukseesi, kunhan opin, miten saan laastin kokoon. Ehkä se lukee jonkin tavaramerkin ilmoituksessa/informaatiolomakkeessa valmistajilta?

Olen myös saanut vinkin käsitellä pinta rakenteellisesti märällä harjalla, joten se vaikuttaa olevan järkevä suunta. Ensisijaisesti on kyse laastin yhdistämisestä.

Kiitos toistaiseksi.

Shrek sanoi:
En ole ajatellut pohjustuslaastia, koska kaikki sanovat, että kiinnittyvyys on erittäin hyvä Leca block:iin.

Ajattelenko oikein?

Eräs muurari antoi minulle vinkin, että aina kannattaa roiskia/pohjustaa lecablock ennen rappausta. Tämä siksi, että välttääksesi liian yleisen "ruudukkokuvion", joka usein näkyy maalatuissa & rapatuissa lecamuureissa/seinässä.

Betonirappausten ja muiden valmiiden tuotteiden osalta en ole koskaan käyttänyt niitä enkä tiedä, mitä ne oikeastaan ovat. Mutta epäilyni on, että ne ovat tavallista sementtiä, kalkkia ja hiekkaa valmiiksi sekoitettuina, ja tämä valtavaan ylihintaan. Kuten sanottu, en tiedä mitään niistä.

Sen sijaan olen valanut, muurannut ja rappaillut melko paljon ilman tarvetta näille valmisteille. Rappaamisen sekoitussuhteisiin liittyen minun täytyy tarkistaa, siitä on jonkin verran aikaa kun viimeksi rappasin. Muistan, että kyseessä on 1 osa sementtiä, 4 osaa hienoa hiekkaa sekä ¼ osa kalkkia. En kuitenkaan ole varma, mutta palaan asiaan kun olen katsonut "reseptikirjastani", muuten ehkä joku tietää suhteet ulkoa.

Slammaamisesta en ole kokeillut sitä, vaikka tiedän, että monet suosittelevat tätä. Oman kokemukseni mukaan, jos rappaus saa kuivua kunnolla ennen silikaattimaalin käyttöä, ruudukkomalli ei näy läpi. Toinen slamauksen etu lieneekin se, että rappaus pysyy paremmin kiinni, mutta minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa, että rappaus irtoaisi. On kuitenkin tärkeää heittää rappaus niin, että se imeytyy lekan huokosiin. On myös tärkeää jälkikastella ja pitää rappaus kosteana, kun se alkaa kuivua, koska leka imee jonkin verran vettä ja silloin rappaus huononee.

Tompa

Olen päätynyt seuraavaan.

Olosuhteideni vuoksi aion käyttää Torrbrukia. Kalliimpaa, mutta kun ajatellaan että kyse on "vain" noin 50 m2, kustannus on silti vain noin 3.000 kr.

En välitä peruspinnoitteesta, koska on kuitenkin kyse tukimuurista, jonka aiomme sitten maalata. Siksi en ole huolissani "ruudukkokuviosta", joka voi syntyä. Leca:n pitäisi kuitenkin olla tarpeeksi tarttuvaa.

Tuntuu, että minulla on kaksi valintaa.

------------------------------

1. Yksikerrosrappaus.

Valinnaksi tulee Putsbruk B, jonka levitän käsin ja tasoitan suorakaistalla.

Sen jälkeen käytän hierintä ja luon tekstuurin kovalla harjalla tai vastaavalla.

Sitten maalaan pinnan sopivalla maalilla.

-------------------------------

2. Kaksikerrosrappaus

Levitän Putsbruk B:n ja tasoitan suorakaistalla.

Kun tämä on hieman kuivunut, levitän uuden kerroksen roiske- tai sprit- laastia luodakseni epätasaisen tekstuurin muurille.

Sitten suihkumaalaan sprit- laastitun pinnan.

---------------------------

Teen rappauskynnet betonoinnin avulla kiinnitettävästä raudoitusraudasta. Vaihtoehtona on sahata valumuotista listat, jotka naulaan kiinni, mutta koen, että raudoitusrauta ratkaisu vähentää täyttöainetarvetta niiden poistamisen jälkeen.

Mitä tulee Tompan neuvoihin Betonista, Kalkista ja Hiekasta, olen nyt oppinut, että juuri nämä kuuluvat Torrbruk-nimiseen tuotteeseen. Luokkien A, B ja C erot ovat juuri suhteissa. B vaikuttaa olevan suhde, jota Tompa suositteli ja jota sekä Finja että Maxit suosittelevat. Ylihintaisuus on varmasti totta, mutta kuten sanottu, tietämättömyyteni alasta ja tarvittavan määrän vuoksi keskityn Torrbruk-tuotteeseen.

Aion myös huolehtia jälkikastelusta Tompan ohjeiden mukaisesti.

Ainoa huoleni juuri nyt on, kuinka levitän, eli "roiskutan", pintakerroksen. En pelkää kokeilla uusia menetelmiä (eli minulla ei ole menetelmää juuri nyt :-/), ja karkea harja ja ranneviuhkaisuus ovat lähimpänä. Onko jollakin vinkkiä tästä?

Kun otetaan huomioon määrä, mielestäni teet oikean valinnan.

Pinnan rakenteen muodostamiseksi odota, kunnes se on alkanut hieman kovettua, ota sitten leveä ja jäykkä harja, joka kastetaan veteen, jotta se pysyy märkänä. Sinun ei tarvitse käyttää nopeita liikkeitä tai painetta, jos harja on riittävän jäykkä. Tavallinen pensseli on liian pehmeä, ja piassavakvasten on aivan liian jäykkä. Jos laasti on kovettunut sopivasti, harjan vesi harjaa pinnan niin, että siitä tulee hiukan rakeinen, ja jos tasaus ei ole liian epätasainen, saat pinnan, joka näyttää homogeeniselta ja siistiltä.

Kokeile mielellään irtonaiseen lecakiven palaan, jotta tiedät, kuinka paljon sen tulisi kovettua ennen harjausta. Liian aikaisin harjaaminen poistaa rappauksen, ja liian myöhään se ei vaikuta lainkaan.

Tompa

Hei Tompa!

Nyt olen laittanut homman käyntiin.

Olen nyt kokeillut eri tapoja, mutta koska työskentelen yksin, on melkoinen urakka sekoittaa, hioa, irrottaa, poistaa välikkeiden laudoitus ja täyttää ne, ja sitten irrottaa täytteet oikeaan aikaan... HUH!

Tein välikkeet valuvanerista raudoitustankojen sijaan. Tangot olivat liian vaikeita kiinnittää. Minulla on hyvä halkaisusaha, joten pystyin tekemään tarkkoja välikkeitä rappaukselle.

Olen hionut harjalla. Ensin hion, kun se on juuri alkanut kovettua, ja sitten teen sen uudelleen, kun se on puolitiessä kuivunut. Käytän samaa harjaa, mutta siitä tulee täydellinen sekoitus kovaa ja pehmeää hiontaa, kun käytän harjaa.

Kun rappaus on pehmeää, rappaus tarttuu harjaan ja hioo kovasti rappausta. Aivan kuten hiomalevy, mutta hieman "pehmeämpi". Kun rappaus on kuivunut enemmän, rappaus ei tartu harjaan ja sen pehmeät harjakset vain tuovat esiin pienet kivet rappauksessa. Sillä tavoin saan hyvän vaihtoehdon pintakerrokseksi, jos vaimo vain tyytyy siihen ;)

Muussa tapauksessa olen katsonut erästä roiskeaparaattia, joka maksaa noin 700 kr, mutta koska alun perin minulla oli tarjouksena 20 000 (?) muurarin kanssa, on projektissa paljon budjettia jäljellä. ;D

Katsotaan, mitä siitä tulee. Näytän tietenkin kuvia, kun olen valmis.

Hei Shrek

Kiitokset sinulle, joka otat vastaan tällaisen työn. :)
Olen itsekin tosi innokas puhdistamaan/pinnoittamaan
hieman suuremman objektin, mutta en ole löytänyt sopivaa :-/

Toivottavasti olet tyytyväinen lopputulokseen ja saamme nähdä kuvia

Ystävällisin terveisin, Peter

Hei Peter!

Oikeastaan vasta jälkeenpäin tietää, oliko työn tekeminen sen arvoista. Työskenneltyäni 15-16 tuntia putkeen lauantai-maanantai, olin kuin zombie tiistaina töissä :P. Silti en kadu, että uskalsin kokeilla.

Jos aikoo tehdä pienempiä ja helpommin hallittavia projekteja, niin se on ehdottomasti vaivan arvoista. Totean, että rappauksen materiaalikustannukset (sis. 9 verkotettua tolppaa) ovat noin 2 500 kruunua, jos tyytyy käsinhierottuun tai luutattuun pintaan, jota ei ole maalattu tai värjätty. Pinta-ala on noin 40-45 m2. Olen käyttänyt kuivabetonia, joka on paljon kalliimpaa kuin sementti, kalkki ja hiekka, joita sekoitetaan itse.

Koska olen tehnyt perusteellista työtä betonirenkaan ja raudoitettujen leca-harkkojen kanssa, on muuri nyt täysin suora hienolla, kevyesti karhennettua, pinnalla. Naapurit pysähtyvät autoillaan ja antavat rohkaisevaa palautetta tuloksesta, joten tuntuu siltä, että useampi kuin minä pitää siitä.

Yksi haasteista tähän mennessä on ollut se, että työskentelen yksin, mikä tekee mahdottomaksi olla niin tehokas kuin toivoisin. Opittuani nopeasti heittämään rappauksen, on vain lisättävä oikea määrä vettä saadakseen siitä sopivan tahmeaa. Vaikeuksia tuottavat tolppien kulmat, jotka tulevat helposti liian märiksi ja huokoisiksi ja irtoavat. Tasaisilla pinnoilla, kuten talon seinällä, rappaamisen voisi rationalisoida painamalla sen kiinni rappauslaudalla.

Kuvia tulee myöhemmin.

ennen rappausta näytti tosi hienolta :)

nyt haluan nähdä rappauskuvat ;)

Hauskaa, että siitä tuli hyvä Shrek.

Kulmat tehdään helpoiten kiinnittämällä päätyyn lautaa, joka ulottuu tukena. Sitten laitetaan rappaus yhdelle puolelle. Kun se on kovettunut, lauta poistetaan ja jäljellä oleva puoli rapataan. Kun olen rappanut, en myöskään vedä pintaa lautalla tasaiseksi, vaan otan sopivan puupalikan ja vedän vapaalla kädellä. Tämä saa pinnan näyttämään käsityöltä täydellisen tasaisen sijaan, eikä esivalmistetuilta elementeiltä. Harjauksen jälkeen on kuitenkin mentävä lähelle nähdäkseen tämän. Mutta mielestäni se antaa seinälle enemmän eloa ja näyttää siltä, että joku on seisonut siinä ja hikoillut. Lisäksi se käy nopeammin.

Jos joku inspiroituu tekemään oman muurin, niin olisin tehnyt perustan hieman paksummaksi, jos mahdollista. Noin 20 cm olisi minun mielestäni parempi, riippuen hieman siitä, miltä maa näyttää alapuolella.

Tompa

Kiitos kulma-vinkistä. Olin kuullut tästä tavasta aikaisemmin, mutta silloin olin jo tehnyt kulman, johon olin tyytyväinen ilman tukea, joten jatkoin sillä tavalla.
Tapa oli varmasti hieman monimutkaisempi, mutta sen ansiosta pystyin työskentelemään yhdellä kertaa.

Olen samaa mieltä siitä, että olisi ollut mahdollisuus saada se näyttämään käsintehdymmältä, mutta koska minussa asuu "symmetriapiru", siitä tuli suora ja kaunis kaikkialla. Vähän tylsää ehkä, mutta kun tekee ensimmäistä kertaa, tekee mieluummin suoraan ja hienosti kuin antaa liian taiteellisen kosketuksen ja sitten toteaa, että lopputulos ei ole kivannäköinen. "Valmis" ilme kuitenkin sopii hyvin yhteen seinän suorien linjojen kanssa.

Nyt olen seuraavan pohdinnan edessä.

Koska alussa otin etäisyyspuolat pois vasta kun laasti oli kuivunut, sain niistä rumia jälkiä rappaukseen, vaikka olin ollut erittäin tarkka, että täytän ja saan sen näyttämään hyvältä. Noin 1/4 jälkeen otin etäisyyspuolat pois "lennossa" ja tulos oli erinomainen. Nyt minulla on 25% ruma ja 75% hieno seinä.

Vaihtoehtoni ovat joko lisätä 5-7 mm rappaus niille alueille, joissa on rumia jälkiä, ja tyytyä pintaan sellaisenaan tai lisätä jalorappaus. Koska vaimoni haluaa, että pinnassa on enemmän rakennetta, olen tilannut roiskeetärkkelyskoneen ja aion kokeilla sitä muutamalla leca-lohkolla, miltä sen käyttö tuntuu. Kaikki voi myös olla kuten on ja voimme maalata sen jollain hyvällä rappausmaalilla.

Onko jollain kokemuksia työskennellä roiskeetärkkelyskoneen kanssa ja mitä pitäisi ottaa huomioon?

Polyamidi vie muutaman päivän aikaa kovettua ja kirkastuu väriltään sillä välin. Pienet värierot eivät ole täysin harvinaisia. Alussa ne näyttävät suurilta eroilta, mutta viikon kuluttua erot ovat yleensä hyvin pieniä. Sinun tapauksessasi pitäisin muurin kosteana ja odottaisin pari päivää, kunnes se on täysin kovettunut. Sitten värin pitäisi pystyä peittämään jäljelle jäävät erot. Itse pidän silikaattimaalista rappauksessa (kalkki on myös halpa ja hyvä, mutta työläs. Vaatii myös enemmän ylläpitoa). Mitä tulee muihin pintakäsittelyihin, minulla ei ole kokemusta.

Luettuani uudelleen, saatoin ymmärtää sinut väärin. Onko niin, että saat korkeuseroja tai halkeamia kohtiin, joissa läkt oli? Jos on, minulla ei ole täydellistä ratkaisua, mutta ehkä voit levittää hyvin ohutta slammaa. Riski on kuitenkin suuri, että se alkaa rapistua isoina levyinä, eikä se näytä kauniilta.

Tompa

Hei teille, jotka ovat kiinnostuneita siitä, miten muurini edistyy.

Olemme nyt päättäneet, miten etenemme.

Lisäämme kerroksen spriitti-, pinta- tai jalorappaus (Beijers auttaa meitä päättämään, mitä tarvitaan), jonka levitämme roisepinnoituskoneella.

Olemme valinneet pigmentoidun laastin vakiovärissä, joka sopii sävyltään talomme vaalean vihreään.

Kuten sanottu, en ole koskaan ennen työskennellyt roisepinnoituskoneella, mutta en ole myöskään aiemmin rakentanut muuria... ;)

Roisepinnoituskoneella ja pigmentoidulla laastilla odotan tasaavani nykyiset epätasaisuudet ja värisävyerot.

Huomaan, että roisepinnoittamalla saadaan hieman enemmän rakennetta (olemme katsoneet näytteitä) kuin mitä saimme harjaamalla. Etuna siinä, että "vain" harjaamme rakenteen esiin ja sitten maalaamme, on se, että voimme välttää pintapinnoituksen vaiheen (ja säästää hieman rahaa), mutta pigmentoidulla laastilla voimme välttää maalaamisen. Uskon kuitenkin, että valitsemamme ratkaisu tuottaa paremman lopputuloksen kuin nykyinen esiin harjattu rakenne.

Odotan innolla, että pääsen harjoittelemaan roisepinnoituskoneen käyttöä! ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.